11 باور غلطی که سلامتی ما را دچار مشکل می‌کنند

29 مهر 1399 - 6:00
سبک زندگی - 11 باور غلطی که سلامتی ما را دچار مشکل می‌کنند
11 باور غلطی که سلامتی ما را دچار مشکل می‌کنند
امتیاز مطلب: 66%

اگر اهل ورزش هستید یا می‌خواهید ورزش را در برنامه روزانه‌تان جای دهید، حتما می‌دانید بایدها و نبایدهای زیادی درباره‌ی ورزش، رژیم غذایی و تناسب اندام وجود دارد. گاهی با توصیه‌هایی مواجه می‌شویم که با باورهای قبلی‌مان متضاد است. در ادامه، چند باور اشتباه درباره ورزش و تناسب اندام را معرفی می‌کنیم که می‌توانند سلامتی ما را به خطر بیاندازند. با یوکن همراه باشید.

1. بهترین زمان برای ورزش کردن صبح‌هاست

این باور کاملا اشتباهی است. بهترین ساعت برای ورزش کردن زمانی است که آمادگی کامل داشته باشید. هیچ فرقی ندارد بخواهید صبح‌ها قبل از سر کار رفتن در هوای آزاد ورزش کنید یا عصرها به باشگاه بروید. تنها چیزی که مهم است، همت و تلاش شماست. تحقیقات نشان می‌دهد هیچ تفاوتی بین ورزش صبحگاهی با ورزش عصرگاهی وجود ندارد.

2.  بهترین ورزشِ مغز، حل جدول و پازل و بازی کردن است

برای رشد مغز به دنبال حل جدول، معما و پازل نباشید، چرا که ورزش‌های فیزیکی هم برای بدن و مغز مفیدند. ورزش‌هایی که سرعت گردش خون در بدن را افزایش می‌دهند تاثیر بیشتری از حل معما و جدول دارند. تحقیقات نشان می‌دهد، ورزش کردن باعث تقویت روحیه و حافظه می‌شود و از زوال عقل جلوگیری می‌کند.

3. برای حفظ تناسب اندام نیاز نیست مرتب ورزش کنید

این باور هم کاملا اشتباه است. اغلب افراد با یک هفته ورزش نکردن، توان عضلانی خود را از دست می‌دهند. پس وقتی به تناسب اندام رسیدید باز هم ورزش را کنار نگذارید.

4. دویدن تنها در مسیر طولانی فایده دارد

این باور نیز غلط است. افرادی که در مسیرهای کوتاه می‌دوند، دقیقا شرایط قلبی دونده‌های مارتن را دارند. هم‌چنین، ورزش‌های سبک مانند دوی آهسته یا پیاده روی، برای بدن مفیدترند. قلب و سیستم عروقی بدن، این توانایی را دارند که خود را با ورزش‌های شما وقف دهند.

5. برای حفظ آب بدن در حین ورزش کردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا بخورید

آب آشامیدن - نوشابه انرژی زا - باورهای غلط درباره سلامتی

نوشیدنی‌های انرژی‌زا سرشار از آب و شکر هستند. کارشناسان می‌گویند به جای مصرف این نوشیدنی‌ها در زمان ورزش کردن، آب بنوشید و بعد از ورزش هم به سراغ مواد غذایی سرشار از پروتئین بروید.

6. دویدن روی تردمیل بهتر از دویدن در پارک است

دویدن روی تردمیل هرگز تاثیر دوی آهسته در هوای تازه را نخواهد داشت، حتی اگر مسافت یکسانی را بدوید. دویدن در جهت مخالف باد، باعث به کار افتادن برخی از عضلات مهم بدن می‌شود و 10 درصد بیشتر از دویدن روی تردمیل، کالری می‌سوزاند.

7. ورزش کردن باعث گرسنگی می‌شود

تغذیه سالم - باورهای غلط درباره سلامتی

برخی‌ می‌گویند بعد از ورزش کردن احساس گرسنگی به آدم دست می‌دهد، اما این باور اشتباه است. حقیقت این است که انجام ورزش‌های فیزیکی سبب سرکوب احساس گرسنگی می‌شود. دلیل این مساله به هورمون‌های بدن برمی گردد. ورزش کردن باعث کاهش سرعت تولید گرلین یا همان هورمون‌های گرسنگی می‌شود. در واقع، ورزش باعث سرعت بخشی تولید ماده‌ی لپتین می‌شود، هورمونی که باعث کاهش اشتها می‌شود.

8. کلسیم تنها در مواد لبنی وجود دارد

کلسیم - کلم بروکلی - کلسیم در سبزیجات - لبنیات - باورهای غلط درباره سلامتی

دیگر زمان آن گذشته که کلسیم را تنها در محصولات لبنی ببینیم. مواد غذایی زیادی وجود دارد که سرشار از کلسیم هستند. از جمله مواد غیر لبنی کلسیم‌دار می‌توان به کلم بروکلی، اسفناج، بادام، آب پرتقال، نخود، جوی دو سر و ریواس اشاره کرد که جایگزین مناسبی برای محصولات لبنی هستند.

9. یوگا باعث درمان کمر درد می‌شود

یوگا هیچ تاثیر در درمان کمر درد ندارد. اگر کمر درد به دلیل مشکلات عضلانی باشد، به سراغ تمرینات کششی و دیگر ورزش‌ها بروید تا به رفع درد کمک کنید زیرا این تمرینات باعث قوی شدن عضلات می‌شوند و قادرند درد کمر را به طور کامل از بین ببرند. اگر کمر درد به دلیل مشکلات جدی چون فتق یا بیرون زدن دیسک کمر باشد، هرگز به سراغ یوگا نروید، زیرا انجام یوگا نه تنها مشکل‌تان را حل نمی‌کند بلکه ممکن است به شما آسیب هم بزند. پس قبل از انجام یوگا، با پزشک خود مشورت کنید.

10. دویدن به زانو و قوزک پا آسیب می‌زند

این یکی از باورهای اشتباه است که هیچ پایه و اساس علمی ندارد. براساس تحقیقات، دویدن نه تنها آسیبی به پاها وارد نمی‌کند، بلکه باعث قوی‌تر شدن آن‌ها هم می‌شود و از آسیب‌پذیری‌شان در مقابل صدمات می‌کاهد.

دویدن - دویدن طولانی - ماراتن - باورهای غلط درباره سلامتی

11. هر چقدر بیشتر ورزش کنیم بهتر است

پزشکان معتقدند، در انجام هیچ ورزشی نباید افراط کرد. اگر می‌خواهید به سرعت به تناسب اندام برسید باز هم هر روز به باشگاه نروید، زیرا این کار فشار زیادی به بدن شما وارد می‌کند. بدن برای این‌که خود را ترمیم کند نیاز به زمان دارد. البته این بدین معنا نیست در خانه بنشینید و به جای باشگاه رفتن فست فود بخورید، بلکه استراحت هم به اندازه‌ی ورزش برای سلامت بدن اهمیت دارد. هم‌چنین باید تمام عضلات را با ورزش‌های مختلف درگیر کنید تا تنها به یک‌بخش از بدن‌تان فشار وارد نشود و عضلات‌تان دچار آسیب شود.

منبع: brightside

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-10-19 22:25:48
دسته بندی ها