10 ترفند جالب روانشناسی برای افزایش خلاقیت و ابتکار

19 شهریور 1399 - 6:00
دانستنیها - 10 ترفند جالب روانشناسی برای افزایش خلاقیت و ابتکار
10 ترفند جالب روانشناسی برای افزایش خلاقیت و ابتکار
امتیاز مطلب: 63%

شاید گاهی فکر کنید برخی افراد ذاتا خلاق و ایده‌پرداز اند، انگار خداوند وجود آن‌ها را سرشار از هوش و خلاقیت کرده است. اگر از جمله این افراد نیستید، بدین معنا نیست که از خلاقیت بی‌بهره‌اید و باید زندگی یکنواخت و کسل‌کننده را تحمل کنید. با یوکن همراه باشید تا 10 تمرین جالب را برای افزایش قدرت خلاقیت معرفی کنیم.

خلاقیت همانند عضلات بدن، برای رشد کردن نیاز به تمرین دارد. نباید انتظار داشته باشید با نشستن و فکر کردن به منبع الهام‌بخشی دست پیدا کنید، زیرا با این کار تنها انگیزه خود را از دست می‌دهید و در نهایت ناامید خواهید شد. به جای این کار، بهتر است به دنبال راه‌هایی باشید که خلاقیت‌تان را شکوفا کنند. باید چیزهایی پیدا کنید که برایتان الهام‌بخش‌‌اند و کمک می‌کنند تمام حواس‌تان را روی کار متمرکز کنید.

اکنون 10 ترفند جالب را برای افزایش قدرت خلاقیت معرفی می‌کنیم:

1. قدم بزنید

براساس تحقیقاتی که در سال 2014 میلادی انجام شد، افراد در حین قدم زدن، در مقایسه با وقتی که نشسته‌اند، خلاقیت بیشتری دارند. تحقیقات قبلی از نقش برجسته فعالیت‌های بدنی در تقویت مهارت‌‌های شناختی و حفظ آن‌ خبر می‌داد، اما اکنون این تحقیق اعلام می‌کند قدم زدن می‌تواند کیفیت انواع تفکر را بهبود دهد.

قدم زدن - پیاده روی - ترفند روانشناسی - ایجاد خلاقیت - ابتکار - نوآوری

اگر ساعت‌ها پشت میز کارتان نشسته‌اید و هر چقدر تلاش می‌کنید ایده نابی به ذهن‌تان نمی‌رسد، از جا بلند شوید و کمی قدم بزنید؛ همین ترفند ساده روانشناسی کمک می‌کند ایده‌ای را که برای انجام کار خلاقانه نیاز دارید پیدا کنید.

2. برای خودتان پاداش در نظر بگیرید

نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد در نظر گرفتن پاداش برای کاری که ماهیت رضایت‌بخش دارد، می‌تواند تحت تاثیر پدیده‌ای به نام «اثر توجیه بیش از حد» قرار گرفته و به کاهش انگیزه بیانجامد. پس در نظر گرفتن پاداش برای تفکر خلاق، نتیجه‌ی خوبی به دنبال ندارد و تنها خلاقیت و انگیزه ما را کاهش می‌دهد.

تحقیق دیگری نشان می‌دهد کودکانی که برای نقاشی خلاقانه پاداش گرفته بودند، با خلاقیت بیشتری به کار خود ادامه می‌دادند. پس اگر به دنبال منبع الهام‌بخشی هستید، در ازای رسیدن بهراه حل خلاقانه برای خود هدیه‌ی موردعلاقه‌تان را بخرید. البته در پاداش‌دهی به خودتان افراط نکنید، زیرا این کار می‌تواند باعث کاهش انگیزه‌تان شود.

3. کمی به خودتان زمان بدهید

روانشناسان توصیه می‌کنند وقتی در بهره‌مندی از خلاقیت به بن‌بست می‌رسید، برای مدت زمانی دست از کار بکشید و کمی به خودتان استراحت دهید. نتایج تحقیق دیگری نشان می‌دهد، انداختن فاصله روان‌شناختی بین خودمان و مشکلی که جلوی راهمان است، می‌تواند به حل مشکل کمک کند.

محققان به این نتیجه رسیدند، وقتی شرکت‌کنندگان تصور می‌کردند مشکل‌شان از مکانی دور از خودشان نشات می‌گیرد، به راه حل‌های خلاقانه بیشتری می‌رسیدند.

هر زمان دچار مشکلی شدید، با خودتان فکر کنید مشکل دور از شماست و به موقعیت فعلی شما ربطی ندارد.

4. خودتان را با چیزهای الهام‌بخش احاطه کنید

میهالی چکسنتمیهالی، روانشناس مثبت‌گرا، معتقد است محیط اطراف تاثیر زیادی در ایجاد و افزایش خلاقیت دارد. احاطه شدن با چیزهای الهام‌بخش باعث انگیزه‌بخشی ما می‌شود و به بروز تفکر خلاقانه کمک می‌کند.

انگیزه بخشی - الهام بخش - ترفند روانشناسی - ایجاد خلاقیت - ابتکار - نوآوری

اگر امکان دارد، در دفتر کارتان از این وسایل الهام‌بخش استفاده کنید. گاهی قرار گرفتن در موقعیت‌های خاص می‌تواند منبع الهام خوبی برایتان باشد و ابتکار و خلاقیت‌تان را به جریان بیندازد.

5. بر تفکرتان محدودیت‌هایی اعمال کنید

وقتی می‌خواهیم مشکلی را حل کنیم، به راه‌حل‌های ساده و بدیهی تکیه می‌کنیم و به سراغ ایده‌های موجود می‌رویم. اگرچه در اغلب مواقع داشتن چنین رویکردی به نتیجه دلخواه می‌رسد، اما این رویکرد می‌تواند ما را در دام پیش‌فرض‌های ذهنی و ثبات عملکردی گرفتار کند، دو پدیده‌ای که فکر کردن درمورد راه حل‌های خلاقانه را سخت و چالش‌برانگیز می‌کند.

اگر بر تفکرمان محدودیت‌هایی اعمال کنیم یا در مقابل دو پدیده مذکور مقاومت کنیم، با احتمال بیشتری به راه حل‌های خلاقانه می‌رسیم.

بار دیگر، وقتی به دنبال راه حلی برای رفع مشکل‌تان بودید، سعی کنید از منابع کمتری برای رسیدن به راه حل استفاده کنید. در این شرایط ممکن است به ایده‌های نابی برسید که در نبود محدودیت به آن‌ها توجهی نداشتید.

6. خیال‌پردازی کنید

در دنیای تکنولوژی، تنها با یک کلیک حواس‌مان پرت می‌شود. اما گاهی از گوشی موبایل، اپلیکیشن‌‌ها، بازی‌ها، ایمیل، وب‌گردی و... دست بکشید و در عالم خیال فرو بروید.

نتیجه تحقیقی نشان می‌دهد افرادی که برای مدتی هرچند کوتاه احساس ملال می‌کنند، در مقایسه با افراد آرام یا مضطرب، در تست‌های خلاقیت عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. در تحقیقی دیگر اعلام شد این لحظات ملال‌انگیز فرصت خوبی برای خیال‌پردازی است که منجر به افزایش خلاقیت می‌شود.

ملال، با ارسال سیگنال‌هایی به مغز که نشانه‌ی کمبودی در محیط است، تفکر خلاقانه را تقویت می‌کند و باعث می‌شود مغز برای پر کردن این کمبودها، به ایده های جدید و خلاقانه برسد.

7. با ایده‌پردازی مشکلات را حل کنید

یکی از خصوصیات افراد خلاق این است که با ایده پردازی مجدد به سراغ حل مشکلات می‌روند. ایده پردازی مجدد بدین معناست که به جای این‌که هر بار به سراغ راه‌حل‌های همیشگی برویم، یک قدم به عقب برداریم و مشکل را از اول بررسی کنیم. باید از خودمان سوال کنیم آیا می‌توان مشکل را به شکل دیگری حل کرد؟ آیا می‌توان مشکل را از زاویه‌ی دیگری دید؟

با ایده پردازی مجدد، با دیدگاه تازه‌ای به مشکل نگاه می‌کنیم. همین امر باعث تقویت تفکر خلاقانه می‌شود و به ما کمک می‌کند به ایده‌های تازه و خلاقانه دست پیدا کنیم.

8. احساسات را در خود پرورش دهید

تحقیقی در سال 2007 میلادی انجام شد و نتیجه آن نشان می‌دهد، احساسات خوب و مثبت سبب افزایش خلاقیت می‌شود، اما اکنون محققان به این نتیجه رسیده‌اند که احساسات بد و منفی هم به افزایش خلاقیت و تفکر خلاقانه کمک می‌کند.

البته نیاز نیست احساسات منفی به خود بدهیم تا بلکه به ایده‌ی خلاقانه‌ای برسیم. منظور این است، هر بار احساس منفی به سراغ‌تان آمد، به جای این‌که جایی بنشینید و زانوی غم بغل کنید، از انرژی‌تان برای حل مشکل بهره ببرید.

احساسات منفی و بد همیشه هم بد نیستند، چرا که می‌توانید از آن برای انجام کارهای خلاقانه بهره ببرید.

9. به سراغ رنگ آبی بروید

روانشناسی رنگ‌ها می‌گوید هر رنگ تاثیر متفاوتی روی احساسات، رفتار و خلق و خوی ما می‌گذارد. بنا بر نتایج تحقیقات در سال 2009 میلادی، رنگ آبی به افزایش قدرت خلاقیت کمک می‌کند.

رنگ آبی - رنگ آرامش - روانشناسی رنگها - ترفند روانشناسی - ایجاد خلاقیت - ابتکار - نوآوری

به عقیده‌ی محققان، رنگ آبی باعث تفکر خارج از چهارچوب می‌شود که به افزایش خلاقیت می‌انجامد. رنگ آبی با طبیعت، صلح و آرامش در ارتباط است؛ به همین دلیل وقتی با رنگ آبی در ارتباطیم با آرامش بیشتری به انجام کارهای خلاقانه می‌پردازیم.

پس هر زمان به دنبال منبع الهام‌بخش یا ایده‌ی تازه‌ای بودید، از رنگ آبی استفاده کنید و به آن زُل بزنید.

10. تمرینات مدیتیشن را انجام دهید

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد انجام تمرینات مدیتیشن باعث افزایش قدرت خلاقیت می‌شود. مدیتیشن به عنوان راهی برای رسیدن به آرامش و تمدد اعصاب شناخته می‌شود، اما اکنون نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد مدیتیشن روی سلامتی نیز تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

مدیتیشن «نظارت باز»، به فرد امکان می‌دهد بدون تمرکز روی موضوع خاصی پذیرای تمام افکار و احساسات باشد، بدین ترتیب امکان بروز و پیدایش ایده‌های تازه فراهم می‌شود.

با این تفاسیر بهتر است تمرینات مدیتیشن را در زندگی روزمره‌تان وارد کنید. گاهی تمرکز روی افکار و تجربه‌ها هم می‌تواند باعث بروز و افزایش خلاقیت شود.

منبع: verywellmind

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-15 04:47:07
دسته بندی ها