11 راهکار برای باهوش‌تر شدن در اوقات فراغت

25 شهریور 1399 - 6:10
مهارت‌های فردی - 11 راهکار برای باهوش‌تر شدن در اوقات فراغت
11 راهکار برای باهوش‌تر شدن در اوقات فراغت
امتیاز مطلب: 70%

در دنیای امروز باهوش بودن به معنای داشتن مدرک دکترا نیست هرچند تکنولوژی در بالا بردن هوش افراد بی‌تاثیر نبوده است. برای این‌که بهره هوشی خود را که از ژنتیک‌تان به شما به ارث رسیده، در مسیر درست قرار دهید، لازم است کمی صبور بوده و اوقات فراغت خود را به بطالت نگذرانید، چرا که می‌توانید از اوقات فراغت خود نیز در جهت باهوش ترشدن‌تان استفاده کنید. با یوکن همراه باشید.

بله درست است، شاید نتوان ضریب هوشی یک فرد معمولی را به بالاترین سطح بهره هوشی رساند اما می‌توان آن را تقویت کرد.

در این مقاله قصد داریم راهکارهایی ارائه دهیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از اوقات فراغت‌تان نیز بهره برده و به فرد باهوش‌تری تبدیل شوید.

1. پادکست بشنوید

روی گوشی موبایل خود به پادکست (برنامه‌های صوتی اینترنتی) گوش دهید. خیلی از پادکست‌ها مدت زمانی بین 10 دقیقه تا یک ساعت دارند و می‌توانید در اوقات فراغت خود یا زمان‌های آزاد مانند وقتی که رانندگی می‌کنید یا ظرف می‌شویید، به پادکست‌ها گوش کنید.

پادکست‌ها در زمینه‌های مختلف چون تکنولوژی، آموزشی، آشپزی و... وجود دارند و می‌توانید با توجه به علاقه و هدف خود به این فایل‌های صوتی ارزشمند گوش فرا دهید.

اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد که استفاده از پادکست‌ها را برای شما آسان می‌کند. از جمله این اپ‌ها می‌توان به Podcast addict for android و Apple’s Podcast  اشاره کرد که هر دو رایگان هستند.

هر روز پادکست‌های جدیدی منتشر می‌شوند و می‌توانید در وقت آزاد و اوقات فراغت خود به آن‌ها گوش دهید و به دانش و اطلاعات خود بیافزایید.

2. زبان جدیدی یاد بگیرید

یادگیری زبان‌های بیشتر می‌تواند برایتان کاربردی و سرگرم‌کننده باشد. علاوه بر آن، به سلامت سلول‌های مغزی نیز کمک خواهد کرد. Duolingo به شما امکان می‌دهد ویدئوهای یادگیری زبان‌هایی چون اسپانیایی، فرانسه، آلمانی، انگلیسی، ژاپنی و دیگر زبان‌ها را تماشا کرده و مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن را در خود تقویت کنید.

زبان جدید - یادگیری زبان - ایده‌های نو - باهوش تر شدن - افزایش هوش

وقتی منتظر رسیدن وسایل نقلیه عمومی هستید یا در حال انتظارید تا غذایی را که سفارش داده‌اید تحویل بگیرید، به سراغ برنامه‌های آموزشی بروید و به باهوش‌تر شدن خود کمک کنید. اگر علاقه زیادی به یادگیری زبان جدید ندارید می‌توانید از دیگر امکانات آن استفاده کنید.

3. با موبایل یا تبلت خود، مستند تماشا کنید

برای یادگیری، هیچ چیزی بهتر از تماشای مستند موردعلاقه‌تان نیست. اما همیشه فرصت کافی نداریم تا بدون مشغله در جایی بنشینیم و به مدت دو ساعت یک مستند طولانی تماشا کنیم اما وقتی در مسیر رفت و آمد به محل کار و خانه هستید، دوچرخه‌سواری می‌کنید یا در خانه مشغول شستن ظرف و تا کردن لباس‌های خشک‌شده هستید می‌توانید از طریق تکنولوژی به دانش‌تان بیافزایید و کار مفرح و آموزشی انجام دهید. با این کار حوصله‌تان سر نمی‌رود و به باهوش‌تر شدن خود نیز کمک خواهید کرد.

4. هر روز از کتاب‌های صوتی استفاده کنید

شاید پول زیادی صرف خرید کتاب کرده باشید اما هنوز موفق به خواندن آن‌ها نشده‌اید. اکنون راهکار بهتری برای شما داریم تا در اوقات فراغت خود نیز به دانش‌تان افزوده شود. کتاب‌های صوتی فوق‌العاده‌اند و می‌توانید هر روز با ایجاد سرگرمی برای خودتان به آن‌ها گوش دهید. مخصوصا در ساعات پایانی روز و وقتی در رختخواب هستید، کتاب‌های صوتی انتخاب خوبی خواهند بود.

5. یک ساز موسیقی را انتخاب کرده و آن را بیاموزید

پیانو - موسیقی - یادگیری موسیقی - ایده‌های نو - باهوش تر شدن - افزایش هوش

شاید در دوران کودکی تجربه نواختن یکی از سازهای موسیقی را داشته باشید، در هر حال نواختن ساز باعث می‌شود باهوش‌تر شوید. در هر سنی هستید، برای یادگیری موسیقی دیر نیست. موسیقی نه تنها در بالا بردن هوش شما نقش دارد، بلکه به بهبود وضعیت ریاضیات نیز کمک می‌کند.

6. در بحث‌های شبکه‌های اجتماعی شرکت کنید

در گروه‌هایی که افراد باسواد با رعایت ادب به بحث و تبادل اطلاعات می‌پردازند، عضو شوید. البته بهتر است در گروه‌هایی شرکت کنید که در حوزه علاقه‌مندی شما فعالیت دارند. به این مساله توجه کنید که اعضای گروه‌ها تنها برای سرگرمی دور هم جمع نشده باشند و اهداف آموزشی داشته باشند.

7. تمرینات مدیتیشن انجام دهید

مدیتیشن نه تنها استرس ‌شما را کم می‌کند بلکه در سلامت عمومی‌تان نیز نقش موثری دارد. به همین خاطر میزان یادگیری‌تان افزایش می‌یابد.

بنا بر تحقیقات دکتر سارا لازا، نورولوژیست دانشگاه هاروارد، افرادی که تمرینات مدیتیشن انجام می‌دهند، فعالیت مغزی بیشتری از خود نشان داده و در افزایش یادگیری، شناخت و کارکرد بهتر حافظه و تعادل احساسات عملکرد بهتری دارند.

برای مدیتیشن، در جایی ساکت دراز بکشید و چند دقیقه را به این کار اختصاص دهید. می‌توانید از HeadSpace نیز کمک بگیرید.

8. یادداشت‌برداری کنید

در هر سن و موقعیتی هستید، همواره افکار و ایده‌های خود را روی کاغذ بیاورید. با نوشتن ایده‌ها و افکاری که به ذهن‌تان می‌رسند قادر خواهید بود به توانمندی شناختی خود بیافزایید. با نوشتن آن ایده شفافیت بیشتری پیدا کرده و به خود اجازه می‌دهید از اتفاقات گذشته و شکست‌های احتمالی عبرت گرفته و با درایت و هوشمندی بیشتری به موقعیت‌های آینده نظر کنید.

9. پیاده‌روی کنید

پیاده روی - کفش رانینگ - دویدن - ایده‌های نو - باهوش تر شدن - افزایش هوش

فعالیت‌های روزانه بدنی به افزایش هوش و ذکاوت‌تان کمک می‌کند. محققان کانادایی می‌گویند وزنه‌برداری می‌تواند به عملکردهای شناختی کمک کند. این درحالی‌ست که پژوهشگران ایرلندی، ورزش‌های کاردیو را برای افزایش ذکاوت افراد توصیه می‌کنند.

تمام پژوهش‌های انجام شده، سن و جنسیت افراد را مانعی برای انجام فعالیت‌های بدنی نمی‌دانند. البته پیاده روی نه تنها برای افزایش هوش مفید است بلکه باعث بهبود وضعیت سلامتی و خلق و خوی شما نیز خواهد شد.

10. شوخ‌طبعی خود را تقویت کنید

بنا بر آمارهای به‌دست آمده، افراد شوخ‌طبع باهوش‌تر از دیگرانند. پژوهش نشریه «رفتار سازمانی» نشان می‌دهد، شوخی با دوستان و همکاران می‌تواند به افزایش خلاقیت طرفین بیافزاید.

11. بیشتر از آن که حرف بزنید، بشنوید

حرف زدن - شنیدن - گوش دادن فعال - ایده‌های نو - باهوش تر شدن - افزایش هوش

به طور میانگین هر فرد روزانه با سه نفر و در تمام عمر با 80 هزار نفر در ارتباط است. تعامل با این تعداد قابل توجه، فرصت خوبی برای یادگیری از دیگران در اختیارمان قرار می‌دهد. هر کسی در حوزه‌ای تخصص دارد و با صحبت کردن با آن فرد می‌توان دانش خود را ارتقا داد. به همین خاطر هر چقدر بیشتر بشنوید و کمتر حرف بزنید، به دانش و آگاهی‌تان افزوده خواهد شد.

منبع: rd

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-14 03:52:48
دسته بندی ها