8 عادت اشتباهی که خلاقیت‌تان را از بین می‌برد

27 شهریور 1399 - 6:10
مهارت‌های فردی - 8 عادت اشتباهی که خلاقیت‌تان را از بین می‌برد
8 عادت اشتباهی که خلاقیت‌تان را از بین می‌برد
امتیاز مطلب: 78%

شاید فکر کنید برخی افراد ذاتا خلاق هستند و شما از چنین نعمتی بی‌بهره‌اید؛ این در حالی‌ست که آدم‌ها خلاق به دنیا نمی‌آیند و در اشتباهید. برخی‌ها خلاق‌ترند، زیرا خلاقیت را در خود پرورش می‌دهند. با یوکن همراه باشید تا هشت عادت از بین‌برنده خلاقیت را معرفی کنیم.

کارشناسان می‌گویند خلاقیت یک مهارت آموختنی است. پس همانند هر مهارت دیگری، با تمرین و تلاش به‌دست می‌آید. تنها کافی است خلاق بودن را یاد بگیرید. برای خلاق بودن باید هر روز تلاش کنید و خود را به سوی افکار و ایده های جدید و روشن سوق دهید. اما لازم است بدانید، اغلب اوقات بزرگترین مانع خلاقیت عادات اشتباه ماست. اکنون به چند عادت نابودکننده خلاقیت اشاره می‌کنیم:

1. پیش‌داوری

برای خلاق بودن باید آزادانه و بدون پیش‌داوری ایده پردازی کنیم و به دنبال نوآوری باشیم. اگر به سرعت ایده‌هایتان را قضاوت کنید، باعث تردید دیگران در مورد خود و ایده‌هایتان و در نهایت خلاقیت کمتر می‌شوید.

ابتدا اجازه دهید ایده‌های خام ارائه شوند؛ سپس بهترین ایده را انتخاب کنید.

2. نبود جسارت کافی

جسارت - نداشتن جسارت - شطرنج - عادات اشتباه - از بین رفتن خلاقیت

اگر از ریسک پذیری و قدم گذاشتن در مسیرهای نو واهمه دارید، بدون شک انحراف از مسیر رایج برایتان سخت خواهد بود. برای خلاق بودن باید جسارت داشته باشید و از فرصت‌های پیش روی‌تان استفاده کنید. باید بدانید ترس بزرگترین مانع خلاقیت است.

3. ترس از شکست

ترس از شکست به شما اجازه نمی‌دهد جسور و خلاق باشید و ایده‌های خلاقانه خود را بروز دهید. اگر از شکست خوردن می‌ترسید، در نهایت به فردی محافظه‌کار و تهی تبدیل خواهید شد. خلاقیت یعنی از فرصت‌های پیش رو استفاده کنید. هر ایده‌ی جذابی که به ذهن‌تان برسد، به تمام اشتباهاتی که کرده‌اید می‌ارزد.

4. مقایسه خود با دیگران

مقایسه خود با دیگران باعث می‌شود از نوآوری و بروز ایده‌های خلاقانه باز بمانید. معیارهای خودتان را برای خلاقیت داشته باشید و هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید.

به دنبال خلق باشید و از متفاوت بودن نترسید.

5. نگرانی از عدم اطمینان

نگرانی - عدم اطمینان - عادات اشتباه - از بین رفتن خلاقیت

ابهام و دو دلی خیلی‌ها را مضطرب می‌کند. برخی افراد می‌خواهند همه چیز درست و منطقی باشد. اما برای خلاقیت باید شجاعت پذیرش عدم اطمینان را داشته باشید. خلاقیت یک عادت است و بهترین خلاقیت‌ها حاصل عادات مفیدی است که بهره‌مندی از خیال‌پردازی و نوآوری را برای ما ممکن می‌کنند.

برای این‌که خلاق باشید، از اشتباه کردن نترسید.

6. ترسیدن از انتقادها

بازخورد گرفتن بسیار مفید است،گوش دادن به انتقاد مثبت دیگران نیز همین‌طور. البته به شرطی که از انتقاد و بازخوردها مضطرب نشوید. برای این‌که به موفقیت برسید، باید به بازخورد دیگران توجه کنید. همین بازخوردها به ما کمک می‌کنند در مسیر پیشرفت و ترقی قرار بگیریم. پس ترس از انتقاد یعنی ترس از پیشرفت.

7. نبود اعتماد به نفس کافی

خلاقیت همیشه با عدم اطمینان همراه است. اگر کمی به خودتان تردید کنید، اشکالی ندارد. اما نبود اعتماد به نفس کافی، در درازمدت، روی توانایی‌های شما سایه می‌اندازد. بهترین راه برای خلاق بودن این است که اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید.

8. داشتن وسواس تحلیل

وسواس - وسواس تحلیل - عادات اشتباه - از بین رفتن خلاقیت

وسواس تحلیل باعث می‌شود به خاطر حجم بالای اطلاعات، نتوانیم تصمیم درستی بگیریم. آدم‌های خلاق می‌دانند تمرکز بیش از اندازه روی موضوعی خاص، خلاقیت‌شان را از بین می‌برد.

خلاصه این‌که اگر می‌خواهید خلاق باشید، باید بدانید هرچقدر مهارت خلاقیت را بیشتر تمرین کنید، خلاق تر خواهید شد. پس لازم است عادت‌های مخربی که خلاقیت‌تان را نابود می‌کند کنار بگذارید.

شما چه راهکاری برای افزایش قدرت خلاقیت خود دارید؟ آیا فکر می‌کنید با ترک این عادت‌ها خلاق‌تر خواهید شد؟

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-20 19:04:03
دسته بندی ها