بهترین راه‌های تغییر زندگی و شروع عشق ورزیدن به خود

11 دی 1398 - 5:00
سبک زندگی - بهترین راه‌های تغییر زندگی و شروع عشق ورزیدن به خود
بهترین راه‌های تغییر زندگی و شروع عشق ورزیدن به خود
امتیاز مطلب: 98%

شاید این اتفاق برای شما هم افتاده باشد که به یک آن احساس کنید، نیاز به یک تغییر اساسی در زندگی‌تان دارید. به طور معمول برای اکثریت افراد این حس، در شروع سال تازه‌ای از زندگی آن‌ها ایجاد می‌شود. خواه زمان تولد یا در زمان سال نو، مهم این است که با تمام قدرت به سراغتان خواهد آمد. بیشتر از این که در این لحظات خوشحالی برگزاری جشن وجود داشته باشد، از این خوشحال هستیم که تغییراتی در حال رخ دادن است. با یوکن همراه باشید تا راه‌های تغییر سبک زندگی را بشناسید و بیاموزید که عاشق خود باشید.
چندین ایده و راه برای تغییر در زندگی و تمرین عشق ورزیدن به خود وجود دارد؛ که هر کسی باید آن‌ها را در زندگی بداند.


برای تغییر سریع‌تر از عشق ورزیدن به خود شروع کنید

اگر می‌گوییم نیاز به تغییر وجود دارد، به این دلیل نیست که مشکلی در شما وجود دارد. تغییر مثبت به سمت پیشرفت همیشه در زندگی اثربخش بوده است. قدم اول در ایجاد احساس عشق به خود، دلسوزی برای خودتان است. در کارهای خودتان با علاقه تأمل کنید و بیشتر از قبل خودتان را دوست داشته باشید. در اصل عشق ورزیدن به خودتان را با دوری از احساس‌های منفی و تخریب کننده، مانند گناه،شرم و بیزاری از خود شروع کنید.


1. روزتان را با عشق به خود آغاز کنید

لیستی از خصوصیات مثبت و خوب خود تهیه کنید. اگر ذهن شما هنوز به خوب فکر کردن راجب به خودتان عادت نکرده، بدین معنی است که به اندازه کافی تلاش نکرده‌اید. پس این سؤالات را برای خود مطرح کنید تا این رویه آسان‌تر پیش برود. چه چیزی در شما وجود دارد که به طور معمول اطرافیانتان از آن تعریف می کنند، یا به آن جذب می‌شوند؟ نقاط قوت شما چیست؟ شما در انجام چه کاری حرفه‌ای هستید؟


2. ارزش‌های اساسی در خودتان را شناسایی کنید

در لیست نقاط قوت خود جستجو کنید و آن خصوصیاتی که به ارزش‌های اساسی شما اشاره دارند را جدا کنید. به طور مثال اگر در لیست خود خوصیاتی مانند: «دوست خوب»، «شنونده خوب» و«کمک به دیگران» دارید؛ ارزش اساسی که مجموع این موارد را در بر می‌گیرد باید مربوط به مهربانی و دلسوزی باشد.


3. ارزش‌ها را به مرحله عمل برسانید

مشخص کنید که کدام یک از ارزش‌ها، در زندگی شما کاربرد بیشتری دارد. با تمرکز بر روی این خصوصیات با سرعت بیشتری به هدف نزدیک می‌شوید. به‌علاوه بهتر می‌توانید قدردان تأثیرات مثبتی که بر روی خود و دیگران می‌گذارید باشید.
اگر یکی از ارزش‌های بزرگ شما در زندگی مهربانی است؛ سعی کنید آن را بیشتر در زندگی‌تان اعمال کنید. در صورتی که با دقت بیشتری ارزش‌های خود را بررسی کنید، احساس خوبی به خود پیدا خواهید کرد. در نهایت بدون این که متوجه باشید علاقه بیشتری به خود پیدا می‌کنید.
برای این که این احساس مهربانی را تقویت کنید، بهتر است تا با گروهی از دوستانتان به آشپزی بپردازید. همین که زمانی را در کنار دوستان خود بگذرانید، به معنای مهربانی است. چراکه در طول ماه و سال به قدری سرمان شلوغ می‌شود؛ که فراموش می‌کنیم این‌ها زمان‌های زندگی مان به حساب می‌آیند و به راحتی در حال گذر هستند. برای خود وقت خالی بگذارید، آرام حرکت کنید و به پرورش زندگی و مسائل پر اهمیت در زندگی‌تان بپردازید.


راه‌های تغییر سبک زندگی که پیشرفت شما را تضمین می‌کنند

هر انسانی برای به هدف رسیدن نیازمند تغییر در رفتار و سبک فکری است. به روز بودن عاملی مؤثر در به اوج رسیدن است.


1. آنچه که دوست دارید را بپذیرید و آنچه که توان انجامش را ندارید تغییر دهید

به نظر می‌آید که پذیرش و عملی کردن این جمله ساده باشد، اما باید بدانید همیشه هم ساده نیست. به عنوان مثال جمله مایا آنجلو تعریف مناسبی از این موضوع می‌دهد. «اگر چیزی را دوست نداری، آن را تغییر بده. اگر نمی ‌توانی چیزی را تغییر بدهی، نگرش خود را عوض کن.» سخت‌ترین بخش این موضوع این است که چیزی در شما نیاز به تغییر داشته باشد، در حالی که شما به آن روش زندگی عادت کرده‌اید و به پذیرش آن مطلب رسیده‌اید. اما باید بدانید با خودآگاهی هیچ چیزی غیر ممکن نیست.


2. سرعت خود را کم کنید

یک نمونه را مثال می‎زنیم، کودکی که در حال حرکت کردن و بزرگ شدن است. در این زمان باید به آن‌ها کمک کنید، تا به تدریج و آرام‌آرام حرکت کردن و راه رفتن را یاد گرفته و با سرعت راه بروند. بی خردی، بی دقتی و احساسی بودن در این جریان ممکن است به کودک شما آسیب جدی برساند. در ارتباط با بزرگ‌سالان نیز این موضوع صدق می‌کند. کنترل کردن ماشینی که با سرعت زیاد در حال حرکت است، از ماشینی با سرعت کم در زمان حادثه بسیار سخت‌تر است. پس سرعت خود را کم کنید و با انتخاب‌های دقیقی که انجام می‌دهید؛ تحولی در زندگی خود ایجاد کنید.


3. به جای این که فقط به فکر خودتان باشید به دیگران توجه کنید

این که اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و برای کمک به دیگران ریزبین و بادقت عمل کنید، انسان شادتری خواهید بود. اوباما رئیس سابق آمریکا، نقطه عطف پیشرفت خود را این گونه تعریف می‌کند:«به خودم کمتر فکر می‌کردم و بیشتر در این فکر بودم که چگونه می‌توانم مفید واقع شوم.»


4. با سختی هدف خود را دنبال کنید

برای ادامه زندگی به سخت کار کردن نیاز دارید. اکثر مردم به این فکر می‌کنند که خیلی سریع و بدون زحمت زیاد به چیزی که می‌خواهند برسند. اما زندگی بدون کار سخت و با دقت، پیش نمی‌رود و ممکن است نیاز باشد در راه زندگی مجبور به انجام کارهای بسیار سختی شوید. حتی شاید مجبور به کار در شیفت شب، یا پخت غذا و فروختن آن بشوید. این باعث می‌شود تا بتوانید، قدم‌های بلندی روبه جلو بردارید.


5. هیچ وقت برای شروع دوباره دیر نیست

شخصی می‌گفت: «گاهی ما انتخاب‌هایی داریم و گاهی مجبور می‌شویم که انتخاب‌هایی داشته باشیم‌.» اما این جمله به هیچ عنوان درست نیست. زندگی ما بر اساس انتخاب‌های درست و با کیفیتی که داریم پیش می‌رود. آن‌قدر که تصمیم‌گیری درست و آگاهانه می‌تواند ما را در رسیدن به اهدافمان کمک کند، پول این قدرت را ندارد. به‌علاوه جرات این را داشته باشید که اگر در راه احساس شکست یا اشتباه کردید، راه دیگری را امتحان کنید. شما همیشه راه جبران و تغییر مسیر را دارید.


 حرف آخر

موضوع قابل توجه در ارتباط با تغییر خودتان این است که، بدانید هر تغییری با سختی و تمرکز بسیار زیادی همراه است. به عنوان مثال تغییر عادات بد به زمان و اراده بالا نیاز دارد. مسیر طولانی را باید برای ترک عادات مختلف طی کنید. به عنوان مثال ورزش کردن یکی از روش‌های ترک عادت است که معمولأ جواب می‌دهد. راه دیگر جایگزینی آن عادت با یک عادت خوب است؛ به طوری که زمانی برای انجام آن عمل بد نداشته باشیم. خود را از عادت‌های بد، فکرهای بد و هر راه و روش قدیمی که به اشتباه بودن آن پی برده‌اید رها کنید و به سمت موفقیت ابدی پیش بروید.

 

منبع1: psychologytoday
منبع2: psychologytoday

نویسنده مطلب
Atieh Panahi - عطیه پناهی
تحصیل کرده رشته نقاشی، علاقه‌مند به نویسندگی در حوزه مجله موفقیت و سبک زندگی، شعار من در زندگی پیشرفت روزافزون

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-10 17:42:15
دسته بندی ها