7 دروغ بزرگی که درباره موفقیت شنیده‌اید

15 آذر 1399 - 6:00
انگیزشی - 7 دروغ بزرگی که درباره موفقیت شنیده‌اید
7 دروغ بزرگی که درباره موفقیت شنیده‌اید
امتیاز مطلب: 83%

همه‌ی ما در زندگی به دنبال موفقیت هستیم، اما شاید هیچ‌وقت به موفقیتی که انتظارش را داریم دست پیدا نکنیم. هرکسی تعریف متفاوتی از موفقیت دارد، اما دروغ‌های زیادی هم درباره‌ی موفقیت در زندگی گفته می‌شود که اغلب باورشان کرده‌ایم؛ دروغ‌هایی درمورد این‌که موفقیت چیست و چه دست‌آوردی برای ما دارد. در این مقاله از یوکن، 7 دروغ بزرگ در مورد موفقیت را بیان می‌کنیم که هرگز نباید باورشان کنید.

1. باید همه چیز را بلد باشید

جون بایز (Joan Baez)، خواننده و ترانه‌سرای بزرگ آمریکایی، می‌گوید:

اگر همیشه به دنبال کنکاش و جستجو باشی، پاسخ‌ها را پیدا خواهی کرد.

البته مولانا قرن‌ها پیش در مثنوی معنوی گفته است: «عاقبت جوینده، یابنده بود».

دروغهایی درباره موفقیت - دروغی درباره موفقیت - گفته های غلط درباره موفقیت

انسان‌های موفق کسانی نیستند که از همان بدو تولد همه‌چیز را می‌دانند. بلکه آن‌ها یاد گرفته‌اند هر آن‌چه را که نمی‌دانند، پیدا کنند.

با گسترش اینترنت و امکان دسترسی به ااطلاعات به صورت آنلاین در سراسر دنیا، هیچ عذر و بهانه‌ای برای پیدا نکردن پاسخ سوالات وجود ندارد. تنها با چند کلیک ساده می‌توانید به منابع ارزشمندی در تمام جهان دست پیدا کنید.

خیلی از کارآفرینان بزرگ با آزمون و خطا به موفقیت رسیده‌اند، آن‌ها از اشتباهات خود درس می‌گیرند و هیچ وقت برای رسیدن به پاسخ درست بهانه‌تراشی نمی‌کنند. آن‌ها از ندانستن نمی‌ترسند و دست به عمل می‌زنند، حتی اگر مسیر اشتباهی را طی کنند.

اگر منتظر بمانید همه چیز را بدانید و یاد بگیرید و بعد دست به اقدام بزنید، به هیچ جایی نخواهید رسید.

2. نیاز نیست تغییری ایجاد کنید

در کتاب پایه‌ی انجمن معتادان گم‌نام (NA) نوشته شده:

جنون یعنی انجام دوباره و چندباره‌ی کاری یکسان و انتظار نتیجه‌ای متفاوت.

دروغهایی درباره موفقیت - دروغی درباره موفقیت - گفته های غلط درباره موفقیت

شاید نیاز است با خودمان صادق باشیم. بین پشتکار و جنون مرز باریکی وجود دارد. باید بدانید چه زمانی حرکت کنید و چه زمانی به دنبال تغییر باشید. برای رسیدن به موفقیتی که انتظارش را دارید، همیشه باید آماده‌ی ورود به عرصه‌ی جدید یا تغییر پیشنهاد فروش منحصر به فرد محصول خود باشید.

جایگاهی که امروز در آن قرار دارید، نتیجه‌ی چیزی است که تاکنون انجام داده‌اید، اما اگر می‌خواهید به جایگاه بهتری برسید، باید مسیر خود را تغییر دهید و راه دیگری را پیش بگیرید. البته گاهی نیاز به تغییر بزرگی نیست و تغییر یک‌درجه‌ای هم کمک‌تان می‌کند.

3. موفقیتِ یک‌شبه، حقیقت دارد

بیانسه (Beyonce)، خواننده‌ی بزرگ آمریکایی می‌گوید:

هرگز کسی را ندیده‌ام که در حوزه‌ی کاری من، بیشتر از خودم کار کند.

یکی از بزرگترین دروغ‌هایی که درمورد موفقیت شنیده و باور کرده‌ایم، موفقیت یک‌شبه است. افراد موفق سال‌ها تلاش کرده و با پشتکار زیاد به جایگاه فعلی‌شان رسیده‌اند اما ما داستان‌هایشان را درباره موفقیت‌های یک‌شبه می‌خوانیم.

همه‌ی ما عاشق داستان‌های جذاب درباره کسانی هستیم که بدون داشتن ثروت و موقعیت خاص، یک‌شبه ره هزار ساله را پیموده‌اند، زیرا به این فکر می‌کنیم که شاید همین اتفاق برای ما هم بیافتد.

دروغهایی درباره موفقیت - دروغی درباره موفقیت - گفته های غلط درباره موفقیت

اما واقعیت این است تمام افراد موفقی که گفته می‌شود یک‌شبه به موفقیت رسیده‌اند، سال‌هاست در حیطه‌ی کاری خود تلاش می‌کنند و به دنبال ارتقای مهارت‌هایشان هستند. تنها چیزی که یک‌شبه اتفاق افتاده، شناخته شدن آنهاست.

اگر با انسان‌های موفق صحبت کنید، به شما خواهند گفت برای رسیدن به جایگاه فعلی‌شان، تلاش زیادی کرده‌اند.

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، اولین سال‌های راه‌اندازی فیس بوک را با ساعت‌ها کدنویسی خسته‌کننده به یاد می‌آورد. لیونل مسی (Lionel Messi) که استعداد ذاتی در ورزش دارد نیز می‌گوید بارها به سختی تلاش کرده است.

4. همه‌چیز را می‌توانید یک‌جا داشته باشید

اوپرا وینفری (Oprah Winfrey) می‌گوید:

می‌توانید همه چیز را باهم داشته باشید، اما همه را یک‌جا و یک‌دفعه نمی‌توانید داشته باشید.

 بله درست است، می‌توانید همه چیز داشته باشید. درآمدتان بالا باشد، به کشورهای دنیا سفر کنید، با خانواده به تفریح و مسافرت بروید و بهترین همسر یا پدر و مادر دنیا باشید. سلامت کامل داشته باشید و در مسابقه‌ی دوی ماراتن اول شوید. موسسه خیریه‌ای راه اندازی کنید و به هم‌نوعان خود کمک کنید.

تمام این‌ها را می‌توانید داشته باشید، اما نه یک‌جا.

دروغهایی درباره موفقیت - دروغی درباره موفقیت - گفته های غلط درباره موفقیت

حقیقت این است باید انتخاب کنید اکنون چه می‌خواهید. انتظار نداشته باشید زندگی‌تان در تعادل کامل از تمام داشته‌هایشان باشد. باید ببینید از کدام یک باید بگذرید تا بتوانید موفقیت بیشتری به دست آورید.

وقتی وارد برهه‌های مختلفی از زندگی می‌شوید، اولویت‌هایتان هم ممکن است تغییر کند، اما اگر انتظار فوق‌العاده بودن در تمام مراحل زندگی را داشته باشید، نتیجه‌ای جز نا امیدی نصیب‌تان نخواهد شد.

5. با موفق شدن تمام مشکلات از بین می‌روند

جیم ران (Jim Rohn)، کارآفرین و سخنران انگیزشی آمریکایی، می‌گوید:

هیچ‌وقت نگویید‌ ای کاش فلان کار راحت‌تر بود، بلکه آرزو کنید که خودتان بهتر باشید.

آرزوی مشکلات کم‌تر نکنید، بلکه مهارت‌های بیش‌تری را آرزو کنید.

آرزوی چالش‌های کم‌تر نکنید، بلکه برای خود بیش‌تر آرزو کنید.

دروغهایی درباره موفقیت - دروغی درباره موفقیت - گفته های غلط درباره موفقیت

شاید فکر کنید آدم‌های موفق مشکلات کمتری دارند، اما اصلا این‌طور نیست؛ آن‌ها استراتژی‌ها و منابع بهتری برای مواجهه با مشکلات‌شان دارند. مشکلات در مسیر رسیدن به موفقیت وجود دارند. حتی کسانی که به موفقیت‌های بزرگ شغلی رسیده‌اند هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند. برای موفق ماندن، باید مسائل را حل کنید، حتی مسائلی بیشتر از آدم‌های عادی. پس هر چقدر موفق‌تر باشید، مسائل بزرگتری پیش روی‌تان خواهد بود.

هیچ وقت تصور نکنید اگر موفق شوید، زندگی راحت‌تری خواهید داشت؛ نه این طور نیست، تنها تفاوت قدرت بیشتر شما در حل مسائل خواهد بود.

6. وقتی موفق شوید، محبوبیت بیشتری خواهید داشت

مریلین مونرو (Marilyn Monroe)، هنرپیشه‌ی محبوب آمریکایی می‌گوید:

موفقیت باعث می‌شود خیلی‌ها از شما متنفر شوند. این خیلی بد است.

لذت بردن از موفقیت بدون این‌که حسادت را در چشمان اطرافیان‌تان ببینید، فوق‌العاده می‌شد.

دروغهایی درباره موفقیت - دروغی درباره موفقیت - گفته های غلط درباره موفقیت

حتما تاکنون شنیده‌اید مردم دیگران را به خاطر موفقیت‌هایشان سرزنش می‌کنند؟ مثلا می‌گویند: او رانت خواری کرده، پشتیبان زیادی داشته یا شرایطش را داشته است. حتما شما هم جملاتی که درباره‌ی آدم‌های موفقی چون کریستیانو رونالدو می‌گویند به گوش‌تان خورده است. همیشه آدم‌های موفق باعث حسرت و ناراحتی کسانی می‌شوند که در زندگی‌شان شکست خورده‌اند. هر چقدر بیشتر جلوی چشم مردم باشید، بیشتر به خاطر دست‌آوردهایتان سرزنش خواهید شد.

حقیقت این است که بعد از دستیابی به موفقیت، به احتمال زیاد دوستان خود را از دست خواهید داد. اما این فرصت را پیدا می‌کنید که دوستان جدیدی پیدا کنید که مثل خودتان موفق هستند.

7. موفقیت باعث شادی و رضایت می‌شود

زیگ زیگلار (Zig Ziglar)، نویسنده بزرگ آمریکایی می‌گوید:

پول باعث شادی نمی‌شود، اما همه دوست دارند خودشان تجربه کنند.

پول می‌تواند کمی شادی برایتان بیافریند، اما این کوتاه‌مدت خواهد بود و نباید انتظار شادی عمیق و بلندمدت را داشته باشید.

دروغهایی درباره موفقیت - دروغی درباره موفقیت - گفته های غلط درباره موفقیت

تنها روشی که موفقیت باعث شادی می‌شود، این است که برای هر لحظه‌ی شاد بودن‌تان شکرگزار باشید. شکرگزار بودن یک انتخاب است و افراد موفق در شکرگزاری تبحر زیادی دارند. اما باید بدانید، چه موفق باشید و چه نباشید، شاد باشید زیرا موفقیت شادی نمی‌آورد.

 

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-20 03:55:27
دسته بندی ها