چطور می‌توانیم با خوش‌بینی به موفقیت خود کمک کنیم؟

20 آذر 1399 - 6:00
مثبت اندیشی - چطور می‌توانیم با خوش‌بینی به موفقیت خود کمک کنیم؟
چطور می‌توانیم با خوش‌بینی به موفقیت خود کمک کنیم؟
امتیاز مطلب: 80%

هر کسی در زندگی با خوشی‌ها و ناخوشی‌هایی مواجه می‌شود. قطعا در میان روزهایی که همه چیز بر وفق مرادتان بوده است، اتفاقات تلخ زیادی را هم پشت سر گذاشته‌اید. اما آیا هنگام مواجهه با مشکلات و سختی‌ها، امیدتان را از دست می‌دهید و نیمه خالی لیوان را می‌بینید؟ پاسخ به این سوال مشخص می‌کند چقدر در زندگی‌تان خوش‌بین یا بدبین هستید. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور خوش‌بینی را وارد زندگی‌تان کنید.

اگر به این نتیجه رسیدید بدبینی به زندگی و افکارتان نفوذ کرده است، خواندن مقاله را از دست ندهید تا یاد بگیرید چگونه خوش‌بینی را وارد زندگی روزمره‌‌تان کنید.

احساسات خود را بشناسید و ببینید زندگی‌تان چه تاثیری از اتفاقات خوب و بد می‌گیرد

خوش‌بینی به این معنا نیست که همیشه باید شاد باشید و همه چیز را خوب و مثبت ببینید. این‌که در هر شرایطی خود را مجبور کنید شاد دیده شوید، کار اشتباهی است. بلکه باید خودتان را با احساسات مختلف وفق دهید که در مقاطع مختلف زندگی بروز می‌کنند و به این باور برسید که احساسات منفی همانند احساسات مثبت، بخشی از زندگی‌اند و باید تجربه‌شان کنید. باید بدانید سرکوب برخی احساسات ممکن است باعث پریشانی شود. اگر جلوی احساسات خود را نگیرید، در مواجهه با اتفاقات غیرمنتظره‌ای که ممکن است در زندگی‌تان پیش بیاید سازگاری و انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان خواهید داد. پس با چنین رویکردی در موقعیت‌های پیش‌بینی نشده خوش‌بین و منعطف خواهید بود.

احساسات منفی می‌توانند در طولانی‌مدت به یک عادتِ شرطی تبدیل شوند. هیچ وقت خودتان را به خاطر احساسات منفی و ناخوشایند سرزنش نکنید، زیرا با سرزنش خود نمی‌توانید به پیشرفت برسید و در همان مقطع زندگی‌تان بدون هیچ رشدی باقی خواهید ماند.

باید سعی کنید بفهمید چه زمانی احساسات منفی به سراغ‌تان می‌آیند. برای این منظور بهتر است هر زمان احساسات یا افکار منفی در طول روز به سراغ‌تان می‌آیند، در دفترچه‌ای یادداشت کنید. سپس علت بروز این احساسات و افکار را بررسی کنید و به دنبال راهکاری برای مواجهه با این احساسات و افکار باشید.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

تصور کنید در حال رانندگی هستید و ناگهان ماشینی جلوی‌تان می‌پیچد و مسیر شما را می‌گیرد. در این موقعیت حسابی عصبانی شده‌اید و دست خود را روی بوق گذاشته و داد و بی‌داد راه می‌اندازید. در پایان روز، این اتفاق را به همین شکل در دفترچه‌تان یادداشت کنید. احساس خود را روی کاغذ بیاورید و واکنشی که بلافاصله نشان داده‌اید را ذکر کنید. البته نیازی نیست رفتارتان را قضاوت کنید و تنها به نوشتن اتفاق رخ داده بسنده کنید.

سپس درباره اتفاقی که رخ داده، کمی تامل کنید. آیا واکنشی که از خود نشان دادید، با ارزش‌های شما سازگار است؟ آیا رفتارتان با شخصیتی که از خود انتظار دارید، تضاد نداشته است؟ فکر می‌کنید کجای رفتارتان اشتباه بوده است؟ دلیل اصلی واکنش تند شما چه بود؟ شاید واقعا ازدست آن راننده عصبانی نبودید، اما از جای دیگری عصبانی بوده و سر او خالی کردید.

نوشتن اتفاقات باید کمک کند از احساسات و افکار ناخوشایند فاصله بگیرید نه این‌که در احساسات منفی غرق شوید. از تجربیات خود درس بگیرید و از خودتان بپرسید:

- چه درسی در این تجربه هست که به پیشرفت من کمک می‌کند؟

- آیا می‌توانید از این تجربه برای مواجهه با دیگر اتفاقات منفی زندگی‌تان استفاده کنید؟

- اگر در آینده با موقعیت مشابهی مواجه شدید، چگونه رفتار می‌کنید که با ارزش‌هایتان هم‌راستا باشد؟

اگر به این نتیجه برسید که عصبانیت شما به خاطر روز سختی بود که پشت سر گذاشتید، بهتر می‌توانید بپذیرید دیگران هم مرتکب اشتباه می‌شوند. پس اگر دفعه بعد کسی نسبت به خودتان رفتار مشابهی داشت، با او همدلی کنید. اگر از قبل درباره‌ی طرز رفتارتان نسبت به موقعیت‌های سخت و تنش‌زا آمادگی داشته باشید، واکنش بهتری از خود نشان خواهید داد.

تمرینات ذهن‌آگاهی انجام دهید

ذهن‌آگاهی یکی از پایه‌های اصلی خوش‌بینی است که به شما کمک می‌کند بدون هیچ قضاوتی، به احساسات خود اذعان کنید. در اغلب مواقع، واکنش منفی وقتی بروز می‌کند که با احساسات خود بجنگید یا آنقدر درگیرشان شوید که فراموش کنید می‌توانید واکنش خود را نسبت به احساسات‌تان کنترل کنید. برای این‌که در زمان هجوم احساسات منفی خودتان را کنترل کنید، روی تنفس‌تان متمرکز شوید، احساسات‌تان را بپذیرید و به جای مقابله با احساسات خود از آن‌ها درس بگیرید.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

نتایج پژوهش‌های زیادی نشان می‌دهد مراقبه‌ی ذهن‌آگاهی و کنترل روی احساسات باعث بهبود اضطراب و علائم افسردگی می‌شود. برای این منظور لازم نیست زمان زیادی را صرف مراقبه کنید، تنها روزی 5 دقیقه وقت بگذارید و مراقبه‌ی ذهن‌آگاهی انجام دهید تا نسبت به احساسات خودآگاهی بیشتری پیدا کنید و آن‌ها را بپذیرید.

خودگویی‌های درونی‌تان را بررسی کنید

برای این‌که ببینید دیدگاه‌تان به زندگی خوش‌بینانه یا بدبینانه است، به خودگویی‌های درونی‌تان توجه کنید؛ همان حرف‌هایی که مدام در ذهن‌تان با خود تکرار می‌کنید.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

پس خودگویی‌هایی که در طول روز با خودتان دارید را بررسی کنید و ببینید کدام یک از انواع خودگویی‌های منفی‌نگرانه را بیشتر تکرار می‌کنید:

- آیا همیشه جوانب منفی هر اتفاقی را می‌بینید و جوانب مثبتش را نادیده می‌گیرید؟

- آیا در مواجهه با اتفاقات منفی، تنها خود را سرزنش می‌کنید؟

- آیا در هر موقعیتی، انتظار بدترین حالت ممکن را دارید؟ فرض کنید به کافی شاپ رفته‌اید و سفارش شما اشتباهی می‌آید، آیا از روی عادت فکر می‌کنید تمام روزتان خراب شده است؟

آیا همه چیز را سیاه یا سفید می‌بینید و هیچ حد وسطی برای اتفاقات زندگی‌تان قائل نیستید؟

همیشه در زندگی به دنبال جوانب مثبت باشید

تفکر مثبت مهم‌ترین چیزی است که برای این‌که به فرد خوش‌بینی تبدیل شوید نیاز دارید. باید گفت‌و‌گوهای درونی خود را در جهتی سوق دهید که بتوانید روی جوانب مثبت تمرکز کنید. داشتن تفکر و نگرش مثبت تاثیر خوبی روی سلامت ذهن و جسم دارد.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

از جمله این تاثیرات فوق‌العاده می‌توان به افزایش طول عمر، مقابله با افسردگی، کاهش پریشانی، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت جسمی و روانی، کاهش مرگِ ناشی از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، پیدا کردن مهارت لازم برای مقابله با سختی‌ها و موقعیت‌های چالش‌زا و... اشاره کرد.

خوش‌بینی واقعی را در پیش بگیرید

خوش‌بینی کورکورانه به این معناست که فکر کنید هیچ اتفاق بدی در زندگی‌تان رخ نخواهد داد. این طرز تفکر باعث اعتماد به نفس بیش از اندازه می‌شود و فرد را به زودی دچار یاس و نا امیدی می‌کند. کسی که بخواهد واقعا خوش‌بین باشد، هیچ چالشی را نادیده نمی‌گیرد و احساسات و تجربیات منفی را بخشی از زندگی می‌داند. فرد خوش‌بین چالش‌های موجود در مسیر رسیدن به هدفش را نادیده نگرفته و به خود می‌گوید: «در مسیر موفقیت از پس هر مشکلی بر می‌آیم.».

فرض کنید بدون هیچ دانشی در حوزه‌ی چتربازی، تصمیم به یادگیری این حرفه بگیرید و به خودتان بگویید «هیچ اتفاق بدی رخ نمی‌دهد»؛ این خوش‌بینی کورکورانه است زیرا بدون توجه به خطرات احتمالی چتربازی، خود را در معرض خطر قرار داده‌اید. داشتن چنین نگرشی نه تنها واقع‌بینانه نیست بلکه باعث می‌شود فرد با خوش‌بینی کورکورانه، خود را برای مواجهه با خطرات احتمالی آماده نکند.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

کسی که واقعا خوش‌بین باشد، قبل از هر تصمیمی درباره کار خود تحقیق می‌کند. مثلا به این درک می‌رسد که چتربازی ورزش سختی است و نیاز به آموزش و رعایت نکات ایمنی دارد. چنین فردی به هیچ عنوان به خاطر مسیر سختی که باید پشت سر بگذارد تا بتواند چترباز خوبی شود ناامید نمی‌شود، بلکه خوش‌بین واقعی برای خود یک هدف مشخص دارد: «من می‌خواهم چتربازی یاد بگیرم.» این درحالیست که به توانمندی‌اش یقین دارد و تمام تلاش خود را برای رسیدن به هدفش به کار خواهد گرفت.

هر روز چند جمله مثبت‌نگرانه روی کاغذ بنویسید

با نوشتن جملات کوتاهی که مثبت‌اندیشی‌تان را تقویت می‌کند، به انجام کاری که قصد انجامش را دارید، باور پیدا می‌کنید. هر روز چند جمله‌ی مثبت‌نگرانه یادداشت کنید؛ جملاتی که با دیدن آن‌ها یادتان بیافتد می‌خواهید کدام‌ بخش از دیدگاهتان را نسبت به زندگی تغییر دهید. بهتر است این جملات را روی درب یخچال، داخل کمد، کنار نمایشگر رایانه یا روی دیوار حمام یا آینه‌ی دستشویی نصب کنید تا همواره جلوی چشم‌تان باشند.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

اکنون چند جمله‌ی مثبت‌نگرانه مثال می‌زنیم که هر روز با دیدن آن‌ها انرژی مثبت می‌گیرید:

  • هر کاری امکان پذیر است؛
     
  • این موقعیت نیست که به زندگی من شکل می‌دهد؛ بلکه من هستم که به شرایط پیرامونم شکل می‌دهم؛
     
  • آن‌چه تحت کنترل من است، طرز برخورد و نگرشم به زندگی است؛
     
  • من همیشه حق انتخاب دارم.

خودتان را با کسی مقایسه نکنید

اغلب اوقات احساس حسادت باعث منفی‌نگری می‌شود و شما را از شکرگزاری داشته‌هایتان دور می‌کند. باید بدانید همیشه کسانی هستند که اگر خودتان را با آن‌ها مقایسه کنید، می‌بینید شرایط‌تان خیلی هم بد نیست؛ پس از مقایسه‌ی منفی با دیگران پرهیز کرده و روی خصوصیات مثبت خود متمرکز شوید. تحقیقات نشان می‌دهد، نگرش منفی به مشکلات باعث ایجاد احساس افسردگی و اضطراب می‌شود.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

سعی کنید تا جای ممکن در زندگی‌تان قدردان باشید تا بتوانید از قضاوت‌های منفی در امان بمانید. از افرادی که در زندگی شما نقش موثری ایفا کرده‌اند، تشکر و سپاسگزاری کنید. مطمئن باشید با توجه به نقاط مثبت زندگی، خلق‌و‌خو و احساس خوشبختی بیشتری خواهید داشت.

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که هر هفته تنها چند خط درباره اتفاقاتی می‌نویسند که باعث شده احساس قدردانی در وجودشان پدیدار شود، نسبت به زندگی خوش‌بینی بیشتری دارند.

تفکر و دیدگاه خود را نسبت به زندگی بهبود دهید

بدبینی به دلیل احساس درماندگی و عدم کنترل حاصل می‌شود. یک یا دو جنبه‌ی مهم زندگی خود را که به دنبال بهبودشان هستید، شناسایی کرده و تمام تلاش خود را برای تغییر آن‌ها به کار بگیرید. داشتن چنین رویکردی به شما کمک می‌کند به توانمندی خود در ایجاد تغییر در زندگی روزمره‌تان ایمان بیاورید.

خود را «علت» انجام هر کاری بدانید نه معلول آن. افراد خوش‌بین به این باور رسیده‌اند که می‌توانند با تکیه بر توانایی‌ها و تلاش‌هایشان بر تمام اتفاقات منفی غلبه کنند و حتی جلوی وقوع آن‌ها را بگیرند.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

مهم این است گام به گام جلو بروید، زیرا انتظار نمی‌رود همه چیز به یک‌باره تغییر کند.

داشتن تفکر مثبت باعث می‌شود نتیجه‌ی مثبت به دست بیاید. در پژوهشی به بازیکنان بسکتبال که همگی مرد بودند، آموزش داده شد نتایج مثبت را به توانایی‌های خود و نتایج منفی را به خاطر کم‌کاری خود بدانند. بعد از مدتی دیده شد عملکرد بازیکنان به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

در هر شرایطی لبخند بزنید

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که همواره لبخند روی لب دارند، نسبت به زمان حال و آینده احساس خوشحالی و خوش‌بینی بیشتری پیدا می‌کنند.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

در پژوهشی، از تعدادی خواسته شد یک خودکار را طوری با دهان‌شان نگه دارند که ماهیچه‌های صورت‌شان حالت لبخند به خود بگیرد. این افراد در همین وضعیت نمایش‌های کارتونی تماشا کردند و از نظر آن‌ها نمایش‌ها خنده‌دارتر از دیگر شرکت‌کنندگان بود، در حالی‌که خودشان هم نمی‌دانستند مثبت‌تر بودنِ واکنش آن‌ها به خاطر لبخند روی صورت‌شان بوده است. محققان می‌گویند تغییر آگاهانه‌ی ماهیچه‌های صورت به طوری که احساسات مثبت در چهره نمایان شود پیامی به مغز می‌فرستد که باعث تقویت خلق و خو می‌شود.

چطور خوش بینی را در خود تقویت کنیم؟

نحوه‌ی تعامل خود را با دنیای پیرامون‌تان بررسی کنید

خوش‌بینی چیزی نیست که از مغز نشات بگیرد، بلکه به تعامل فرد با دنیای پیرامونش مربوط است. جنبه‌هایی از زندگی‌تان که باعث ایجاد نارضایتی در شما می‌شود را شناسایی کرده و برای بهبود آن‌ها وقت و انرژی بگذارید.

در رویدادهایی شرکت کنید که زندگی را برایتان خوشایندتر می‌کند. مثلا اگر دغدغه‌ی محیط زیستی دارید، به کمپین‌های حفاظت محیط زیست ملحق شوید.

باید بدانید، فرهنگ‌های متنوعی وجود دارد و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، دربرگیرنده یکی از این فرهنگ‌هاست. این تنوع فرهنگی را پذیرفته و هرگز فکر نکنید فرهنگ شما بر دیگر فرهنگ‌ها برتری دارد. به دیگران براساس باورهای فرهنگی‌شان کمک کنید تا یاد بگیرید زیبایی را در همه چیز ببینید.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

اگر در ابعاد کوچکتر به دنبال خوش‌بینی باشید، حتی اقدامات ساده مانند تغییر دکوراسیون منزل نیز به شما کمک می‌کند آسان‌تر بتوانید از الگوهای قدیمی دست بکشید و الگوهای رفتاری جدیدی بسازید.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد ترک عادات در صورتی که در روال عادی امور تغییر ایجاد کنید، راحت‌تر انجام می‌گیرد؛ زیرا نواحی جدیدی از مغز در نتیجه این تغییرات درگیر می‌شوند.

باید سعی کنید طیف گسترده‌ای از احساسات را بپذیرید و به جای انکار برخی احساسات خاص، با هر احساسی مواجه شوید. برخی‌ها برای این‌که بتوانند روی احساسات‌شان کنترل بیشتری داشته باشند، عادات مشخصی را هر روز تکرار می‌کنند تا در تعاملات‌شان با دنیای پیرامون تنها با احساسات محدودی که خودشان تمایل دارند، مواجه شوند، در حالی‌که باید در تعامل با هر احساسی، دست به آزمون و خطا بزنید و به دنبال راهکارهایی باشید تا بتوانید دنیای پیرامون‌تان را بهبود دهید.

با توجه به تعاملاتی که با دنیای پیرامون‌تان برقرار کرده‌اید، اهداف و انتظارات خود از آینده را مشخص کنید. با این کار می‌توانید از ایجاد انتظارات غیرواقعی، هم در مورد خودتان و هم دیگران، جلوگیری کنید.

به این فکر کنید زندگی بدون جوانب مثبت چگونه خواهد بود؟

محققان دانشگاه برکلی می‌گویند هفته‌ای یک بار به مدت 15 دقیقه با خودتان فکر کنید که زندگی بدون جوانب مثبتش چگونه خواهد بود؟

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

از خودتان بپرسید: اگر با فرد موردعلاقه‌تان زندگی نمی‌کردید، چه احساسی داشتید؟

با تمرین فوق به این درک می‌رسید که داشتن چیزهای مثبتی که در زندگی از آن بهره‌مندید، امری مسلم نیست، بلکه خوش‌شانس بوده‌اید که چنین چیزهای خوب و مثبتی در زندگی‌تان رخ داده است. داشتن چنین طرز فکری به شما کمک می‌کند با خوش‌بینی بیشتری به زندگی نگاه کنید.

توصیه می‌کنیم روی یک اتفاق مثبت در زندگی‌تان تمرکز کنید، مثلا یک موفقیت، سفر، یک خاطره خوش یا هر اتفاق دیگری که برایتان ارزشمند است.

اتفاق موردنظر را به خاطر بیاورید و به شرایطی فکر کنید که این اتفاق خوب را در زندگی برایتان رقم زده‌ است.

اکنون به این فکر کنید که شرایط می‌توانست به گونه‌ی دیگری باشد. مثلا تصور کنید شرایط یادگیری زبان خارجه فراهم نمی‌شد و نمی‌توانستید به سفر خارجی بروید. شاید فلان روز، روزنامه نمی‌خریدید و آگهی استخدامی که اکنون عاشق شغل‌تان هستید را نمی‌دیدید.

از خودتان بپرسید اگر چنین اتفاقی نمی‌افتاد، اکنون زندگی‌تان چگونه بود؟ اگر این اتفاق نمی‌افتاد چه چیزهای مثبتی را که اکنون در نتیجه‌ی همین اتفاق در زندگی‌تان حاصل شده‌اند را از دست می‌دادید؟

حالا به این باور برسید که شانس درِ خانه‌تان را زده و چنین اتفاق خوبی در زندگی‌تان رخ داده است. به تمام چیزهای مثبتی فکر کنید که در نتیجه‌ی این اتفاق به دست آورده‌اید. قدر تمام اتفاقاتی را بدانید که می‌توانستند طور دیگری پیش بروند، اما اکنون به گونه‌ای رخ داده‌اند تا تجربه‌ی لذت‌بخشی را برایتان فراهم کنند.

در اتفاقات بد هم به دنبال جوانب مثبت باشید

خیلی از افراد در هر شرایطی تنها روی جوانب منفی اتفاقات تمرکز می‌کنند و هیچ توجهی به جوانب مثبتش ندارند. برای این‌که جلوی چنین افکاری را بگیرید، یکی از اتفاقات منفی زندگی‌تان را به خاطر بیاورید و در این اتفاق به دنبال جوانب مثبت باشید.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد توانایی پیدا کردن جوانب مثبت در اتفاقات تلخ یکی از ارکان خوش‌بینی است و باعث بهبود استرس، افسردگی و کیفیت ارتباط با دیگران می‌شود. این تمرین تنها 10 دقیقه زمان می‌برد و باید روزی یک بار به مدت سه هفته انجام دهید. بعد از سه هفته می‌بینید چقدر خوش‌بین‌تر شده‌اید.

پنج چیزی که باعث می‌شوند از زندگی‌تان احساس رضایت بیشتری داشته باشید را روی کاغذ بنویسید.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

سپس به سراغ خاطرات خود بروید و به دنبال اتفاقی بگردید که برخلاف انتظارتان پیش رفته و باعث ناامیدی‌تان شده است. این اتفاق را روی کاغذ بیاورید و در آن به دنبال سه چیزی باشید که به شما کمک می‌کند نیمه‌ی پر لیوان را ببینید.

این تمرین کمک می‌کند نگرشی که نسبت به اتفاقات مختلف دارید و نیز واکنش خود را تغییر دهید.

تصور کنید: مدتی قبل ماشین‌تان خراب شد و مجبور شدید با اتوبوس به سر کار بروید و یک روز دیر به سر کار رسیدید. خرابی ماشین چندان اتفاق خوشایندی نیست، اما در همین اتفاق هم می‌توانید به دنبال جوانب مثبت باشید: در اتوبوس با افراد جدیدی آشنا شدید که در غیر این صورت، فرصت ارتباط با آن‌ها را نداشتید، توانستید با اتوبوس به سر کار بروید زیرا اگر اتوبوس نبود، مجبور بودید تاکسی بگیرید و پول بیشتری بپردازید؛ تنها مشکل این است که ماشین خراب شده، اما حل شدنی است.

به سراغ کارهایی بروید که باعث خندیدن یا حداقل لبخند زدن‌تان می‌شود

در هر فرصتی به دنبال خندیدن باشید. فیلم‌های طنز تماشا کنید، در استندآپ کمدی‌های شهرتان شرکت کنید یا یک کتاب لطیفه بخرید و از خواندنش لذت ببرید.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

احساس شوخ‌طبعی هر کسی متفاوت از دیگری است، شاید یک نفر از شنیدن یک طنز قهقهه بزند، اما فرد دیگری لبخند هم روی لبش نیاید. پس به دنبال چیزهایی باشید که با حس شوخ‌طبعی‌تان سازگار است و باعث خندیدن‌تان می‌شود. سعی کنید حداقل روزی یک‌ بار، لبخند روی لب‌تان نقش ببندد. خندیدن باعث می‌شود از زندگی لذت بیشتری ببرید و استرس کمتری را تجربه کنید.

سبک زندگی سالم داشته باشید

ورزش و سلامت جسمی باعث خوش‌بینی و ایجاد تفکر مثبت می‌شود. نتایج مطالعات حاکی از آن است، ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی باعث آزاد شدن هورمون اندورفین در بدن می‌شود که به بهبود خلق و خو کمک می‌کند.

سعی کنید حداقل هفته‌ای سه بار فعالیت بدنی داشته باشید. منظور از فعالیت بدنی این نیست که به باشگاه بروید و تمرینات سخت انجام دهید. می‌توانید در اوقات فراغت خود بهپیاده روی بروید یا در محل کار به جای آسانسور با پله‌ها بالا و پایین بروید. کمی فعالیت جسمی به بهبود خلق و خوی‌تان کمک خواهد کرد.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

به سراغ مواد روان‌گردان نروید، چرا که تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مواد روان‌گردان باعث ایجاد احساس بدبینی می‌شود.

با کسانی معاشرت کنید که دوست‌شان دارید

هر از گاهی با فرزندان خود بازی کنید یا با خانواده‌تان به تفریح و گردش بروید. ارتباط با دیگران راه خوبی برای بیرون آمدن از لاک تنهایی است. حتما می‌دانید انزوا و تنهایی باعث ایجاد شک و تردید و احساس بدبینی می‌شود.

به این اطمینان برسید کسانی که در زندگی‌تان هستند، افراد مثبت‌اندیشی باشند. شاید با افرادی رفت و آمد کنید که انتظارات متفاوتی در زندگی دارند و این کاملا طبیعی است. اما اگر به این نتیجه رسیدید که از تفکر و رفتار دیگری تاثیر منفی می‌گیرید، ارتباط خود را با او کم‌رنگ کنید. حتما می‌دانید رفتار و اعمال ما برآیند رفتار چند نفری است که بیشترین ارتباط را با آن‌ها داریم. ما به سرعت از احساسات و نگرش اطرافیان‌مان تاثیر می‌گیریم. افراد منفی‌نگر باعث می‌شود استرس‌تان بالا برود و نسبت به توانایی‌هایتان در کنترل استرس دچار تردید شوید.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

از قطع ارتباط با برخی افراد واهمه نداشته باشید. پس از آزمون و خطا در ارتباطات خود دست نکشید. شاید فردی که فکر می‌کنید تفاوت زیادی با شما دارد، بتواند چیز ارزشمندی وارد زندگی‌تان کند. باید افرادی را وارد زندگی‌تان کنید که با بودن در کنار آن‌ها بتوانید به آینده و زندگی خوش‌بین‌تر شوید.

این‌که گفته می‌شود حال و هوایتان را در جهت مثبت تغییر دهید، بدین معنا نیست که باید در شخصیت خود نیز تغییر به وجود آورید. مثلا فکر نکنید برای این‌که فرد خوش‌بینی در زندگی باشید، باید حتما شخصیت برون گرا داشته باشید.

این‌که سعی کنید طوری باشید که با خود واقعی‌تان در تضاد است، تنها باعث می‌شود به جای خوش‌بینی احساس پوچی کنید.

در ارتباطات خود با دیگران رویکرد مثبت داشته باشید

اگر در ارتباطات خود با دیگران، رویکرد مثبتی داشته باشید و ابراز هم‌دردی کنید، نه تنها برای خودتان مفید خواهد بود، بلکه دیگران نیز از احساس خوش‌بینی شما سود می‌برند. به همین خاطر است که گفته می‌شود فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه تاثیر زیادی در بهبود خلق و خو دارد. برای مثال، کمک به مصیبت‌زدگان بلایای طبیعی مانند زلزله، باعث افزایش خوش‌بینی می‌شود.

همچنین گفته می‌شود انجام اقدامات خیرخواهانه باعث تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس می‌شود و برای مقابله با احساس بدبینی به کار می‌آید.

کمک به دیگران باعث می‌شود درباره‌ی آن‌چه به دنیا عرضه داشته‌اید، احساس خوبی پیدا کنید، خصوصا اگر کمک خود را حضوری ارائه دهید.

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

علاوه بر آن، کمک‌های داوطلبانه فرصتی مهیا می‌کند تا با افراد جدیدی آشنا شوید و با کسانی ارتباط برقرار کنید که می‌توانند احساس خوش بینی شما را تقویت کنند.

لبخند زدن به افراد غریبه یک رفتار فرهنگی مثبت است. این رفتار در بین شهروندان آمریکایی احساسی مثبت و دوستانه منتقل می‌کند، در حالی‌که در فرهنگ روسی باعث ایجاد احساس سوءظن می‌شود. می‌توانید در مکان‌های عمومی به غریبه‌ها لبخند بزنید، اما بدانید این رفتار در هر فرهنگی معنای متفاوتی دارد. پس اگر گاهی پاسخ لبخندتان را نگرفتید ناراحت نشوید.

به این درک برسید که خوش‌بینی یک چرخه است

خوشبینی - نگاه مثبت - دیدگاه مثبت - مثبت‌اندیشی - خوش‌بینی

هر چقدر بیشتر خودتان را با افکار و کارهای مثبت سرگرم کنید، بهتر می‌توانید در زندگی‌تان خوش‌بین باشید و احساس مثبت را در خود تقویت کنید.


 

منبع: wikihow

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-20 04:51:15
دسته بندی ها