19 هشدار که می‌گوید برنامه غذایی‌تان را تغییر دهید

22 آذر 1399 - 6:00
سبک زندگی - 19 هشدار که می‌گوید برنامه غذایی‌تان را تغییر دهید
19 هشدار که می‌گوید برنامه غذایی‌تان را تغییر دهید
امتیاز مطلب: 88%

برنامه غذایی تاثیر زیادی روی بدن ما دارد. غذاهایی که می‌خورید اندازه دور شکم‌تان را تعیین می‌کند. پس باید بدانید سلامت تمام قسمت‌های بدن به نوع غذایی که می‌خورید بستگی دارد. با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چه زمانی باید رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید.

برخی نشانه‌های هشداردهنده به ما می‌گویند نیاز به چه مواد غذایی داریم و بدن‌مان کدام غذاها را بیشتر دوست دارد. با داشتن برنامه غذایی مناسب، بازدهی، قدرت حافظه، شفافیت پوست و سلامت بدنی بیشتری خواهید داشت.

1. یبوست

یبوست - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

یبوست و مشکلات مربوط به حرکات نامنظم روده از برنامه غذایی نامناسب شما خبر می‌دهد. اگر همیشه مشکل یبوست دارید، به این خاطر است که در رژیم غذایی‌تان فیبر کافی وجود ندارد. فیبر هضم غذا را آسان می‌کند و باعث می‌شود حرکت مواد خوراکی در دستگاه هاضمه بهتر انجام شود. پس رژیم غذایی خود را سرشار از فیبر کنید. از مواد سرشار از فیبر می‌توان به لوبیا، جو دوسر و گندم کامل اشاره کرد.

2. نفخ مداوم

نفخ - نفخ مدام - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

یکی دیگر از نشانه‌های هشداردهنده رژیم غذایی نامناسب، نفخ مداوم شکم است. اگر بعد از مصرف شیر یا پنیر احساس نفخ می‌کنید، به احتمال زیاد دستگاه گوارش‌تان تحمل لاکتوز را ندارد. خیلی از افراد به این مشکل دچارند اما چون علائم آن بسیار خفیف است، ممکن است متوجه آن نشوند. پس باید با علائم هشداردهنده بدن‌تان آشنا باشید.

3. تکرر ادرار

تکرر ادرار - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

یکی از نشانه‌های بالا بودن قندخون، تکرر ادرار است. وقتی قند خون بالا می‌رود، کلیه‌ها آب بیشتری از خون بیرون می‌کشند و در نتیجه ادرار بیشتری تولید می‌شود. وقتی میزان قند خون خیلی بالا رود، به رگ‌های خونی کلیه آسیب می‌رسد و فرآیند تصفیه در کلیه دچار مشکل می‌شود؛ در نتیجه دچار تکرر ادرار می‌شوید. لازم است میزان قند خون‌تان را با تغییر برنامه غذایی‌تان در سطح متعادل نگه دارید.

4. داشتن نفس بدبو

نفس بدبو - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

اگر دیگران از دهان بدبوی‌تان گله‌مندند، احتمالا دلیل آن مصرف پایین کربوهیدرات‌هاست. وقتی به اندازه کافی کربوهیدرات مصرف نکنید، بدن به تدریج چربی‌ها و پروتئین‌های بدن‌تان را مصرف می‌کند و در نتیجه، نفس‌تان بدبو می‌شود. در هنگام چربی‌سوزی در بدن، مواد شیمیایی خاصی چون کتون آزاد می‌شود و در نتیجه نفس بدبویی خواهید داشت.

5. گرسنگی مداوم

گرسنگی مداوم - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

آیا همیشه به دنبال اجرای یک رژیم غذایی هستید اما نمی‌توانید آن را اجرا کنید و در انتهای روز می‌بینید پرخوری کرده و یک پاکت بزرگ چیپس خورده‌اید؟ گاهی این مساله هیچ ربطی به اراده شما ندارد و مشکل اصلی نوع رژیم غذایی‌تان است. به عقیده‌ی متخصصان تغذیه:

داشتن میل زیاد به مصرف غذا روشی است که بدن‌تان به کار می‌گیرد تا به شما نشان دهد مواد مغذی موردنیاز به آن نرسیده است.

در واقع، گرسنگی مداوم نوعی واکنش زیست‌شیمیایی و پیام ارسالی از مغز است که به شما هشدار می‌دهد بدن‌تان مواد مغذی موردنیاز را دریافت نکرده است.

6. کنار گذاشتن برخی از گروه‌های غذایی

رژیم تک بعدی - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

در یک برنامه غذایی سالم، هیچ یک از گروه‌های غذایی به طور کامل حذف نمی‌شوند، مگر این‌که به دلایل پزشکی مجبور به حذف آن‌ها باشید؛ مانند حذف لبنیات در افرادی که به بیماری سلیاک یا عم تحمل لاکتوز مبتلا هستند. برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی و داشتن بدنی سالم، باید تمام گروه‌های غذایی را داشته باشید، البته منظورمان این نیست اگر گیاه‌خوار هستید، به سراغ گوشت بروید. تنها باید مراقب باشید تمام مواد مغذی را از هر منبعی که متناسب با رژیم غذایی‌تان است به بدن خود برسانید. برای افراد گیاه‌خوار، لوبیاها بهترین منبع پروتئین است.

7. روحیه بد

روحیه بد - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

اگر همیشه روحیه ی منفی دارید و دم‌دمی‌مزاج هستید، شاید مشکل از رژیم غذایی‌تان است. وقتی میزان کالری و مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش می‌دهید، به خاطر میل زیاد به خوراکی، حساس و زودرنج می‌شوید. جالب است بدانید، پایین بودن قند خون نیز می‌تواند باعث دم‌دمی‌مزاج شدن‌تان شود. اگر می‌خواهید زمان بیشتری سیر بمانید و ترشح هورمون شادی (سروتونین) افزایش یابد، لازم است مقدار بیشتری کربوهیدرات به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید.

8. خستگی مفرط

خستگی مفرط - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

خستگی مداوم هشدار می‌دهد رژیم غذایی نامناسبی دارید زیرا مصرف برخی غذاها می‌تواند باعث تنبلی و کرخت شدن شود. خوردن دائمی فست‌فودها، خوراکی‌های پرچرب و غذاهای فرآوری‌شده باعث می‌شود مدام احساس خستگی کنید.

بنا بر پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه هاروارد، رژیم غذایی نامناسب نمی‌تواند تمام مواد مغذی موردنیاز بدن را تامین کند و در نتیجه فرد اغلب مواقع احساس خستگی خواهد کرد. باید رژیم غذایی‌تان سرشار از مواد مغذی موردنیاز چون چربی‌های سالم، پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده باشد تا دچار خستگی مداوم نشوید.

9. یخ کردن بدن

برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

اگر اغلب مواقع بدن‌تان سرد است و مجبورید در تابستان هم لباس گرم بپوشید، احتمالا رژیم غذایی نامناسبی دارید. بنا بر گفته‌ی متخصصان تغذیه، رژِم غذایی کم‌‌کالری روی غده تیروئید تاثیر نامطلوب می‌گذارد. غده تیروئید تنظیم‌کننده دمای بدن بوده و وقتی تیروئید کم‌کار شود، مدام احساس سرما می‌کنید. به جای مصرف انواع کربوهیدرات‌ها، از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان، غلات کامل و ماکارونی استفاده کنید.

10. جوش‌های صورت

جوش - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

جوش زدن روی صورت و ایجاد چین و چروک در پوست نشان از رژیم غذایی نامناسب دارد. به عقیده‌ی محققان، کمبود ویتامین آ، تاثیر بدی روی سلامت پوست می‌گذارد. این ویتامین نقش موثری در تنظیم میزان تولید رتینوئید دارد. کمبود این ترکیب شیمیایی باعث خشکی مو و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود. برای دریافت ویتامین A به اندازه کافی به سراغ غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج و کدو حلوایی بروید.

11. خشکی پوست

خشکی پوست - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

کمبود آب در بدن باعث خشکی پوست می‌شود. آب برای بدن بسیار ضروری است و باید در طول روز آب کافی بنوشید. پوست بدن برای این‌که سالم بماند و حالت ارتجاعی خود را از دست ندهد، باید به قدر کافی آب داشته باشد. پس اگر احساس خشکی پوست دارید، به میزان آب مصرفی روزانه‌تان توجه کنید.

12. افسردگی

افسردگی - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

اگر افسردگی به سراغ‌تان آمده است، شاید برنامه غذایی روزانه‌تان مشکل دارد. محققان در پژوهش‌های خود متوجه شدند کمبود ویتامین، مواد معدنی یا اسیدهای چرب امگا 3 فرد را مبتلا به افسردگی و بیماری‌های روحی می‌کند. محققان می‌گویند مصرف مکمل‌های غذایی حاوی فولات و ویتامین ب 12 باعث بهبود حال روحی بیماران افسرده می‌شود و با بیماری‌های ذهنی آن‌ها مقابله می‌کند.

13. داشتن اضطراب

اضطراب  - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

اضطراب یکی دیگر از هشدارهای تغذیه مناسب است. مصرف بیش از اندازه کافئین یا کمبود منیزیم در بدن یا B12، باعث ایجاد اضطراب در فرد می‌شود. اضطراب معمولا در کسانی که رژیم غذایی گیاهی دارند و به اندازه کافی پروتئین و اسیدهای آمینه و ویتامین B12 مصرف نمی‌کنند، شایع است. این ویتامین ضروری در تخم مرغ، عسل و گوشت به مقدار زیادی موجود است. البته ابتلا به اضطراب دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد. پس اگر مضطرب هستید، قبل از هر اقدامی، به سراغ متخصص سلامت ذهن و روان بروید و با او مشورت کنید.

14. فراموش‌کاری

فراموشکاری  - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

جالب است بدانید، حافظه‌تان هم از رژیم غذایی‌تان تاثیر می‌گیرد. نتایج تحقیقات گویای آن است، زنانی که چربی‌های اشباع‌شده مصرف می‌کنند، در آزمون‌های حافظه و قدرت تفکر، از دیگر زنانی که تمایلی به مصرف این چربی‌ها ندارند، ضعیف‌ترند. پس با کنار گذاشتن فست‌فود و غذاهای سرخ‌کردنی و روی آوردن به غذاهایی که چربی اشباع‌شده پایینی دارند، حافظه‌تان را تقویت کنید.

15. گیجی و حواس‌پرتی

گیجی - حواس پرتی - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

هر کسی ممکن است دچار حواس پرتی شود؛ مواقعی که به سختی چیزی را به یاد می‌آورید و اصطلاحا می‌گویید: «نوک زبانم است». اما اگر این وضعیت بیش از حد اتفاق بیافتد، شما دچار مه مغزی شده‌اید. به دلایل مختلفی ممکن است دچار این عارضه شوید که یکی از آن‌ها برنامه غذایی نامناسب است.

مغز انسان هر 7 روز هفته و تمام ساعات شبانه روز فعال است، پس به سوخت که از منابع غذایی تامین می‌شود، نیاز دارد.

اگر مغز را خودرویی لوکس و گران‌قیمت بدانیم، پس باید به آن سوخت باکیفیت هم بدهیم. خوراکی‌هایی برای مغز مفیدند که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها باشند. باید بدانید رژیم غذایی حاوی قند و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده سوخت‌های بی‌کیفیت هستند و می‌توانند مغز را دچار مه مغزی کنند.

16. ضعف و بیماری

بیماری - ضعف - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

حتما می‌دانید غذاهایی که می‌خورید روی سیستم ایمنی بدن‌تان تاثیر می‌گذارند. اگر غذاهای کم‌پروتئین مصرف کنید، سلامت‌تان به خطر می‌افتد. براساس پژوهش انجام شده در دانشگاه پنسیلوانیا، پروتئین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. اگر این ماده مغذی ضروری در برنامه غذایی‌تان وجود نداشته باشد، سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را در خود افزایش می‌دهید. برای سالم و در امان ماندن از ویروس‌ها و میکروب‌ها، خوراکی‌های پروتئین‌دار مانند انواع گوشت، لوبیا و سبزی‌های با برگ تیره مصرف کنید.

17. میگرن

میگرن - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

یکی از تحریک‌کننده‌های سردردهای میگرنی مصرف برخی مواد غذایی است. از جمله مواد غذایی که باعث سردردهای میگرنی می‌شود می‌توان به پنیر کهنه، نوشیدنی‌های الکلی، شکلات، بستنی، میوه‌های خشک و کره بادام زمینی اشاره کرد.

هرچند افراد مبتلا به میگرن در مقابل خوراکی‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. باید ببینید مصرف چه نوع خوراکی‌هایی باعث ایجاد سردرد می‌شود و برنامه غذایی خود را براساس آن بچینید.

18. کمبود انرژی

کمبود انرژی - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

اگر صبح‌ها به سختی از رختخواب بلند می‌شوید، احتمالا در رژیم غذایی‌تان کمبود آهن دارید. یکی از وظایف آهن کمک به حفظ سطح انرژی است و این کار با انتقال اکسیژن به تمام بدن انجام می‌شود. اما وقتی به قدر کافی آهن به بدن‌تان نرسیده باشد، بدن نمی‌تواند به مقدار لازم گلبول‌های قرمز خون ضروری برای حمل اکسیژن را تولید کند و در نتیجه دچار کمبود انرژی می‌شوید.

به گفته‌ی متخصصان کلینیک کلیولند، یکی از مهمترین علائم کم‌خونی ناشی از فقر آهن، کاهش سطح انرژی و سستی بدن است. اگر مبتلا به کم‌خونی هستید، مکمل‌های آهن مصرف کنید و به سراغ غذاهای سرشار از آهن بروید. بدین ترتیب، اکسیژن در بدن‌تان به اندازه کافی جریان می‌یابد و میزان انرژی بدن‌تان بالا می‌رود.

19. بی‌خوابی

بی خوابی - برنامه غذایی - هشدار - برنامه غذایی نادرست - رژیم غذایی

همه می‌دانیم دریافت کافئین موجود در چای و قهوه در پایان روز، باعث ایجاد اختلال در خواب شبانه می‌شود، اما خیلی‌ها نمی‌دانند برخی مواد غذایی حاوی کافئین هستند. برخی از نوشیدنی‌های انرژی زا، شکلات ها، خوشبوکننده‌های دهان، چای و حتی قهوه‌های بدون کافئین هم مقادیری کافئین دارند. اگر شب‌ها به سختی خواب‌تان می‌برد، به نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های مصرفی‌تان توجه کنید و حدالامکان خوردن آن‌ها را به قبل از عصر موکول کنید.
 

منبع: insider

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-20 04:26:32
دسته بندی ها