5 باور اشتباه درباره تغییر شغل بعد از 30 سالگی

2 خرداد 1399 - 6:00
موفقیت فردی - 5 باور اشتباه درباره تغییر شغل بعد از 30 سالگی
5 باور اشتباه درباره تغییر شغل بعد از 30 سالگی
امتیاز مطلب: 79%

شاید تغییر شغل بعد از 30 سالگی برایتان هولناک باشد؛ حتی می‌تواند قدمی بزرگ و غیر قابل پیش‌بینی باشد. با توجه به تجربه‌ی خوبی که در این سن به‌دست آورده‌اید، ایجاد تغییر در این دهه می‌تواند هم چالش‌زا و هم هیجان‌انگیز باشد. اتخاذ تصمیم مناسب برای ترک شغل فعلی و دنبال کردن شغلی جدید حق شماست. با یوکن همراه باشید تا جنبه‌های مثبت و منفی تغییر شغل بعد از 30 سالگی را بررسی کنیم.

شاید بعد از 30 سالگی به این فکر افتاده‌اید تغییر شغل دهید، در حالی‌که تجربه کافی در شغل خود به‌دست آورده‌اید. در ادامه مقاله، در این‌‌باره صحبت می‌کنیم.
وقتی 20 ساله‌اید این اجازه را دارید که راهتان را گم کنید یا به دنبال رویاهای غیرواقعی باشید. تمام شدن تحصیلات، پیدا کردن شغل و آگاهی از این‌که در زندگی به دنبال چه هستیم همه و همه راه بدون محدودیتی را پیش رویمان می‌گذارد. اما وقتی قدم در سی سالگی می‌گذاریم، این انتظار از ما وجود دارد که در مسیر شغلی خود راه پیشرفت را طی کنیم و به جایگاهی برسیم. با این حال، اگر در دهه 30 سالگی به این نتیجه برسیم شغل‌مان رضایت‌بخش نیست، مجبور نیستیم تمام عمرمان را صرف این شغل کنیم. هنوز هم برای تغییر مسیر زندگی‌تان فرصت دارید.

اما باید بدانید چه چیزی باعث نارضایتی‌تان شده است. شاید شغل‌تان نیست که چنین حسی در شما به‌وجودآورده، بلکه محیط کار و وظایف‌تان است که باعث چنین نارضایتی شده است.

قبل از هر تصمیمی، دلیل اصلی آن را پیدا کنید؛ آیا اتفاق خاصی باعث بروز نارضایتی و چنین واکنشی در شما شده است؟ اگر هم‌چنان روی تغییر شغل خود اصرار دارید، زمانی را به درک موقعیتی که در آن هستید اختصاص دهید.

چند دلیل مهم برای تغییر شغل بعد از 30 سالگی

عوض کردن شغل - عوض کردن حوزه کاری - تغییرشغل - تعویض شغل - تغییرمسیرشغلی

گاهی وقتی از شغل‌مان متنفر می‌شویم، رویای تغییر مسیر شغلی را در سر می‌پرورانیم. شاید رابطه خوبی با رئیس‌تان ندارید یا ارتباط با همکاران برایتان خوشایند نیست. گاهی ممکن است با تصمیمات شرکت موافق نباشید، درحالی‌که این تصمیمات هیچ تاثیری روی شما ندارد. بروز چنین مشکلاتی به شغل شما مربوط است نه مسیر شغلی‌تان.

اگر شما و رئیس‌تان ارتباط خوبی دارید، محل کارتان شرایط خوبی دارد و از ارتباط با همکاران‌تان لذت می‌برید اما هر هفته از رسیدن صبح شنبه وحشت می‌کنید، به احتمال زیاد مشکل از حرفه شماست.

زمانی را به تحلیل و بررسی شغل فعلی‌تان اختصاص دهید تا ببینید چه چیزی برایتان آزاردهنده است. آیا ممکن است بدون تغییر شغل این مساله را حل کنید؟ به دنبال چه چیزی هستید که شغل فعلی‌تان نمی‌تواند آن را برای شما تامین کند؟

دلیل اول تغییر شغل بعد از 30 سالگی: نیاز به چالش‌های جدید

عوض کردن شغل - عوض کردن حوزه کاری - تغییرشغل - تعویض شغل - تغییرمسیرشغلی

شاید به شغل‌تان عادت کرده اید. تمام روش‌ها را امتحان کرده اید. هر روز به سر کار می‌روید، می‌نشینید، وظایف ثابتی را انجام می‌دهید، زمان استراحت و ناهار را طی می‌کنید و همه چیز راس ساعت 5 بعدازظهر تمام می‌شود. این برایتان خسته‌کننده است، نه؟

شاید آن‌چه واقعا به آن نیاز دارید چالش ‌های جدید است. اگر فکر می‌کنید تمام چیزهایی که باید در این شغل یاد می‌گرفتید را از بر هستید و مساله‌ی جدیدی برای حل کردن وجود ندارد، پس زمان تغییر است.

تغییر لزوما به معنای رفتن به شغلی جدید نیست. شاید ماندن در شرکت و رفتن به بخشی دیگر جوابگو باشد. این کار باعث شکل گیری مجموعه‌ای از چالش‌های جدید می‌شود. اگر بخش جدیدی در شرکت وجود ندارد، پذیرفتن پروژه‌های خارج از وظایف معمول‌تان می‌تواند همان چالشی باشد که برای پیشرفت در مسیر شغلی‌تان به آن نیاز دارید.

دلیل دوم تغییر شغل بعد از 30 سالگی: داشتن اولویت‌های جدید

عوض کردن شغل - عوض کردن حوزه کاری - تغییرشغل - تعویض شغل - تغییرمسیرشغلی

شاید اخیرا صاحب فرزند شده‌اید، باید مراقب والدین‌تان باشید، موقعیت جدیدی در زندگی‌تان به‌وجودآمده است یا هر اتفاق دیگری که می‌تواند باعث تغییر اولویت ‌های زندگی شما شود. شاید نشستن پشت میز کار در اداره دیگر هدف شما نباشد یا مسیری که موقعیت شغلی فعلی‌تان شکل می‌دهد را دوست نداشته باشید. در هر صورت، اولویت‌های جدید و شغل فعلی‌تان دیگر باهم سازگار نیستند و نیاز به تغییر شغل احساس می‌شود.

دلیل سوم تغییر شغل بعد از 30 سالگی، دنبال کردن علایق

عوض کردن شغل - عوض کردن حوزه کاری - تغییرشغل - تعویض شغل - تغییرمسیرشغلی

شما از جمله افرادی بودید که شغل‌های متنوعی را برای خود تصور می‌کردید. اما هر چه‌قدر بزرگ‌تر می‌شدید، از ایده‌های رنگ‌ووارنگ دست کشیده و به دنبال انتخاب‌های عقلانی‌تری رفته‌اید.

اما انتخاب یک شغل معقول بدین معنی نیست که علاقه زیادی به آن شغل دارید. شاید در عمق وجودتان می‌خواستید نویسنده یا استندآپ کمدین شوید. مهم نیست به چه چیزی علاقه دارید، مهم این است وقت‌تان را هدر ندهید و سراغ حرفه‌ای که دوست دارید بروید.

دلیل چهارم تغییر شغل بعد از 30 سالگی: نارضایتی از شغل فعلی

عوض کردن شغل - عوض کردن حوزه کاری - تغییرشغل - تعویض شغل - تغییرمسیرشغلی

گاهی برای خودتان حرفه‌ای را درنظر گرفته و فکر می‌کنید این شغل شما را به تمام چیزهایی که می‌خواهید می‌رساند. اما وقتی در آن کار به اوج می‌رسید، متوجه می‌شوید این کار دیگر راضی‌تان‌ نمی‌کند.

اگرچه این تفکر که شغل شما مایه شادی‌تان خواهد بود اشتباه است، اما باید از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید. اگر از رسیدن شنبه صبح وحشت زده می‌شوید و با تنفر به سرکار می‌روید، وقت آن رسیده که در مسیر شغلی‌تان بازنگری کنید.

برای تغییر شغل در دهه 30 زندگی‌تان، چه آینده‌ای در انتظارتان خواهد بود؟

عوض کردن شغل - عوض کردن حوزه کاری - تغییرشغل - تعویض شغل - تغییرمسیرشغلی

اگر تا اینجا مقاله را دنبال کرده‌اید، پس قطعا برای تغییر شغل مصمم هستید. شاید تمایل داشته باشید درباره موقعیت جدیدتان با دوستان و نزدیکان صحبت کنید و نظر آن‌ها را هم بدانید. اما مطمئن باشید با استقبال آنان مواجه نخواهید شد.

در ادامه، به پنج مورد از باورهای اشتباه و واکنش‌های منفی که در ذهن خیلی از مردم شکل گرفته، اشاره می‌کنیم:

1. این کار غیرواقع بینانه است؛ تو باید بدانی که می‌خواهی چه کار کنی

در حقیقت، ترس از تغییر باعث ایجاد چنین باور اشتباهی شده است. همین ترس باعث می‌شود در موقعیت فعلی خود بمانید و تصوری از شادی و رضایت داشته باشید.

بکا شلتون (Becca Shelton)، دستیار بخش سرویس کاریابی دانشگاه ریچموند می‌گوید:

در 5 سالگی، در پاسخ به این سوال که «می خواهی چه کاره شوی؟» چه جوابی می‌دادید؟ آیا هنوز به دنبال رسیدن به همان شغل هستید؟ بدون شک نه.

شلتون با دانشجویان و افراد باتجربه‌ای که قصد تغییر شغل دارند و به دنبال راهنمایی هستند صحبت می‌کند. او در این مورد می‌گوید: «ایده ‌های ما به مرور زمان تغییر می‌کنند، تفکر ما درمورد خودمان در طی سال‌ها عوض می‌شوند و این یکی از زیبایی‌های انسان بودن است.»

عوض کردن شغل - عوض کردن حوزه کاری - تغییرشغل - تعویض شغل - تغییرمسیرشغلی

اغلب مردم حداقل 40 ساعت در هفته کار می‌کنند که این زمان در طی یک سال به بیش از 2 هزار ساعت می‌رسد. شلتون می‌گوید: «با توجه به میانگین طول عمر انسان، این زمان بسیار طولانی است. پس باید از خودتان بپرسید آیا شغل‌تان این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد که از تمام قدرت‌تان استفاده کنید و بهترین نسخه خودتان باشید یا نه.»

کورتنی مک درمات (Cortney McDermott)، از سخنرانان TEDx و نویسنده کتاب «شروع تغییر از درون شماست» می‌گوید:

وقتی به تدریج صدای درونی‌مان را می‌شنویم (نیرویی درونی که ما را به سوی رشد و تغییر رهنمون می‌کند)، باید خودمان را برای مواجهه با ترس‌های دیگران و ایده‌های محکم خودمان درباره واقع‌بینانه بودن هر چیزی آماده کنیم. اگر این باور اشتباه اذیت‌تان می‌کند، به دنبال منابع اطلاعاتی مختلف چون کتاب یا پادکست یا کسانی باشید که باعث ایجاد اعتماد بیشتر در درون‌تان می‌شوند.

مک درمات می‌گوید از این تکنیک برای بازآفرینی خود استفاده کرده است: «باید بدانید واقع‌گراها باعث تغییر در دنیا نمی‌شوند، بلکه آدم‌های غیرواقع‌گرا هستند که چنین کاری انجام می‌دهند.»

2. برای تغییر شغل سن بالایی داری، دیگه خیلی دیر شده

چه عاملی تعیین می‌کند که برای تغییر شغل ما دیر شده است؟ مک درمات می‌گوید وقتی در ونتی فر کار می‌کرده، رویای نویسنده شدن را در سر می‌پرورانده است. او درباره این ایده با چند دوست نزدیکش صحبت کرده و آن‌ها همیشه درباره چنین تغییر بزرگی تردید داشتند. دوستانش به او می‌گفتند باید به شغل فعلی اش بچسبد.

عوض کردن شغل - عوض کردن حوزه کاری - تغییرشغل - تعویض شغل - تغییرمسیرشغلی

اما او می‌گوید: «من تصمیم خودم را گرفتم و دیگر ادامه ندادم. هر روز صبح‌ها قبل از شروع کار و عصرها بعد از کار، زمانی را به فکر کردن درمورد این موضوع اختصاص می‌دادم.»

کورتنی مک درمات با داستان زندگی خود ثابت کرد که هیچ وقت برای تغییر شغل دیر نیست.

3. کسی تو را استخدام نخواهد کرد

تغییر شغل بعد از 30 سالگی یک مساله است و تغییر مسیر شغلی مساله‌ای دیگر. کارفرماها و مدیران درباره افراد جویای کار که در این رده سنی هستند چه می‌گویند؟ قطعا نظر متفاوتی نسبت به دیگر متقاضیان ندارند و حتی ممکن است مسئول استخدام تحت تاثیر شجاعت این افراد برای دنبال کردن رویاهایشان قرار بگیرد.

سینتیا ساندرز-چاتهام (Cynthia Saunders-Cheatham)، معاون بخش مدیریت شغلی در دانشگاه کورنل می‌گوید:

وقتی برای مصاحبه آماده می‌شوید، توانایی ‌های قابل انتقال‌تان را که با حرفه هدف شما مرتبط هستند شناسایی کنید و آمادگی صحبت کردن درمورد چگونگی استفاده از آن‌ها را داشته باشید.

ساندرز- چاتهام پیشنهاد می‌کند برای پیدا کردن شغل از شبکه سازی استفاده کنید: «از حداکثر ظرفیت شبکه دوران تحصیل‌تان استفاده کنید. یک قرار اطلاعاتی ترتیب دهید. هم کلاسی‌ها و دوستان‌تان را به نوشیدن قهوه دعوت کنید و درباره فعالیت‌ها، گرایش‌های جدید در هر رشته، اهداف شرکت و چالش‌ها سوال کنید.»

عوض کردن شغل - عوض کردن حوزه کاری - تغییرشغل - تعویض شغل - تغییرمسیرشغلی

البته سایت لینکدین در این زمینه بسیار راهنماست. ساندرز-چاتهام با اشاره به این‌که داشتن پروفایلی با اطلاعات ابتدایی در این وب سایت فایده ندارد، می‌گوید: «باید مشخصات خود را متناسب با وظایف و حیطه کاری‌تان تنظیم کنید. کلمات کلیدی مربوط به حرفه‌تان را برجسته کنید تا استخدام‌کنندگان بتوانند شما را پیدا کنند.»

چند نکته مهم درباره لینکدین:

•    نوتیفیکیشن‌ها را فعال کنید؛
•    شرکت‌های مرتبط را دنبال کنید؛
•    در گروه‌های مرتبط در زمینه تحصیل و شغل‌تان‌عضو شوید؛
•    با کسانی که در رشته خاصی فعالیت می‌کنند ارتباط برقرار کنید و از آنها در حوزه‌ای که نیاز به اطلاعات بیشتر دارید سوال کنید؛
•    از پلتفرم جدید مشاوره سایت استفاده کنید.

4. اگر بعد از 30 سالگی استخدام شوی، باید همه چیز را از صفر شروع کنی

اگر با افراد منفی گرا درباره تغییر شغل مشورت کنید حتما به شما می‌گویند باید از صفر کار کنید و به عنوان مبتدی وارد شغل جدید شوید. منفی‌نگرها معتقدند مجبورید از صفر شروع کنید و چندین سال زمان می‌برد تا به جایی برسید که اکنون رسیده اید.

شلتون در این‌باره می‌گوید:

اگرچه احتمال استخدام در موقعیت کاری ارشد پایین است، اما هرگز چشم‌تان را روی تجربه‌ها، مهارت ‌ها و استعداد هایی که در طول این سال‌ها به دست آورده اید نبندید. مهارت‌هایتان را یک جعبه ابزار بدانید. در جعبه ابزارتان چه دارید و چطور می‌توانید به کارمندان در حل مشکلات کمک کنید.

5. باید دوباره تحصیلات آکادمیک را طی کنید که هزینه و زمان زیادی از شما می‌گیرد

بدون شک تغییر شغل به کارآموزی در رشته جدید نیاز دارد، اما این به معنای طی کردن دوران تحصیل 4 ساله در دانشگاه نیست. شلتون می‌گوید: «در دوره‌هایی که در بازه زمانی کوتاه گواهی‌نامه می‌دهند شرکت کنید یا شاید دوره‌های آموزشی برایتان مناسب باشند؛ اما همه انسان‌ها داستان خودشان را دارند. این‌ها بخشی از وجود، موقعیت و پیشینه‌‌ی شماست. مهم این است موقعیت خودتان را بشناسید تا بتوانید آن را به خوبی برای دیگران تعریف کنید.»

اگر فکر می‌کنید نیاز است به صورت تمام وقت سر کلاس حاضر شوید، شلتون پیشنهاد می‌کند برای آن برنامه ریزی کنید. او می‌گوید: «برنامه‌های آموزشی زیادی وجود دارد که مناسب کسانی است که تمام وقت کار می‌کنند و به دنبال گسترش اطلاعات و قابلیت بازاریابی برای مهارت هایشان هستند.»

برخی دوره‌ها به صورت آنلاین یا در روزهای پایانی هفته برگزار می‌شوند. برنامه‌ریزی برای شرکت در چنین برنامه‌هایی فوق‌العاده است. برخی از دوره‌ها با توجه به رشته، سن، محل و دیگر عوامل به دانشجوها وام یا کمک هزینه می‌دهند.

جنبه‌های مثبت تغییر شغل بعد از 30 سالگی

عوض کردن شغل - عوض کردن حوزه کاری - تغییرشغل - تعویض شغل - تغییرمسیرشغلی

قبل از هر اقدامی لازم است تمام جوانب مثبت و منفی تغییر شغل بعد از 30 سالگی را درنظر بگیرید. هرچند نباید اجازه دهید جنبه‌های منفی مانع از تصمیم گیری درست شود، اما بدانید با درنظر گرفتن هر دو جنبه می‌توانید تصمیم بهتری اتخاذ کنید.

هیچ وقت برای تغییر شغل دیر نیست

وقتی بعد از 30 سالگی به فکر تغییر شغل می‌افتید، یادتان باشد هنوز زمان زیادی برای کار کردن شما باقیست. اگر زندگی کاری جدیدی انتخاب کنید، می‌توانید حداقل 10 سال تجربه بیشتر در حرفه‌تان به‌دست آورید. همچنین با تکیه بر تجربیاتی که از قبل داشته‌اید، قطعا در کار جدیدتان موفق تر از افراد کم تجربه و کسانی که به تازگی تحصیلات آکادمیک را به پایان رسانده‌اند خواهید بود.

با تغییر شغل بعد از 30 سالگی حقوق و مزایای بیشتری خواهید داشت

احتمال دارد با تغییر شغل بعد از 30 سالگی از درآمد بیشتری بهره‌مند شوید. حتی ممکن است حقوق پایه در یک شغل از حقوق افراد باتجربه در شغلی دیگر متفاوت باشد. اگر بخواهید در بخش دیگری مربوط به شغل خودتان استخدام شوید، احتمالا حقوق و مزایای بیشتری می‌گیرید.

مهارت‌های متنوعی ارائه می‌دهید

شاید در حوزه خاصی تجربه نداشته باشید، اما شاید مهارت‌هایی دارید که تنها شما قادر به ارائه‌ی آن‌ها هستید. از آن‌جایی که حداقل 10 سال یا بیشتر سابقه کاری دارید، تجربه زندگی شما بیشتر از افراد تازه کار خواهد بود.

حتی ممکن است سوابقی داشته باشید که نشان دهد کارمندی وفاداری و قابل اطمینانی هستید. همین جنبه‌های مثبت در رزومه کاری برایتان مفید خواهد بود.

تغییر شغل بعد از 30 سالگی می‌تواند به زندگی کاری‌تان انرژی دهد

یکی از رایج‌ترین دلایل برای تغییر شغل، نداشتن رضایت شغلی است. اگر برای سر کار رفتن حس خوبی ندارید، احساس خستگی می‌کنید یا امیدی به پیشرفت در شغل‌تان ندارید، تغییر شغل می‌تواند انرژی‌تان را زیاد کند. شروع یک کار جدید، اگرچه هولناک است، اما انگیزه بخش خواهد بود. این کار می‌تواند سرعت‌تان را تغییر دهد و باعث شود به جای احساس تنفر و تحمل شغل‌تان عاشق آن شوید.

مراحل تغییر شغل بعد از 30 سالگی

اگر نمی‌توانید یک روز هم شغل فعلی‌تان را تحمل کنید، زمان آن رسیده که برای تغییر شغل‌تان برنامه ریزی کنید.

عوض کردن شغل - عوض کردن حوزه کاری - تغییرشغل - تعویض شغل - تغییرمسیرشغلی

در حرفه خود شغل جدید پیدا کنید

اگر از حوزه شغلی فعلی‌تان راضی هستید و آن را دوست دارید اما سمت شغلی‌تان را نمی‌پسندید، به دنبال شغل جانبی باشید. به دنبال شغلی بگردید که بتوانید از تجربیات خود در آن استفاده کنید اما بتوانید تجربه‌های جدیدی هم به‌دست آورید.

اگر همیشه در بخش تجاری حرفه‌تان کار کرده اید، درخواست شغل در بخش مشتریان را مدنظر قرار دهید. شما مهارت‌های زیادی کسب می‌کنید و درباره حرفه‌تان بینش جدیدی دارید. این فرصت باعث می‌شود تا در بازه زمانی طولانی به یک کارمند ایده آل تبدیل شوید.

به عنوان پاداش با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شوید. این چالش می‌تواند همان تغییری باشد که به دنبال آن بوده‌اید اما هیچ نیازی به یادگیری مهارت‌های جدید در حرفه جدید نیست.

به طور موقت شغل جدید را امتحان کنید

تفاوتی ندارد که می‌خواهید تغییر شغل دهید یا همچنان در حرفه فعلی‌تان بمانید؛ قبل از تعهد به شغل جدید، به طور موقت در شغل موردنظر مشغول کار شوید. شاید مسیر شغلی جدید را فریبنده بدانید اما حتما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که می‌گوید: «آواز دهل از دور خوش است».

باید به طور داوطلبانه وارد شغل جدید شوید. حتی ممکن است نیاز باشد در آخر هفته‌ها این کار را انجام دهید، اما آزمودن شغل جدید برای چند هفته یا چند ماه می‌تواند کمک کند تصمیم درستی بگیرید.

عوض کردن شغل - عوض کردن حوزه کاری - تغییرشغل - تعویض شغل - تغییرمسیرشغلی

اگر امکان کار داوطلبانه نیست، به صورت فریلنسری وارد شغل موردنظرتان شوید. برخی شغل‌ها مانند نویسندگی، طراحی گرافیک ، تولید محتوا و... برای آزادکاری مناسب هستند. شاید با این روش درآمد چندانی نداشته باشید، اما راه خوبی برای آشنایی با شغل جدید و تکمیل کردن نمونه کار برای رزومه کاری‌تان خواهد بود که اگر واقعا تصمیم به تغییر شغل بگیرید، به کارتان می‌آید.

به سفر کاری بروید

گاهی نه کار داوطلبانه و نه فریلنسری مناسب‌تان نخواهد بود، در چنین مواقعی به سفر کاری (working vacation) فکر کنید.

زمانی که برای سفر در اختیار دارید را به تحقیق و کشف حرفه جدیدتان اختصاص دهید. قرار مصاحبه‌های اطلاعاتی را تنظیم کنید، در برنامه‌های شبکه‌محور (Networking) شرکت کنید و درباره شغل جدیدتان تحقیق و تفحص کنید. از این زمان برای برقراری روابط جدید استفاده کنید و درباره هر چیزی که نیاز دارید تحقیق کنید.

با توجه به روابطی که دارید، ممکن است بتوانید به عنوان «کارآموز» وارد شغل موردنظرتان شوید و ببینید به این شغل علاقه دارید یا نه. اگر چنین فرصتی برایتان مهیا نیست، اصلا نگران نباشید. شرکت‌هایی هستند که تخصص‌‌شان کمک به افرادی است که به دنبال تغییر شغل هستند و روابط و امکانات لازم را برای آنها فراهم می‌کنند.

دوباره درس بخوانید

اگر نیاز به تحصیل دوباره و گرفتن مدرک دارید، در حین تحقیق درباره حرفه جدیدتان این نکته را هم مدنظر قرار دهید: گاهی دوره‌های کوتاه‌مدت، آنلاین یا کارگاه‌ها (WorkShop) می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

کلام آخر

شاید تغییر شغل بعد از 30 سالگی کار چندان آسانی نباشد، اما ممکن است. اکنون که به جنبه‌های مثبت و منفی این کار پی بردید، با آگاهی بیشتری در این باره تصمیم‌گیری کنید.

 

منبع: talentculture

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-20 01:34:11
دسته بندی ها