برای رشد کسب‌و‌کار خود، اول از همه نیاز به پرورش رهبران خود دارید

2 فروردین 1399 - 6:00
مدیریت - برای رشد کسب‌و‌کار خود، اول از همه نیاز به پرورش رهبران خود دارید
برای رشد کسب‌و‌کار خود، اول از همه نیاز به پرورش رهبران خود دارید
امتیاز مطلب: 81%

برای رشد کسب‌و‌کار خود، اول از همه نیاز به پرورش رهبران خود دارید. اینجا به چگونگی انجام آن می‌پردازیم.  اولین چالش بزرگ برای رشد یک کسب‌ و‌ کار، توسعه‌ی مهارت‌های رهبری در تمام سطوح سازمان است. با یوکن همراه باشید تا 5 محدوده‌ای که باید روی آن کار کنیدرا ببینید.

من به عنوان مربی رشد کسب و کار با ده‌ها مدیر عامل و تیمی که وظیفه‌ی رهبری سازمان‌ها را برعهده داشتند، برای مقیاس دادن به کسب‌و‌کارشان کار کرده‌ام. و در این مدت متوجه شدم شرکت‌هایی که می‌خواهند سالانه 50-100 درصد رشد داشته باشند با چالش‌های بسیاری برای پیدا کردن و توسعه دادن مهارت‌های رهبری روبرو می‌شوند.

بهترین استراتژی موجود در دنیا هم اگر در ذهن خود داشته باشید ولی تیم درستی برای پیاده‌سازی آن نداشته باشید، ندانسته باقی می‌ماند. همانطور که پیدا کردن استعدادی با مهارت‌های فنی بی‌نظیر خوب است، پیدا کردن فردی که مهارت‌های رهبری عالی داشته باشد به مراتب بهتر و کارآمدتر خواهد بود. متاسفانه بدون داشتن رهبران خوب با تیمی مواجه خواهید شد که در حال دست‌و‌پا زدن برای اولویت‌بندی و تمرکز‌گذاری خود هستند و همینطور آن تیمی که توانایی روبرو شدن و اعمال کردن تغییرات مهم برای رشد کسب‌و‌کار را ندارد.

من تمام مراجعه‌کنندگانم را به این که توسعه‌ی مهارت‌های رهبری را در اولویت مهم و اول خود قرار دهند تشویق می‌کنم. این نه تنها به سرعت بخشیدن رشد آن‌ها کمک می‌کند بلکه تضاد و تعارض‌های بین راه را هم از بین خواهد برد. در اینجا به شرح 5 مورد از مهارت‌های رهبری که برای شرکت خود به آن نیاز دارید خواهم پرداخت:

1. اولویت‌های روشن و واضح برای خود بگذارید

یکی از نقش‌های کلیدی شما به عنوان رهبر این است که مشخص و واضح کنید که چه چیزی اهمیت دارد و کدامیک فاقد اهمیت لازم‌اند. گیر افتادن در هیجان و هرج‌و‌مرج رشد شرکت به آسانی اتفاق می‌افتد. و برای بیشتر کارکنان اینگونه به نظر می‌رسد که مهم و اضطراری است.

رشد کسب و کار - پرورش رهبر

مایلم به شما این را بگویم که همه‌چیز اهمیت دارد و در عین حال هیچ‌چیز مهم نیست. به عنوان یک رهبر باید بین تمامی چیز‌های زرق‌ و برق‌دار و باشکوه که حواس پرتی را به همراه می‌آورد، برای کارکنان خود مشخص کنید که دقیقا روی چه چیزی باید تمرکز کنند و آن چیز چه اهمیت ویژه‌ای دارد.

2. نتایج را مدیریت کنید

رهبران بزرگ از قدرت ذهنی و مهارت افراد تیم خود بهره می‌برند. آن‌ها در مدیریت خرده‌بینی نمی‌کنند بلکه بلعکس به افراد فضا و آزادی لازم برای پیدا کردن راه‌حل‌های خوبی برای انجام دادن کارها و وظایف خود می‌دهند. این کار نه تنها زمان شما را آزاد می‌کند بلکه مشغله‌ی بزرگی برای گروه شما به همراه می‌آورد. 

برای اینکه بتوانید این کار را به شیوه‌ی موثر انجام دهید، باید پیش از آن نتایج مورد نظر را برای خود مشخص کرده باشید و انتظار آن را داشته باشید. بیشتر اوقات، افرادی که در مدیریت خرده‌بینی می‌کنند به این خاطر است که قبل از شروع فرایند به نتایج آن به خوبی فکر نکرده بودند. یک مدیر خوب در همان ابتدای کار، تصویری از نتیجه‌ی مشخص و موفقیت واضحی را به کارکنان خود ارائه می‌دهد تا هر کدام از آن‌ها از راه‌های مخصوص به خودشان بتوانند آن را به دست آورند.

3. وظایف و مسئولیت‌های بیشتری را به زیردستان بی‌واسطه‌ی خود محول کنید

محول کردن کارها، هم یک مهارت و هم یک هنر محسوب می‌شود. به عنوان رهبر یک مجموعه، این جزو ارزشمندترین و مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید حتماً آن را داشته باشید تا پیشرفت کنید. اگر کارها و وظایف را به درستی و به افراد درست محول نکنید، مانع از پیشرفت شما می‌شود و شما را در همان نقطه‌ای که هستید، گیر می‌اندازد. شما باید هر آنچه را که برای شما ارزشمند نیست و باید روی استراتژی آن کار کنید، بیابید و روی آن تمرکز داشته باشید.

بهترین روش برای تصمیم گیری در مورد اینکه وظایف را چگونه محول کنید این است که تمامی وظایف و کارهایی که دارید را بر حسب ارزش اولویت‌بندی کنید و آن‌ها را بر اساس ضرورت و پیچیدگی این ارزش‌ها طبقه‌بندی کنیم. تمرکز خودتان را بر روی وظایف خیلی مهم و پیچیده‌ی خود بگذارید. سپس کارهایی که ضرورت کمتری دارند را پس از آن اولویت‌بندی کنید.

رشد کسب و کار - پرورش رهبر

4. به وسیله‌ی کوچینگ، استعدادهای خود را افزایش دهید

همه‌ی افراد تمایل دارند که اصلاح شوند و رشد کنند. با این حال اما خیلی از مدیران تمایل دارند که کارکنان آن‌ها در زمان حال خود خوشحال و خلاق باشند، بدون اینکه به دورنمای آینده‌ی خود توجهی داشته باشند. رهبران راستین و حقیقی به خوبی این را می‌دانند که اگر می‌خواهند کارکنان آن‌ها همیشه مشغول به کار باشند و راندمان خوبی داشته باشند باید برای تکامل و افزایش سواد آن‌ها قدم بردارند. اما بهترین راه برای انجام این کار این است که مانند یک کوچ فکر کنید.

اهدافی در زمینه‌ی یادگیری و توسعه‌ی فردی برای کارکنان خود مشخص کنید تا بتوانند پیشرفت کنند و ارزش بیشتری به شرکت شما اضافه می‌کند. سعی کنید به طور منظم با آن‌ها قرار ملاقات بگذارید و میزان پیشرفت آن‌ها را بسنجید و در صورت اینکه آن‌ها سوالی در مورد منابع دارند پاسخ آن‌ها را بدهید. بله، باید پس از اینکه این افراد مهارت‌های خود را تقویت‌ کردند به آن‌ها پول بیشتری بپردازید، اما در نظر داشته باشید این میزان هزینه در مقابل هزینه‌ برای استخدام افراد حرفه‌ای خیلی کم‌تر است.

5. در بحث‌های مهم و انتقادی شرکت کنید

بیشتر افراد تمایل دارند که خیلی مهربانانه و بی‌نقص و بدون اینکه به آن‌ها انتقادی وارد شود کار خود را انجام دهند، اما شما اینطور نباشید. به عنوان یک رهبر باید بدانید که شرکت در بحث‌های انتقادی خیلی مفید است. رهبران حرفه‌ای و ارشد، تجارب و مهارت‌های ضروری و قوی دارند که برای اینکه بتوان تصمیمات درستی گرفت و طرح‌های مناسبی تدوین کرد، باید بتوان آن تجارب را از آن‌ها شنید و نظرشان را دانست. رهبران تاثیرگذار از تضادها خودشان را دور نمی‌کنند؛ بلکه خودشان را با آن‌ها درگیر می‌کنند تا بتوانند بهتر و حرفه‌ای‌تر عمل کنند.

توسعه فردی رهبران شرکت شما در هر بخشی از آن شرکت، یک سرمایه‌گذاری مطمئن زمانی و انرژی است که صرف نظر از میزان بزرگی اندازه‌ی کسب‌و‌کار و رشد هدف شما برای شما و شرکت‌تان کاملاً سودآور خواهد بود. اما اگر شما خواستار این هستید که هرچه زودتر راندمان کارهای خود در شرکت را بالا ببرید، باید حتماً مهارت‌های خود به عنوان یک رهبر را افزایش دهید و این یک ضرورت برای پیشرفت شما است.

 

منبع: inc

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-16 16:57:21
دسته بندی ها