5 قدم تا یک برنامه‌ریزی قابل اجرا ایجاد کنیم

31 خرداد 1400 - 11:00
مدیریت زمان - 5 قدم تا یک برنامه‌ریزی قابل اجرا ایجاد کنیم
5 قدم تا یک برنامه‌ریزی قابل اجرا ایجاد کنیم
امتیاز مطلب: 87%

همه‌ی افراد اهداف مخصوص به خودشان را دارند، اما برخی از آن‌ها به نظر می‌رسد دیرتر از بقیه به اهداف خود می‌رسند. این به این خاطر است که افرادی که به اهدافشان به موقع‌تر از بقیه‌ی افراد می‌رسند از یک برنامه‌ی سیستماتیک برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند و آن‌ها را به بهترین شکل به دست می‌آورند. با یوکن همراه باشید تا با این برنامه آشنا شوید. 

پاسخ بسیار ساده است؛ شما به یک برنامه‌ی عملی بسیار کاربردی و واقع‌بینانه نیاز دارید. در اینجا به 6 قدمی که برای ایجاد یک برنامه‌ی عملی قابل‌اجرا نیاز دارید را ذکر می‌کنیم:

1. به دنبال شفافیت باشید

اولین قدم برای واقعی کردن و اجرایی شدن یک برنامه عملی این است که تصمیم بگیرید دقیقا چه می‌خواهید. شفافیت مهمترین عامل باکیفیت کردن اهدافی است که آن‌ها را برای خود در نظر می‌گیرید و شاید مهم‌ترین عامل موفقیت محسوب ‌شود.

به جای اینکه اهداف کلی مانند به دست آوردن پول تعیین کنید، در مورد اینکه چقدر پول را تا چه زمانی می‌خواهید دقیق‌تر باشید یا در مورد اینکه چه سطحی از سلامتی و تناسب اندام را تا چه وقتی می‌خواهید با خودتان روراست باشید.

شما باید هدفی را تعیین کنید که چندبعدی باشد و تمام بخش‌های مختلف زندگی شما را تحت پوشش قرار دهد تا مانند یک ماشینی که خوب روغن‌کاری شده عمل کنید.

اهدافی که شما تعیین می‌کنید باید تمام ابعاد سلامت، شغل، مادیات، روابط، اهداف شخصی و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و رشد روحی شما را در برگیرد.

اگر این اهداف‌تان را به این شیوه ادامه دهید، به زودی شاهد این خواهید بود که در طبقه‌بندی افراد موفق حضور دارید. زیرا هنوز خیلی از آدم‌ها نمی‌دانند که دقیقا چه چیزی می‌خواهند.

بیشتر افراد به صورت ناآگاهانه خودشان را با ترس از شکست مملو کرده‌اند که آن‌ها را از تعیین اهداف خودشان باز می‌دارد.

اگر شما اهداف مشخصی را برای خود تعیین نکنید، پس نمی‌توانید در به دست آوردن آن‌ها شکست بخورید زیرا آن‌ها از همان ابتدا مبهم هستند.

2. اهداف خود را یادداشت کنید

فقط 3 درصد از افراد بزرگسال اهداف خود را یادداشت کرده‌اند. بقیه‌ی افراد در نظر دارند که بالاخره یک روزی آن را یادداشت کنند.

موفقیت با یک کاغذ و خودکار و کمی از وقت شما به دست می‌آید.

شما می‌توانید با روش «3 هدف» شروع کنید: همین الان در کمتر از 30 ثانیه، 3 هدف مهم زندگی خود را سریعاً یادداشت کنید.

این سه هدف شما هر چیزی می‌تواند باشد، اما مهم این است که این سه هدف، تصویر واقعی از آنچه که از زندگی خود می‌خواهید را نشان دهند.

وقتی که یک هدفی را روی کاغذ می‌نویسید، در واقع آن را به ذهن هشیار خود منتقل می‌کنید و مجموعه‌ای از نیروهای روحی خود را در آن فعال می‌کنید و این باعث می‌شود تا چیزهای بیشتری از آن‌چه که واقعا می‌خواستید به دست آورید.

برنامه‌ریزی قابل اجرا

به زودی به این باور می‌رسید که آن هدف را به دست خواهید آورد و افراد و شرایطی که در رسیدن به آن هدف برای شما تاثیرگذار خواهند بود به طرف شما کشیده می‌شوند.

3. برای خودتان یک زمان مشخص برای رسیدن به هدف تعیین کنید

قدم بعدی، تعیین زمان مشخص برای رسیدن به آن هدف است.

اگر هدف بسیار بزرگی در سر دارید، چندین زمان برای رسیدن به آن در نظر بگیرید.

سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که اگر اهداف خود را سر وقت مقرر به دست نیاورید چه باید بکنید؟ می‌توانید یک زمان دیگر مشخص کنید.

به خاطر بسپارید که زمانی که برای تحقق اهداف خود در نظر می‌گیرید تنها یک گمان است و می‌تواند تغییر کند.

ممکن است که خیلی زود به هدف خود برسید یا کمی دیرتر از زمانی که مشخص کردید آن را به دست آورید، اما لزوم داشتن یک زمان مشخص بری محقق شدن هدف بسیار ضروری و مهم است.

تاثیر این زمان مشخص برای رسیدن به هدف این است که به عنوان یک نیروی محرک روی ذهن نیمه هشیار شما عمل می‌کند تا به اهدافتان طبق برنامه برسید.

اگر می‌خواهید به استقلال مالی برسید شاید بهتر باشد که اهداف 10 تا 20 ساله برای خود تعیین کنید و سپس آن را به اهداف کوچکتر سالانه تغییر دهید و به همین صورت می‌دانید که چقدر باید پس انداز و چقدر در سال سرمایه گذاری کنید.

هیچ هدف غیرمعقولی در دنیا وجود ندارد فقط زمان مشخص برای رسیدن به این اهداف است که گاهی می‌تواند غیرمعقول باشد.

4. یک لیست تهیه کنید

اکنون به کارهایی که برای رسیدن به اهداف‌تان باید انجام دهید فکر کنید و لیستی از آن تهیه کنید.

پس از این که اهداف خود را روی کاغذ نوشتید، تنها چیزی که شما را از به دست آوردن اهدافتان باز می‌دارد این است که برای خود وقت نمی‌گذارید تا کارهای کوچکی که برای رسیدن به اهدافتان باید انجام دهید را برای خود تعیین کنید و لیستی از آن‌ها تهیه کنید.

موانعی که برای رسیدن به اهدافتان باید بر آن‌ها غلبه کنید چه هستند؟ دانش، اطلاعات و مهارت‌هایی که نیاز دارید را شناسایی کنید. افرادی که برای دستیابی شما به اهدافتان می‌توانند کمک‌تان باشند و با شما همکاری کنند را شناسایی کنید.

هر چه لیستی که تهیه می‌کنید جامع‌تر باشد، انگیزه ی شما نیز بیشتر خواهد شد. هرچه برای رسیدن به خواسته‌هایتان مشتاق‌تر و جدی‌تر باشید، باور به این که به آن‌ها خواهید رسید نیز بیشتر خواهد شد.

تمام این کارها را با هم ترکیب کنید و برنامه‌ای از آن‌ها بسازید. این کارها را بر حسب اولویت به شکل یک دنباله در بیاورید.

اولویت همان چیزی است که نشان می‌دهد چه چیزی اهمیت بیشتری دارد و کدام یک اهمیت کمتری دارند.

دنباله هم به این معنی است که کدام کار را باید قبل از اینکه کار دیگری را انجام دهید، به پایان برسانید و ترتیب آن‌ها چگونه خواهد بود.

هر قدمی که نیاز است بردارید را به صورت یک لیست بنویسید. هرگاه قدم‌های جدید و آیتم‌های تازه‌ای به ذهنتان رسید، می‌توانید آن‌ها را نیز اضافه کنید.

قانون 20/80 می‌گوید که 80 درصد نتایج شما از 20 درصد کارهایی که برای آن انجام می‌دهید به دست می‌آید.

این قانون همچنین می‌گوید که اولین 20 درصد زمانی که برای برنامه‌ریزی اهداف و ساماندهی برنامه‌های مربوط به آن صرف می‌کنید، ارزشی معادل با 80 درصد زمان و تلاش لازم برای رسیدن به هدف‌تان را دارد.

برنامه‌ریزی قابل اجرا

5. یک برنامه‌ریزی برای خودتان ترتیب دهید

اکنون که به این لیست جامع از تمامی اقدامات لازم خود رسیده‌اید، وقت آن است که یک برنامه‌ریزی جامع هم برای آن داشته باشید.

هر روز، هفته و ماه خود را جلوتر برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ی هر ماه را همان اول ماه، هر هفته را آخر هفته‌ی قبل آن و هر روز را عصر روز قبل بنویسید.

هر چه بیشتر در مورد برنامه‌ریزی فعالیت‌ها و وظایف  خود ریزبین باشید و به جزئیات بیشتری بپردازید، در زمان اندک هم به چیزهای بیشتری خواهید رسید. قانون آن اینگونه عمل می‌کند که هر دقیقه‌ای که برای برنامه‌ریزی اختصاص می‌دهید، 10 دقیقه از زمان اجرایی شما را حفظ می‌کند.

سپس همانطور که روزهای برنامه‌ریزی‌شده‌ی شما فرا می‌رسند، از اولویت اول خود در آن روز برای عمل به برنامه‌هایتان شروع کنید. باز هم تکرار می‌کنم، شما می‌توانید برای اولویت‌بندی از قانون 20/80 استفاده کنید.

از خودتان قبل از شروع بپرسید، اگر می‌توانستم فقط یکی از این کارها را امروز انجام  دهم، آن کار کدام یکی از این‌ها بود؟ عدد یک را در کنار آن فعالیت بنویسید. سپس از خودتان بپرسید که اگر می‌توانستید یک کار دیگر هم از بین این لیست انجام دهید، کدام یک می‌توانست استفاده‌ی ارزشمندی از زمان شما باشد؟ پس از آن عدد دو را در کنار پاسخ این سوال قرار دهید.

به همین منوال به پرسیدن سوال از خودتان ادامه دهید تا اینکه به 20% برتر وظایف خود در آن برسید که به واسطه‌ی دنباله و اولویت ساماندهی شده‌اند.

اکنون شما یک برنامه‌ی عملی قابل اجرا دارید.

6. وارد عمل شوید

قدم بعدی شما وارد عمل شدن است. درست پا به پای برنامه‌های خود پیش بروید و در بین راه تغییراتی هم مناسب با شرایط پیش آمده اعمال کنید.

هر روز کاری را انجام دهید که شما را قدمی دیگر به اهدافتان نزدیک می‌کند و به این برنامه متعهد باقی بمانید.

 

منبع: briantracy

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-06-22 00:57:36
دسته بندی ها