چطور در قرنطینه زندگی بهتری بسازیم؟

13 فروردین 1399 - 6:00
سبک زندگی - چطور در قرنطینه زندگی بهتری بسازیم؟
چطور در قرنطینه زندگی بهتری بسازیم؟
امتیاز مطلب: 81%

احتمالا تا اینجای تعطیلات و در خانه ماندن، تمام سرگرمی‌هایی که به ذهنتون رسیده رو دنبال کردید. دیگه الان در مرحله‌ای هستید که دلتون میخواد این وضع تمام بشه و حتی روزهای سخت کار یا بیرون از خونه بودن شروع بشه؛ بلکه از این وضع نجات پیدا کنید. اما باید بگیم هنوز یه سری موارد مونده که فراموش کردید انجامشون بدید و بهتره فعلاً از این وقت آزاد خودتون بهترین بهره رو ببرید. این بهترین فرصتی هست که میتونه در اختیار انسان در دنیای مدرن قرار بگیره، پس ازش استفاده کنید. در این مقاله یوکن بهتون مورادی رو معرفی می‌کنیم که با دنبال کردنش تعطیلات و در خانه ماندن براتون لذت‌بخش‌تر و حتی مفیدتر از پیش میشه، با ما همراه باشید.

تماشای فیلم‌های روز دنیا

هیچ میدونی فقط در سالی که گذشت (2019) و سالی که در اون هستیم (2020)، چقدر فیلم و سریال‌های جذابی در دنیا ساخته شده که ندیدی؟ تازه آثار بزرگ و مطرح سال‌های قبلش که احتمال داره از دستت رفته باشه هم هست. این روزها فرصت بسیار مناسبیه تا برای تماشای این آثار بزرگ و مطرح دنیا وقت بزاری. هم میتونی خودت رو به روز نگه داری و هم میتونی چیزهای زیادی از فیلم‌ها یاد بگیری. فیلم‌ها میتونن دریچه‌ای به دنیایی باشن که امروز به روی ما بسته شده، پس دنیای بیرون رو در فیلم‌ها دنبال کن، این‌طوری هیچ‌وقت محدود به چهاردیواری خونه نخواهی بود.

برای تماشا و دانلود بهترین فیلم‌های روز دنیا که با کیفیتی خوب به فارسی دوبله شده باشن، پیشنهاد ما استفاده از سایت «گپ فیلم» مرجع فیلم و سریال هست. 

آموختن زبان

یادته یه روزهایی که مدام با خودت برنامه می‌ریختی امروز یک صفحه زبان میخونی یا 10 کلمه زبان حفظ می‌کنی و غیره، اما هیچ‌وقت فرصتش پیش نمیومد؟ آره میدونم، همیشه انقدر کار و دل‌مشغولی داشتی که می‌خواستی، اما نمی‌شد! حالا امروز همون فرصتیه که در اختیار تو قرار داده شده تا این هدف خودت رو دنبال کنی و همت خودت رو محک بزنی.

میدونی نیوتون وقتی قانون جاذبه رو کشف کرد که به خاطر گسترش بیماری وبا مجبور شده بود درس و دانشگاه رو کنار بزاره و به شهر زادگاهش برگرده؟ تو که از نیوتون کمتر نیستی! پس از این فرصت استفاده کن. شاید اون روزی که دوباره در خونه رو باز کردی و به زندگی عادی برگشتی آدم متفاوتی شده باشی. کسی که به یک زبان دیگه دنیا مسلط هست، همون کاری که همیشه آرزوش رو داشت.

اگر نمیدونی چطور میتونی این رؤیا رو دنبال کنی، ما میتونیم پیشنهاد خوبی بهت بدیم. در این دنیای مدرن هیچ کاری نشد نداره و همه امکانات در اختیار ماست تا خودمون رو رشد بدیم.

میتونی برای آموختن زبان انگلیسی در منزل، از «اپلیکیشن وایت برد» استفاده کنی.

این اپلیکیشن قدم به قدم زبان رو از قواعد تا کلمات بهت یاد می‌ده و می‌تونی باهاش پیش بری. مطمئن باش هرچی بیشتر پیشرفت کنی، برای ادامه انگیزه بیشتری خواهی داشت. 

دوره‌های آموزشی آنلاین

دانشگاه تعطیله، مدارس تعطیله، کلاس‌های آموزشی خصوصی که هرکدام ما اقلاً یکی از اونها رو دنبال می‌کردیم همه تعطیل شدن، اما زندگی تعطیل نشده. ما همیشه یک فرصت برای رشد خواهیم داشت، پس فقط باید دست بی‌اندازیم و اون فرصت رو در مشتمون بگیریم. این‌طوری میشه که می‌تونیم از تمام زمان‌های مُرده خودمون که در خانه هستیم یا در حال غر زدن از کلافگی این شرایطیم، برای جلو زدن از دیگران استفاده کنیم. برای این کار میتونی از دوره‌های آموزشی آنلاین استفاده کنی. این روزها بسیاری از سایت‌های آموزش آنلاین دوره‌های خودشون رو با تخفیف به مخاطب‌ها ارائه می‌دن تا همه بتونن از اونها بهره ببرن.

 «یوکن آکادمی» هم تمام دوره‌های آموزشی خودش رو رایگان کرد.

این دوره‌ها شامل آموزش‌های سئو ، موفقیت شغلی ، توسعه فردی ، گیمیفیکیشن ، آموزش اجایل، تجربه کاربری -ux، مدیریت و بازاریابی دیجیتال میشه. دوره‌هایی که هم حوزه‌های تخصصی شغلی و هم توسعه فردی رو شامل میشن تا بتونید از خودتون یک انسان بهتر یا متخصص‌تر بسازید. 

بازی‌های آنلاین

حالا البته شاید هم همه کارها رو انجام دادید و دیگه دلتون یک کار تفریحی میخواد. پیشنهاد می‌کنیم این بخش رو هم نادیده نگیرید. چون ذهن شما همواره نیاز به استراحت داره. بازی‌های آنلاین برای این تفریح خیلی مناسب به نظر میرسن.

اگر از بازی‌ای مثل «لیگ برتر» استفاده کنید، علاوه بر آرامش ذهنی و گذران وقت برای این که حوصله‌تون سر نره، می‌تونید درآمدزایی داشته باشید. اینطوری از این فرصت آزادتون برای دریافت جایزه‌های نقدی این بازی بهره می‌برید. 

ورزش

فراموش نکنید این روزها به جسم خودتون هم توجه کنید. البته که بازی‌های آنلاین هم در نوعی خودشون بازی فکری محسوب میشن. اما باید بدنتون رو بیشتر از همیشه با ورزش آشتی بدید. در روزهای معمولی شاید برای رفت و آمد به محل کار، خرید، دید و بازدید، تفریحات روزمره و غیره کمی قدم می‌زدید. اما روزهای در خانه ماندن موجب میشه فقط مسیر رفت و آمدتون بین اتاق‌های خانه (و البته آشپزخانه) خلاصه بشه. پس حتماً ورزش رو در برنامه روزانه‌تون قرار بدید چون بدنتون بیشتر از همیشه بهش نیاز داره.

در مقاله «چطور تمرین‌های ورزشی مختلف، به سلامت روح و روان ما کمک می‌کند» ورزش‌هایی که باعث افزایش بهره وری تون میشه معرفی کردیم.

چون همون‌طور که می‌دونید، ورزش نه تنها  سلامت جسم شما رو تامین میکنه، بلکه موجب بهتر شدن حال روحی شما میشه. این‌طوری احتمالاً ابتلا به افسردگی و افکار بیهوده در شما کاهش پیدا میکنه و می‌تونید بهره‌وری بالاتری برای کارهای خودتون داشته باشید. پس این تعطیلات رو به تکیه زدن به کاناپه خلاصه نکنید.

رژیم غذایی

همون‌طور که در بند پیش اشاره کردیم، هرچی بیشتر در خانه بمونیم، آشپزخانه بیشتر به محلی تفریحی تبدیل میشه، دیگه خیلی سخت میشه جلوی خودمون رو بگیریم تا بهش سر نزنیم. وقتی حوصله‌مون سر رفته، وقتی خسته‌ایم، وقتی غمیگینیم، وقتی شادیم، وقتی کلافه‌ایم، وقتی میخوایم بین کارها استراحت کنیم و غیره، مامن اصلی ما میشه آشپزخانه! این ویژگی مثبت یا منفی‌ای هست که وقتی از خانه خارج می‌شدیم بهش دسترسی نداشتیم. میدونم که هیجان زده هستید و ممکنه حتی این رو بهترین امکانات قرنطینه بدونید، اما باید مراقبت باشید حساب کار از دستتون خارج نشه.

ضمن این که خیلی از ما همیشه دنبال یک فرصت مناسب برای رژیم گرفتن بودیم. هر شنبه تصمیم به اتخاذ رژیمی تازه داشتیم اما به هر بهانه‌ای این رژیم در روزهای اول و حتی روز اول شکسته می‌شد. با بهانه‌هایی مثل: کیک تولد همکار، مورد تمسخر دیگران واقع شدن برای نوع غذای انتخابی، قرار دوستانه‌ای در رستوران یا کافی شاپ، عدم دسترسی مناسب به مواد غذایی که موقع رژیم باید در روز مناسب استفاده کنیم و غیره.

اما این روزها شما دیگه نه مجبور هستید با دوستانتون جایی برید و چیزی بخورید که رژیم شما رو بشکنه، نه کسی میتونه شاهد نوع خوراکی که در رژیم انتخاب می‌کنید باشه و مورد تمسخر قرار بگیرید. اگر هم قراره نوع خاصی از مواد غذایی رو در رژیمتون استفاده کنید، میتونید به راحتی از این مزیت نزدیکی به آشپزخانه و در دسترس بودنش بهره ببرید.

انواع رژیم غذایی رو در مقاله «معرفی محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی» برای شما معرفی کردیم. 

هرکدام که به نظرتون مناسب‌تر میرسه انتخاب کنید و از این فرصت مناسب برای اجرایی کردنش استفاده کنید. قطعاً شما اون فردی نخواهید بود که بعد از مدتی وقتی اجازه خروج از منزل رو دارید، از چهارچوب در رد نمیشه!

هدف‌گذاری

چند بار شده بشینید با خودتون خلوت کنید، فکر کنید چه چیزی از زندگی میخواید و در نظر دارید در سال جدید به چه چیزهایی دست پیدا کنید؟ شده این افکار رو روی کاغذ بیارید و بررسی و برنامه‌ریزی کنید که برای دستیابی بهشون باید چیکار کنید؟ ممکنه خیلی وقت‌ها توی ذهنتون یه کارهایی کرده باشید یا همیشه دلتون خواسته یه روزی (!) بشینید و مدونشون کنید. خب، امروز همون روزه!

بشینید و در آرامش به اهدافتون فکر کنید. از زندگی چی میخواید؟ چه چیزی هست که دوست دارید به دست بیارید؟ اصلاً می‌دونید چطور باید یک هدف مناسب پیدا کنید و برای رسیدن بهش برنامه‌ریزی کنید؟

در مقاله «سال جدید آمده، خب که چه؟» ما تلاش کردیم تمام آنچه در این راستا نیاز دارید بهتون بگیم. می‌تونید با خوندن این مقاله شروع کنید. 

مدیتیشن

برای کنار اومدن با خودمون و ذهنمون، برای مدون کردن افکارمون و رسیدن به آنچه که ازش میخوایم، یک راه بسیار مناسب وجود داره و اون مدیتیشن هست. مدیتیشن به شما کمک میکنه برای لحظاتی ذهنتون رو از هرچیزی خالی کنید، این کار به توجه انتخابی شما کمک میکنه تا بهتر برای آینده برنامه‌ریزی کنید. ضمن این که در این روزهای پر از اضطراب بسیار کمک کننده خواهد بود.
بسیاری از ما عادت داریم هرروز از خونه بیرون بزنیم، با دیگران تعامل کنیم، باهاشون صحبت کنیم و انرژی بگیریم. همین باعث میشه این روزهای در خانه ماندن انرژیمون هرروز تحلیل بره.

گاهی ممکنه حتی به گذشته فکر کنیم و با بعضی‌ها تو ذهنمون دعوا کنیم، یا به آینده فکر کنیم و حسرت بخوریم. اخبار رو بخونیم و بترسیم، نگران خودمون و دیگران بشیم و اضطراب بگیریم... همه این احساس‌ها طبیعی هستن، اما دست و پای ما رو برای ادامه دادن میبنده و توانمون رو ازمون میگیره.

پس می‌تونید با تمرینات مدیتیشن روزانه شروع کنید تا ذهن خودتون رو آروم کنید. اگر نمی‌دونید مدیتیشن چیه، یا میدونید اما تا حالا انجام ندادید، یا حتی انجام دادید اما حدس می‌زنید ممکنه نیاز به اطلاعات بیشتری در این رابطه داشته باشید. 

ما در این لینک شما رو به مقالات و ویدیوهایی که درباره مدیتیشن براتون تهیه کردیم وصل می‌کنیم.

اینطوری می‌تونید هرکدام که احساس می‌کردید بیشتر به دردتون میخوره مطالعه کنید و به مروز زمان آرامش رو به خودتون هدیه بدید. فقط یادتون باشه مدیتیشن تمرینی هست که باید به صورت مداوم انجامش بدید تا شاهد اثرگذاریش باشید.

مطالعه

نه، قطعاً این مهم‌ترین تفریح، سرگرمی، کار، هدف، وقت‌گذرانی، آموزش و غیره رو که بهترین انتخاب برای وقت‌های آزاد هست از دستمون در نمی‌ره: مطالعه کردن. این بهترین انتخاب و توصیه برای هر وقت آزادی برای هر فردی در سراسر دنیاست. برای مطالعه کردن نیاز به هیچ برنامه‌ریزی خاصی ندارید، کافیه یک کتاب کنارتون بزارید ( کتبا چاپی یا حتی به صورت آنلاین و صوتی بر روی گوشی موبایلتون).  حتی اگر 2-3 دقیقه وقت آزاد داشتید برید سراغش و یک پاراگراف، یک صفحه، یک فصل و هرچقدر که می‌تونستید ازش بخونید. اینطوری وقتی به خودتون میایید می‌بینید از این فرصت در خانه ماندن بهترین بهره رو بردید و تعداد کلماتی که خوندید انقدر زیاد شده که شاید در چند سال اخیر روی هم به این میزان نتونسته بودید مطالعه کنید.

احتمالاً کلی لیست کتاب مورد علاقه در ذهن دارید که الان میتونید برید سراغش. اما اگر هم اینطور نیست و دوست دارید مطالعه کنید، فقط نمیدونید چه کتاب‌هایی خوب هست.

در بخش معرفی کتاب یوکن کلی گزینه مناسب براتون داریم که میتونید با توجه به علاقه‌مندی‌تون یکیش رو انتخاب کنید.

در این بخش ویدیوهای کوتاهی از خلاصه بهترین کتاب‌های روز دنیا قرار داره و می‌تونید اونها رو تماشا کنید. این‌طوری اگر نتونستید خود کتاب رو بخونید اطلاعاتی از مهم‌ترین مطالب کتاب به دست میارید و اگر هم تونستید اون کتاب رو بخونید با دیدی باز سراغش میرید. 

یادداشت‌برداری و خاطره‌نویسی

آدم‌های موفق و بزرگ دنیا همیشه یک دفترچه همراهشون دارن و از اتفاقات روزمره یادداشت‌برداری میکنن، هرچی که به ذهنشون میرسه. بسیاری از نویسندگان و حتی نظریه‌پردازان بزرگ دنیا هم کار خودشون رو با خاطره‌نویسی روزمره آغاز کردن. شاید به نظر این کار خیلی ساده و پیش‌پاافتاده بیاد، اما واقعاً اتفاقی هست که میتونه قدرت ذهن شما رو در تفکر، جمله‌بندی، نظریه‌پردازی و حتی بیان سلیس و سخنوری افزایش بده.

احتماً الان دارید با یه نیشخند گوشه لبتون میگید ولی این روزها که همه مثل هم هست، چه یادداشت برداری‌ای؟ چه خاطره‌نویسی ای؟ نه اینطور نیست. درسته که به نظر میاد روزها شبیه هم هستن، اما ذهن شما در هر لحظه داره هزاران فکر مختلف رو پردازش میکنه، پس اصلاً حتی دو دقیقه‌ی شما هم شبیه هم نیست، چه برسه دو روز شما.

از همین حالا که سال جدید به تازگی آغاز شده و بهانه‌ای برای نصفه موندن خاطرات نیست، شروع کنید به روزمره نویسی و خاطره‌نویسی روزانه. اتفاقاً این روزها بهترین فرصت برای این کار هستن، چون ذهن و زمانی آزاد در اختیار ماست.

در مقاله «کارهایی که افراد شاد و موفق هر روز صبح انجام می‌دهند» هم  اشاره شده که نوشتن یکی از عادت‌های افراد موفق هست و اگر میخواهید عادت‌های مثبت در زندگیتون داشته باشید یکی از اونها انجام چنین کاریه. 

سخن پایانی

این مواردی که بهش اشاره کردیم تنها بخشی از پیشنهادهای ما بود. به تعداد آدم‌ها ایده برای وقت گذراندن و استفاده بهینه از این روزهای اجبار برای خانه ماندن، تعطیلات و تنهایی هست. برخی از افراد با تغییر دکوراسیون منزل حال و هوای خودشون رو عوض میکنن. این همون کاری هست که «قانون فنگشویی» بهش میپردازه. میتونید دکور منزل رو تغییر بدید یا حتی یک چیز کوچیک رو جا به جا کنید. عوض کردن جای قاب عکس و ساعت دیواری، گلدان روی میز با ظرف میوه‌خوری روی کمد... . بله، فنگشویی و تغییر جهان ما به همین سادگی هم عمل میکنه.

بعضی‌ها هم هستن که از این فرصت برای رشد دادن و پرداختن به هنرهاشون بهره میبرن. میتونید این زمان رو به رشد خلاقیت ها بگذرونید، نقاشی، تمرین موسیقی یا حتی آشپزی. بله، آشپزی یک هنر هست که این روزها میتونید جدا از دغدغه‌های روزمره صرفاً از مراحل کارش لذت ببرید و خلاقیت خودتون رو در ابداع طعم‌های تازه و حتی تزیینات نو برای این کار به کار ببرید. ضمن این که خیلی‌ها این روزها به پختن نان روی آوردن. کاری که در دنیای امروز عرف نیست و پرداختن بهش ما رو کاملاً از روزمرگی خارج میکنه. مخصوصاً این نکته از اهمیت برخورداره که اگر بخواید رفت و آمدتون رو به بیرون از خونه محدود کنید یا از تهیه نان تازه به علت شیوع بیماری نگران باشید، پختن نان بهتون کمک میکنه از این کار بی‌نیاز بشید.

شما چه کاری برای استفاده بهتر از این زمان انجام می‌دید و پیشنهادتون چیه؟ خوشحال میشیم با ما در میون بگذارید، قطعاً دیگران هم از پیشنهاد شما لذت میبرن و استفاده خواهند کرد. ممنون که تا اینجا با ما همراه شدید. امیدواریم این روزها رو به خوبی پشت سر بگذاریم و با دست پر ازش خارج بشیم. 
 

نویسنده مطلب
Shadi Servat - شادی ثروت
تماشاگر لحظه‌ها هستم و تلاش می‌کنم با زبان قلم برای دیگران ثبتشون کنم. خبرنگاری با تحصیلات کارشناسی روزنامه‌نگاری، متولد ۱۳۶۹. به رنگ‌ها، گل‌ها، کتاب، فیلم و موسیقی علاقه‌مندم و امیدوارم بتونم قدمی در راه رشد انسان‌ها بردارم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-04 09:22:45
دسته بندی ها