12 عادت اشتباهی که پس اندازتان را هدر می‌دهد

1 دی 1399 - 11:57
مدیریت مالی - 12 عادت اشتباهی که پس اندازتان را هدر می‌دهد
12 عادت اشتباهی که پس اندازتان را هدر می‌دهد
امتیاز مطلب: 74%

شاید همانند خیلی‌ها همیشه به دنبال حراجی و خریدهای تخفیف دار هستید، درآمد خوبی دارید و هیچ وقت برای خرید وسایل موردنیازتان به سراغ برندهای معروف و گران قیمت نمی‌روید اما برایتان تعجب‌برانگیز است که چرا حساب بانکی پر و پیمانی ندارید و همیشه آخر ماه کم می‌آورید؟ با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه پول و درآمد خود را هدر می‌دهید.

اگر در چنین موقعیتی قرار دارید یا دوست دارید پس‌انداز بیشتری داشته باشید، لازم است عادت‌هایی که در سال گذشته داشته‌اید را کنار بگذارید و عادات مفیدی را با هدف پس‌انداز پول در پیش بگیرید.

تقویت مدیریت مالی و داشتن سلامت مالی به اندازه سلامت جسمانی مهم است. این کار به شما امکان می‌دهد به راحتی از پس هر نیاز دیگری در هر زمانی برآیید.

در ادامه مقاله، چند عادت منفی و مخرب در خرج کردن پول را معرفی می‌کنیم؛ عاداتی که پول شما را هدر می‌دهند و پس اندازتان را از بین می‌برند.

1. استفاده از دستگاه‌های خودپرداز قدیمی

گرفتن پول از دستگاه‌های خودپرداز یا همان ATM باعث راحتی‌تان می‌شود اما ممکن است در طولانی مدت هزینه زیادی را به شما تحمیل کند. استفاده از دستگاه‌های خودپرداز قدیمی شارژ بالاتری دارند. به خودتان زحمت دهید و با مراجعه به بانک و چک کردن حساب خود، متوجه شوید استفاده از خودپردازهای مختلف چه هزینه‌ای روی دست‌تان می‌گذارد.

2. بی‌توجهی به وضعیت حساب بانکی خود

اگر نسبت به پیام‌های بانک بی‌توجه باشید و آن‌ها را مرتب چک نکنید، ممکن است حساب خرج‌هایتان از دست‌تان در برود. همین بی‌توجهی شما نسبت به حساب بانکی باعث می‌شود بیشتر خرج کنید و پس‌انداز کمتری داشته باشید.

شاید برای محصولات و خدماتی که هیچ استفاده‌ای نمی‌کنید متحمل هزینه شوید؛ هزینه‌های جزئی که به مرور زمان تبدیل به مبالغ زیاد می‌شوند. حتی ممکن است هزینه سنگینی را بابت هک شدن بپردازید و اصلا متوجه نباشید. خیلی از هکرها یا سارقان اینترنتی با سرقت پول‌های اندک از حساب شما شروع می‌کنند تا متوجه کم شدن پول از حساب‌تان نشوید و ناگهان مبلغ سنگینی را از حساب‌تان می‌ربایند.

3. نوشیدن روزانه قهوه در کافی شاپ

اگر دوست دارید مدام چای و قهوه بنوشید، سعی کنید خودتان در خانه یا محل کار درست کنید یا حداقل قهوه فوری روزانه بخرید تا کمی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود.

خوردن یک فنجان چای یا قهوه در کافی شاپ هزینه زیادی به دنبال دارد؛ حتی اگر بخواهید با کرم خامه یا شیر بادام هم بخورید هزینه‌تان بیشتر خواهد شد. اما می‌توانید هزینه‌های اضافی را کاهش دهید؛ اگر حدود سه ماه از خوردن قهوه در کافی شاپ دست بکشید، قطعا می‌توانید با پولی که پس‌انداز کرده‌اید، از تماشای دربی در استادیوم آزادی لذت ببرید.

4. نداشتن بودجه‌بندی مناسب

خیلی از افراد به بودجه‌بندی عادت ندارند. وقتی برای خرج کردن پول و پس‌انداز بودجه‌بندی نداشته باشیم، بدون شک در مدیریت مالی دچار شکست خواهیم شد. اختصاص بودجه کار سختی است اما باید سعی کنید به صورت ماهانه مبلغی را به غذا، سرگرمی، تفریح، سفر و... اختصاص دهید.

در این صورت می‌توانید با خیال راحت و با آرامش بیشتر به سمت خلاقیت گام بردارید. اگر پول زیادی را صرف سرگرمی و تفریح کنید، لازم است جایگزین‌های مقرون به صرفه‌ای برای دیگر کارها و خرج‌های زندگی‌تان داشته باشید. به عنوان مثال سرگرمی‌های اقتصادی تر را برای گردش و تفریح انتخاب کنید. به موزه‌های ارزان‌قیمت بروید یا به جای رفتن به سینما از شبکه نمایش خانگی یا کانال‌های اینترنتی پخش فیلم استفاده کنید.

5. عدم تمایل به خوردن غذاهای خانگی

غذا خوردن در رستوران از عادت‌های بدی است که هزینه‌ی زیادی روی دست‌تان می‌گذارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد تنها 10 درصد مردم آمریکا عاشق آشپزی هستند و 45 درصد مردم این کشور از آشپزی کردن متنفرند. لذت‌بخش‌تر کردن آشپزی راهی موثر برای لذت بردن از کتاب‌های آشپزی جیبی و صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.

تحقیقات حاکی از آن است، شهروندان آمریکایی با رفتن به رستوران 16 تا 30 دلار هزینه می‌کنند. اگر سه بار در هفته به رستوران بروید، در حدود هزار و 560 دلار در پایان ماه خرج خواهید کرد. این در حالیست که پختن غذای خانگی کمتر از 10 دلار خرج دارد و به صرف‌تان تمام خواهد شد. برای مردم ایران این رقم از 50 تا 200 هزار تومان برای خوردن هر وعده غذا در رستوران متغیر است.

6. مصرف روزانه سیگار

با کاهش سیگار مصرفی خود، هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌کنید و هم سلامت خود را حفظ خواهید کرد. پس خیلی بهتر است که سیگار را ترک کنید. مردم آمریکا سالانه بیش از 300 میلیارد دلار را صرف بیماری‌های مربوط به کشیدن سیگار می‌کنند؛ مانند مرگ زودهنگام و تاثیر قرار گرفتن در معرض دود سیگار برای افراد غیر سیگاری.

پیشنهاد می‌کنیم راهی برای ترک سیگار پیدا کنید. می‌توانید به سراغ رفتار درمانی بروید، از برچسب‌های ترک سیگار، آدامس یا دارو استفاده کنید.

7. استفاده مداوم از خودروی شخصی

شاید استفاده از خودروی شخصی برای تفریح، خرید یا رفتن به محل کار آسان باشد اما هزینه‌زاست. افرادی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند، ماهانه مبلغ زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و پس‌انداز بیشتری برای خود رقم می‌زنند.

از دیگر روش‌های کاهش هزینه‌های رفت و آمد و پس‌انداز پول برای سفرهای درون‌شهری می‌توان به دوچرخه‌سواری، تاکسی یا پیاده روی اشاره کرد.

8. پرداخت پول برای خدمات بی‌استفاده

هر ماه مبلغی را برای شارژ باشگاه، اشتراک وب سایت یا سرویس شبکه‌های اینترنتی نمایش فیلم و سریال می‌پردازید، بدون این‌که از این خدمات بهره‌ای ببرید. شاید پولی که ماهانه برای اشتراک باشگاه و دیگر خدمات پرداخت می‌کنید چندان قابل توجه نباشد اما به مرور به مبلغ سنگینی تبدیل خواهد شد.

هر ماه حساب بانکی خود را بررسی کنید و هزینه‌های ناخواسته‌ای که متحمل می‌شوید را شناسایی کنید و اگر از خدمات یا سرویس خاصی استفاده نمی‌کنید، آن را لغو کنید.

9. بی‌توجهی به حراجی‌ها و تخفیف‌ها

آیا در جریان تخفیف‌های جذاب اشتراک سرویس‌های شبکه‌های نمایش اینترنتی هستید؟ بهتر است قبل از هر اقدامی قیمت‌ها را مقایسه کنید و هر کدام که ارزش بیشتری دارد را انتخاب کنید.

اگر از برنامه‌های تلویزیون معمولی رضایت ندارید، با تغییر سرویس‌های اشتراک اینترنت و شبکه نمایش خانگی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

10. نداشتن پس‌انداز کافی

بنا بر آمار منتشر شده پیرامون پس‌انداز شهروندان آمریکایی، 39 درصد شرکت‌کنندگان هیچ پولی برای روز مبادای خود نداشتند و 57 درصد آن‌ها نیز کمتر از هزار دلار پس‌انداز در حساب بانکی خود داشتند.

پول پس‌انداز کردن هم نیاز به پول دارد. باید سعی کنید با هوشمندی بیشتر از هزینه‌های اضافی بکاهید و مقدار متوسطی از درآمد خود را در حساب بانکی‌تان به عنوان پس‌انداز نگه دارید.

وقتی حقوق می‌گیرید یا پولی به دست‌تان می‌رسد، بخشی از آن را پس‌انداز کنید. خیلی از متخصصان و کارشناسان امور مالی توصیه می‌کنند که پول خود را برای سه تا شش ماه آینده پس‌انداز کنید زیرا ممکن است ناگهان به این پول نیاز پیدا کنید.

11. عدم سرمایه‌گذاری مناسب

آمارها حاکی از آن است سرمایه گذاری نکردن در بازار بورس یکی از پشیمانی‌های بزرگ مردم آمریکا در سال 2017 میلادی بوده است.

شاید سرمایه‌گذاری در بازار بورس، خرید سهام و اوراق بهادار در ابتدا غیر واقعی به نظر برسد، اما لازم است اطلاعات کافی در این باره به دست آورید. سرمایه‌گذاری در این بازارها آن‌قدرها هم که تصور می‌کنید پیچیده نیست و به شما کمک می‌کند پس‌انداز خوبی به دست آورید.

اگر هر ماه مبلغی را پس‌انداز کنید، بعد از 40 سال یا حداقل 10 سال دارایی شما قابل توجه خواهد شد.

12. عقب‌نشینی بعد از یک اشتباه مالی

هر کسی ممکن است در خرج کردن پول و پس‌انداز مرتکب اشتباه شود. اگر افکار خودتخریبی به ذهن‌تان نفوذ کند به راحتی می‌توانید از پس‌انداز کردن و اقتصادی بودن و همین طور عادات منفی مالی دست بکشید.

اگر هیچ پس اندازی ندارید، سال‌های طولانی تمام درآمدتان را خرج کرده‌اید و حالا قرض و قسط‌های زیادی دارید، نگران نباشید زیرا هنوز جای امیدواری هست و می‌توانید از همین حالا شروع کنید.

پژوهشی که در مجله‌ی «تفاوت‌های شخصیتی و فردی» (Personality and Individual Differences) منتشر شد نشان می‌دهد با بخشیدن خود عقب‌ماندگی مالی را جبران می‌کنید. پس لازم است خودتان را ببخشید و از اشتباهات گذشته درس بگیرید و به سوی پیشرفت و موفقیت مالی گام بردارید.

 

منبع: insider

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-22 01:45:28
دسته بندی ها