چرا همیشه در برنامه‌ریزی برای سال جدید شکست می‌خوریم؟

7 دی 1399 - 11:59
سبک زندگی - چرا همیشه در برنامه‌ریزی برای سال جدید شکست می‌خوریم؟
چرا همیشه در برنامه‌ریزی برای سال جدید شکست می‌خوریم؟
امتیاز مطلب: 82%

خیلی از افراد با شروع سال نو به فکر برنامه ریزی جدید هستند و کارهایی را که می‌خواهند در سال نو انجام دهند در ذهن‌شان مرور می‌کنند. اما تنها همین‌قدر. زیرا اغلب برنامه‌ریزی برای سال نو با شکست مواجه می‌شود. با یوکن همراه باشید.

علم روانشناسی به ما می‌گوید که چرا نمی‌توانید در اهداف و تصمیماتی که برای سال جدید اتخاذ می‌کنید ثابت‌قدم باشید و آن‌ها را ادامه دهید و چرا همیشه در این مسیر شکست می‌خورید.

تصور کنید چند روزی از سال نو سپری شده است و خیلی از شما تصمیم دارید حتما سال جدید را با تغییرات بزرگی آغاز کنید و برگ جدیدی در زندگی خود ورق زنید. به همین دلیل است که اهداف سال نو ایجاد می‌شوند تا زندگی ما را بهتر کنند.

اما پیروی از تصمیمات و دنبال کردن اهداف واقعا اراده فولادین می‌خواهد. شاید بارها چنین شرایطی را تجربه کرده باشید. آمارها نشان می‌دهد 80 درصد افرادی که در سال جدید برای خود برنامه و اهداف خاصی تعیین می‌کنند تا پایان فروردین یا حداکثر اواسط اردیبهشت می‌توانند مسیر خود را ادامه دهند. واقعا چنین برنامه‌ای به نتیجه می‌رسد؟

مهم‌ترین اهداف: ورزش بیشتر و غذای سالم‌تر

بنا بر تحقیقاتی که در سال 2016 میلادی در مجله روانشناسی اجتماعی و شخصیت (Personality and Social Psychology Bulletin) منتشر شد و کارشناسان اهداف و برنامه‌های جدید را برای سال نو رصد کردند، مشخص شد که 55 درصد از اهداف به حوزه سلامت مربوط است؛ مانند ورزش بیشتر و مصرف غذاهای سالم‌تر. در حدود 20 درصد از تصمیمات جدید نیز رهایی از بدهی‌ها و اقساط بوده است.

سال جدید - رزولوشن سال جدید - سال نو - هدف برای سال جدید

البته این برنامه‌ها را هر زمان دیگری از سال هم می‌توان عملی کرد و بهتر است ماه بعد از تعطیلات را بدون برنامه سپری کنید و خیلی به دنبال برنامه‌ریزی برای این وقت از سال نباشید.

فاکتورهای مهم برای رسیدن به هدف چیست؟

براساس تحقیقاتی که در دانشگاه شیکاگو انجام شد، شرکت‌کنندگان بر این باور بودند که لذت و اهمیت از جمله عواملی است که باعث می‌شود در دنبال کردن تصمیمات قاطع و اجرای برنامه‌های خود برای سال جدید مصمم باشید.

در حقیقت، محققان به این باور رسیدند که عاملی به نام «لذت» می‌تواند فاکتور مهمی در رسیدن به اهداف جدید شما باشد.

اگر افراد نتیجه یا پاداش فوری برای عادت جدید خود دریافت کنند یا آن را به چشم ببینند، به احتمال بیشتری از تصمیمات خود پیروی خواهند کرد.

در پژوهش دیگری که در مجله طبیعت و علم (Nature and Science) منتشر شد، این موضوع بررسی شد که چرا ما در دنبال کردن اهداف مربوط به سلامت این‌قدر عملکرد ضعیفی داریم.

نتایج این تحقیق نشان داد که تنها به یک‌پنجم از ما برنامه‌های ورزشی خاص توصیه می‌شود اما همیشه به ما گفته می‌شود سبک زندگی سالم‌تر می‌تواند به عمرمان بیافزاید.

سال جدید - رزولوشن سال جدید - سال نو - هدف برای سال جدید

مشکل اصلی جنگ درونی ما با خودمان است؛ این‌که چه کاری را می‌خواهیم انجام دهیم و چه کاری را باید انجام دهیم.

اگر از فکر و خیال‌های منفی دست بردارید و به این فکر نباشید که اگر غذایی سبک برای شام بخورید یا هر روز به پیاده روی بروید خیلی سخت و غیرممکن است، شانس بیشتری برای ادامه دادن به مسیر خود و دستیابی به اهداف سال جدید خواهید داشت.

در واقع، همین تفکرات منفی است که قبل از شروع پیروی از تصمیمات، شما را از رسیدن به اهداف و رویاهایتان دور می‌کند و باعث می‌شود منصرف شوید و پا پس بکشید.

کلمه «باید» ایده‌ی بدی در این مسیر است زیرا اغلب به مقصر بودن، شرمندگی و عدم تصمیم‌گیری می‌انجامد. این کلمه نشان می‌دهد برنامه‌ای که تصمیم به انجام آن دارید تنها یک احتمال است نه یک واقعیت.

سال جدید - رزولوشن سال جدید - سال نو - هدف برای سال جدید

وقتی می‌گویید: «باید این کار را انجام دهم»، به خودتان یک عذرخواهی ساده می‌دهید که اگر نتوانستید، این کار را انجام ندهید. به جای این جمله، بهتر است تنها بگویید «من این کار را انجام می‌دهم.» به همین سادگی.

پس برای این‌که روی تصمیمات خود متمرکز شوید، از کلمات بازدارنده دوری کنید، خودتان را با تصمیمات سالم بودن نگران نکنید و آن‌ها را طوری عملی کنید که از انجامشان واقعا لذت ببرید.

اگر به نتیجه‌ای نرسیدید، نگران نباشید؛ سال بعد تلاش کنید.

 

منبع: insider

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-21 00:33:50
دسته بندی ها