کشورهایی که بهترین عملکرد در بحران کروناویروس را داشتند، چه وجه اشتراکی با هم دارند؟ رهبران زن

18 مرداد 1400 - 11:00
زنان موفق - کشورهایی که بهترین عملکرد در بحران کروناویروس را داشتند، چه وجه اشتراکی با هم دارند؟ رهبران زن
کشورهایی که بهترین عملکرد در بحران کروناویروس را داشتند، چه وجه اشتراکی با هم دارند؟ رهبران زن
امتیاز مطلب: 84%

آیا به دنبال بهترین نمونه و مثال برای کنترل بحران کروناویروس هستید؟ از ایسلند گرفته تا تایوان و از آلمان گرفته تا نیوزیلند، زن‌ها در حال پیشگامی در عرصه‌ی چگونگی مدیریت این بحران سخت به نفع بشریت هستند. فنلاند، ایسلند و دانمارک را هم به آن بیفزایید، شما شاهد این خواهید بود که خانم‌ها برای مسائل بحرانی چطور آمادگی دارند و می‌توانند آن را مدیریت کنند. شاید خیلی از افراد بگویند که این کشورها خیلی کوچک هستند، جزیره‌اند یا هر چیز دیگری. اما آلمان کشور بزرگ و بسیار مهمی است، یا مثلاً انگلستان در یک جزیره است، اما نتایج متفاوتی دارد. این رهبران به ما نوید راه‌های جدید و جذابی از به کار گرفتن قدرت را می‌دهند. آن‌ها چه چیزی را به ما می‌آموزند؟ با یوکن همراه باشید.

حقیقت

آنگلا مرکل، صدراعظم کشور آلمان، خیلی زود آماده‌باش داده بود و به دولتمردان کشورش گفت که این یک مشکل خیلی جدی است تا جایی که می‌تواند تا 70 درصد از جمعیت کشورش را به خود آلوده کند. او گفت: «این جدی است. حتماً باید آن را جدی بگیرید.» آنگلا مرکل این موضوع را جدی گرفت، در نتیجه دولتمردان آلمان هم آن را جدی گرفتند. از همان ابتدا، آزمایش‌ها و تست‌های مربوط به کرونا انجام شد. آلمان به خوبی از مراحلی مانند انکار، خشم و ناامنی گذر کرد. آمارهای این کشور خیلی از کشورهای مجاور خودش در اروپا کمتر است و احتمالاً به زودی شاهد تمام شدن دوره قرنطینه و محدودیت‌های آن در این کشور باشیم.

قاطعیت

یکی از اقدامات سریع و نخستی که در جهان در رابطه با کروناویروس برداشته شد توسط تسای اینگ ون در تایوان بود. او در ماه ژانویه، وقتی که اولین و تازه‌ترین نشانه‌هایی از این بیماری در دنیا دیده شد، 124 روش برای جلوگیری از همه‌گیری آن پیشنهاد کرد. او این کار را بدون اعمال قرنطینه‌ای که بقیه کشورها آن را انجام دادند به اتمام رساند. در حال حاضر، تسای اینگ ون، ده‌ها میلیون ماسک تنفسی برای آمریکا و اروپا می‌فرستد. تسای به گونه‌ای شرایط را مدیریت کرد که تا به امروز تعداد کشته‌های این کشور بر اثر کرونا تنها 6 نفر است و این اپیدمی در آن جا تحت کنترل کامل قرار گرفته است. CNN از این کشور به عنوان یکی از موفق‌ترین کشورها در کنترل و مهار کروناویروس یاد کرد.

جاسیندا آردرن نیز در نیوزیلند سریعاً قرنطینه را اعلام کرد و همه افراد را به هشداری که آن‌ها را از آن می‌ترساند آگاه کرد و دلیل آن را برای همه توضیح داد. او به محض اینکه 6 مورد کرونا را در کشور خود شناسایی کرد، افرادی که به نیوزیلند به تازگی وارد شده بودند را قرنطینه خانگی کرد و سریعاً مرزها را بست تا کسی وارد این کشور نشود. صراحت و قاطعیت، نیوزیلند را از کرونا نجات داده است. از آنجایی که از اواسط آوریل، نیوزیلند فقط 4 کشته داده است و بقیه کشورها هم مرزهای خود را بسته‌اند، آردرن نیز در راستای قرنطینه همه نیوزیلندی‌ها را از بقیه مرزها به کشور خود بازگردانده و هر کدام را در مناطق خاصی قرنطینه کرده است.

فناوری

کشور ایسلند به رهبری نخست وزیر خود، کاترین یاکوبسدوتیر، برای تمام شهرواندن خود آزمایش رایگانی برای کروناویروس ترتیب داده که در آینده تبدیل به یک مطالعه کلیدی موردی برای میزان مرگ‌و‌میر و شیوع آن خواهد شد. اغلب کشورها، آزمایش‌های محدودی را برحسب علائم مشاهده شده در افراد دارند. اما ایسلند سنگ تمام گذاشته است. به نسبت جمعیتی که دارد، ایسلند پنج برابر جمعیت کره جنوبی غربالگری را انجام داده است و سیستم کاملی برای غربالگری بیشتری تدارک دیده که نتیجه آن، عدم تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی دیگر بود.

زمانی که سانا مارین دسامبر گذشته به عنوان نخست وزیر فنلاند انتخاب شد، تبدیل به جوان‌ترین پست سیاسی در جهان شد. فقط یک رهبر جوان می‌توانست با ایده استفاده از اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی به عنوان عامل کلیدی در مقابله با کروناویروس بپردازد. او با توجه به این که می‌داند افراد کمی رسانه‌ها را پیگیری می‌کنند، تصمیم گرفت تا از تمام اینفلوئنسر ها در تمامی سنین بخواهد که اطلاعات درستی از مدیریت پانادمی را به افراد ارائه دهند.

عشق

نخست وزیر نروژ، ارنا سلبرگ، این ایده نوآورانه را به کار گرفت تا از طریق تلوزیون به صورت مستقیم با بچه‌های کشورش صحبت کند. او صحبت‌هایی را بر اساس کنفرانس خبری سه دقیقه‌ای نخست وزیر دانمارکی، مته فردریکسون، انجام داد که طی آن افراد بزرگسال اجازه‌ی حضور را نداشتند. او به سوال‌های کودکان در مورد این که چرا باید این روزها بترسیم و ترسیدن در این روزها ضروری است، پاسخ داد. ساده و اصیل بودن این ایده، بسیار به دل می‌نشست. چند ایده‌ی ساده و نوآورانه دیگری توسط رهبران زن انجام شده که بشر را نجات داده است؟

عموماً، دلسوزی و توجهی که این رهبران زن به زندگی افراد دارند، به مانند آن است که انگار از سیاره‌ی دیگری غیر از اینی که ما در آن زندگی می‌کنیم آمده است. انگار که از ویدئوهای آن‌ها دست‌هایشان با صمیمیت و مهربانی گشوده می‌شود و شما را در آغوش خود می‌فشارند. چه کسی فکر می‌کرد که همچین افرادی هم در بین رهبران ما حضور دارند؟ حالا در واقعیت آن‌ها را لمس می‌کنیم.

حال این رهبران زن و عملکردشان را با دیگر دولتمردان مقایسه کنید. در حالی که آن‌ها مردم سرزمین خود را در این میان همراهی می‌کنند، مردان قدرت در دیگر سرزمین‌ها در حال استفاده از این بحران برای افزایش ترس و اضطراب افراد و اثبات دیکتاتوری خود هستند: بقیه افراد را مقصر بدان، دادگستری را به زانو در بیاور، روزنامه‌نگاران را بد جلوه بده و کشور آن‌ها را در تاریکی من هیچ‌وقت بازنشسته نمی‌شوم بپوشان. (ترامپ، بولسونارو، اوبرادور، مودی، دوترته، اوربا، پوتین، نتانیاهو و...)

چندین سال است که تحقیقات مختلفی در مورد این که سبک رهبری زنان متفاوت و مفید است با ترس و لرز  انجام شده است. در عوض چندین شرکت و سازمان سیاسی هستند که قصد دارند این آموزش را به زن‌ها بدهند که برای موفقیت و رهبری ، شاید بهتر باشد کمی از مردان یاد بگیرند. اما این رهبران بین‌المللی همان‌هایی هستند که در مطالعه موردی هفت نکته در مورد رهبری که مردان باید از زنان یاد بگیرند می‌درخشند.

الان زمان آن است که این را متوجه شویم و آن را به کار گیریم.

 

منبع: forbes

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-08-08 02:36:12
دسته بندی ها