نقدی بر فیلم آخرین کریسمس  (Last Christmas)

19 اسفند 1399 - 11:00
فیلم و سریال - نقدی بر فیلم آخرین کریسمس  (Last Christmas)
نقدی بر فیلم آخرین کریسمس  (Last Christmas)
امتیاز مطلب: 62%

فیلم: آخرین کریسمس  Last Christmas (2019)

کارگردان: پال فیگ

فیلم‌نامه‌نویس: بریونی کیمینگز و اما تامپسون

بازیگران: امیلیا کلارک، هنری گلدینگ، اما تامپسون، میشل یئو، ربکا روت

شرکت تولید: فیگ کو اینترتیمنت

توزیع‌کننده: یونیورسال استودیوز

مدت: 103 دقیقه

دوبله فارسی اختصاصی توسط گپ فیلم

گویندگان: ژرژ پطرسی - زهره شکوفنده - سارا جعفری - عباس نباتی - حمیدرضا مقامی - مهتاب تقوی - امیر حکیمی - ژیلا اشکان - الیزا اورامی - ماریا گلشن زاده - شوکت قهرمانی - میسا مولوی - مهیار مهرتاش - اعظم اسادات دلبری - اسفندیار مهرتاش - محمدعلی جان پناه، مدیر دوبلاژ: زهره شکوفنده، صدابردار: حجت اسماعیلی، باند: مسعود جاویدفر، میکس: علی مطلق، مترجم: ملیکا معجزی.

داستان فیلم:

کیت، دختر جوانی است که معمولا تصمیمات اشتباهی می‌گیرد؛ و از زندگی خود ناراضی است. او قصد داشته که خواننده شود اما اکنون در یک فروشگاه کار می‌کند. یک روز به‌طور تصادفی با شخصی به نام تام ملاقات می‌کند و... 

یک کمدیِ رمانتیکِ کریسمسی

برای تماشا و دانلود فیلم «آخرین کریسمس» دوبله، می‌توانید به گپ فیلم مراجعه کنید. آخرین کریسمس فیلمِ کریسمسی بریتانیایی ها در کریسمس 2019 بود. داستان این فیلمِ کمدی عاشقانه در لندن و در ایام کریسمس اتفاق می‌افتد.

نام این فیلم از تک آهنگ‌ مشهوری به همین نام اثر جورج مایکل (George Michael) فقید الهام گرفته شده است. این آهنگ از مشهورترین آهنگ‌ها برای کریسمس است. 

«آخرین کریسمس» بر اساس داستانی نوشته اِما تامپسون (بازیگر و نویسنده برنده اسکار) و گِرِگ وایس ساخته شده است. اما تامپسون با همکاری بریونی کیمینگز نگارش فیلمنامه را انجام داده‌اند و کارگردانی فیلم ‌را پل فیگ بر عهده داشته ‌است. 

در این آخرین کریسمس امیلیا کلارک (در نقش کیت) و هنری گلدینگ (در نقش تام)  نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند. اما تامپسون (در نقش ادلیا) ، هم خود یکی از بازیگران این فیلم است.

نقش‌های دیگر فیلم را هم بازیگران مطرح و مشهوری بر عهده دارند. بازیگرانی مثل: مدیسون اینگلدزبی در نقش کودکی‌های کیت ، میشل یئو در نقش بابانوئل، ربکا روت در نقش دکتر ادیس، لیدیا لئونارد در نقش مارتا، لوسی میلر در نقش جوانی‌های مارتا، پتی لوپون در نقش جویس، اینگرید اولیور در نقش افسر پلیس و راب دیلانی در نقش کارگردان تئاتر و... .

آخرین کریسمس که با بودجه تولیدی معادل 25 میلیون دلار، در 8 نوامبر 2019 (17 آبان 1398) در آمریکا اکران شد و توانست در باکس آفیس موفق ظاهر شود و به فروشی بیش از 126 میلیون دلار برسد.

بازیگر نقش مادر اژدها در بازی تاج و تخت در فیلمی عاشقانه

امیلیا کلارک جزیره اسپایک (بازیگر نقش کیت در آخرین کریسمس) شهرت خود را مدیون بازی در نقش دنریس تارگرین(مادر اژدها) در سریال« بازی تاج و تخت » ( Game of Thrones ) است.

وی تحصیلات اولیه خود را از مدرسه رای سنت آنتونی ‏آغاز کرد. و سپس تحصیلات مقطع متوسطه را در آکسفورد ادامه داد؛ و در ادامه توانست مدرک فارغ‌التحصیلی خود را از سنت ادوارد آکسفورد دریافت کند.

last christmas

کلارک اولین نقش خود در تئاتر را در سنت ادواردز و مرکز درام لندن در سال 2009  به دست آورد و در تلویزیون نیز در یک قسمت از مجموعه تلویزیونی دکترها بازی کرده، و در سال 2010 در فیلم حمله تریاسی ‏ایفای نقش نمود. مدت کوتاهی پس از آن، او برای بازی در مجموعه تلویزیونی بازی تاج‌وتخت انتخاب شد.جزیره‌اسپایک(2012)، نابودگر: جنسیس(2015)، من پیش از تو(2016)، صدایی از سنگ‌ها(2017) و سولو: داستانی از جنگ ستارگان(2018)از مهم‌ترین فیلم های امیلیا کلارک هستند.

فیلمی متاثر از سرود کریسمسِ دیکنز و ترانه ای از جورج مایکل

« آخرین کریسمس » متاثر از داستان سرود کریسمس(چارلز دیکنز) است. در فیلم هم مثل داستان دیکنز ما شاهد تحول شخصیت اصلی هستیم. و در طول فیلم مشاهده می‌کنیم که چگونه کیت مانند اسکروچ از یک آدم ضد کریسمس، به فرد جدیدی تبدیل می‌شود.

«کیت» به عنوان یک دختر جوان خواننده‌ی مستعدی به نظر می‌رسد اما او فرصت کافی نداشته تا استعداد خود را عرضه کند که بخشی از آن به دلیل بیماری اش بوده است. حالا او در نقش یک اِلف در فروشگاه Emporium کار می‌کند. «کیت» اما از شغلش متنفر است. او ضمنا یک طرفدار دو آتشه ی «جورج مایکل» هم هست(داستان در اواخر سال 2017 یک سال پس از مرگ جورج مایکل رخ می‌دهد) و همین مسئله بهانه ای شده است تا فیلم‌ساز بتواند در صحنه های مختلفی از فیلم از آهنگ‌های جورج مایکل استفاده کند.

«آخرین کریسمس» از جمله فیلم هایی است که در چند سال اخیر متاثر از یک آهنگ به یاد ماندنی از خواننده ای مشهور ساخته شده اند : «کوئین» با فیلم «راپسودی بوهمی» ( Bohemian Rhapsody )( برایان سینگر و دکستر فلچر، 2018)، «التون جان» با فیلم «راکت‌من»( Rocketman )( دکستر فلچر، 2019)، «بیتلز» با فیلم «دیروز»( Yesterday ) (دنی بویل، 2019)، «بروس اسپیرینگستن» با فیلم «کورشده به وسیله‌ی آن نور» ( Blinded by the light ) (گوریندر چادا، 2019) و در نهایت هم «جورج مایکل» با فیلم «آخرین کریسمس» ( Last Christmas).

به غیر از ترانه «آخرین کریسمس»، تعدادی از آهنگ‌های دیگر جورج مایکل هم در برخی از صحنه های فیلم پخش می‌شوند. البته آهنگ‌های معروفی مثلCareless Whispers و یا Father Figure در فیلم حضور ندارند؛ در حالی که از آهنگ هایی مثل Faith, Everything She Wants و  Freedom 1990 در فیلم استفاده قرار شده است.

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

نویسنده مطلب
H. Ariany - ح. آریانی
ح. آریانی کارشناس ادبیات نمایشی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر . عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-10 01:01:14
دسته بندی ها