معرفی و بررسی فیلم دولیتل(Dolittle) محصول 2020

17 فروردین 1400 - 11:00
فیلم و سریال - معرفی و بررسی فیلم دولیتل(Dolittle) محصول 2020
معرفی و بررسی فیلم دولیتل(Dolittle) محصول 2020
امتیاز مطلب: 67%

معرفی و بررسی فیلم دولیتل(Dolittle)(2020)

کارگردان: استیون گیگان

فیلم‌نامه‌نویسان: استیون گیگان و توماس شفرد بر اساس داستانِ دکتر دولیتل اثر هیو‌لافتینگ

بازیگران و صدا‌پیشه‌گان: رابرت داونی جونیور،آنتونیو باندراس،مایکل شین، اما تامپسون،رامی مالک، جان سینا، کمیل نانجیانی، اکتاویا اسپنسر، تام هالند ،کریگ رابینسون ، سلنا گومز ،رالف فاینز ، ماریون کوتیار

شرکت تولید: یونیورسال استودیوز، Roth Films، تیم داونی

توزیع‌کننده: یونیورسال پیکچرز

زمان: 101 دقیقه

خلاصه داستان: جان دولیتل دامپزشک مشهوری است که 7 سال پس از مرگ همسرش، انزوا پیشه کرده؛ و خود را در خانه‌اش به همراه حیوانات باغ‌وحش حبس کرده ‌است. نکته جالب اینجاست که او قادر به صحبت کردن با حیوانات است و... با یوکن همراه باشید تا نگاهی به این فیلم بیاندازیم.

دوبله فارسی اختصاصی گپ فیلم

گویندگان : ژرژ پطرسی - مهوش افشاری - حمیدرضا آشتیانی پور - امیر عطرچی - نازنی یاری - مینا قیاسپور - ایراهیم شفیعی - علی منانی - حسین سرآبادانی - متانت اسماعیلی - میسا مولوی - خشایار معمارزاده - شهراد بانکی - امیر بهرام کاویانپور - لادن سلطان پناه - نغمه عزیزی - رهبر نوربخش - نسرین اسنجانی - مهیار مهرتاش - امیر کسروی - محمدعلی جان پناه

مدیر دوبلاژ: محمدعلی جان پناه

صدابردار: علی مطلق

باند و میکس: محمود ناصر ترابی

مترجم: سعیده افشار

دوبله و پخش: گپ فیلم

اقتباسی از داستانِ‌محبوب و پُر‌فروش کودکان

برای تماشا و دانلود فیلم «دولیتل» (Dolittle) دوبله، می‌توانید به گپ فیلم مراجعه کنید. فیلم«دولیتل»، یک فیلم‌فانتزیِ ماجراجویانه محصول کشور آمریکا است که با کارگردانی استفان گیگان و نویسندگی توماس شفرد، توسط کمپانی سینمایی  Universal Pictures در سال 2020 بر روی پرده سینما رفت. 
فیلم دولیتل اقتباسی از داستان پُر مخاطب و محبوب‌کودکان«سفرهای دکتر دولیتل»(1920) به نویسندگی هیو لافتینگ است. تا‌کنون دو اقتباس سینمایی مشهور از این داستان انجام گرفته‌است. یکی «دکتر دولیتل» (1967) به کارگردانی ریچارد فلایشر با بازی رکس هریسون، و دیگری «دکتر دولیتل»(1998) به کارگردانی بتی توماس و بازی ادی مورفی. 

داونی جونیور از بازی در فیلم پدرش تا منجلاب اعتیاد

رابرت داونی جونیور که او را با شخصیت تونی استارک در سری فیلم‌های مرد‌ آهنی به یاد می‌آوریم نقش اصلی فیلم «دولیتل»(یک دکتر و دامپزشک بسیار مشهور در دوره ملکه ویکتوریا) را بازی‌می‌کند.

Dolittle

رابرت جان داونی جونیور بازیگری را از تئاتر آغاز کرد؛ و اولین نقش‎آفرینی‌اش در سینما را در فیلمی به کارگردانی پدرش(رابرت داونی‌سینیور) به‌نام «پوند»(1970) تجربه کرد. 

در سال 1997 یکی از آزمایش‌های مواد‌مخدر داونی جونیور مثبت اعلام‌ شد و مجبور شد شش‌ماه را در زندانی در لس‌آنجلس بگذراند.

داونی جونیور در سال 1999 و پس از انجام تست‌های‌پزشکی بار دیگر دستگیر و به سه‌سال زندان در زندان ایالتی کالیفرنیا محکوم شد. اما بعد از حدود یک سال به سر بردن در زندان، و با پرداخت 5000 دلار به قید‌ وثیقه آزاد شد. او یک هفته پس از آزادی در سال 2000 به ایفای‌نقش در سریال الی مک‌بل پرداخت.

از ترک مصرف مواد مخدر تا کسب رتبه دومین سوپر استار پُردرآمد تاریخ‌سینما

رابرت داونی جونیور پس از ترک‌اعتیاد و آزادی از زندان، مجددا در مسیر‌ پیشرفت در زمینه‌بازیگری قرار‌ گرفت. او از سال 2008 به «مارول‌کامیکس» پیوست و بازی در نقش‌مرد‌ آهنی را آغاز کرد. ده فیلمی که داونی جونیور در آن ها ایفاگرِ‌ نقش مرد‌ آهنی بوده، مجموعا بیش از 9 میلیارد دلار فروش داشته‌اند. 

داونی‌جونیور در سال 2008 از سوی مجله Time به عنوان یکی از 100 شخصیت‌تاثیر‌گذار در جهان انتخاب شده‌است. مجموع درآمد فیلم‌هایی که او در آن‌ها به نقش‌آفرینی پرداخته، چیزی حدود 14.5 میلیارد دلار است؛ که او را به دومین سوپر استار پردرآمد هالیوود در طول تاریخ‌سینما تبدیل کرده‌است.

دریافت دو جایزه گلدن گلوب و نامزدی دو اسکار  

رابرت داونی جونیور برای فیلم تُندر‌ استوایی(Tropic Thunder)(بن استیلر،2008) موفق شد که کاندید دریافت جایزه اسکارِ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود. وی همچنین برای بازی در نقش چارلی چاپلین در فیلم چاپلین(ریچارد آتن برو، 1992) نامزد دریافت جایزه اسکار و برنده جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. داونی جونیور با بازی در سریال «الی مک‌بل» توانست جایزه گلدن گلوب نقش مکمل مرد برای بهترین سریال موزیکال یا کمدی را از آن خود کند. بازی در فیلم «شرلوک هولمز» هم داونی جونیور(گای ریچی، 2009)را برای بار دوم برنده جایزه گلدن گلوب این بار به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک فیلم موزیکال یا کمدی کرد.

Dolittle

کارگردانی که یک بار برنده اسکار شده است

استیو گاگان(کارگردانِ فیلم دولیتل) پیش از این به عنوان فیلمنامه نویس برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی برای نگارش فیلمنامه « ترافیک»(قاچاق)(استیون سودربرگ، 2000) شده‌است. وی همچنین موفق به دریافت جایزه‌ امی و گلدن گلوب و «جایزه انجمن نویسندگان آمریکا» شده‌است. او یک نامزدی اسکار هم برای نگارش فیلمنامه «سیریانا» در کارنامه دارد.

 شکست در گیشه آمریکا و موفق در اکران جهانی

فیلمبرداری‌ «دولیتل» در منطقه‌ای نزدیک کشور انگلستان در مارس 2018 شروع شد و تا ماه ژوئن به طول انجامید. پس از آماده شدن فیلم ابتدا قرار بود که دولیتل در 24 می سال 2019 اکران شود. اما به خاطر همزمانی با اکران فیلم جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر(که خود هم با تاخیر به نمایش درآمده بود)، تهیه‌کنندگان تصمیم گرفتند فیلم را با تاخیر اکران کنند. تا این که سرانجام فیلم در 17 ژانویه 2020 به روی پرده سینماها رفت. 

دولیتل در سینماهای آمریکا گیشه‌ی موفقی را تجربه ‌نکرد؛ و با بودجه‌ی 175 میلیون دلاری‌اش، تنها 163 میلیون دلار در باکس آفیس فروش کرد. اما فیلم در اکران جهانی حضور موفقی داشت و در مجموع به فروشی معادل227 میلیون دلار دست پیدا کرد.

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید
 

نویسنده مطلب
H. Ariany - ح. آریانی
ح. آریانی کارشناس ادبیات نمایشی و کارشناسی ارشد پژوهش هنر . عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-07 05:42:36
دسته بندی ها