نقد و بررسی فیلم «زمان شکار»

11 تیر 1400 - 11:00
فیلم و سریال - نقد و بررسی فیلم «زمان شکار»
نقد و بررسی فیلم «زمان شکار»
امتیاز مطلب: 69%

شکار، هم‌رده با عطش مبارزه

فیلم «شکار» محصول سال 2020 شرکت یونیورسال پیکچرز است. این فیلم توسط کریگ زوبل، ساخته شده که پیشتر فیلم‌هایی چون نامه‌ای از پدرم، دنیای بزرگ صدا، انطباق و ز مثل زکریا را کارگردانی کرده است. نیک کاس و دیمون لیندلوف، فیلمنامه شکار را نوشته‌اند. همچنین جیسون بلوم و دیمون لیندلوف تهیه‌کنندگی این اثر را برعهده داشتند. برای بررسی این فیلم با یوکن همراه باشید.

داستان شکار چیست؟

برای دانلود و تماشای این فیلم می‌توانید به سایت گپ فیلم مراجعه کنید. آتنا استون، شکار آینده‌اش را جشن می‌گیرد و پس از مدتی، در جت شخصی‌اش، مردی را می‌کشد. 

فیلم شکار قصه‌ای یک‌خطی و ساده نیست که تنها به شکارچی بودن آتنا استون بپردازد. داستان شکار درباره گروهی‌ است که برای شکار انتخاب شده‌اند.

یازده اسیر را در جنگلی برای شکار بیدار می‌کنند. اسرا در یک پاک‌سازی، یک انبار اسلحه و کلیدهایی را پیدا می‌کنند. اما پس از یافتن انبار اسلحه، پنج نفر از آن‌ها توسط دشمنی نامرئی کشته می‌شوند. آن‌ها ترسیده‌اند و در این میان سه تن از آن‌ها برای نجات خود از طریق حصار سیم‌خاردار به پمپ‌ گاز پناه می‌برند.

میراندا و یولیوس، صاحبان پمپ‌بنزین هستند. اسرای فراری با کمک آن‌ها متوجه می‌شوند به آرکانزاس آورده شده‌اند. هر کدام از این سه فراری، اهل یکی از بخش‌های مختلف بودند. فراریانی که از دست ربایندگانشان در امان نبودند، نمی‌دانستند که میراندا و یولیوس، آن چیزی که نشان می‌دادند نبودند. آن‌ها هر سه نفر را می‌کشند.

the hunt 2020

اسیر دیگری به نام کریستال کریسی به ایستگاه گاز رسید. کریستال متوجه شد سیگار این ایستگاه برای آرکانزاس بسیار گران است. در نتیجه این زوج را با تفنگ ساچمه‌ای می‌کشد. کامیونی در بیرون ایستگاه، پلاک کرواسی را زیر پلاک تقلبی آرکانزاس پنهان می‌کند. کریستال و اسیر دیگری به نام گری سوار قطاری پر از پناهنده شده‌اند.قطار توسط سربازان کروات مورد حمله قرار می‌گیرد. زمانی که گری سعی می‌کند سربازان را متقاعد کند، پناهنده‌ای به گری اعتراف می‌کند که او بازیگری است که برایش حمله برنامه‌ریزی نشده است. گری از نارنجکی که بازیگر برای کشتن او پنهان کرده استفاده می‌کند و کریستال به اردوگاه پناهندگان برده می‌شود.

کریستال با یکی دیگر از زندانیان فراری به نام  دان، در اردوگاه دیدار می‌کند. سپس شخصی آمریکایی به نام الیور، آن‌ها را به سفارت می‌برد. در حالی‌ که فرستاده سعی دارد دان را متقاعد کند که اعمال اشتباهی را انجام داده؛ کریستال اولیور را از ماشین بیرون می‌اندازد. کریستال و دان،جسد گری را همراه با یک نقشه پیدا می‌کنند. 

کریستال , قصه خرگوش و لاکپشت را برای دان بازگو می‌کند. در یکی از ورژن‌های این داستان، خرگوش پس از شکست، لاکپشت را می‌کشد.کریستال شکارچیانی را که پیدا می‌کند، می‌کشد. آتنا از طریق رادیو، دان را صدا می‌کند و از او می‌پرسد آیا کریستال را کشته‌است؟ اما کسی که کشته می‌شود، کریستال نیست. 

چه کسانی در فیلم شکار بازی کرده‌اند؟

بازیگران مستعدی همچون بتی گیلپین در نقش کریستال، هیلاری سوانک در نقش آتنا، ایتن سوپلی در نقش گری، وین دووال در نقش دان، آیک بارین هولتز در نقش استیتن آیلند، اما رابرتس در نقش یوگا پنتس، جاستین هارتلی در نقش تراکر، گلن هاورتون در نقش ریچارد و ایمی مدیگن در نقش میراندا، در این فیلم بازی کرده‌اند.
این فیلم توسط سایت گپ فیلم دوبله و پخش شده است. گویندگانی چون فریبا رمضانپور، شایان شامبیاتی، امیر حکیمی،  امیر کسروی، ابراهیم شفیعی، سارا جعفری، بابک اشکبوس و ابولقاسم محمدطاهر به جای شخصیت‌های فیلم شکار صحبت کرده‌اند. مدیر دوبلاژ این فیلم نازنین یاری است.

چرا شکار را فیلمی در ژانر وحشت می‌دانیم؟ 

شکار یکی از جدیدترین آثار اکشن و دلهره‌آور شرکت یونیورسال پیکچرز است که با وجود قصه مهیجش نتوانست نگاه‌ها را به خود جلب کند. این اثر از المان‌های رایج در ژانر وحشت استفاده  بهینه کرده است. قبل از هر چیز، شکار مجموعه‌ای از شخصیت‌ها است. گروهی از شخصیت‌ها که ویژگی‌ّهای متفاوتی دارند. این شخصیت‌ها ممکن است نوجوانان جذابی مثل کاراکترهای فیلم هالووین یا جیغ باشند. از سوی دیگر، در فیلم شکار، به لوکیشن‌ها توجه شده و اجازه پیش‌بینی را از مخاطب می‌گیرد.

the hunt 2020

این فیلم‌ نمایانگر در محاصره وحشت بودن است. همانطور که در فیلم روانی هیچکاک، هتل ظاهر امنی داشت؛ مکان‌هایی هم که در این فیلم نشان داده می‌شوند گاهی پوسته امنی دارند.  اما مکان‌های امن به سرعت به مکان‌های تهدید تبدیل می‌شوند. حضور گروه‌های نامتجانسی از شخصیت‌ها، همچنین روبه‌رویی با غرورهای فردی، در ژانر اکشن و وحشت به وفور یافت می‌شود؛ پس فیلم شکار از این قضیه مستثنی نیست. اغلب فیلم‌هایی که مانند شکار ساخته می‌شوند قصد دارند تفسیر و نقد اجتماعی انجام ‌دهند. 

به چه دلیل این فیلم با مجموعه عطش مبارزه مقایسه می‌شود؟

در این فیلم نیز همانند مجموعه عطش مبارزه، دو گروه وجود دارند. افرادی عادی که برنامه بازی‌ها را می‌چینند و به اصطلاح استراتژیست هستند؛ و گروه دوم کسانی که برای زنده ماندن مجبور به ادامه مبارزه هستند.

اعضای گروه اول کاملا ً عادی معرفی می‌شوند اما گروه دوم به طور کامل غیر معمول هستند. شخصیت‌های مختلف گروه دوم در یک جنگل بیدار می‌شوند و به سرعت صندوقی پر از سلاح را  پیدا می‌کنند. الگوهای بارزی برای نمایش بقا در این فیلم وجود دارد. زن جوان خوش‌قیافه، مرد جوان ، مرد میانسال و زن مسن، نشان‌دهنده تفاوت‌ها هستند. فیلم شکار ظاهری لیبرال دارد و سعی می‌کند کسانی را نشان دهد که تفکر لیبرالیستی دارند اما کاراکترهای این فیلم در نهایت مغرور و خودخواه هستند. همین مسئله فیلم را کاریکاتوری کرده و منجر به طنز  آن شده‌است .

به طور کلی، دو گروه در این فیلم تنها یک درصد و بقیه هستند. این یک درصد و بقیه در مناظرات جاری درباره شکاف ثروت در جامعه آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کنند. این گروه خارج از محیط خفه دیگران در جت‌های خصوصی نشسته‌اند و با خاویار و شامپاین جشن می‌گیرند. در حالی‌که بقیه افراد مجبورند در مکان‌هایی که گروه اول پیشنهاد می‌کنند حضور داشته باشند و در جاده‌ها به مبارزه بپردازند. اگر صادقانه بخواهیم فیلم را موشکافی کنیم متوجه می‌شویم که درک درستی از شکاف طبقاتی در فیلم شکار وجود ندارد.

پس از آنکه قربانیان در جنگل رها می‌شوند، حوادث گوناگونی برایشان پیش می‌آید و تماشاگر فرصت تفکر درباره وقایع پیش‌آمده را نداردو شخصیت‌های اصلی با هیاهو یا تعلیق کمی از گروه‌های مربوطه خود بیرون می‌آیند. بنابراین ویژگی، مکان و بازتاب اجتماعی که در این فیلم استفاده می‌شوند، بی‌شباهت به مجموعه فیلم‌های عطش مبارزه یا همان بازی‌های گرسنگی نیست. 

نقدهای مثبت و منفی فیلم شکار 2020

این فیلم که قرار بود 27 سپتامبر 2019 (5 مهر 1398) اکران شود؛ در تاریخ 13 مارس 2020 یعنی 23 اسفند 1398 برای اولین‌بار در سینماهای امریکا به‌ نمایش درآمد. دلیل تاخیر در اکران فیلم، تیراندازی‌های گسترده در دیتون و ال پاسو بود. رتبه فیلم شکار توسط کاربران متاکریتیک 6.6 بوده و منتقدین سایت امتیاز 50 را به آن داده‌اند. همچنین 52 درصد از منتقدان سایت روتن تومیتوز، فیلم شکار را پسندیده‌اند. 

با این همه، شکار فیلم محبوبی نیست و هر کسی از تماشای آن لذت نمی‌برد. به همین خاطر نقدهای متناقضی درباره فیلم شکار منتشر شده و مخاطبان سینما را در رابطه با این فیلم گیج کردند. با این وجود، اگر به نقدهایی که در سایت‌ها و رسانه‌های مختلف درباره این فیلم توجه کنیم، به این نتیجه می رسیم که شکار فیلم متوسطی است.

جانی اولکسینسکی، نویسنده نیویورک پست در رابطه با این فیلم نوشته است:«  کلمه‌ای بهتر از «نفرت‌انگیز» برای عدالت فیلم شکار وجود ندارد شاید اگر بخواهیم به زبان دیگری این فیلم را C’est détestable! (نفرت‌انگیز است) مناسب آن باشد.»

تیم گریسون، منتقد اسکرین دیلی نیز نسبت به این فیلم واکنشی منفی داشته و می‌گوید: «فیلم شکار درست همانند این می‌ماند که شما بحث و گفتگوی چند نفر غریبه را ببینید که در اینترنت درباره سیاست و مسائل این چنینی با هم بحث می‌کنند؛ البته در فضای سینمایی. درست است که تماشای این بحث کمی جذاب است اما درنهایت می‌توان اینگونه گفت که ارزش وقت همه را ندارد.

نظر کریس اوانگلیستا، منتقد رسانه فیلم درباره شکار این‌گونه است: «‌به نظر می‌رسد این فیلم به گونه‌ای طراحی شده است تا همه را عصبانی کند ولی در حقیقت هیچ‌ حرفی برای هیچ‌چیزی ندارد.»

دونالد کلارک از آیریش تایمز نگاه تقریبا مثبتی به فیلم شکار دارد. کلارک، شکار را فیلمی نفس‌گیر و جذاب از کریگ زوبل می‌داند که با جوک‌های مطبوع و همچنین خشونت‌های خیره‌کننده‌ای به شیوه تام و جری پر شده است.

فیلم شکار با بودجه‌ای 14 میلیون دلاری ساخته شد و درآمد 6.5 میلیون دلاری‌اش نشان از استقبال کم تماشاچیان دارد. اما نقد‌های منفی و فروش پایین فیلم به معنای بی‌ارزش بودن آن نیست. چرا که فیلم شکار درست زمانی اکران شد که ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرده بود و سینماها در امریکا تعطیل شدند.

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-07-03 01:47:49
دسته بندی ها