10 راهکار برای ‌این‌که بر جذابیت رفتاری خود بیافزاییم

2 بهمن 1399 - 6:00
مهارت‌های ارتباطی - 10 راهکار برای ‌این‌که بر جذابیت رفتاری خود بیافزاییم
10 راهکار برای ‌این‌که بر جذابیت رفتاری خود بیافزاییم
امتیاز مطلب: 66%

برخی اعتماد به نفس کاذب دارند و خود را «الهه‌ی جذابیت» می‌دانند. اما چه کسی واقعا جذابیت بیشتری دارد؟ حتما با چنین افرادی برخورد داشته‌اید که طرز حرف زدن و برخوردشان در جمع همه را مجذوب خود می‌کند و حتی ممکن است آرزو کرده باشید جای این افراد باشید. باید بدانید جذابیت رفتاری هیچ ربطی به ظاهر فرد ندارد، بلکه از شخصیت او نشات می‌گیرد. با یوکن همراه باشید.

جذابیت رفتاری مجموعه‌ای از توانایی‌ها مانند برقراری ارتباط موثر، حس شوخ طبعی و اعتماد به نفس بالاست. با داشتن جذابیت رفتاری دوستان بیشتری داشته و روابط عمیق‌تری را تجربه خواهید کرد. افراد جذاب اغلب توجه اطرافیان‌شان را به خود جلب می‌کنند، اکثریت به آن‌ها اعتماد دارند و همین ویژگی باعث موفقیت دوچندان‌شان می‌شود.

شاید شما هم جذابیت رفتاری بالایی دارید، اما جذابیت در رفتارتان نمایان نمی‌شود؛ اما با مطالعه راهکارهای زیر می‌توانید به موفقیت خود بیافزایید و به جذابیت رفتاری دلخواه‌تان برسید.

گوش کردن-صحبت-گفت و گو

1. شنونده خوبی باشید

در دنیای امروز، شنونده خوب بودن معنایی ندارد. اما بهتر است وقتی کسی با شما حرف می‌زند، عمیقا به او گوش کنید و حواس‌تان پرت گوشی و... نشود. باید به طرف مقابل‌تان نشان دهید از شنیدن حرف‌های او لذت می‌برید و حرف هایش برایتان اهمیت دارد. مثلا سرتان را به نشانه تایید تکان دهید، سوال بپرسید و همراهش باشید.

2. صادق باشید

هیچ کس دوست ندارد فریب بخورد. البته منظور از فریب، کتمان واقعیت و صادق نبودن است. اگر نمی‌توانید به قول‌تان پای‌بند بمانید، اصلا قول ندهید؛ اما اگر قولی دادید حتما آن را عملی کنید. کسی را به دنبال خودتان نکشانید، یا وقتی کسی از شما نظر می‌خواهد، روراست و صادق باشید و نظر منطقی خود را بیان کنید. جذابیت رفتاری به توانایی شما در برقراری ارتباط درست و صادقانه با دیگران بستگی دارد. البته روراستی با بی‌ادبی و گستاخی متفاوت است. مثلا دوست‌تان درمورد لباسش از شما نظر می‌خواهد و آن لباس مورد پسندتان نیست. حقیقت را بگویید اما با لحنی آرام. نه این‌که بگویید: «اه اه... لباس زشتیه!»، بلکه جمله‌ای مانند «لباس قبلیت قشنگ‌تر بود» را به کار ببرید.

3. به تفاوت «چه» در مقابل «چگونه» دقت کنید

چگونه گفتن حرف مهم است. پس به لحن و نحوه بیان نظرات خود دقت کنید. برخی اوقات ممکن است نیت‌تان مثبت باشد، اما طرز بیان کردن نظرتان طوری باشد که منظورتان را نرساند. اکنون «چه» در مقابل «چگونه» قرار می‌گیرد. شاید هدف‌تان تعریف از کسی یا چیزی باشد اما لحن کلام‌تان درست نباشد و منظور خود را به درستی منتقل نکنید.

سوء تفاهم کلامی از موانع مهم ارتباط برقرار کردن است. افرادی که جذابیت رفتاری دارند، صادق و شفاف حرف می‌زنند، پس دیگران هم منظورشان را درست متوجه می‌شوند و ارتباط سالمی میان آن‌ها شکل می‌گیرد. اگر در این مساله دچار مشکل هستید، از دوستان‌تان کمک بگیرید و لحن حرف زدن‌تان را تغییر دهید.

4. دوستان‌تان را با هم دوست کنید

دوستان‌تان را با هم آشنا کنید، دور هم جمع شوید، مهمانی دهید و برنامه‌های تفریحی و دورهمی راه بیاندازید و عامل شادی باشید. از این طریق می‌توانید به جذابیت رفتاری خود بیافزایید. دوستان یا اقوام خود را در پارکی دعوت کنید و مهمانی شام ترتیب دهید. با این کار به دیگران نشان می‌دهید به آن‌ها اهمیت می‌دهید و به دنبال شادی و دوستی هستید.

جذابیت رفتاری یعنی اهمیت دادن، توجه کردن و انتقال محبت به دیگران.

شادی-لبخند -نشاط

5. خیلی سخت نگیرید و بیشتر بخندید

اگر مرتکب اشتباهی شدید، از پله افتادید یا سوتی دادید، اصلا خجالت‌زده نشوید. راحت باشید و خیلی به خودتان سخت نگیرید. حتی می‌توانید به اشتباهات خود بخندید. شوخ‌طبعی و خندیدن باعث می‌شود دوست‌داشتنی‌تر شوید. البته هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. گاهی سکوت جمع را بشکنید، حرف‌های خنده‌دار بزنید و با دیگران ارتباط برقرار کنید اما در این کار افراط هم نکنید. مسخره‌بازی در مکالمات جدی خوشایند نیست و نه تنها به جذابیت رفتاری شما اضافه نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود سخیف دیده شوید.

6. همواره مشتاق و پرشور باشید

در هر شرایطی مثبت‌اندیش باشید. حتی وقتی احساس ناراحتی می‌کنید و مخالف چیزی هستید، به روی خودتان نیاورید. با روی باز پذیرای نظرات و ایده های جدید باشید. همواره فکرتان را باز نگه دارید. همیشه همه چیز بر وفق مراد نیست، اما اشتیاق و هیجان شما در حل مشکلات و پذیرش موضوعات مختلف، باعث جذابیت رفتاری‌تان می‌شود.

7. تا می‌توانید بخندید

اگر می‌خواهید جذابیت رفتاری داشته باشید، بخندید و دیگران را هم به خنده بیاندازید. خندیدن و خنداندن دیگران را اولویت خود قرار دهید. گاهی جدی نگرفتن مشکلات و خندیدن در مواجهه با آنها، از میزان اضطراب‌تان می‌کاهد. پس سعی کنید بخندید و خندیدن را به عادت خود تبدیل کنید. لطیفه‌های بامزه و خنده‌دار بخوانید و آن‌ها را برای دوستان‌تان هم بفرستید. حتما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که «خنده بر هر درد بی‌درمان دواست».

وقتی در هر شرایطی بخندید، از جزئیات بی‌فایده و آزاردهنده دور می‌شوید و شادتر زندگی خواهید کرد. جذابیت رفتاری کسی که می‌خندد، بیشتر از فرد غضبناکی است که کسی جرات نمی‌کند به او نزدیک شود.

8. اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

به خودتان و کارهایی که انجام می‌دهید، اعتماد کامل داشته باشید. پای حرف‌تان بایستید و وقتی مرتکب اشتباهی می‌شوید با جرات تمام آن‌ها را اصلاح کنید. این کار یعنی داشتن اعتماد به نفس بالا که جذابیت رفتاری شما را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. با این کار به دیگران نشان می‌دهید با خود واقعی‌تان راحت هستید، به او اعتماد دارید و دیگران هم در ارتباط با شما احساس آرامش می‌کنند. سوال کردن درمورد آن‌چه نمی‌دانید نیز به بالارفتن اعتماد به نفس‌تان کمک می‌کند. هیچ وقت از سوال کردن نترسید. وقتی با دستگاه جدیدی در بانک، رستوران یا مراکز تجاری مواجه می‌شوید و طرز کار کردن با آن را بلد نیستید، چه اشکالی دارد سوال کنید؟ پس اصلا خجالت نکشید و طرز کار آن را بپرسید. ندانستن عیب نیست، بکله نپرسیدن عیب است.

9. به بدن خود احترام بگذارید

پوشیدن لباس‌های مناسب و احترام به بدن خود نشانه‌ی اعتماد به نفس بالاست. حتما که نباید بدن بی‌نقص و ایده‌آلی داشته باشید. خودتان را دوست بدارید، زیبا لباس بپوشید و بدانید همه‌ی ما عیب و نقص‌هایی داریم. نقاط قوت و زیبایی‌های خود را ببینید و سعی کنید عیب‌هایتان را بپوشانید. مثلا اگر چاق هستید، ورزش کنید. هر کاری که کمک می‌کند احساس خوبی نسبت به خود و ظاهرتان داشته باشید را انجام دهید و نگذارید عیب ظاهری از اعتماد به نفس‌تان بکاهد. یادتان باشد جذابیت رفتاری یعنی پذیرش آن‌چه که دارید و هستید.

10. بدانید اعتماد به نفس با گستاخی فرق دارد

اعتماد به خود و اهمیت دادن به ظاهر، خوب است اما افراط هم نکنید. این‌که مدام از خود تعریف کنید و بقیه را نادیده بگیرید، نه تنها به جذابیت رفتاری شما اضافه نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود از چشم بقیه بیافتید. تعریف افراطی و خودنمایی کردن باعث می‌شود دوست‌نداشتنی و غیر قابل تحمل شوید. برای این‌که از خودشیفتگی در امان باشید به دیگران هم اهمیت دهید، از آن‌ها تعریف کنید و با مهربانی‌تان آن‌ها را خوشحال کنید تا فرد جذابی به نظر برسید.

چند پیشنهاد عملی برای جذابیت رفتاری:

صاف راه بروید و سرتان را بالا بگیرید

کمتر غُر بزنید و اخم نکنید. شانه‌های افتاده و اخم‌های توهم، تنها باعث انتقال کسالت به دیگران می‌شود. پس با این ویژگی‌ها از جذابیت رفتاری دور می‌مانید.

خیلی روی عیب و نقص‌هایتان تمرکز نکنید

توانایی‌ها و نقاط قوت خود را در نظر بگیرید. این‌که به خود بگویید من فراموش‌کارم، من خجالتی‌ام، من زشتم، من بی‌دقتم و... تنها انرژی خود را برای پیشرفت می‌گیرید و از جذابیت رفتاری دور می‌مانید.

پس همیشه نیمه‌ی پر لیوان را ببینید و قدردان باشید.

خیلی در گذشته غرق نشوید

اشتباهات خود را فراموش کنید، تکرارشان نکنید و از آن‌ها درس بگیرید. بدانید هیچ وقت برای جبران اشتباهات دیر نیست.

وسط حرف دیگران نپرید

قطع کردن حرف دیگران، جذابیت رفتاری شما را از بین می‌برد. سعی کنید این عادت را ترک کنید. اگر ناخواسته میان صحبت کسی پریدید، از او معذرت‌‌خواهی کنید و دیگر حرفی نزنید تا صحبتش تمام شود.

روی کم کردن اضطراب یا خجالتتان کار کنید

گاهی ممکن است در تعاملات اجتماعی خود دچار اضطراب ​​​​​​​یا خجالت شویم. البته این مشکل با تمرین، صحبت در جمع و گسترش ارتباطات برطرف می‌شود. برای رفع این مشکلات تنها کمی وقت بگذارید تا به مرور از بین بروند.

با خودتان و دیگران روراست باشید

ورزش کنید و به بدن‌تان اهمیت دهید. خود را دوست داشته باشید و همیشه برای بهتر شدن تلاش کنید.
​​​​​​​

منبع: wikihow

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-08 11:53:45
دسته بندی ها