4 روش برای این‌که پس‌انداز شما در بحران ویروس کرونا تمام نشود

31 اردیبهشت 1399 - 6:00
مدیریت مالی - 4 روش برای این‌که پس‌انداز شما در بحران ویروس کرونا تمام نشود
4 روش برای این‌که پس‌انداز شما در بحران ویروس کرونا تمام نشود
امتیاز مطلب: 71%

بحران ویروس کرونا در سراسر دنیا آشوب به پا کرده است؛ و نه فقط به این علت که به سرعت در جمعیت پخش می‌شود و سیستم ایمنی را درگیر می‌کند؛ یکی دیگر از عوارض جانبی این پانادمی، خسارتی است که بر زندگی زندگی مالی افراد وارد کرده است. تنها در دو هفته آخر ماه مارس، نزدیک به 10 میلیون آمریکایی برای حقوق بیکاری درخواست داد‌ه‌اند. با یوکن همراه باشید.

خیلی از مردم با مسئله‌ی بیکاری (یا کار با درآمد ناکافی و بیگاری کشیدن) دست و پنجه نرم می‌کنند، بدون این که هیچ‌گونه سرمایه‌ای کنار گذاشته باشند که در طول این بحران به آن تکیه کنند. ولی این موضوع برای همه به یک شکل نیست. طبق آخرین نظرسنجی فدرال مرکزی، 61 درصد بزرگسالان 400 دلار معادل نقدی را می‌توانند پوشش دهند که به شکل پول نقد، ذخایر و کارت‌های اعتباری است که بدون داشتن سودهای پرداخت، انجام می‌شوند.

اگر شما ذخایری دارید که در این بحران می‌توانید به نقد تبدیلشان کنید، پس خیلی خوش‌شانس هستید. با این حال این به آن معنا نیست که بدون این‌که هیج برنامه‌ای از قبل داشته باشید مستقیما به سمت آن ذخایر بروید. بله، بحران ویروس کرونا دقیقا از آن دسته از موقعیت‌ها است که می‌توانید از پس‌اندازتان استفاده کنید. ولی در حال حاضر با این حجم از عدم ثبات در اقتصاد، مهم است که از پس‌انداز خود آگاهانه استفاده کنید.

در ادامه چهار توصیه آمده است که از آن‌ می‌توانید برای استفاده‌ی درست از پس‌انداز خود در این مدت استفاده کنید، تا زمانی که بار دیگر از لحاظ مالی دوباره سر پای خود بایستید.

1. یک بودجه‌ برای مواقع بحران بسازید

آیا در بحران ویروس کرونا شغل‌تان را از دست داده‌اید یا درآمدتان کم شده است؟ اگر این طور است، اولین قدمی که باید بردارید ایجاد یک بودجه‌ی بحران است.

مقدار پولی که برای کار کردن با اهداف بودجه‌بندی دارید را محاسبه کنید. این مبلغ می‌تواند شامل سرمایه‌ی باقی‌مانده در حسابتان، یک مبلغ پس‌انداز یا  هر نوع منبع دیگر باشد. برای مثال، اگر شما هزار دلار برای مسافرت تابستانه‌ی ساحلی کنار گذاشته‌اید و می‌دانید که آن مبلغ می‌تواند به رفع نیازهای شما در این بحران کمک کند، شاید بهتر باشد که در این شرایط آن را هم به بودجه‌ی خود اضافه کنید.

به خاطر داشته باشید که سود حساب‌های سپرده‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را برای هر کارت اعتباری بررسی کنید. شما به امکان دسترسی به وجوه اضافی که می‌توانید به حساب بانکی خود منتقل کنید را به صورت بالقوه خواهید داشت.

بودجه‌بندی - خرج کردن - مدیریت پول - پس‌انداز - صرفه‌جویی

در آخر بودجه‌ی شما می‌تواند شامل حقوق بیکاری یا هر منبع حقوق دیگری باشد. اما چند هفته زمان می‌برد که بتوانید به هر کدام از آن سرمایه‌ها دسترسی داشته باشید. در این زمان شما باید بدانید چه مقدار پول نقد دارید که در شرایط کنونی می‌توانید با آن کار کنید.

در مرحله‌ی بعد هزینه‌های ضروری خود را پیدا کنید. آن‌ها می‌توانند شامل:

  • مسکن (اجاره یا رهن)
  • تاسیسات پایه‌ای‌ (برق، آب و...)
  • غذا
  • حمل و نقل 

2. مصرف‌تان را کاهش دهید

حالا که شما یک لیست از هزینه‌های ضروری دارید، می‌توانید چیزهایی  که توانایی پرداخت‌شان را دارید هم مشخص کنید. اگر پول کافی ندارید که حتی هزینه‌های اصلی را پوشش دهید، به شرکت تاسیسات، صاحب‌خانه یا هر فرد دیگری از این نوع روی بیاورید. در حالی که دیگران مایل به همکاری نیستند، افراد خاصی هم وجود دارند که می‌توانند و تمایل دارند که با شما کار کنند. ولی اگر پیش از این که یک اجاره‌ی شما عقب بیفتد به آن‌ها روی بیاورید، خودتان را در وضعیت بهتری قرار خواهید داد.

آیا شما بیشتر از رفع نیازهای اساسی خود پول دارید؟ اگر این طور است، می‌توانید سراغ سایر هزینه‌ها بروید. برای مثال: پرداخت حداقل کمترین قسطتان در تعهد اعتباری می‌تواند به شما برای حفظ امتیاز اعتباریتان در این بحران کمک کند.

خیلی از بانک‌غذا ها و وام‌دهنده‌های دیگر در حال کاهش هزینه‌ها هستند و به مشتریان اجازه‌ی قطع یا کاهش پرداخت قسط برای مدتی، فقط در بحران ویروس کرونا را می‌دهند (برای مثال، قسط‌های وام دانشجویی فدرال برای 6 ماه به تعویق انداخته شد.) قبل از قبول هر گونه پیشنهاد برای اعتماد کردن به وام، مطمئن شوید که از تمام جزئیات آن آگاه هستید. بعضی از وام‌دهنده‌ها و خدمات‌دهنده‌ها، مخصوصا در زمینه‌ی رهن، هنگامی که دوره‌ی تنفس به پایان می‌رسد به وام‌گیرنده را به بازپرداخت قسطی که در مبلغ کل از قلم افتاده مجاب می‌کنند. این موضوع می‌تواند بعدها مشکل ایجاد کند.

صرفه‌جویی - خرج کردن - مدیریت پول - کووید19 - پس‌انداز

نکته: فراموش نکنید که اگر در حال وفق دادن خودتان با عادت به پرداخت قبض به صورت عادی هستید، حواله‌های پرداخت وجه اتوماتیک را متوقف کنید.

در آخر، کاهش یا حذف هزینه‌های غیرضروری از بودجه‌ی خود را حداقل به صورت موقت، در نظر داشته باشید. ایده ‌های حذف هزینه‌ها، شامل درخواست کاهش نرخ پرداخت از شرکت بیمه‌ی ماشینتان است. اگر که  قرار است درماه‌های آینده زمان کمتری را در جاده سپری کنید بهتر است این ایده را به کار گیرید. شما همچنین می‌توانید عضویت باشگاهتان را کنسل کنید، خدمات جاری این چنینی را متوقف کنید و برای خرید آنلاین کمتر هزینه کنید. 

کاهش بودجه، کار هوشمندانه‌ای است. حتی اگر شما حقوق خود را به طورکامل دریافت می‌کنید باز هم این کار می‌تواند هوشمندانه و درست باشد. با وضعیت فعلی اقتصادی، بدون ذکر ناشناخته‌های دیگر، پیش‌بینی این که حقوق شما برای ماه‌ها یا حتی هفته‌ها ثابت خواهد ماند کار آسانی نیست. با این حال تنها چیزی که می‌توانید کنترل کنید چگونگی مصرف پولی است که در حال حاضر دریافت می‌کنید.

از این فرصت برای ایجاد و رشد پس انداز خود برای ابهامات آینده استفاده کنید. اگر می‌خواهید سرمایه‌ی خود را تقویت کنید، باید به ایجاد یک حساب بلند مدت فکر کنید.

3. به دنبال یک منبع درآمد جدید باشید

حتی اگر شما برای چیزهای غیرمنتظره برنامه ریزی مناسبی کرده باشید، پس‌اندازهای شما نامحدود نیستند. ذخیره‌ی پولی که کنار گذاشته‌اید ممکن است به تنهایی برای نجات شما از بحران ویروس کرونا کافی نباشد.

بهترین گزینه برای شما پیدا کردن راهکارهای جدید برای جایگزین کردن درآمدی که از دست داده‌اید است. در غیر این صورت، پول پس انداز شما نمی‌تواند در دراز مدت دوام بیاورد. مگر این که به سرعت شغل جدیدی برای خودتان در نظر بگیرید. به محض این که از شغلتان اخراج شدید یا تعدیل شدید، برای حقوق بیکاری درخواست بدهید. اولین حقوق بیکاری شما ممکن است هفته‌ها طول بکشد که به دستتان برسد.

خوشبختانه، دولت فدرال یک حرکت بی‌سابقه انجام داده است و آن هم افزایش میزان حقوق بیکاری برای کارگرانی است که تحت تاثیر این پانادمی قرار گرفته‌اند. به‌جای این که تنها بر حقوق بیکاری ایالت تکیه کنید (که به طور میانگین جهانی در ماه فوریه هر هفته 387 دلار است). کارگران بیکار، به لطف سیستم حقوقی ایالت متحده، برای یک مدت چهار ماهه هرهفته 600 دلاربیشتر از دولت فدرال دریافت می‌کنند.

منبع درآمد - منبع درآمد جدید - فریلنسر - فریلنسینگ - دورکاری - پس‌انداز

شما هم‌چنین می‌توانید به دنبال کار تمام‌‌وقت یا پاره‌وقت برای رفع نیازهای مالی خانواده‌تان باشید. وب‌سایت‌‌های زیادی هستند که به شما در پیدا کردن کارهایی که از خانه و به صورت دورکاری می‌توانید انجام دهید، کمک می‌کنند ( هم کارهای تمام‌وقت و هم مشاغل آزاد) که شما می‌توانید در امنیت خانه‌تان دراین دوران پانادمی کرونا با آن‌ها مشغول شوید. شما همچنین شغل‌های جدیدی را می‌توانید پیدا کنید که در پاسخ به ویروس کرونا ساخته شده‌اند.

در آخر اگر مبلغ زیادی دریافت کردید، کورکورانه آن را خرج نکنید. قبل از دریافت وجه، برای چگونه خرج کردن آن برنامه‌ریزی کنید. اکنون می‌خواهید آن مبلغ را خرج چیزهای ضروری کنید، در کنار مبلغ پس‌انداز خود قرار دهید یا با بدهی‌های اجاره‌تان پیش بروید، این مبلغ می‌تواند برای مدت طولانی باقی بماند، فقط اگر شما اولویت‌های مالی ضروری خود را بشناسید.

4. چند هدف مالی برای خود درنظر بگیرید

شاید شما امسال سخت کار می‌کنید تا سود بالای کارت اعتباری خود را تسویه کنید. شاید هدف شما برای سال 2020 این بود که قسط آخر وام دانشجویی خود را پرداخت کنید. داشتن اهداف مالی کار آگاهانه‌ای است، ولی هیچ مشکلی برای فشردن دکمه توقف در حین یک بحران نیست.

مگر این که شما هم‌چنان حقوق عادی خود را دریافت کنید و پس‌انداز خوبی هم داشته باشید، که در این صورت می‌تواند حداقل 3 تا 6 ماه هزینه‌های زندگیتان را پوشش دهد. احتمالا بهتر است که استراتژی‌های مالی‌تان را، حداقل در کوتاه مدت، مجددا ارزیابی کنید. اگر نمی‌خواهید از مسیر این کار خارج شوید، یکی از گزینه‌های پیشنهادی من، پرداخت این بدهی‌های اضافه به خودتان است.

هدف مالی - اهداف مالی - پس‌انداز - خرج کردن - کووید19

اگر شما ماهانه 500 دلار برای بدهی حساب بانکی خود پرداخت می‌کردید،زمان اکنون بهتر است آن مبلغ را به پس‌انداز خود اضافه کنید. بله، حساب بانکی شما به افزایش سود خود ادامه می‌دهد، اما شما این انتخاب را دارید که به آن مبلغ در مواقع ضروری که به پول نیاز دارید دسترسی داشته باشید. (استفاده از کارت اعتباری‌هایی با نرخ سود صفر درصد انتقال موجودی هم می‌تواند مفید باشد.) 

امیدوارم که شما مجبور نشوید به این مبلغ بدهی دست بزنید و بتوانید تا آخر این بحران، قسط‌های بزرگ‌ترتان را به طلبکارها پرداخت کنید. اگر نمی‌توانید ازهزینه‌های اضافی سود دوری کنید، آرامش و ایمنی بیشتری که مبلغ در دسترستان فراهم می‌کند، ارزش بیشتری خواهد داشت. و اگر شما به آن مبلغ احتیاج دارید تا هزینه‌های ضروری را پوشش دهید، برای تصمیمی که گرفتید خوشحال خواهید بود.

سخن آخر

پیش‌بینی‌های متفاوتی درمورد چگونگی آینده با توجه به وضعیت اقتصادی و خود ویروس کرونا وجود دارد. بانک مرکزی فدرال سن لوییس برآورد کرده است که نرخ بیکاری با شکستن رکورد 24.9 درصد قبلی در دوران اوج افسردگی جمعی، به 32 درصد هم می‌رسد. و همچنان بحران ویروس کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصاد و به طریقه‌های مختلف تاثیر خود را می‌گذارد.

تقریباً همه‌ی افراد موافقند که هیچ چیز به قطعیت مشخص نیست. فقط زمان می‌تواند بگوید که وضعیت سلامت و اقتصاد تا چه حد وخیم خواهد شد. آیا زندگیمان زودتر از آنچه انتظارش را داشتیم به حالت عادی برمی‌گردد یا این بحران جدی‌تر می‌شود؟ ‌یکی از این دو حالت قطعیت دارد. وقتی شما پول اضافه در پس‌اندازتان دارید، برای روبه رو شدن با هر وضعیتی که سر راهتان قرار می‌گیرد، در موقعیت بهتری قرار خواهید گرفت.

منبع: forbes

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-07-15 15:58:36
دسته بندی ها