12 راهی که شما را هم در زندگی حرفه‌ای و هم در زندگی شخصی موفق می‌کند

24 بهمن 1399 - 11:00
انگیزشی - 12 راهی که شما را هم در زندگی حرفه‌ای و هم در زندگی شخصی موفق می‌کند
12 راهی که شما را هم در زندگی حرفه‌ای و هم در زندگی شخصی موفق می‌کند
امتیاز مطلب: 87%

در دنیای امروز، هر روز دغدغه‌ی جدیدی داریم. کسب درآمد، پرداختن به زندگی شخصی، تفریح و گردش، استراحت ، تعهدات‌مان نسبت به خانواده و دوستان و... نیاز به مدیریتی قوی دارد که اغلب نمی‌توانیم در آن موفق باشیم. آیا واقعا ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی امکان‌پذیر است؟ با یوکن همراه باشید.

شاید فکر کنید برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی رویایی بیش نیست. در زندگی پرمشغله‌ی امروزی رعایت مواردی که بتوان از طریق آن‌ها، هم در کار و هم در زندگی شخصی روزانه موفق بود، سخت و طاقت‌فرساست. اما در این دنیا هیچ چیز غیرممکن نیست.

اگر می‌خواهید تمام عمرتان در حسرت کارهایی که انجام نداده‌اید بمانید، همین حالا اقدام کنید و آستین‌ها را بالا بزنید:

بزرگترین چالش این روزها

ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی سخت شده است. چه کسی از تفریح و خوش‌گذرانی متنفر است؟ چه کسی علاقه‌ای به باشگاه و ورزش کردن ندارد؟ نمی‌توان در این مورد قضاوت کرد زیرا برخی‌ها واقعا از این کارها خوششان نمی‌آید، اما کسی را می‌شناسید که رغبتی به دیدار خانواده و عزیزانش نداشته باشد یا از مطالعه و تماشای فیلم موردعلاقه اش لذت نبرد؟

بله درست است؛ همه‌ی ما دوست داریم کارهای فوق را انجام دهیم اما کار مداوم و طولانی‌مدت، مسئولیت‌های فراوان و دیگر گرفتاری‌ها تمام وقت‌مان را می‌گیرد. پس چه کار کنیم؟

 اگر اجازه دهید زندگی‌تان تحت تاثیر کار قرار بگیرد، هیچ بازدهی نخواهید داشت. همین جا باید بگوییم این مطلب مخصوص افرادی است که عزم‌شان را برای ایجاد تعادل جزم کرده‌اند و سعی نمی‌کنند با بهانه‌تراشی از مدیریت درست زمان و زندگی جا بمانند:

قبل از هر کاری باید تصمیم بگیرید تمام فعالیت‌های بیهوده‌ای که تنها انرژی‌تان را می‌گیرند، از برنامه روزانه‌تان حذف کنید. پس کارها و فعالیت‌هایتان را اولویت‌بندی کنید. داشتن برنامه و ایجاد عادت‌های مثبت باعث می‌شود در مسیر موفقیت و دست‌یابی به اهداف‌تان قرار بگیرید.

1. خواسته‌های روشن داشته باشید

یکی از ویژگی‌های افراد موفق این است که دقیقا می‌دانند به دنبال چه چیزی هستند. آن‌ها مقصدی که می‌خواهند به آن برسند را برای خود ترسیم می‌کنند و با مشخص کردن اولویت‌ها و حذف موارد غیرضروری از زندگی شان، به سوی اهداف و خواسته‌های خود گام بر می‌دارند.

2. موفقیت را به زبان خود تعریف کنید

یادگیری یک مهارت جدید، گرفتن ترفیع شغلی، بهبود روابط و... می‌توانند مثال‌های خوبی از موفقیت باشند. در حقیقت، تعریف موفقیت تا حد زیادی بستگی به جهان‌بینی و خواسته‌های شما از زندگی دارد.

افراد موفقی که بین کار و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد می‌کنند، تعریف دقیقی از موفقیت دارند و برای رسیدن به این میزان موفقیت تمام تلاش خود را به کار می‌بندند. موفقیت برای این افراد تنها در کسب مال و منال تعریف نمی‌شود.

برای رسیدن به موفقیت، باید بدانید موفقیت از نظر شما چه تعریفی دارد و در راستای آن تلاش خود را به کار بگیرید. مطمئن باشید موفق می‌شوید؛ خواستن، توانستن است.

3. توانایی «نه گفتن» را در خود تقویت کنید

برای این‌که در کار و زندگی شخصی‌تان به موفقیت برسید، باید توانایی نه گفتن را در خود تقویت کنید. افراد موفق بسیار قاطع هستند، وقت خود را روی مسیرهای فرعی نمی‌گذارند و با تمرکز روی مسیری که برای رسیدن به هدف انتخاب کرده‌اند، به سمت جلو حرکت می‌کنند.

باید برای خود محدوده‌هایی تعیین کنید و بدون هیچ گونه انحراف، نسبت به اهداف خود مسئول باشید و با شجاعت تمام پیش بروید.

4. به طور موثر عمل کنید

اگر می‌خواهید در کار و زندگی خود خوشحال و موفق باشید، باید به طور مولد و موثر فعالیت‌هایتان را به انجام برسانید. افراد موفق با روش حل مشکلات آشنا هستند. آن‌ها با بالا بردن دانش و آگاهی خود مشکلات را از سر راه بر می‌دارند و با سرعت به سمت جلو می‌روند.

اگر والدین شاغل هستید و می‌خواهید در تربیت فرزندان‌تان موفق عمل کنید و به پیشرفت شغلی برسید، باید برنامه ریزی کنید و جلوی اتلاف وقت را بگیرید.

5. وقت‌شناس باشید

قدر لحظات زندگی‌تان را بدانید. تمام دقایق این زندگی مهم است. پس به گونه‌ای زندگی نکنید که انگار قرار است هزار سال روی این کره‌ی خاکی باشید. بدون این‌که متوجه شوید، جوانی جای خود را به میان‌سالی و میان‌سالی جای خود را به پیری و فرسودگی می‌دهد.

در تمام مقاطع زندگی‌تان وقت‌شناس باشید تا به موفقیت و خوشحالی برسید. افراد موفق برای تمام لحظات خود برنامه‌ریزی دارند و با تمام قوا به برنامه‌شان پای‌بند هستند. موفقیت آن‌ها حاصل همین تلاش و سرسختی است.

6. تصمیمات قاطع بگیرید

اگر می‌خواهید به موفقیت برسید و میان کار و زندگی شخصی‌تان تعادل ایجاد کنید، باید بتوانید تصمیمات قاطع بگیرید. شک و تردید در تصمیم‌گیری را رها کنید و با در نظر گرفتن تمام جوانب به جنگ چالش‌ها بروید.

افراد موفق دور چیزهایی که با ارزش‌هایشان در تضاد است، نمی‌روند. شما هم برای موفقیت و ایجاد تعادل در زندگی باید شجاع و قاطعانه تصمیم بگیرید و عمل کنید.

7. اولویت‌هایتان را تعیین کنید

افراد موفق می‌دانند در زندگی چه چیزهایی برایشان ارجحیت دارد. آن‌ها برای موفقیت تلاش می‌کنند اما حواسشان هست که به هر قیمتی برای رسیدن به هدف جلو نروند. مثلا اگر فردی به دنبال ارتقای شغلی است، به خاطر رسیدن به جایگاه بالاتر، زندگی شخصی‌اش را خراب نمی‌کند.

8. حسادت را کنار بگذارید

اگر می‌خواهید موفق و سالم زندگی کنید، باید سعی کنید انرژی و حس مثبتی در زندگی داشته باشید. یکی از راه‌های مهم برای رسیدن به این خواسته رها کردن احساس حسادت نسبت به دیگران است.

از موفقیت دیگران ناراحت نشوید، آن‌ها را تحسین کنید و بدانید موفقیت هیچ کس مانع موفقیت شما نخواهد شد.

9. مسئولیت‌پذیر باشید

برای این‌که بتوانید در زندگی شخصی و کاری خود به موفقیت برسید و تعادل برقرار کنید، باید بدانید تنها خودتان می‌توانید زندگی‌تان را تغییر دهید.

باید تغییر زندگی در جهت موفقیت و شکوفایی را با پذیرش مسئولیت زندگی‌تان به تحقق برسانید. شما این توانایی را دارید که برای زندگی‌تان بهترین تصمیمات را بگیرید.

10. اهل عمل باشید

برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنید و اهل عمل باشید. اهداف مشخصی برای زندگی شخصی و کاری خود داشته باشید و در مسیر رسیدن به آن‌ها گام بردارید. اهل عمل باشید و اجازه ندهید ترس‌ها شما را از حرکت بازدارند.

11. شکرگزار باشید

برای رسیدن به موفقیت و شادی باید شکرگزار باشید. قدر داشته‌هایتان را بدانید. افراد موفق هم‌چنان که قدردان داشته‌ها و فرصت‌هایی که در زندگی دارند هستند، تلاش می‌کنند و به سوی موفقیت‌های بزرگتر قدم بر می‌دارند.

12. موفقیت یعنی ایجاد عادت‌های خوب

برای ایجاد عادت های مثبت و خوب نیاز به زمان دارید اما این کار ممکن است.

  • اولویت‌های خود را در زندگی مشخص کنید. می‌خواهید زندگی‌تان چگونه باشد؟ شاید پاسخ به این سوال سخت باشد. اما با پاسخ به این موضوع می‌توانید حاشیه‌ها را کنار بگذارید و در مسیری درست قدم بردارید.
     
  • برنامه‌ریزی دقیق روزانه باعث می‌شود وقت‌تان هدر نرود. باید بدانید در هر لحظه چه کاری انجام دهید.
     
  • از سروصداها اجتناب کنید. بهتر است تا جای ممکن از چیزهایی که ذهن‌تان را درگیر می‌کند دوری کنید. برای استفاده از گوشی موبایل خود برنامه‌ریزی کنید. اجازه ندهید شبکه های اجتماعی وقت‌تان را بگیرند و باعث خستگی شما شوند.

 

منبع: lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-11 20:48:26
دسته بندی ها