10 اشتباهی که محبوبیت و جذابیت شما را زیر سوال می‌برد

27 بهمن 1399 - 11:00
مهارت‌های ارتباطی - 10 اشتباهی که محبوبیت و جذابیت شما را زیر سوال می‌برد
10 اشتباهی که محبوبیت و جذابیت شما را زیر سوال می‌برد
امتیاز مطلب: 70%

خیلی از افراد باور دارند محبوبیت و دوست‌داشتنی بودن، از جمله خصوصیات ذاتی و غیر اکتسابی است که تنها شامل خوش‌قیافه‌ها و پولدارها و افراد با استعدادهای خارق‌العاده می‌شود. این تصور غلط خیلی‌ها را به دام می‌اندازد اما حقیقت این است که محبوبیت تحت کنترل خودتان بوده و مربوط به هوش هیجانی‌تان (EQ) است. در ادامه مقاله یوکن همراه باشید تا به 10 اشتباهی که به محبوبیت‌تان لطمه می‌زند اشاره کنیم.

در تحقیقی در دانشگاه UCLA کالیفرنیا، از شرکت‌کنندگان خواسته شد بیش از 500 خصوصیت را براساس اهمیت‌شان برای رسیدن به محبوبیت امتیازدهی کنند. مهم‌ترین خصوصیات که امتیاز بیشتری گرفتند عبارت‌اند از صداقت، روراستی، شفافیت و توانایی درک دیگران و این خصوصیات هیچ ربطی به معاشرت بالا، هوش و جذابیت نداشتند.

این خصوصیات، افرادی را توصیف می‌کنند که در‌ بخش اجتماعی از هوش هیجانی مهارت دارند. نتایج پژوهشی TalentSmart از بیش از یک میلیون نفر، گویای آن است افرادی که دارای چنین مهارت‌هایی هستند، نه تنها خیلی محبوب و دوست‌داشتنی‌اند، بلکه نسبت به کسانی که این مهارت‌ها را ندارند، عملکرد بسیار بهتری از خود نشان می‌دهند.

محبوبیت چنان تاثیری دارد که می‌تواند عملکردتان را کاملا متحول کند. تحقیق دیگری در دانشگاه ماساچوست نشان داد که اگر کارمندی محبوبیت داشته باشد، مدیران بدون توجه به مدارکی که او ارائه می‌دهد، حرف‌هایش را قبول می‌کنند. جک زنگر (Jack Zenger) در تحقیقات خود متوجه شد از هر 2 هزار مدیری که محبوبیت ندارند، تنها 1 نفر عملکرد خوبی به نمایش می‌گذارد.

دکتر تراویس بردبری (Travis Bradberry) تحقیقاتی انجام داد تا متوجه شود مهم‌ترین رفتارهایی که باعث می‌شوند افراد محبوب و دوست‌داشتنی دیده نشوند، چه هستند. در ادامه، نتایج تحقیقات دکتر بردبری را مطالعه می‌کنید؛ پس مراقب باشید چنین رفتارهایی را از خود نشان ندهید.

1. تظاهر به فروتنی و تواضع

حتما با افرادی مواجه شده‌اید که نقاب فروتنی و تواضع زده‌اند اما مدام از خودشان تعریف و تمجید می‌کنند. پسری را در نظر بگیرید که مدام از نِرد (nerd) بودن خود می‌گوید و می‌خندد، اما در واقع هدفش جلب توجه دیگران است تا به آن‌ها بگوید که خیلی باهوش است. دختری که خود را برای برنامه غذایی سختش دست می‌اندازد، اما می‌خواهد به اطرافیانش بفهماند که سالم و خوش‌هیکل است و به اندامش اهمیت می‌دهد. هر چند خیلی‌ها فکر می‌کنند زدن نقاب تواضع و فروتنی، اصلِ تعریف و تمجید از خود را پنهان می‌کند، اما واقعیت این است که این نقاب قابل تشخیص است و همه متوجه مساله می‌شوند. حتی این تظاهر، تعریف از خود را غیرقابل تحمل‌تر هم می‌کند؛ زیرا مساله تنها لاف زدن نیست، بلکه تلاش برای فریب طرف مقابل است.

اخلاق-رفتار-جدیت

2. بیش از اندازه جدی بودن

اغلب مردم به سمت کسانی جذب می‌شوند که احساسات بیشتری دارند. البته افراد بااحساس هم اگر غرق در کار شوند، ممکن است خیلی جدی و بی‌علاقه به نظر برسند. افراد دوست‌داشتنی میان کار و استراحت و تفریح، تعادل ایجاد می‌کنند. آن‌ها در محل کار بسیار جدی و اهل معاشرت هستند و کارهایشان را در مدت زمانی کوتاه به انجام می‌رسانند؛ زیرا از نظر اجتماعی عملکرد خوبی دارند و به لحظاتی که با دیگران سپری می‌کنند، به چشم سرمایه نگاه می‌کنند. آن‌ها روی ارتباط‌شان با همکاران تمرکز دارند. همچنین به خوبی می‌دانند فلانی دیروز یا هفته‌ی قبل چه گفته است. این مساله به دیگران نشان می‌دهد که چقدر برایشان اهمیت دارند.

3. نپرسیدن سوال کافی

اشتباه بزرگی که اغلب افراد در مکالمات‌شان مرتکب می‌شوند، تمرکز روی چیزی است که می‌خواهند بگویند یا این‌که آن‌چه طرف مقابل می‌گوید، چه تاثیری روی آن‌ها خواهد داشت. گاهی این تمرکز آن‌قدر زیاد می‌شود که اصلا حرف‌های طرف مقابل را نمی‌شنوند. البته واژه‌های بلند و واضح شنیده می‌شوند، اما معنایی ندارند. برای این‌که دچار چنین مشکلی نشوید، سوالات فراوان و مختلف بپرسید. اغلب افراد دوست دارند بدانند که شما به حرف‌هایشان گوش می‌کنید. راهکار ساده این است که پرسش واضحی بپرسید که نشان می‌دهد نه تنها گوش می‌کنید، بلکه به آنچه طرف مقابل می‌گوید اهمیت هم می‌دهید. حتما شگفت‌زده می‌شوید اگر بدانید تنها با پرسیدن، چقدر احترام و توجه از سوی دیگران به دست می‌آورید.

4. عدم کنترل احساسات

کمپانی دکتر بردبری، خدمتی با نام «ارزیابی‌های بازخوردی 360 درجه» ارائه می‌دهد و بر این اساس، با افراد زیادی مواجه شده‌اند که نشانه‌های زیادی از ربایش عاطفی دارند، مثلا اشیاء پیرامون‌شان را پرت می‌کنند، فریاد می‌زنند، دیگران را به گریه می‌اندازند و غیره.

ربایش عاطفی علامت کمبود هوش هیجانی است. اگر چنین عکس العملی از خود نشان دهید، طرف مقابل از خود می‌پرسد که آیا شما به اندازه کافی قابل اعتماد هستید و آیا می‌تواند روی شما حساب باز کند یا نه.

داد زدن و گریه کردن و رفتارهای این‌چنینی باعث می‌شود توجه منفی زیادی را به خود جلب کنید و دیگران شما را بی‌ثبات، غیرمعاشرتی و ترسناک خواهند دانست. در مقابل، کنترل احساسات باعث می‌شود فرمان روابط دست خودتان بماند. وقتی مقابل کسی که اعصاب‌تان را خرد می‌کند، بتوانید احساسات‌تان را کنترل کنید، در نهایت اوست که بد جلوه می‌کند، نه شما.

گوشی-صفحات مجازی-تماس-پیام-مخاطب-گالری

5. استفاده‌ بیجا از گوشی موبایل

هیچ چیز مانند پیام‌های وسط گفتگو یا نگاه گذرا به صفحه موبایل، باعث نمی‌شود مخاطب شما را شنونده خوبی نداند. وقتی حواس‌تان به گفتگو باشد، تمام انرژی‌تان را روی آن متمرکز می‌کنید. وقتی غرق در گفتگو شوید، ارتباط برایتان موثرتر و لذت‌بخش‌تر خواهد شد.

6. سوء استفاده کلامی از نام و جایگاه افراد سرشناس

آشنایی با افراد مهم خوب است، اما اگر از هر گفتگویی به عنوان فرصتی برای نام بردن از آن‌ها استفاده کنید، متظاهر جلوه خواهید کرد. همانند تظاهر به تواضع و فروتنی که طرف مقابل به سرعت متوجه اصل قضیه می‌شود. این کار به جای این‌که باعث شود آدم خوبی به نظر برسید، باعث می‌شود دیگران احساس کنند شما برای خودتان ارزشی قائل نیستید و خیلی نگران این هستید که آیا دیگران شما را دوست دارند یا نه. ضمن این‌که ارزش گفته‌هایتان نیز کم می‌شود. اگر هر آن‌چه می‌دانید را به افراد مهمی که می‌شناسید ربط دهید، مکالمات‌تان از حالت طبیعی خارج شده و رنگ و روی خودش را از دست می‌دهد.

اغلب مردم از کسانی که به دنبال جلب توجه هستند، بدشان می‌آید. رفتار دوستانه و محتاطانه، همان چیزی است که برای غلبه بر دیگران نیاز دارید. وقتی به طور دوستانه، با اعتماد به نفس و مختصر و مفید حرف بزنید، دیگران بیشتر سمت شما جذب می‌شوند، تا وقتی تلاش می‌کنید به آن‌ها نشان دهید که آدم مهمی هستید. مردم به سرعت متوجه رفتارها و برخورد شما می‌شوند. آن‌ها اغلب جذب شخصیت واقعی‌تان می‌شوند، تا کسی که تلاش می‌کنید جلوه دهید.

7. سخن‌چینی کردن

اگر بخواهید سخن‌چینی کنید، تنها دیدی منفی نسبت به خود ایجاد می‌کنید. اگر صحبت درباره بدی‌ها و عیوب دیگران به گوش آن‌ها برسد، قطعا باعث جریحه‌دار کردن احساسات‌شان می‌شود، اما مطمئنا باعث می‌شود شما منفی و کینه‌توز به نظر برسید.

8. داشتن فکر بسته

اگر می‌خواهید محبوب دیگران واقع شوید، باید فکری باز داشته باشید. این خصیصه باعث می‌شود دیگران به شما نزدیک شوند و از نظرشان شخصیت جالبی بیایید. هیچ فردی تمایلی به گفتگو با کسی ندارد که از قبل در ذهنش قضاوتی شکل داده و تمایلی به شنیدن ندارد. داشتن فکر باز در محل کار بسیار حائز اهمیت است، زیرا در چنین جایی معاشرت به معنای دست‌یابی به ایده های جدید و کمک از سوی دیگران است. برای حذف تصورات و قضاوت‌هایی که از قبل شکل گرفته است، باید دنیا را از دریچه‌ی چشم بقیه ببینید. برای این کار نیاز نیست هر آن‌چه آن‌ها باور دارند، شما هم باور کنید یا رفتارشان را نادیده بگیرید؛ بلکه آن‌قدر از قضاوت‌های بیجا فاصله بگیرید که واقعا بفهمید چه چیزی باعث شده چنین رفتاری از خود نشان دهید.

9. صحبت بیجا و بی‌موقع درباره‌ی خودتان

هرچند برای ارتباط و معاشرت با دیگران و برای شناخت بهتر، باید کمی از زندگی شخصی خودمان را فاش کنیم، اما صحبت زیاد درباره‌ی خودتان، آن هم در شروع گفتگو، کار درستی نیست. به محض دیدن طرف مقابل، شروع به صحبت درباره مشکلات شخصی و اشتباهات خود نکنید.

افراد دوست‌داشتنی صبر می‌کنند تا در زمان مناسب با طرف مقابل درد و دل کنند. صحبت بیش از اندازه درباره‌ی خودتان باعث می‌شود احساساتی چون خوددرگیری و بی‌احساسی وارد گفتگو شود.

بهتر است این‌طور به مساله نگاه کنید: اگر قبل از این‌که درباره‌ی طرف مقابل بدانید، درمورد خودتان حرف بزنید و سفره‌ی دل‌تان را باز کنید، این پیام را به او انتقال می‌دهید که او برایتان تنها سنگ صبوری است برای سبک کردن خودتان.

شبکه اجتماعی-فضای مجازی-تلفن همراه-روابط

10. فعالیت زیاد در شبکه‌های اجتماعی

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی وقت گذرانی می‌کنند، اغلب به دنبال پذیرش از سوی دیگران هستند؛ اما مرکز تحقیقات پیو (Pew Research Center) اعلام کرده این فعالیت بیش از حد، در واقع علیه آن‌ها عمل می‌کند و باعث می‌شود دیگران از آن‌ها خوش‌شان نیاید.

البته فعالیت و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند شکل بیان خوبی باشد، اما باید متفکرانه و با کنترل انجام شود. این‌که مدام بگویید چه غذایی خوردید و چه کاری انجام دادید و چه چیزی خریدید، بیشتر از آنکه مفید باشد، آسیب‌زاست.

سخن آخر

وقتی متوجه شوید که دیگران چه برداشتی از گفته‌ها و اقدامات شما می‌کنند، گام بزرگی در مسیر محبوبیت برداشته‌اید.

فکر می‌کنید چه اشتباهات دیگری وجود دارد که باعث می‌شود محبوب و دوست‌داشتنی جلوه نکنید؟

 

منبع: linkedin

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-11 20:55:48
دسته بندی ها