33 ایده جالب و مؤثر برای سرگرم شدن سالمندان

8 اسفند 1399 - 6:00
مهارت‌های زندگی - 33 ایده جالب و مؤثر برای سرگرم شدن سالمندان
33 ایده جالب و مؤثر برای سرگرم شدن سالمندان
امتیاز مطلب: 72%

آیا فرد سالمندی در خانواده دارید؟ فکر می‌کنید بهترین سرگرمی برای آن‌ها چیست؟ هرگز تصور نکنید بازنشستگی تنها به معنای در خانه نشستن و تماشای تلویزیون یا بازی شطرنج است. سالمندی به معنی بی‌تحرکی و استراحت طولانی‌مدت نیست. بلکه سالمندان می‌توانند سرگرمی‌های جالب و مفیدی داشته باشند. با یوکن همراه باشید.

امروزه سالمندان به دنبال ماجراجویی، تحرک بیشتر و فرصتی برای یادگیری مهارت‌های جدید هستند. در حقیقت، خیلی از افراد با شروع دوران بازنشستگی، فرصت بیشتری برای انجام کارهایی پیدا می‌کنند که همیشه آرزوی انجامش را داشته‌اند اما مشغله‌های روزانه اجازه دنبال کردن آن کارها را به آن‌ها نداده است.

اگر به دنبال یافتن بهترین سرگرمی برای دوران بازنشستگی و سالمندی خود هستید، با ما همراه باشید. البته لازم به ذکر است که در شرایط فعلی و همه‌گیرشدن ویروس کرونا، سرگرمی‌های گروهی یا فعالیت‌های مرتبط به فضاهای عمومی، نشدنی است.

1. شرکت در کلاس‌های ورزشی گروهی

ورزشهایی مانند یوگا، تای چی یا حرکات اصلاحی (Feldenkrais) از جمله ورزش‌های گروهی به ‌حساب می‌آیند که به انعطاف پذیری و تعادل بیشتر بدن کمک می‌کنند. سالمندان می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند تا از زمین خوردن آن‌ها نیز جلوگیری شود.

 در برخی کلاس‌های ورزشی، از طریق صندلی، حرکت‌هایی انجام می‌شود تا ورزش برای همه آسان و میسر شود. حتی در استخرها نیز برنامه‌های ورزشی قابل ‌اجرا برای سالمندان ارائه می‌شود تا به تسکین آرتروز این افراد کمک شود. شنا کردن نه ‌تنها بسیار لذت‌بخش است بلکه به سلامت جسمانی سالمندان نیز کمک می‌کند. هم‌چنین، سالمندان می‌توانند برخی وسایل ورزشی ساده را تهیه کرده و در خانه ورزش کنند. البته اگر وضعیت جسمانی خاصی دارید، قبل از انتخاب نوع ورزش با پزشک‌تان مشورت کنید.

انجام ورزش‌های ویدئویی (Wii)

در اغلب مواقع سالمندان نمی‌توانند همانند گذشته بسکتبال بازی کنند و فعالیت‌های فیزیکی شدید باعث خستگی‌شان می‌شود؛ اما کنسول بازی تعاملی نینتندو وی (Nintendo’s Wii) راه‌ حل خوبی است. در این کنسول بازی، به جای فشردن تعدادی دکمه روی دسته‌های بازی، دوربین حرکت‌های بدن را ضبط می‌کند و فضای بازی از طریق صفحه‌ی تلویزیون دیده می‌شود. افراد سالمندی که به این نوع ورزش‌ها علاقه‌مندند، گزینه‌های زیادی پیش رویشان خواهد بود. بولینگ، تنیس و گلف نیز از جمله بازی‌های این کنسول هستند و سرگرمی خوبی برای سالمندان محسوب می‌شوند.

پیاده‌روی

پیاده روی در فضای آزاد راه خوبی برای شادابی و حفظ تحرک در سالمندان است. گاهی ممکن است افراد سالمند در پیاده‌روی‌های روزانه خود، دوستان جدیدی پیدا کنند. اگر در محل زندگی سالمندان پارک یا فضای سبز وجود داشته باشد، پیاده‌روی سرگرمی مفرح و لذت‌بخشی خواهد بود.

گل-باغبانی-گیاه-درخت-طبیعت-زیبایی-روحیه-شادی

2. باغبانی و گل‌کاری

باغبانی و گل‌کاری سرگرمیِ فوق‌العاده‌ای برای استشمام هوای تازه و داشتن فعالیت فیزیکی است. آبیاری باغچه و بیرون کشیدن علف‌های هرز باعث سرگرم شدنِ سالمندان می‌شود. آن‌ها با انجام این کارها می‌توانند ذهنشان را آرام کنند و مدتی از دغدغه‌ها و هیاهوهای روزمره در امان بمانند. حتی بعد از مدتی، تلاششان به ثمر می‌نشیند و تماشای گل‌ها و خوردن سبزی‌هایی که کاشته‌اند، باعث هیجانشان خواهد شد. البته اگر فضای بزرگی در اختیار ندارید، به کاشت سبزی در گلدان بپردازید؛ سبزی‌هایی مانند نعنا، جعفری، پیازچه، علف لیمو، پونه کوهی، ریحان یا آویشن.

3. شرکت در جلسات کتاب‌خوانی

اگر همیشه به کتاب‌خوانی علاقه‌مند بوده‌اید و به دنبال فرصتی برای بیان نظراتتان در مورد کتابی که خوانده‌اید بوده‌اید، بازنشستگی فرصت خوبی برای انجام این فعالیت است. برخی انجمن‌های کتاب‌خوانی گروهی اختصاصی برای سالمندان دارند که به آن‌ها کمک می‌کنند با دنیای بیرون در تعامل باشند و هوشیار و سرزنده بمانند. شرکت در جلسات کتاب‌خوانی هفتگی و تبادل‌نظر برای سالمندان بسیار مؤثر است.

4. نوشتن و روایت خاطرات خاص زندگی

سرگرمیِ جالب و البته بی‌هزینه‌ای که سالمندان می‌توانند به سراغش بروند، صحبت کردن یا نوشتن درباره داستان زندگی‌شان است. حتی سالمندان می‌توانند داستان‌گویی را با تصاویر خاطره‌انگیز همراه کنند. با این کار نه تنها حالشان بهتر می‌شود؛ بلکه تجربیات شخصی زندگی و خاطرات خود را به منبعی الهام‌بخش برای نسل‌های آینده تبدیل خواهند کرد.

5. شرکت در کلاس‌های آموزشی

یادگیری دانشی جدید باعث حفظ هوشیاری و فعال نگه‌داشتن ذهن سالمندان می‌شود. برخی انجمن‌های مخصوص سالمندان کلاس‌هایی برگزار می‌کنند تا افراد سالمند بتوانند از برنامه‌های علمی – فرهنگی بهره‌مند شوند.

شرکت در کلاس‌های هنری

افراد سالمند و بازنشسته که تمام عمر مشغول فعالیت و کسب درآمد بوده‌اند، در این دوران فرصت‌های زیادی خواهند داشت. از جمله فعالیت‌های هنری و سرگرم‌کننده برای سالمندان می‌توان به نقاشی با آبرنگ و رنگ و روغن یا طراحی با مداد و زغال اشاره کرد. در دوران بازنشستگی و سالمندی، هنر مورد علاقه‌تان را پیدا کنید و با شرکت در کلاس‌های هنری گروهی به سرگرم شدن خود و دنبال کردن علاقه‌مندی‌تان کمک کنید.

اردو-تفریح

6. رفتن به اردو و تفریح

در خانه ماندن برای هیچ‌کسی خوشایند نیست. برخی مراکز نگهداری از سالمندان اردوها و برنامه‌های گردشی برگزار می‌کنند تا حال و هوای افراد سالمند عوض شود. شما هم اگر فرد سالمندی در خانه‌ دارید، برنامه‌ای گردشی برای او درنظر بگیرید. رفتن به موزه، کنسرت، جشنواره‌های محلی یا طبیعت‌گردی بهترین سرگرمی برای سالمندان است.

7. ساخت زیورآلات

سالمندان را به ساخت کاردستی و زیورآلات تشویق کنید تا هم سرگرم شوند و هم مهارت‌های حرکتی آن‌ها تقویت گردد. حتی می‌توانید زیورآلات ساختِ دست پدر و مادر سالمندتان را به دوستان خود هدیه دهید یا به فکر فروش و کسب درآمد از طریق آن‌ها باشید.

8. گوش دادن به موسیقی

دون شک موسیقی فعلی با موسیقی دوران جوانی سالمندان متفاوت است. با این‌حال، سالمندان با گوش دادن به آهنگ‌های قدیمی به گذشته‌ها سفر می‌کنند و از مرور خاطرات خود لذت خواهند برد. حتی می‌توانید آن‌ها را به کنسرت‌های آهنگ‌های قدیمی ببرید.

موسیقی درمانی

موسیقی برای همهی افراد خصوصاً کسانی که دچار زوال عقل شدهاند، خاصیت شفابخشی دارد. شرکت در برنامه‌های مخصوص متخصصان موسیقی درمانی بهترین سرگرمی برای سالمندان است.

9. حیوان درمانی (پت تراپی)

ارتباط فیزیکی با حیوانات و نوازش آن‌ها احساس خوبی در اغلب افراد به وجود می‌آورد. افرادی که قبلا حیوان خانگی داشته‌اند، لذت بیشتری از این مسئله می‌برند. اگر نگهداری حیوان برایتان غیرممکن است، با کسی که حیوان خانگی دارد صحبت کنید و حیوان خانگی آن‌ها را چند ساعت در هفته نگه‌دارید. وقت‌گذرانی با حیوانات خانگی به سلامت جسم و روان سالمندان کمک می‌کند.

آکواریوم بسازید

اگر فضای کافی دارید، جایی از خانه‌تان را به آکواریوم اختصاص دهید. تماشای ماهی‌های رنگارنگ و گوش دادن به صدای آب بسیار آرام‌بخش است و حس و حالتان را تغییر می‌دهد. نگهداری از ماهی‌های آکواریومی در مقایسه با حیوانات خانگی کار راحت‌تری است.

10. خودمراقبتی و اسپا (Spa)

توجه به سلامتی اهمیت زیادی دارد و ارزش این کار در دوران سالمندی بیشتر هم می‌شود. اختصاص زمانی به خود مراقبتی مانند رفتن به اسپا، اصلاح مو، مانیکور یا جلسات مراقبت‌های پوستی برای سالمندان مفید خواهد بود و بهترین سرگرمی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

11. شرکت در کلاس‌های مجازی

با شرایط جدید قرنطینه و محدودیت رفت‌وآمد در سراسر کشور، خیلی از دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها به برگزاری کلاس‌های آنلاین روی آورده‌اند. سالمندان می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و در کلاس‌های موردعلاقه‌شان شرکت کنند. با کمی جست‌وجو در اینترنت کلاس‌هایی با قیمت مناسب و حتی رایگان پیدا خواهید کرد.

12. صرف غذا در رستورانی جدید

برخی‌ها رستورانی خاص برای خودشان دارند و در اغلب مواقع، به آن‌جا می‌روند. پیدا کردن رستوران یا کافی‌شاپی جدید می‌تواند بهترین سرگرمی برای سالمندان باشد. با جست‌وجو در سایت‌های معرفی رستوران و کافی‌شاپ‌های شهرتان، ماجراجویی کنید و سرگرم شوید.

13. تماشای فیلم

 تماشای فیلم در سینما تجربه جالبی است که قدیمی یا تکراری نمی‌شود. فیلم مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید، تنقلات لازم را تهیه کرده و با دوستان یا خانواده‌تان به سینما بروید. اگر شرایط بیرون رفتن از خانه برای تماشای فیلم را ندارید، این کار را در خانه انجام دهید.

14. ملاقات با دوستان و آشنایان

این روزها، همه مشغله‌های خاص خود را دارند؛ اما می‌توانید چند ساعت با دوستان یا اعضای خانوادهتان وقت بگذرانید. کار خاصی نباید انجام دهید، تنها قرار ناهار در پارک محل یا صرف عصرانه در فضای باز خانه را برای جمع شدن دور هم ترتیب دهید.

15. خرید کردن

شاید قدم زدن در مراکز خرید گران و تکراری برایتان جالب نباشد، اما رفتن به بازارهای روز و محلی قطعاً هیجانانگیز است. اگر قصد خرید داشته باشید، با قیمت‌های کمتری مواجه می‌شوید و حتی می‌توانید سر قیمت با فروشنده صحبت کنید.

16. سفر کردن

سوار خودروی شخصیتان شوید و به دل جاده بزنید. اگر جایی مد نظر دارید که مدت‌ها قصد رفتن به آنجا را داشته‌اید، دوران بازنشستگی بهترین فرصت برای این کار است. از طریق نقشه کاغذی یا برنامه‌های دیجیتالی، مسیرتان را پیدا کنید. شاید همراهی با دوستی قدیمی یا عضوی از خانواده به لذت‌بخش‌ترشان سفر کمک کند.

ماجراجویی هیجان‌انگیز

همیشه آرزوی سفر به چه مقصدی را داشته‌اید؟ بازنشستگی و سالمندی بهترین زمان برای ماجراجویی و تجربهی سفرهای طولانی است. سفر و ماجراجویی و آشنا شدن با فرهنگ‌های جدید می‌تواند به سرگرمشان سالمندان کمک کند.

17. عضویت در انجمن بازنشستگان

اغلب شهرها کانون بازنشستگان دارند که توسط شهرداری‌ها یا مراکز فرهنگی و پارک‌ها دایر می‌شود و برنامه‌های متنوعی برای اعضایشان تدارک می‌بینند. با مراجعه به این مراکز، فرم عضویت را پر کنید. از برنامه‌های آن‌ها مطلع شوید و تجربه و دوستانی جدید پیدا کنید. شرکت در این فعالیت‌های اجتماعی بهترین فرصت برای سالمندان است که به سرگرم شدن‌شان هم کمک می‌کند.

سلامتی-تغذیه-غذای سالم و مفید

18. توجه به تغذیه

با توجه و زیر نظر گرفتن تغذیه‌تان، چالشی جدید ترتیب دهید. اگر طرفدار تکنولوژی‌های جدید یا گوشی‌های هوشمند باشید، برنامه‌های زیادی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید مواد غذایی مصرفی روزانه‌تان را بررسی کنید. همچنین برنامه‌هایی برای یادآوری روزانه مصرف آب و داشتن تحرک مورد نیاز موجود است. حتی می‌توانید به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا رژیم غذایی مناسبی برایتان تجویز کند.

برای به چالش انداختن خود، یک رژیم غذایی متفاوت را امتحان کنید. رژیم غذایی گیاه‌خواری، وگانیسم یا خام‌خواری از جمله این رژیم‌های خاص است که باعث سرگرم شدن‌تان می‌شود. البته اگر بیمار هستید، حتما در این باره با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

19. انجام کارهای خیریه

اگر در محل زندگی‌تان گروه‌های خیریه تشکیل می‌شود، به آن‌ها ملحق شوید. شرکت در کارهای خیریه برای اغلب افراد الهام‌بخش است و به رضایت درونی آن‌ها کمک می‌کند.

20. ماساژ درمانی

اگر همیشه احساس خستگی و درد دارید، ماساژ درمانی پیشنهاد خوبی برایتان خواهد بود. ماساژ روشی فوق‌العاده برای تسکین دردهای بدن، سردرد، مشکلات گوارشی و استرس است. اگر امکان بیرون رفتن از خانه را ندارید، از وسایلی مانند صندلی ماساژ یا ماساژورهای دستی استفاده کنید.

21. پخت غذاهای جدید

طبخ غذاهای جدید بهترین سرگرمی برای سالمندان است. اگر خودتان برای امتحان غذاهای جدید دست به کار شوید، لذت خوردن غذاها و طعم‌های جدید برایتان چند برابر خواهد شد.

22. عضویت در شبکه‌های اجتماعی

کمتر کسی وجود دارد که در یک یا دو سایت و برنامه اجتماعی عضو نباشد. عضویت در فضای مجازی تنها به ارتباط با دوستان قدیمی ختم نمی‌شود. در اینترنت می‌توانید دوستانی جدید و علاقه‌مندی‌های جدیدی پیدا کنید. با اتصال به این دنیای بی‌انتها، ارتباط با عزیزان هم راحت‌تر از قبل خواهد بود.

23. ساختن آلبوم خاطرات

با بالا رفتن سن، تجربیات زندگی هم بیشتر و ارزشمندتر می‌شوند. بازنشستگی فرصت خوبی است که این خاطرات را به شکل خلاقانه، با عکس‌ها و تصاویر شخصیتان بسازید و خود را سرگرم کنید. بدون شک خاطرات خاص شما برای دوستان و خانواده‌تان هم لذت‌بخش خواهد بود. اگر امکان فعالیت در فضای مجازی را دارید، وبلاگ یا سایتی برای نوشتن خاطرات خود بسازید.

ساخت فایل صوتی خاطرات

قطعا داستان‌های زیادی دارید که می‌خواهید برای فرزندان و نوه‌هایتان تعریف کنید. از طریق گوشی هوشمند یا کامپیوتر شخصی خود، صدایتان را ضبط کنید و آن را در اختیار عزیزانتان قرار دهید.

24. یادگیری ساز

عده‌ای معتقدند که یادگیری موسیقی در دوران بزرگسالی آسان‌تر از کودکی است. شاید دلیلش این است که گوش شما موسیقی‌های مختلف را شنیده و تمرکز بیشتری روی یادگیری خواهید داشت. اگر در تمام طول زندگی به دنبال فرصتی برای یادگیری یک ساز بوده اید، بازنشستگی بهترین فرصت است که سرگرمتان می‌کند.

25. جمع‌آوری اشیای عتیقه

به سمساری موردعلاقه‌تان سری بزنید و اشیایی که بیش از بقیه جذبتان می‌کند را بخرید. البته بهتر است درباره شیء مورد نظرتان تحقیق کنید، زیرا هر وسیله‌ای داستان منحصربه‌فرد خود را دارد. شاید وسیله‌ای که انتخاب می‌کنید، در آینده باارزش شود.

حتی ممکن است این شیء عتیقه در انبار خانه‌تان باشد. وقتی فرصت کافی دارید، سری به وسایل قدیمی‌تان بزنید و به سمساری موردعلاقه‌تان بروید. شاید بتوانید اشیای قدیمی خود را بفروشید.

26. یادگیری عکاسی

با ثبت لحظات ارزشمند، اثری هنری بیافرینید. در دوران سالمندی و بازنشستگی که زمان آزاد زیادی در اختیار دارید، یادگیری عکاسی بهترین سرگرمی است. کار با دوربین و آشنایی با عملکرد آن توانایی شناختی شما را بهبود می‌دهد و باعث تقویت حافظه‌تان می‌شود.

27. به اشتراک‌گذاری تجربیات

اگر مهارت یا دانش خاصی دارید، بازنشستگی بهترین زمان برای انتقال تجربیاتتان است. حتی می‌توانید به مؤسسات مرتبط به تخصص خود بروید و از آن‌ها بخواهید برایتان کلاس تشکیل دهند. برگزاری کلاس‌های آنلاین هم پیشنهاد خوبی است؛ حتی می‌توانید داوطلبانه به دیگران آموزش دهید. اگر مهارت خاصی ندارید، در کلاس‌هایی مانند آشپزی، خیاطی، شیرینی‌پزی و غیره شرکت کنید و تجربه‌های خود را به دیگران انتقال دهید.

درست کردن کتاب آشپزی خانوادگی

اگر در خانواده‌تان پخت غذاهای خاصی را بلد هستید، کتاب آشپزی خانوادگی درست کنید. می‌توانید نسخه‌ی کاغذی یا دیجیتال از دستور پخت غذاهای قدیمی و موردعلاقه‌تان را تهیه کنید و در اختیار آشنایان قرار دهید. اگر استقبال خوبی از آن‌ها شد، به سراغ ناشری بروید و کتاب را در نسخه‌های بیشتر چاپ کنید.

28. پازل یا جدول

اغلب روزنامه‌ها و مجلات،‌ بخشی برای جدول کلمات دارند. مجله‌های تخصصی جدول هم وجود دارد. زمانی از روز را به حل جدول اختصاص دهید و خود را با این کار سرگرم کنید. اگر به دنبال چالش بیشتری هستید، درست کردن پازل هم مفید است. این کار باعث تقویت ذهن و حافظه کوتاه‌مدت‌تان می‌شود.

29. آشنایی با تکنولوژی‌های جدید

اگر صاحب نوه هستید، با کمکشان با وسایل الکترونیکی و تکنولوژی‌های جدید آشنا شوید. برخی مؤسسات کلاس‌های کامپیوتری یا کار کردن با موبایل برای افراد مسن برگزار می‌کنند که می‌توانید در این کلاس‌ها شرکت کنید.

30. گوش دادن به پادکست

پادکست‌ها جنبه‌ی آموزشی و سرگرمی دارند؛ درحالی‌که مشغول کارهای خانه هستید، می‌توانید به پادکست موردعلاقه‌تان گوش دهید.

هزینه درامد

31. برآورد هزینه‌ها

یک روز را به بررسی امور مالی اختصاص دهید و برای هزینه‌هایتان برنامه ریزی کنید. شاید بخواهید سرمایه گذاری کنید یا حساب بانکی جدیدی باز کنید.

32. ساخت اوریگامی

ساخت اوریگامی بهترین سرگرمی برای سالمندان خواهد بود. برای اوریگامی تنها به یک ورق کاغذ نیاز دارید. ابتدا با اشکال ساده شروع کنید. برای یادگیری این کار، از کتاب‌ها یا ویدئوهای آموزشی هم استفاده کنید. اوریگامی همان تاکردن کاغذ است که از فرهنگ ژاپنی نشات می‌گیرد. با یادگیری این مهارت خلاقانه می‌توانید ساعت‌ها سرگرم شوید.

33. کتاب‌های رنگ‌آمیزی

کتاب‌های رنگ‌آمیزی و چند مداد یا خودکار رنگی از فروشگاه‌های لوازم‌تحریر یا کتاب‌فروشی‌ها بخرید و آرامش و حس و حال خوب را به خود هدیه دهید. این فعالیت آرامش‌بخش بهترین سرگرمی برای سالمندان است و به آن‌ها کمک می‌کند ذهنشان آرام بگیرد.

کلام آخر

هر فرد سالمندی لایق استراحت، یادگیری مهارت‌های جدید و لذت بردن از زمان آزادش در دوران بازنشستگی است. این افراد سال‌ها زحمت کشیده‌اند و حالا می‌توانند استراحت کنند.
 

منبع: arborcompany

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-08 12:57:37
دسته بندی ها