9 نکته برای افزایش بهره‌وری دورکاری هنگام قرنطینه

4 تیر 1399 - 6:00
دورکاری - 9 نکته برای افزایش بهره‌وری دورکاری هنگام قرنطینه
9 نکته برای افزایش بهره‌وری دورکاری هنگام قرنطینه
امتیاز مطلب: 77%

در طی پاندمی کوید-19، بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که کارمندان بیشتری از خانه برایشان کار کنند. در این زمان که همگی باید فاصله‌ی اجتماعی را رعایت کنند، دورکاری تجربه‌ای ناامیدکننده‌ای است که باعث می‌شود احساس تنهایی کنیم، اما لازم نیست اوضاع به این شکل باشد. افرادی که به دورکاری عادت ندارند و یا این که یک کارگاه سازمان‌دهی‌ شده ندارند، حواسشان همواره پرت می‌شود و نمی‌توانند کمال بهره‌وری را داشته باشند.

هر چه باشد، شما در خانه‌ی خود هستید، نه محیط کار همیشگی‌تان. باید رخت‌ها و ظرف‌ها را بشویید و خانه را تمیز کنید. علاوه بر این، چون شما همیشه موقع پخش نمایش مورد علاقه‌تان در کارگاه خود هستید، شاید بخواهید آن را ببینید، و یا از دیدن یک فیلم خوب در نِت‌فلیکس (Netflix) لذت ببرید. گاهی اوقات هم باید سگتان را برای قدم زدن بیرون ببرید و با او وقت بگذرانید. و همسرتان از طرفی دیگر از شما سوال می‌پرسد و همین باعث می‌شود تا رشته‌ی افکارتان پاره شود. و یا حتی شاید از آنجایی که بیست‌وچهار ساعته و هفت روز هفته در خانه هستید، غرق در کار شوید و ناخودآگاه بیشتر از ساعات کاری خود کار کنید. علاوه بر همه‌ی این‌ها، ممکن است به خاطر قرنطینه دچار تب کابین (نوعی ناراحتی و بی‌حوصلگی که در اثر زندگی طولانی‌مدت در یک اتاق ایجاد می‌شود) شوید.

نکات بهره‌وری از دورکاری

درباره‌ی شانزده هزار کارمند تحقیق کردیم و فهمیدیم که دورکاری منجر به افزایش عملکرد 13 درصدی، بهبود رضایت شغلی و وقفه‌ها و بیماری‌‌های کم‌تر می‌شود. تحقیقات دیگر نیز افزایش بهره‌وری را نشان می‌دهند. اما اگر عادت به دورکاری ندارید، ممکن است به چالش‌‌هایی بر بخورید که عادت به آن کمی سخت است، و در کارگاه خود با آنها مواجه نمی‌شدید. پای‌بند بودن به یک برنامه‌ی مشخص بسیار مهم است. از خوابیدن و دیر صبحانه خوردن دوری کنید، و هر چند که برای کار به اتاق خود می‌روید، فرض کنید که قرار است به کارگاه واقعی خود بروید. شاید بهترین راه کار کردن برای شما، گوش دادن به جدیدترین آهنگ لِیدی‌گاگا (Lady Gaga) باشد. البته شاید هم اصلا نتوانید با صداهای بلند تمرکز کنید و کارتان را انجام دهید. بالاخره هر کسی با دیگری فرق می‌کند. برخی افراد در شلوغی بهتر کار می‌کنند، در صورتی که بقیه فقط می‌توانند در محیطی آرام و مرتب کار کنند. در اینجا بدون توجه به استایل شخصی شما، چند نکته برای راحت‌تر وفق دادن خودتان با شرایط جدید در طول شیوع ویروس کرونا جمع‌آوری شده‌ است:

محیط کار منحصر به فرد- تمرکز- ارامش

1. مکان خاصی از خانه را تبدیل به کارگاه خود کنید تا مزاحم بقیه‌ی افراد خانواده نشوید و بتوانید تمرکز کنید

اتاقی را فقط برای کار انتخاب کنید تا به جای چک کردن ایمیل‌‌ها، پیام‌های صوتی و یا پیامک‌های خود در جلوی تلویزیون، فقط در آن کار کنید. کارگاه خود را طوری انتخاب کنید که در آن بتوانید تمرکز کنید و استرس چیزی را نداشته باشید. اگر یک اتاق جداگانه ندارید، آرام‌ترین مکان و یا گوشه‌ای از یک اتاق که به دور از شلوغی است را انتخاب کنید.

2. از هدفون استفاده کنید تا هیچ صدای اضافه‌ای را نشنوید

تحقیقات نشان می‌دهند که ترکیبی از موسیقی ملایم با صداهای آرامش‌بخش طبیعت، مانند آبشار، قطرات باران، جویبار و یا امواج اقیانوس، بخش آرامش‌دهنده‌ی مغزتان را فعال می‌کند، و این‌گونه علاوه بر تمرکز بهتر‌، ضربان قلب و فشار خون خود را کاهش می‌دهید.

بهره وری - نظم- محیط کار مرتب

3. مرتب به همان کارگاهی که از قبل تعیین کردید بروید

این‌گونه حواستان پرت نمی‌شود، و می‌توانید تمرکز کنید و بهره‌وری خود را افزایش دهید. برای خود مرز‌های روانی محکمی ایجاد کنید تا چیزهای متفرقه (مثل کیک شکلاتی در یخچالتان) وسوسه‌تان نکنند و یا به یاد کارهای ناتمام خود مانند شستن لباس‌ها، جارو یا مرتب کردن قفسه‌ی ادویه‌جات خود نیفتید. در غیر این صورت بهره‌وری‌تان کاهش می‌یابد. و هم‌چنین همه‌ی کارهای شخصی خود را خارج از ساعات کاری خود انجام دهید.

4. مرزهای فیزیکی محکمی را دور تا دور کارگاه خود ایجاد کنید که خارج از فضای هم‌خانه‌هایتان باشد

فکر کنید که کارگاه‌تان از شهر فاصله دارد و از اعضای خانواده خود نیز بخواهید تا آن را به این شکل در نظر بگیرند (مثلا هنگامی که درگیر پروژه‌ای هستید، هیچ یک از اعضای خانه مزاحم‌تان نشوند، مگر این‌که وضعیت اضطراری باشد). تا جایی که امکان دارد، تنها زمانی که باید کار کنید به اتاق تعیین‌شده‌ی خود بروید. برنامه‌ی منظمی بچینید، و بعد از ساعات کاری دیگر به آن فضا نروید. سعی کنید در همان ساعاتی که در برنامه‌ی خود ثبت کرده‌اید کار کنید تا به یکباره کارهایتان روی هم انباشته نشنوند.

استراحت - ارامش

5. بعد از یک روز به اندازه‌ی کافی کار کردن، وسایل الکترونیکی و ابزار کار خود را کنار بگذارید

درست مثل زمانی که ابزار نجاری خود را بعد از ساخت قفسه‌ها کنار می‌گذارید و یا مواد اولیه را بعد از پختن یک کیک جمع می‌کنید. دور نگهداشتن لوازم کاری، ذهنتان را از کار دور می‌کند و باعث می‌شود احساس آرامش کنید و دوباره پر انرژی شوید.

6. اجازه‌ی تجاوز به حریم شخصی خود را ندهید

اگر شما یک معلم یا پزشک هستید، دوستان‌تان تنها برای سر زدن به شما، گپ زدن و یا پریدن وسط کارهایتان به کارگاه‌تان مراجعه نمی‌کنند. اما برخی اوقات دوستان، اعضای خانواده و همسایگان خوش‌نیت‌تان فکر می‌کنند که کار کردن در خانه با کارگاه متفاوت است. این وقفه‌ها و رها کردن‌ها باعث می‌شوند که شما تمرکز خود را از دست بدهید، کارتان را به تعویق بیندازید و یا از مهلت تحویل آن عقب بیافتید. جلوگیری از ورودهای بی‌اجازه بسیار مهم است. باید به بقیه بفهمانید که اگرچه محل کارتان تغییر کرده ‌است، اما شما هم‌چنان برای انجام کارهایتان به حریم خصوصی و تمرکز نیاز دارید. به آن‌ها بفهمانید که حین ساعات کاری‌تان در منزل، در دسترس نیستید و نباید در کارتان وقفه‌ای ایجاد شود، و به آنها اطلاع دهید که چه ساعتی کارتان تمام می‌شود و می‌توانید پاسخگو باشید.

7. حالا که تنهایید، بهتر است تا بیشتر از حد معمول از ارتباطات ویدئویی استفاده کنید

ابزار مورد نیاز دورکاری شرکت خود، مانند برنامه‌ی زوم (Zoom) را داشته باشید تا بتوانید با اعضای تیم یا همکاران خود در ارتباط باشید و برای تماس‌های ویدئویی و تله‌کنفرانس‌ها در دسترس باشید. اگر احساس تنهایی می‌کنید، یک گروه حمایتی از دوستان و همکاران خود تشکیل دهید. برنامه ریزی کنید که در فضای مجازی با یکدیگر در ارتباط باشید و روش‌های خلاقانه‌ای را که در این وضعیت کشف کرده‌اید با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

سپری کردن زمان -پیاده روی-تفریح - ورزش

8. از تب کابین (Cabin Fever) دوری کنید

حالا که زمان زیادی را در خانه خود سپری می‌کنید، تا جایی که ممکن است خود را با باغبانی و یا پیاده روی سرگرم کنید و بیرون بروید. افزایش تحقیقات نشان می‌دهد که با سپری کردن اوقات خود در میان طبیعت، استرسمان کاهش می‌یابد، آرام می‌شویم و ذهن خود را از هر چیزی پاک می‌کنیم. بعد از ساعت‌ها کار، از چیزهای دیگر خانه‌ی خود لذت ببرید. مثل تماشای یک فیلم خوب، خواندن یک کتاب، و یا پختن غذا. و تا جایی که ممکن است کاملا در اجتماع زندگی کنید. زندگی عادی جدید، محدود کردن وسایل اجتماعی نیست، بلکه بهره‌وری هر چه بیشتر از آن‌هاست. از طریق فیس‌تایم (FaceTime) ، فیس بوک (Facebook) یا اسکایپ (Skype) با دوستان، اعضای خانواده و افراد مهم زندگی خود در ارتباط باشید.

9. حواس‌تان به رفتارتان باشد

مهم‌تر از همه، خلاق باشید و اجازه ندهید این شرایط محدود، آرامش، شادی و یا بهره‌وری را از شما بگیرد. بزرگ‌ترین قدرت شما روشن‌بینی شما است که کمک‌تان می‌کند و شما را قدرتمند می‌سازد. هنگامی که در یک وضعیت بد، نیمه‌ی پر لیوان را ببینید و آن‌چه را که می‌توانید کنترل کنید را از آن‌چه که نمی‌توانید تشخیص دهید، قبول کردن هر چه که از کنترل‌تان خارج است، آسان‌تر خواهد بود. بهترین چیز ممکن این است که یک وضعیت غیرقابل‌ کنترل و سخت را به فرصت تبدیل کنید. از این فرصت محدودکننده برای تمیز کردن خرت و پرت‌های زیرزمین‌تان استفاده کنید، علف‌های هرز باغ را بچینید یا به سراغ سرگرمی‌‌های مفرحی بروید که خیلی وقت است کنارشان گذاشتید.

منبع: psychologytoday

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-10-02 13:03:04
دسته بندی ها