10 ویژگی آدم‌های زرنگ

16 فروردین 1400 - 11:00
موفقیت فردی - 10 ویژگی آدم‌های زرنگ
10 ویژگی آدم‌های زرنگ
امتیاز مطلب: 73%

طنز بزرگ «فارست گامپ»، در اوج سادگی بسیار عمیق است. فارست گامپ مقابل شخصیت «پیتر سِلرز» در فیلم کلاسیک حضور قرار گرفت. در این فیلم، همه تصور می‌کردند که آقای شانسِ باغبان (شخصیت اول فیلم) خیلی زرنگ است؛ اما در واقع او احمق بود؛ البته احمقی که می‌تواند هر غیرممکنی را ممکن کند. با یوکن همراه باشید تا با خصوصیات افراد زرنگ آشنا شوید.

گامپ می‌گوید:

کار احمقانه کاری است که احمق انجام می‌دهد.

جمله‌ی او بدین معناست که شما همان کاری هستید که انجام می‌دهید. در حقیقت، مهم نیست که فکر کنید چقدر زرنگ هستید یا باید باشید، اگر مدام کارهای ساده‌لوحانه انجام می‌دهید، پس هنوز ساده‌لوح هستید.

افراد موفق - افراد زرنگ - ارتباطات - دوستان

شاید این حرف به افراد اهل نزاکت کلامی که مدام می‌خواهند حرفی به دیگران برنخورد و زهر کلمات را بگیرند، بربخورد؛ اما باید بدانید کار احمقانه کاری است که احمق می‌کند. اگر نتوانید در مورد مسئله‌ی مهمی چون هوش انسانی صحبت کنید، آن‌هم تنها به خاطر این‌که می‌ترسید به بقیه بربخورد، مهم نیست که خودتان فکر می‌کنید چقدر زرنگ هستید، از نظر من خود را به عمق حماقت کشانده‌اید.

آدم‌های زرنگ خیلی مهم هستند و من به شما می‌گویم چرا؛ زیرا آدم‌های زرنگ، تصمیمات هوشمندانه اتخاذ می‌کنند و این مهم‌ترین عامل در مسیر اتفاقاتی است که برایشان رخ می‌دهد.

یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین تصمیماتی که می‌توانید بگیرید این است که در روابط کاریِ خود به دنبال افراد زرنگ باشید. البته منظورمان کسانی نیستند که فکر می‌کنند باهوش هستند، اما در حقیقت کارهای احمقانه انجام می‌دهند. بلکه منظور افراد باهوش و زرنگ واقعی است؛ اما چطور افراد باهوش را شناسایی کنیم؟ اکنون خصوصیاتی را معرفی می‌کنیم که بر اساس آن‌ها می‌توانید باهوش‌های واقعی را پیدا کنید.

1. آن‌ها تصمیمات هوشمندانه می‌گیرند

افراد زرنگ می‌دانند که اعمال و رفتارشان، چه عواقبی به دنبال دارد. آن‌ها باور دارند که در مسیر کسب‌وکارشان، هر زمان تنها می‌توانند یک تصمیم خوب بگیرند. البته اتخاذ تنها چند تصمیم هوشمندانه باعث نمی‌شود فرد باهوشی دیده شوید. گرفتن تصمیمات خوب به‌طور مداوم، نیاز به نظم و تمرکز خواهد داشت.

افراد موفق - افراد زرنگ - ارتباطات - دوستان

2. از اشتباهات خود درس می‌گیرند

ما از همان روز اول تولد، هر چیزی را در زندگی با آزمون‌وخطا یاد می‌گیریم. هر فردی مرتکب اشتباه می‌شود، زیرا تنها از طریق اشتباه است که می‌آموزیم. آدم‌های باهوش و زرنگ از اشتباهات خود درس می‌گیرند. اگر با واقعیت‌ها روبرو نشوید و خود را صادقانه قضاوت نکنید، بار دیگر، عملکرد بهتری از خود نشان خواهید داد.

افراد موفق - افراد زرنگ - ارتباطات - دوستان

3. آن‌ها پاسخ همه‌چیز را می‌دانند

گفته می‌شود:

گروهی از آدم‌ها که فکر می‌کنند همه‌چیز را می‌دانند، گروه دیگری را که واقعا همه‌چیز را می‌دانند، آزار می‌دهند.

 این عبارت تأمل‌برانگیز است، اما اگر به عمق آن وارد شوید، خیلی هم توهین‌آمیز است. آدم‌های زرنگ و باهوش هیچ نیازی ندارند باهوش بودن خود را در معرض نمایش قرار دهند. آن‌ها به‌قدر کافی باهوش هستند که بدانند هنوز خیلی چیزها را نمی‌دانند.

افراد موفق - افراد زرنگ - ارتباطات - دوستان

4. آن‌ها با آدم‌های زرنگ همانند خودشان ارتباط دارند

خیلی‌ها شاید زرنگ باشند، اما عده‌ی کوچکی هستند که کارهای بزرگ انجام می‌دهند. استیو جابز به‌طور شگفت‌انگیزی زیرمجموعه‌اش را هدایت می‌کرد، اما تنها 8 تا 9 نفر در گروه رهبری‌اش داشت که تواناترین افرادی بودند که پیدا می‌شدند و به آن‌ها یاد می‌داد که با گروه‌های خودشان هم‌چنین کاری را انجام دهند. این یعنی هوشمندانه‌ترین انتخاب.

افراد موفق - افراد زرنگ - ارتباطات - دوستان

5. بسیار کاردان هستند

بیشتر افراد زرنگ با محیط اطرافشان سازگارترند و از این محیط برای دست‌یابی به نتایج مورد نظر خود، به‌طور خلاقانه استفاده می‌کنند.

افراد موفق - افراد زرنگ - ارتباطات - دوستان

6. قادر به تحلیل و استدلال هستند

من تا وقتی زنده‌ام، با این مسئله نمی‌توانم کنار بیایم. خیلی از افراد، حتی وقتی‌که با شواهد غیر قابل ‌انکاری مبنی بر این‌که اشتباه می‌کنند مواجه می‌شوند، همچنان روی نظر خود اصرار می‌ورزند، به‌طوری‌که انگار زندگی‌شان به آن وابسته است. بدون تفکر انتقادی، استدلال منطقی، علیت و روش‌های علمی، به هیچ جایی نمی‌رسیدیم.

افراد موفق - افراد زرنگ - ارتباطات - دوستان

7. دنباله‌روی موج‌های زودگذر نیستند

ما در عصر فَدها (چیزهایی که موقتی همه‌گیر می‌شوند) و شبه‌علم زندگی می‌کنیم. هیچ‌چیزی واضح‌تر از آن‌چه در فیلم آینده‌نگرانه‌ی «Idiocracy» از مایک جاج (Mike Judge) به‌درستی تصویر شده، در مورد حماقتی که جامعه را به انحطاط می‌کشاند، پیدا نخواهید کرد. نظر اربن دیکشنری در مورد این فیلم این است: فیلمی که در اصل کمدی بود اما تبدیل به مستند شد.

پول - افراد موفق - افراد زرنگ - ارتباطات - دوستان

8. بیشتر از دارایی‌شان خرج نمی‌کنند

هر فردی در زندگی خود رؤیاها و بلندپروازی‌هایی دارد، اما وقتی به آن‌چه می‌خواهید می‌رسید، درست نیست با ول‌خرجی‌های بی‌مورد، آن را بیهوده هدر دهید.

افراد موفق - افراد زرنگ - ارتباطات - دوستان

9. آن‌ها بدترین دشمن خودشان هستند

هر چقدر هم که لوب پیشانی ما توسعه‌یافته باشد، هرکسی حداقل یک نقطه‌ی کور حسی دارد که اسیرش می‌کند. در اغلب مواقع، این نقطه‌ی کور، روی دیگر همان سکه‌ای است که آن‌ها را به فردی زرنگ تبدیل کرده است؛ مانند یین (yin) و یانگ (yang) که برای هم وجودی به یکدیگر نیاز دارند.

افراد موفق - افراد زرنگ - ارتباطات - دوستان

10. در جایگاه کارآفرین، همیشه هم موفق نیستند

از نظر من، وقتی در مورد موفقیت در کسب‌وکار حرف می‌زنیم، هوشمندی لازم است، اما کافی نیست. منظور من افرادی نیست که بقیه را تلکه می‌کنند یا کسانی که از یک ایده تجاریِ هوشمندانه، به ثروت کلانی می‌رسند. برای راه‌اندازی و مدیریت موفق یک کسب‌وکار در طولانی‌مدت، باید زرنگ باشید. همین.

 

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-06 01:57:54
دسته بندی ها