8 تکنیک‌ برای افزایش خلاقیت در تولید محتوا

30 فروردین 1400 - 11:00
مهارت‌های فردی - 8 تکنیک‌ برای افزایش خلاقیت در تولید محتوا
8 تکنیک‌ برای افزایش خلاقیت در تولید محتوا
امتیاز مطلب: 84%

گاهی ممکن است موانع فکری مانع خلاقیت نویسنده شود. با تمام انرژی شروع به نوشتن می‌کنید، اما چیزی که می‌نویسید راضی‌تان نمی‌کند. حتی ممکن است چندین ساعت فکر کنید و موضوعی برای نوشتن پیدا نکنید. این مسئله بیشتر برای کسانی رخ می‌دهد که باید هرروز محتوا تولید کنند؛ اما خبر خوب این است، راه‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند از موانع فکری گذر کنید. با یوکن همراه باشید تا با 8 تکنیک خلاقیت آشنا شوید. این تکنیک‌های خلاقیت نه تنها در تولید محتوا، بلکه در تمام زمینه‌های زندگی کمکتان خواهند کرد.

1. از تکنیک نقشه‌ی ذهنی استفاده کنید

نقشه‌ی ذهنی (با نام مستعار نمودار عنکبوتی)، همانند رنگ سیاه در لباس‌هاست که هرگز از مُد نمی‌افتد. رمز موفقیت نقشه‌ی ذهنی این است که هر چیزی به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. از هیچ‌چیزی دست نکشید. مهم نیست ایده‌تان چقدر محال و دور از ذهن باشد. می‌توانید ایده‌ی خودتان را در آینده استفاده کنید. تا جای ممکن ایده‌های مختلف خلق کنید. هر چقدر بیشتر ایده پردازی کنید، احتمال این‌که به بهترین ایده ممکن برسید، بیشتر است.

2. سؤالات‌تان را روی کاغذ بنویسید

کودکان خلاقیت بالایی دارند. کنجکاوی، خیال‌پردازی و عطش آن‌ها برای دانستن همه ‌چیز حدومرزی ندارد. آن‌ها در مورد هر چیزی سؤال می‌پرسند. چون همه‌چیز برایشان تازگی و طراوت دارد. چراهای آن‌ها پایان ندارد. شاید سؤالات آن‌ها گاهی باعث عصبانیت بزرگ‌ترها شود، اما در عین ‌حال می‌تواند الهام‌بخش هم باشد.

اما با بالا رفتن سن سؤالات کمتر می‌شود. اغلب مسائل برایمان روشن است، زیرا قبلا در مورد آن‌ها آگاهی پیدا کرده‌ایم. شاید به همین خاطر است که تقوه‌ی تخیل بزرگ‌سالان خیلی ضعیف‌تر از کودکان است.

اگر سعی کنیم سؤالات بیشتری بپرسیم، موضوع مورد نظر ما برای خیال‌پردازی بهتر به نتیجه می‌رسد. در این زمان «تکنیک لیست کردن سؤالات» مفید است. این لیست شامل سؤالاتی است که باید قبل از شروع کارمان از خود بپرسیم.

الکس آزبورن (Alex Osborn) که به پدر طوفان فکری شهرت دارد، در کتاب پرطرفدار خود با عنوان «تخیل عملی» در حدود 75 سؤال خلاقانه مطرح کرد تا خواننده را ترغیب به ایده‌پردازی کند. خواندن این کتاب بسیار مفید است، اما برای شروع می‌توانید از 6 سؤال کلی استفاده کنید:

چرا؟

کجا؟

کِی؟

چه کسی؟

چه چیزی؟

چطور؟

هر زمان تصمیم گرفتید در مورد موضوعی بنویسید، این سؤالات را از خود بپرسید. شاید در بین پاسخ‌هایتان، به نکات خوبی پی ببرید.

3. تکنیک «شش کلاه فکری» را اجرا کنید

این تکنیک به‌عنوان یکی از تکنیک‌های خلاقیت، در اوایل دهه‌ی 80 میلادی توسط ادوارد دوبونو (Edward de Bono) ابداع شد و در خیلی از کسب و کار در سراسر دنیا به کار گرفته می‌شود. این تکنیک می‌گوید قبل از تصمیم گیری به جوانب مختلف تصمیم خود فکر کنید. جوانب مختلف تصمیم به‌عنوان کلاه معرفی می‌شوند و هر کدام یک‌ جهت فکری متفاوت را نشان می‌دهند. با کلاه ‌سفید باید به حقایق و اطلاعات موجود فکر کنید. کلاه قرمز برای فکر کردن به جنبه‌های احساسی تصمیم است. کلاه‌ سیاه به جنبه‌های منطقی منفی و نیمه خالی لیوان می‌پردازد و کلاه زرد به جنبه‌های منطقی مثبت تصمیمتان اختصاص دارد. کلاه سبز مسئولیت تفکر به ایده‌های خلاقانه و نوآوری‌ها را عهده‌دار است. در نهایت، کلاه آبی هم برای کنترل کل فرآیند تصمیم‌گیری است.

این تکنیک به‌طور فردی یا گروهی استفاده می‌شود. شاید گاهی احساس کنید بیش از یک کلاه بر سرتان است. تکنیک «شش کلاه فکری» کمک می‌کند تا به روشی منطقی و خلاقانه تصمیمات خود را زیر نظر بگیرید.

4. تکنیک «تفکر جانبی» را اجرا کنید

این تکنیک نیز توسط دکتر دوبونو ارائه شد. در این تکنیک فرد باید با نگاهی متفاوت به شرایط نگاه کند. در حقیقت این روش می‌گوید ساده‌ترین جواب همیشه هم درست نیست. ما اغلب مشکلات را به روش خطی و مرسوم حل می‌کنیم. مثلا اگر اتفاقی رخ دهد، می‌گوییم باید به این دلیل این اتفاق رخ داده باشد.

اغلب در مواجهه با مسائل مختلف، گام‌به‌گام برای حل مسئله قدم برمی‌داریم. دکتر دوبونو می‌گوید با نگاهی متفاوت شرایط را ارزیابی کنید و از نگاه ثابت خود به اتفاقات پیرامون فاصله بگیرید. با تکنیک «تفکر جانبی» می‌توانید از کلیشه‌ها دور شوید و مسائل را با نگاهی نو و خلاقانه بررسی کنید.

5. لغات تصادفی خلق کنید

برای این منظور دو لغت تصادفی انتخاب کنید و به خلاقانه‌ترین وجه ممکن، به موضوع مورد نظر خود گره بزنید. حتی می‌توانید از فرهنگ لغت یا چند کاغذ هم استفاده کنید. تعدادی لغت را روی چند کاغذ بنویسید و به‌طور تصادفی دو کاغذ را بردارید.

6. از تصاویر استفاده کنید

اگر در خلق ایده ناتوان هستید، در حوزه‌ی مورد نظر خود جست‌وجویی میان تصاویر انجام دهید. یک تصویر را به‌طور تصادفی انتخاب کنید. سپس داستانی برای این تصویر بسازید.

فرض کنید تصویر سگی که به آسمان نگاه می‌کند را می‌بینید. با خود می‌گویید آیا او سگی خیال‌پرداز است یا می‌خواهد پرواز کند. مثلا ایده‌ی سگ فضایی در مورد آن عکس فوق‌العاده است. شاید این روش برای عکس افراد کمی سخت‌تر باشد؛ اما سعی کنید برای افراد نیز در عکس شخصیت‌پردازی کنید. تصویر ذهنی خود را بسط دهید تا در نهایت به ایده‌های بهتری برسید.

7. چشم‌انداز خود را تغییر دهید

این تکنیک کمی دشوار است، اما برای این کار باید از منظر دیگران به کارتان بنگرید. گاهی اوقات به قدری غرق کار می‌شویم که نمی‌توانیم از دور به آن نگاه کنیم و به اشتباهات خود پی ببریم. از انتقادات سازنده استقبال کنید. لزومی ندارد تمام نظرات را تحلیل کنید، اما شاید در بین همین نظرات و انتقادات، به نکات خوبی پی ببرید.

8. از خانه بیرون بروید

خیلی از مردم از تأثیر خستگی غافل هستند. اگر بیشتر روز را درجایی ثابت مشغول کار کردن باشد، بهره‌وری‌تان پایین می‌آید. پس بهتر است از خانه بیرون بزنید و کمی پیاده‌روی کنید. این کار به شما آسودگی و آرامش خاطر می‌دهد. به‌جای این‌که تمام‌ روز ذهنتان را درگیر کار کنید، کمی به ذهنتان استراحت دهید. اجازه دهید ذهنتان به هر چیزی که دوست دارید فکر کند.

به پارک نزدیک منزل یا محل کارتان بروید و ذهنتان را آزاد کنید. از معجزه‌ی طبیعت بهره ببرید. چند لحظه سکوت و آرامش باعث افزایش انرژی و خلاقیتتان می‌شود. تمرینات مدیتیشن هم معجزه می‌کند و با ایجاد آرامش و کاهش دغدغه‌های ذهنی، به خلاقیت هر چه بیشتر کمک خواهد کرد.

 

منبع: koozai

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-19 03:46:48
دسته بندی ها