11 راهکار افزایش سوخت‌وساز بدن و غلبه بر خستگی

2 مرداد 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - 11 راهکار افزایش سوخت‌وساز بدن و غلبه بر خستگی
11 راهکار افزایش سوخت‌وساز بدن و غلبه بر خستگی
امتیاز مطلب: 82%

غده‌ی تیروئید مسئول تنظیم سوخت‌وساز بدن است. برنامه غذایی ناسالم، اختلالات هورمونی و ابتلا به برخی بیماری‌‌ها از عواملی است که باعث کاهش سوخت‌وساز بدن می‌شود. کم‌کاری تیروئید یک اختلال هورمونی به‌حساب می‌آید که با کاهش سوخت‌وساز بدن باعث ایجاد خستگی و اضافه وزن می‌شود. کاهش روند سوخت‌وساز با احساس خستگی همراه بوده و با این‌که فرد کالری موردنیاز را در طول روز دریافت می‌کند اما نمی‌تواند وزن خود را کم کند. با یوکن همراه باشید.

ماری شومون (Mary Shomon)، نویسنده آمریکایی و از فعالان حوزه‌ی سلامت است که از سال 1995 میلادی به آموزش کسانی پرداخته که به بیماری‌های مربوط به تیروئید و اختلالات هورمونی مبتلایند.

در ادامه مقاله، 11 راهکار برای افزایش سوخت‌وساز بدن و غلبه بر خستگی معرفی می‌کنیم:

1. مصرف صبحانه

از فواید صبحانه می‌توان به افزایش سوخت‌وساز بدن اشاره کرد. صبحانه نقش مهمی در تنظیم سوخت‌وساز بدن داشته و به کنترل وزن و عملکرد بهتر بدن کمک می‌کند. اگر صبحانه را از وعده‌ی غذایی خود حذف کرده و برای مدتی طولانی گرسنه بمانید، بدن برای تأمین انرژی موردنیاز خود در حالت آماده‌باش(قحطی ‌زدگی) قرار می‌گیرد و چربی را ذخیره می‌کند.

2. شام را سبک‌تر بخورید

اگر شام را سبک بخورید به افزایش سوخت‌وساز بدن خود کمک می‌کنید. بهتر است شام سبک‌ترین وعده غذایی‌تان باشد. به عقیده‌ی متخصصان حوزه سلامت، بعد از ساعت 8 شب یا 3 تا 4 ساعت قبل از خواب نباید غذا بخورید. این شیوه غذا خوردن، به گوارش بهتر کمک می‌کند و باعث می‌شود در طول روز کالری بیشتری بسوزانید.

اگر روزانه کمتر از هزار کالری مصرف کنید این پیام را به بدن خود می‌دهید که در حالت گرسنگی قرار دارید و در نتیجه سوخت‌وساز بدنتان کاهش می‌یابد.

3. از مصرف میان‌وعده اجتناب کنید

برای کاهش وزن، وعده‌های غذایی متعدد و سبک داشته باشید، اما برخلاف این نظریه، کسانی که بیماری تیروئید دارند برای افزایش سوخت‌وساز بدن باید سه وعده‌ی غذایی زمان‌بندی‌شده در طول روز دریافت کنند و مصرف میان وعده را کاهش دهند تا بدن چربی‌سوزی بهتری داشته باشد.

4. ورزش هوازی انجام دهید

ورزش بهترین راهکار برای افزایش سوخت‌وساز بدن است. انجام ورزش هوازی به تنظیم و بهبود عملکرد غده‌ی تیروئید کمک می‌کند. اگر در اول صبح تمرینات هوازی انجام دهید، افزایش سوخت‌وساز بدن در طول روز ادامه می‌یابد.

5. از طریق کار با وزنه و ورزش‌های مقاومتی عضله بسازید

برای عضله‌سازی و افزایش قدرت عضلات باید 2 تا 3 بار در هفته با وزنه کار کنید و تمرینات مقاومتی داشته باشید. ماهیچه‌های بدن بیش از آن‌که باعث چربی‌سوزی شوند، کالری می‌سوزانند، پس هر چه عضله‌ی بیشتری داشته باشید، حتی زمانی که در حال استراحت هستید، کالری بیشتری می‌سوزانید.

6. آب بنوشید

آیا می‌دانید نوشیدن آب چه فایده‌ای دارد؟ نوشیدن آب به بالا بردن سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند و بهترین راه برای کاهش وزن است. برای این‌که کالری بیشتری بسوزانید باید روزانه 8 لیوان آب بنوشید.

7. آهن و ویتامین B مصرف کنید

اگر دچار کمبود انرژی هستید به مصرف آهن و ویتامین B بدن خود توجه کنید. خصوصا ویتامین B12 برای تأمین انرژی موردنیاز بدن ضروری است. برای این‌که از ویتامین دریافتی بدن مطمئن شوید روزانه یک قرض ب-کمپلکس (B-Complex) و یک قرص B12 بخورید. ویتامین B1 با نام تیامین، برای رفع خستگی بدن مفید است. از طرف دیگر باید میزان آهن بدن، به ویژه فریتین، کافی باشد زیرا کم‌خونی سوخت‌وساز بدن را کاهش می‌دهد.

8. مصرف مکمل برای افزایش سوخت‌وساز بدن

در بدن ما برای تولید انرژی، موادی ساخته می‌شود که درون آن، مکمل‌هایی وجود دارد که به رفع خستگی کمک می‌کنند. مکمل‌هایی که در این دسته قرار دارند و باعث درمان خستگی می‌شوند عبارت‌اند از:

  • کو آنزیم Q10 که به نام COQ10 شناخته می‌شود و انرژی موردنیاز ماهیچه‌ها را تأمین می‌کند.

  • NADH (نیکوتین آمید آدنین دی نیکلئوتید) که برای تبدیل غذا به انرژی، به سلول‌ها کمک می‌کند.

  • دی-ریبوز (DRibose) که باعث تولید انرژی در میتوکندری می‌شود.

  • عصاره چای سبز.

9. مصرف گیاهان شرقی

گیاهان شرقی برای رفع خستگی مفیدند و به افزایش انرژی در بدن کمک می‌کنند. برای درمان گیاهی کم‌کاری تیروئید از مصرف گیاهانی مانند «اِفِدرا» یا «اُرمک» که نقش محرک دارند اجتناب کنید. گیاه شرقی شیساندرا باعث رفع خستگی بدن می‌شود و جینسینگ نیز برای تقویت سطح انرژی بدن مفیدند. البته باید قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی، مکمل غذایی یا ویتامین با پزشک خود مشورت کنید. افرادی که فشار خون بالا دارند نباید به سراغ جنسینگ بروند و در دوران بارداری نیز مکمل‌ها و داروهای گیاهی را با احتیاط و به توصیه‌ی پزشک مصرف کنید.

10. نوشیدن چای ماته (Mate)

هنگام نوشتن کتابم با نام «کم‌کاری تیروئید؛ بایدها و ناگفته‌ها»، این فرصت را پیدا کردم تا با کارشناس داروهای گیاهی و آروماتراپیست خانم میندی گرین (Mindy Green) از موسسه‌ی تحقیقات گیاهی (Herbal Research Foundation) صحبت کنم. از او پرسیدم من کم‌کاری تیروئید دارم وقتی شدیدا خسته‌ام و نیاز به یک فنجان اسپرسو دوبل دارم، بهتر است برای رفع خستگی چه چیز بنوشم؟ او در پاسخ گفت: بدون شک چای ماته.

ماته گیاهی است که تنها در آمریکای جنوبی رشد می‌کند. چای ماته از چای سیاه و قهوه مفیدتر است، حاوی کافئین است و به جای این‌که فرد را عصبی کند به او انرژی کافی می‌دهد.

11. تمرینات انرژی‌زا انجام دهید

برای رفع خستگی و بالا بردن انرژی بدنتان به سراغ یوگا، تای‌چی، چی‌گونگ و ریکی (Reiki) بروید. حرکات آهسته در یوگا، تای‌چی و چی‌گونگ، انرژی‌تان را بالا می‌برند و ریکی، در افزایش انرژی به شما کمک زیادی می‌کند. این ورزش‌ها و هنرهای رزمی باعث کاهش استرس و ایجاد تعادل در سطح انرژی بدن و افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شوند، احساس خستگی را کاهش می‌دهند و به کاهش وزن منجر می‌شوند.

منبع: verywellhealth

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-07-20 11:18:25
دسته بندی ها