«جکسی» نمادی اغراق‌آمیز از زندگی مدرن امروزی

6 تیر 1400 - 11:00
فیلم و سریال - «جکسی» نمادی اغراق‌آمیز از زندگی مدرن امروزی
«جکسی» نمادی اغراق‌آمیز از زندگی مدرن امروزی
امتیاز مطلب: 88%

«جکسی» فیلمی عاشقانه، کمدی و منتشر شده در سال 2019 است که کارگردانی آن برعهده «جان لوکاس» و «اسکات مور» بوده‌ و بازیگرانی چون «آدام دیواین» و «الکساندرا شیپ» در آن نقش آفرینی کرده‌اند. این فیلم نمایشگر زندگی پسری درون گرا به نام «فیل» است که پس از خرید موبایلی مجهز به دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی قدرتمند، با دردسرهای زیادی مواجه می‌شود. این فیلم 84 دقیقه‌ای از طرف سایت IMDB با استقبال زیادی روبرو نشده و امتیاز 6.1 را دریافت کرده است. برای بررسی کامل‌تر این فیلم در ادامه با یوکن همراه باشید.

فیلم جکسی- زندگی مدرن امروزی- فیلم کمدی

روایتی اغراق‌آمیز از زندگی مدرن امروز

برای تماشا و دانلود فیلم «جکسی» دوبله شده، به وب سایت گپ فیلم مراجعه کنید. در فیلم جکسی نیز مانند بیشتر فیلم‌ها دقایق ابتدایی، به آشنایی با شخصیت اول داستان و تمرکز بر روی نکته‌ای که فیلمنامه قصد دارد در ادامه به آن بپردازد، اختصاص داده شده است. اما یکی از نکات مثبت این فیلم طولانی نبودن این مدت زمان آشنایی است و مخاطب به سرعت به سبک شخصیتی «فیل» (آدام دیواین)، تنها و درون‌گرا بودن او و علاقه زیادش به نویسندگی و تکنولوژی پی می‌برد. همین‌طور در رابطه با دغدغه و پیامی که فیلم به دنبال بیان آن است، نیز این سرعت دیده می‌شود. این فیلم در واقع روایتی اغراق‌آمیز از زندگی مدرن امروزی‌ است که بدون استفاده از تکنولوژی و به ویژه موبایل تقریبا غیر ممکن است. در ادامه مخاطب با دستیار صوتی گوشی موبایل جدید فیل به نام «جکسی» آشنا شده و مابقی داستان به بیان دردسرهایی که جکسی برای فیل ایجاد می‌کند، می‌گذرد. 

فیل که از بچگی فردی عاشق موبایل است، حالا در سنین جوانی تمام امور روزمره‌اش را با گوشی تلفن همراه خود انجام ‌می‌دهد. او بنا به دلایلی مجبور به تعویض گوشی موبایل خود می‌شود و پس از آشنایی با دستیار هوشمند صوتی موبایل خود در ابتدا از هوش مصنوعی پیشرفته آن شگفت‌زده می‌شود. جکسی با شعار این‌که «من اینجا هستم تا زندگی تو را بهتر کنم» اعتماد فیل را جذب کرده و موجب می‌شود تا فیل برای راحت‌تر شدن کارها کلیه رمزها و دسترسی‌ها را در اختیار او قرار دهد. آن‌ها از کنار هم بودن احساس رضایت کرده و اوقات خوشی را با هم سپری می‌کنند. علاوه بر این جکسی تلاش‌های موثری در زمینه تغییر شخصیت و موقعیت فیل انجام می‌دهد. به طور مثال فیل موفق شده تا با همکاران خود ارتباط دوستی برقرار کرده و با آن‌ها به تفریح برود. اما در واقع داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که فیل به کمک جکسی توانسته است با دختر مورد علاقه خود «کیت» ارتباط برقرار کند. اما جکسی که به دلیل ابزار علاقه‌هایی از جانب فیل عاشق او شده است به شدت به کیت حسودی کرده و فیل را در دردسرهای زیادی می‌اندازد.  این دردسرها تا جایی ادامه پیدا می‌کند که فیل، جکسی را در سطل زباله می‌اندازد. اما همان‌طور که جکسی به او گوشزد می‌کند، فیل بدون گوشی موبایل خود حتی قادر به پیدا کردن مسیر خانه‌اش نیست.

پیام به ظاهر خنده‌دار اما در واقع عمیق فیلم

اگرچه جکسی نماد فیلم‌های معناگرا و اعتراضی را در خود جای نداده اما پیامی مشابه آن‌ها را در غالب طنز به تصویر کشیده است. وابستگی و علاقه بیش از حد به تکنولوژی‌های روز، موجب غافل شدن انسان‌ها از محیط پیرامون خود شده است. در فیلم جکسی  سکانس‌های متعددی نشانگر این موضوع‌ است. اما نکته قابل توجه، تنوع افراد حاضر در این سکانس‌هاست چراکه افرادی از هر سن، جنس و ملیتی در بین آن‌ها به چشم می‌خورند و دلیل کارگردان برای ساخت این سکانس تعمیم وابستگی انسان‌ها به تکنولوژی فارغ از تفاوت‌های آن‌هاست. شاید اشاره به این وابستگی به مزاج مخاطب خوش نیاید، اما بیان آن در قالب یک فیلم کمدی علاوه بر انتقال درست پیام و به فکر فرو بردن بیننده، او را تا جایی برده که با شخصیت اول داستان هم‌گام شده و طرفدار فرار او از تکنولوژی می‌شود. در فیلم جکسی کارگردان اصطلاحا با یکی به نعل و یکی به میخ زدن تلاش کرده که مزایا و معایب استفاده از تکنولوژی را در کنار هم به تصویر در آورد تا مخاطب را مجاب کند که استفاه درست و به اندازه از آن امکانات زیادی را فراهم کرده که موجببهبود زندگی می‌شود.

آیا انسان‎‌ها مغلوب هوش مصنوعی شده‌اند؟

بدون شک هر تکنولوژیی که زندگی پیچیده امروزی را برای انسان‌ راحت‌تر کند، با استقبال زیادی روبرو می‌شود. از طرفی وابستگی انسان‌ها به گوشی‌های موبایل خود باعث شده که تلاش‌های زیادی برای افزودن تکنولوژی‌های جدید به آن‌ها انجام شود. البته شاید هم این نظریه برعکس باشد و افزایش قابلیت‌های گوشی‌های موبایل باعث وابستگی شدید انسان‌ها به آن‌ها شده باشد. همانطور که در فیلم جکسی به این موضوع اشاره شده است، فیل در ابتدا از پیشرفته بودن هوش مصنوعی جکسی شگفت‌زده می‌شود. اما با گذشت زمان توانایی‌های زیاد او و به ویژه امکان درک احساسات انسانی، برای فیل و حتی ما ترسناک به نظر می‌رسد. تصور دنیایی که در آن هوش مصنوعی جایگزین افکار و احساسات انسانی شود، وحشتناک است. اما یکی از نکات جالب فیلم درست نبودن برخی پیش‌بینی‌های جکسی در مورد احساسات فردی است. به نظر می‌رسد که کارگردان با نمایش این سکانس‌ها قصد در نمایش برتری نهایی انسان بر هوش مصنوعی دارد. البته که این موضوع خیلی دور از ذهن نیست، چرا که هوش مصنوعی براساس آمار گذشته، نتایج را حدس می‌زند، اما عواطف و روحیات انسان‌ها به عوامل بسیار زیادی بستگی دارند، که دقیقا قابل حدس نبوده و از قاعده و قانون خاصی پیروی نمی‌کند.

فیلمher

جکسی الهام گرفته از فیلم «HER»، اما در ژانر کمدی

به نظر می‌رسد که ایده این فیلم مشابه با فیلم «HER» است. با این تفاوت که ژانر فیلم HER، تخیلی بوده اما جکسی فیلمی کمدی است. هم‌چنین در فیلم HER انسان عاشق هوش مصنوعی شده ولی در فیلم جکسی درست برعکس است. با این وجود حتی کلیشه‌ای و تکراری بودن این فیلم از جذابیت آن کم نکرده چراکه بیان آن در قالب طنز موجب تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب شده است.

شخصیت‌پردازی داستان و نقش‌آفرینی بازیگران

اگرچه این فیلم از تعداد محدودی شخصیت استفاده کرده است، اما نقش‌آفرینی خوب آدام دیواین در نقش اول داستان (فیل) بسیار دیدنی است. چراکه او نه تنها نقش یک پسر درون‌گرا، بلکه یک فرد برون گرا و اجتماعی را نیز به خوبی ایفا کرده و از پس آن بر آمده است. آدام که در سریال خانواده امروزی (Modern Family) ایفاگر یک نقش فرعی بوده است، توانسته به عنوان کاراکتر اصلی در این فیلم ایفای نقش کند. در حقیقت شخصیت اصلی این داستان نمایانگر افرادی است که برای رسیدن به رویاهای خود و یا حتی فعالیت‌های روزمره نیاز به تلنگری از جانب اطرافیان خود دارند. افرادی از این دست که در محیط پیرامون ما نیز کم نیستند، انسان‌هایی با انگیزه اولیه پایین که به محض قرارگیری در موقعیت و افزایش اعتماد به نفس‌شان، به خوبی از پس کار بر می‌آیند. همان‌طور که در فیلم قابل مشاهده است، جکسی در موقعیت‌های مختلف با افزایش انگیزه و اعتماد به نفس فیل موجب دست‌یابی‌ او به علایقش می‌شود. فیل که هیچ دوستی در دنیای واقعی ندارد به کمک جکسی موفق شده، تا دوستان جدیدی پیدا کرده و اوقات خوشی را با آ‌ن‌ها سپری کند.

کیفیت فیلمبرداری فیلم جکسی

علی‌رغم لوکیشن‌های ساده مورد استفاده، فیلمبرداری این فیلم کاملا جذاب و دوست داشتنی است، چراکه علاوه بر نمایش زیبایی‌های شهر محل زندگی فیل، کادر‌بندی‌های درستی نیز برای برداشت سکانس‌های مختلف انتخاب شده است. به عنوان مثال در سکانس‌هایی که کارگردان قصد در نمایش دادن بی‌توجهی فیل به محل زندگی‌اش دارد، زاویای درست، با بیشترین تاثیر‌گذاری برای این موضوع انتخاب شده‌اند.

کنایه به سایر برندها

اگرچه در فیلم به برند گوشی‌ موبایل فیل اشاره‌ای نمی‌شود، اما در یکی از دیالوگ‌های شخصیت فیل از چینی‌ها برای ساخت این گوشی تشکر می‌شود. هم‌چنین با دیالوگ‌های جالبی از جانب جکسی طعنه و کنایه‌هایی به سایر برند‌ها (به ویژه سامسونگ و اپل) و دستیاران هوشمند آن‌ها زده می‌شود.  جکسی در این بحث تلاش می‌کند تا با بیان باگ‌های موجود در گوشی‌های سایر برندها خود را از آن‌ها برتر جلوه دهد. همچنین شباهت اسم جکسی به «سیری» نیز بی دلیل نیست.

انتقاد‌های وارده به فیلم

اگرچه مولفه اغراق یکی از ارکان مهم فیلم‌های ژانر کمدی است اما در برخی سکانس‌ها یا دیالوگ‌های فیلم ممکن است نتیجه معکوس داشته و باعث نارضایتی بیننده شود. به عنوان مثال در یکی از سکانس‌های فیلم، همکار فیل که به مدت 3 سال در دو میز مجاورهم مشغول به کار هستند، نام او را نمی‌داند. همچنین اگرچه این فیلم به عنوان یک اثر کمدی و رمانتیک معرفی شده است اما بیشتر از ژانر رمانتیک، درون‌مایه‌ای اجتماعی دارد. زیرا مقصود این فیلم بررسی کنش‌های انسان‌ها و ارتباط آن‌ها با تکنولوژی و به ویژه موبایل است، که خود یک دغدغه اجتماعی به حساب می‌آید. به طور کلی به نظر می‌رسد، تکلیف فیلمساز در زمینه ژانر این فیلم با خود مشخص نیست. یکی از عواملی که ممکن است برخی از مخاطبان این فیلم را از دیدن ادامه فیلم منصرف کند، شوخی‌های مبتذل و پر تکرار آن است که این موضوع نیز موجب ایجاد محدودیت سنی برای بینندگان آن نیز شده است. از طرف دیگر استفاده زیاد از سکانس‌های تکراری تا حدی علامت تلاش برای طولانی کرد فیلم است. هم‌چنین جلوه ویژه به کار رفته برای نمایش جکسی بر روی گوشی، از خلاقیت بالایی بهره‌مند نیست که در فیلمی با درون مایه تکنولوژی تا حدی عجیب به نظر می‌رسد.

در آخر اگر به دنبال فیلمی برای پرکردن اوقات فراغت خود هستید، «جکسی» می‌تواند گزینه خوبی باشد. چراکه با وجود این‌که ژانری کمدی دارد، حاوی پیام‌های پرمفهوم و جالبی هم هست. جکسی در حقیقت روایت داستان زندگی افرادی است که با تکنولوژی رشد کرده و حالا قادر به ترک آن نیستند. این فیلم توانسته در کنار ایده جالب و از نظر بعضی افراد تکراری و کلیشه‌ای خود، با بهره‌گیری از دیالوگ‌ها و سکانس‌های ویژه و هم‌چنین با روند سریع و موزیک‌های متعدد خود، نظر هر مخاطبی را فارغ از سبک فیلم مورد علاقه او، جذب کرده و پای تماشای فیلم نگه دارد. و اما آیا ممکن است روزی این ایده به واقعیت تبدیل شود؟ اگرچه در حال حاضر نیز خیلی از این موضوع دور نیستیم اما این واقعیت تا حدودی ترسناک است. برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

نویسنده مطلب

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-06-28 00:30:52
دسته بندی ها