«استخراج» اکشنی طولانی با داستانی کوتاه

6 اسفند 1399 - 11:00
فیلم و سریال - «استخراج» اکشنی طولانی با داستانی کوتاه
«استخراج» اکشنی طولانی با داستانی کوتاه
امتیاز مطلب: 83%

استخراج (Extraction) یک فیلم آمریکایی در ژانر اکشن و دلهره‌آور بوده که در آوریل سال 2020 منتشر شده است. دیالوگ‌های این فیلم به سه زبان انگلیسی، هندی و بنگلادشی است و بازیگرانی چون «کریس همسورث» و «گلشیفته فراهانی» در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. کارگردانی این فیلم بر عهده «سم هرگریو» بوده که به‌عنوان بازیگر نیز در فیلم حضور دارد. داستان فیلم روایتگر عملیات نجات پسر بچه‌ای توسط مزدوری به نام «تایلر ریک» است. این پسر که «اوی ماهاجان» نام دارد، پسر سرکرده مافیای مواد مخدر هند است که توسط رقیب او در بنگلادش ربوده می‌شود. این فیلم 117 دقیقه‌ای امتیاز 6.7 را از سایت IMDB دریافت کرده که در مقابل زحمتی که برای تمامی سکانس‌های اکشن فیلم (که تعدادش زیاد است) کشیده شده است، امتیاز کمی به حساب می‌آید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به نقد و بررسی این فیلم بپردازیم.

فیلم امریکایی-

از مأموریت کاری تا تسویه حساب شخصی

برای تماشا و دانلود فیلم «استخراج» دوبله شده، به وب سایت گپ فیلم مراجعه کنید. این فیلم از مقدمه کوتاهی تشکیل شده که به معرفی شخصیت‌های حاضر در فیلم می‌پردازد و پس از آن به سرعت وارد داستان فیلم می‌شود. داستان فیلم در واقع روایت ربوده شدن پسر سرکرده مافیای مواد مخدر هند توسط رقیب خود در بنگلادش است. پدر بچه که در زندان به سر می‌برد از افراد خود خواسته تا فرزند او را بدون پرداخت هیچ غرامتی پس بگیرند. اما از آن‌جایی که ربایندگان بچه را به شهر داکا (پایتخت بنگلادش) انتقال داده‌اند که دورتادور آن را آب فرا گرفته است این عملیات تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. به این دلیل پدر بچه اقدام به استخدام یک مزدور به نام تایلر کرده که همه اعتقاد دارند تنها او از پس این کار بر می‌آید. تایلر نیز که خانواده‌اش را از دست داده و در نا امیدی زندگی می‌کند، تنها به دلیل دریافت پولی برای گذران زندگی خود و بی‌تفاوت نسبت به خطرناک بودن این عملیات، مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد.

تایلر به‌عنوان یک سرباز استخدام شده، نخست تمایل زیادی به انجام این مأموریت ندارد و آن را صرفا به چشم یک کار معمولی نگاه می‌کند که باید جان یک پسربچه ربوده شده را از دست یک گروه قاچاقچی نجات دهد. اما داستان فیلم به همین سادگی ادامه پیدا نمی‌کند، تایلر پس از مدتی به این نتیجه می‌رسد که نجات دادن این پسر بچه وظیفه‌ی انسانی او است و هر آن‌چه در توان دارد را برای مقابله با دشمنان این پسر بچه فدا می‌کند. در برخی از سکانس‌ها؛ فیلم به مخاطب اتفاقات تلخ از دست دادن همسر و فرزند تایلر را یادآور می‌شود و پس از آن تایلر به این نتیجه می‌رسد تا با نجات این پسر بچه تا حدودی وجدان خود را از اتفاقات تلخ گذشته نجات دهد. تایلر به‌عنوان شخصیت اول به‌خوبی توانسته با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و از آن طریق تماشای فیلم را نیز لذت بخش‌تر و جذاب‌تر کند. تایلر نمادی از کهنه سربازانی است که به خاطر پایان یافتن مأموریت‌های اصلی تصمیم به انجام کارهای شخصی می‌گیرند و از آن طریق در تلاش برای کسب روزی و درآمد‌ اند. 

پس از آشنایی کوتاه مخاطب با داستان و شخصیت‌های آن کارگردان سریعا شروع به نمایش عملیات نجات و صحنه‌های اکشن بی‌نهایت آن کرده است. در حالت کلی پس از انتهای فیلم متوجه می‌شوید که داستان فیلم آن‌قدر کوتاه بوده که در کمتر از یک ساعت به بهترین شکل ممکن می‌توان آن را به نمایش گذاشت. صحنه‌های تکراری پر از زد و خورد نقش اول داستان یا بهتر است بگوییم قهرمان داستان تا حدی پیش می‌رود که تعداد قابل ملاحظه‌ای از بینندگان خود را در یک ساعت اول از دست می‌دهد. قابل حدس بودن داستان و سکانس‌های تکراری آن در واقع حسی را به مخاطب القا می‌کند که هدف کارگردان از ساخت این فیلم تنها نمایش تعداد زیادی صحنه‌ اکشن و جلوه ویژه بوده است. اگرچه این صحنه‌ها به خودی خود بسیار جذاب و هیجان‌انگیزند اما تکرار بیش از حد آن‌ها کلافه‌کننده است.

فیلم‌برداری حرفه‌ای

یکی از نقاط قوت «استخراج» را می‌توان فیلم‌برداری خوب آن دانست. اگرچه تصویربرداری صحنه‌های اکشن به‌مراتب سخت‌تر است اما در این فیلم با انتخاب درست زوایا و بهره‌گیری از تکنیک‌های مناسب، تصویربرداری‌های پیوسته‌ای از سکانس‌های اکشن انجام شده که آن‌ها را قابل‌باورتر کرده است.

فیلم سعی کرده تا با استفاده از تکنیک‌های سینمایی به شکلی درست، تمام هیجان‌‌های درون رخ‌دادهای به تصویر کشیده شده را به مخاطب خود انتقال دهد و از آن طریق دقایقی هیجان‌انگیز را ایجاد کند. این موضوع باعث شده تا فیلم «استخراج» به یک اکشن کامل سرگرم‌کننده همراه با سکانس‌های دلهره‌آور تبدیل شود که شانس جلب کردن توجه مخاطب خود را دارد و می‌تواند به‌خوبی در طول پخش خود مخاطب را با سکانس‌های مختلف هیجان زده کند. به‌طور کل می‌توان« استخراج» را یک اثر قابل قبول و جذاب از لحاظ تکنیکی دانست که با مخاطب ارتباطی عمیق و ژرف برقرار می‌کند و تماشای خودش را برای مخاطب لذت‌بخش می‌کند. 

فضاسازی مناسب -سبک زندگی

فضاسازی قابل درک

دقت کافی برای فضاسازی درست و بی‌نقص در این فیلم به کار رفته است. با تماشای «استخراج» از همان دقایق ابتدایی مخاطب کاملا در فضای فیلم وارد شده و به‌صورت غریزی با قهرمان داستان هم‌قدم می‌شود. پرداختن به جزئیات نیز کمک زیادی به باورپذیرتر شدن صحنه‌ها کرده است. از سبک خیابان‌ها و منازل گرفته تا رنگ و بوی زندگی در هند و بنگلادش و حتی استفاده از لباس‌‌های مخصوص این کشورها باعث درک درست بیننده از محیطی که داستان در آن روایت شده است، می‌شود.

فیلم به‌سادگی مخاطب خود را در دل اتفاقات یک کشور آسیای میانه قرار می‌دهد و از آن طریق همراه با کاراکترهایی از سراسر دنیا سعی در روایت داستان خود می‌کند. شاید بتوان گفت که«استخراج» به دلیل نوآوری خود در انتخاب بنگلادش برای لوکیشن مناسب روایت داستان خود، یک فیلم کامل جذاب همراه با تفاوت‌های قابل تحسین باشد. دلیل این موضوع نیز به تکرار کلیشه‌ای فیلم‌های اکشن همتای «استخراج» باز می‌گردد, چرا که بسیاری از آثار هالیوودی مشابه در طول چند سال گذشته بیشتر تمایل به روایت داستان و نمایش سکانس‌های هیچان‌انگیز خود در لوکیشن‌های خاورمیانه‌ای نظیر عراق و افغانستان داشته‌اند. 

بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه تکنیکی

«استخراج» فیلمی است که به‌خوبی از جلوه‌های ویژه میدانی و تکنیکی برای نمایش سکانس‌های پرهیجان خود استفاده کرده است. این موضوع باعث شده تا مخاطب در زمان تماشای آن به‌طور کامل در قلب رخ دادهای در حال نمایش قرار بگیرد و از تماشای آن‌ها لذت ببرد. جلوه‌های ویژه تکنیک به کار رفته در فیلم تا حدی جذاب و درست بوده‌اند که کمتر مخاطبی در زمان تماشای فیلم به مصنوعی بودن آن‌ها پی می‌برد و اغلب افراد با باور کردن این سکانس‌ها در قلب رخ دادهای به تصویر کشیده شده آن قرار می‌گیرند. 

دیالوگ‌های ساده و پیش پا افتاده

همان‌طور که گفته شد به نظر می‌رسد که کارگردان نهایت تلاش و همت خود را برای نمایش تصاویر جالب خرج کرده است. این در حالی است که فیلم نه تنها درون مایه و داستانی کوتاه دارد بلکه از دیالوگ‌های خاص و مؤثری نیز در آن استفاده نشده است. به‌طور کلی دیالوگ‌های این فیلم صرفاً برای اتصال صحنه‌های اکشن و در ابتدایی‌ترین حالت ممکن، به‌صورت مکالمه روزمره همه انسان‌ها به کار برده شده است.

شخصیت قهرمان داستان - مقاومت -شجاعت

روئین‌تن سازی قهرمان داستان

یکی از انتقاداتی که به فیلم «استخراج» و بسیاری از این دست می‌توان گرفت، روئین‌تن نشان دادن قهرمان داستان است. اگرچه فیلم‌های با ژانر اکشن همواره تا حدی اغراق در زمینه مبارزات قهرمان فیلم را در خود جای می‌دهند اما بیش از حد شدن این موضوع و رویین‌تن جلوه دادن بازیگر تا حدی کلافه‌کننده است. نشان دادن فردی که در صحنه‌های متوالی در حال مبارزه بی‌امان است اما باز هم بدون خستگی و حتی جراحتی همچنان ادامه می‌دهد مخاطب را آزرده می‌کند. البته در این فیلم با چند مثال نقض مانع از این موضوع شده است اما هم‌چنان تا حد زیادی به چشم می‌آید.

استخراج را ببینیم؟

در حقیقت فیلم «استخراج» فقط و فقط یک هدف ویژه داشته و آن هم چیزی جز نمایش سکانس‌های جذاب نبوده است. فیلم بیشتر سعی کرده تا با نشان دادن سکانس‌های اکشن با سطح هیجان مخاطب بازی کند و داستان در حاشیه این موضوع قرار دارد. همین مسئله باعث شده تا در زمان تماشای «استخراج» با داستان جذاب، پخته و قابل توجهی روبرو نباشیم. با این حال نمی‌توان این موضوع را به‌عنوان یکی از ضعف‌های فیلم در نظر گرفت. چرا که این اثر سینمایی توانسته با نشان دادن سکانس‌های هیجان‌انگیز و استفاده درست از جلوه‌های ویژه مخاطب خودش را به شکلی قابل توجه جذب تماشای خود کند و به رسالت خود برای به تصویر کشیدن یک اثر اکشن برسد. 

به‌طور کلی می‌توان فیلم «استخراج» را یک اثر سینمایی اکشن دانست که با جدیدترین تکنیک‌های سینمایی نوین ساخته شده است و توانسته به شکلی قابل توجه مخاطب را در بین اتفاقات نشان داده شده خود قرار دهد. همین موضوع کافی است تا بگوییم «استخراج» یک اثر سینمایی اکشن و جذاب است که می‌توان از تماشای آن لذت برد. هر چند که در زمان تماشای این فیلم با داستان قابل توجهی روبرو نخواهیم شد و نمی‌توانیم یک فیلم درام خوب را در دل آن بیابیم. برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

نویسنده مطلب
Bahareh Samariha - بهاره ثمریها
من بهاره ثمریها هستم. یه عشق عکاسی که دستی تو نویسندگی هم دارم. عاشق فیلم هستم به ویژه ژانر اجتماعی و ترسناک

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-24 00:53:07
دسته بندی ها