«داستان اسباب‌بازی 4»، ادامه‌ای جذاب برای یک مجموعه انیمیشن خاطره‌انگیز

16 اسفند 1399 - 11:00
فیلم و سریال - «داستان اسباب‌بازی 4»، ادامه‌ای جذاب برای یک مجموعه انیمیشن خاطره‌انگیز
«داستان اسباب‌بازی 4»، ادامه‌ای جذاب برای یک مجموعه انیمیشن خاطره‌انگیز
امتیاز مطلب: 71%

«داستان اسباب‌بازی 4»، ادامه‌ای جذاب برای یک مجموعه انیمیشن خاطره‌انگیز

انیمیشن: داستان اسباب‌بازی 4 (Toy Story 4)

ژانر: کمدی-خانوادگی

سال ساخت: 2019

کشور سازنده: آمریکا

کارگردان: جاش کولی (Josh Cooley)

فیلم‌نامه‌نویس: اندرو استنتون (Andrew Stanton)

صداپیشگان: تام هنکس (Tom Hanks)، تیم آلن (Tim Allen)، کیانو ریوز (Keanu Reeves)، آنی پاتس (Annie Potts)، تونی هیل (Tony Hale)، کریستینا هندریکس (Christina Hendricks)

شرکت تولید: والت دیزنی پیکچرز، پیکسار

توزیع‌کننده: استودیوی والت دیزنی

مدت‌زمان: 100 دقیقه

امتیاز IMDB :7.8

امتیاز Rotten Tomatoes :97%

وودی - داستان اسباب بازی 4 - دیزنی پیکچرز - پیکسار - کارتون

دوبله‌ی فارسی اختصاصی توسط گپ فیلم

گویندگان: امیر محمد صمصامی - علی همت مومیوند - نرگس فولادوند - مهتاب تقوی - حسن کاخی - شهراد بانکی - محمدعلی جان‌پناه - علیرضا شایگان - پانته‌آ رهنمون - افسانه آریا بقا - آیدا بندری - بابک اشکبوس - مریم معینیان - علی‌اصغر رضایی نیک - نیلوفر حدادی

مترجم: نیلوفر حدادی

در ادامه با نقد و بررسی این اثر در یوکن همراه ما باشید.

تاریخچه‌ی داستان اسباب‌بازی‌ها

«داستان اسباب‌بازی» اولین انیمیشن کامپیوتری شرکت پیکسار است که در سال 1995 منتشر شد و از دید «انجمن فیلم آمریکا» یکی از 10 فیلم-انیمیشن برتر جهان است. «داستان اسباب‌بازی 2» در ادامه‌ی این فیلم در سال 1999 و «داستان اسباب‌بازی 3» در سال 2010 ساخته شد.

سرانجام در سال 2019 شرکت پیکسار به همراه دیزنی تصمیم به ساخت ادامه‌ی این مجموعه فیلم با عنوان «داستان اسباب‌بازی 4» گرفتند. با توجه به پایان‌بندی قسمت آخر این مجموعه، ساخت قسمت جدیدی از آن دور از انتظار بود. در داستان اسباب‌بازی 3 قصه‌ی فیلم با یک پایان جذاب به‌خوبی بسته شد و مخاطبین این مجموعه فیلم انتظار قسمت جدیدی از آن را نداشتند.

با این‌حال طرفداران یک نسل از داستان اسباب‌بازی‌ها بی‌صبرانه منتظر بودند تا ببینند پیکسار می‌خواهد چه قصه‌ی تازه‌ای از شخصیت‌های محبوبشان رو کند.

نگاهی به داستان کلی این مجموعه فیلم

برای تماشا و دانلود فیلم «داستان اسباب‌بازی 4» دوبله‌ ، به وب‌سایت گپ فیلم مراجعه کنید. مجموعه‌ی داستان اسباب‌بازی‌ها با قصه‌ی پسربچه‌ای به نام «اندی» شروع می‌شود که عاشق اسباب‌بازی‌هایش است. «وودی» که اسباب‌بازی موردعلاقه‌ی اندی است، یک گاوچران قدیمی و رهبر تمامی اسباب‌بازی‌های اندی است. زمانی که اندی یک اسباب‌بازی جدید هدیه می‌گیرد، حس حسادت وودی را برانگیخته و موجب چشم‌وهم‌چشمی میان اسباب‌بازی‌ها می‌شود.

سه قسمت اول مجموعه داستان اسباب‌بازی‌ها، سرشار از درس‌های زندگی است. حسادت و رقابت بین اسباب‌بازی‌ها، حس عشق و محبت و حمایت آن‌ها از صاحبشان، تلاش برای زنده ماندن و جنگیدن تا پای مرگ برای اهدافشان را با دیدن قسمت‌های قبل تجربه کرده‌ایم. این مجموعه‌ی انیمیشن برای مخاطبینش سرشار از لحظه‌های به‌یادماندنی و ماندگار بود.

یک نسل به همراه «اندی» با این اسباب‌بازی‌های سخن‌گو زندگی کرد و درنهایت با بزرگ شدن اندی و واگذاری اسباب‌بازی‌هایش به دختر کوچک همسایه، «بانی» از آن‌ها دل کند. پایانی برای قسمت سوم این مجموعه انیمیشن که احتمال ادامه‌ دادن آن بعید به نظر می‌آمد.

قسمت چهارم انیمیشن داستان اسباب‌بازی‌ها با قصه‌ای تازه

در قسمت چهارم، پیکسار برگ دیگری از خلاقیت خود را در این انیمیشن نوستالژیک رو کرد. با این‌که انتظار می‌رفت این قسمت صرفا کش دادن داستان و ادامه‌ای بی‌محتوا برای گرفتن گیشه و تکرار فروش‌های بی‌سابقه‌ی سه قسمت قبلی باشد، اما داستان جدید توانست انتظار مخاطبین را تا حد زیادی برآورده کند.

«وودی» با این‌که اسباب‌بازی محبوب صاحب جدیدش (بانی) نیست، دیگر حسادت نمی‌کند. او در طی این چهار قسمت کاملا رشد کرده و پخته‌شده و خود را پدر بقیه‌ی اسباب‌بازی‌ها می‌داند. او احساس همدلی با صاحب جدیدش دارد و در روز اول مهدکودک او، با وجود مخالفت بقیه‌ی اسباب‌بازی‌ها، خودش را در کوله‌ی او جا می‌دهد تا مراقبش باشد.

در مهدکودک به‌طور مخفیانه به او کمک می‌کند تا با چند وسیله‌ی بی‌مصرف یک اسباب‌بازی جدید بسازد. «بانی» اسم این اسباب‌بازی را فورکی می‌گذارد (چون از یک چنگال بچگانه ساخته‌شده است). بانی باوجود داشتن دیگر اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت، عاشق این اسباب‌بازی دست‌ساز می‌شود.

آیا اسباب‌بازی‌ها احساسات انسانی دارند؟

بی‌شک همه ما در طی سپری کردن دوران کودکی به اسباب‌بازی‌هایمان چشم دوخته و برای لحظاتی فکر کرده‌ایم دنیای آن‌ها چگونه است؟ گذشته‌ی آن‌ها چیست؟ آیا اسباب‌بازی‌ها هم می‌میرند یا احساسات انسانی دارند؟ زمانی که ما خوابیم یا خانه را ترک می‌کنیم اسباب‌بازی‌ها به چه‌کاری مشغول می‌شوند؟

وودی - داستان اسباب بازی 4 - دیزنی پیکچرز - پیکسار - کارتون

«داستان اسباب‌بازی‌های 4» پاسخ این سؤالات را با طرح یک تخیل به تصویر می‌کشد و در انجام آن موفق عمل می‌کند. خط داستانی سینوسی‌ست و به‌هیچ‌ عنوان دچار یکنواختی نمی‌شود. فیلم بیش از آن‌که یک انیمیشن سرگرم‌کننده باشد، یک کلاس درس فلسفه است. ما تعاملات و رخدادهایی در زندگی و زیست اسباب‌بازی‌هایی را شاهدیم که همگی، نمادی از انسان‌های در جست‌وجوی معنا هستند.

می‌توان به کاراکتر «گبی گبی» به‌عنوان یک کاراکتر کلیدی اشاره کرد که به علت خراب بودن جعبه‌ی صدایش هیچ‌گاه فرصت ماجراجویی‌های تازه و همراهی با یک بچه را نداشته و تمام زندگی‌اش را در تنهایی یک عتیقه‌فروشی، همراه با چند عروسک محافظ که صورت نسبتا ترسناک و یک‌شکل دارند سپری کرده است. او در بی‌معنایی مفرط به سر می‌برد و تمام رؤیای او به دست آوردن یک جعبه‌ی صدای سالم و تغییری در سبک زندگی‌‌اش به‌عنوان یک اسباب‌بازی ست.

همچنین «بو» که درصحنه‌های آغازین همراه با سه گوسفند محبوب و دوست‌داشتنی‌اش درون جعبه‌ای قرار می‌گیرد و در یک‌شب بارانی پر ماجرا از خانه و بچه‌ای که سعی در محافظت و شاد کردن او را داشته دور می‌شود.

زندگی این دو به‌عنوان اسباب‌بازی در بحران ملال‌آوری می‌گذرد. با این‌حال بین گبی گبی و بو تفاوت‌هایی از حیث انتخاب شیوه‌ی زندگی وجود دارد. بو به «وودی» می‌گوید سرنوشت ما اسباب‌بازی‌ها همین است، بچه‌ها روزانه اسباب‌بازی‌هایشان را گم می‌کنند یا دور می‌اندازند و اگر یک اسباب‌بازی آن‌قدر خوشبخت باشد که به چنین وضعیتی دچار نشود، درنهایت بچه‌های ما بزرگ می‌شوند و دیگر نیازی به ما ندارند.

اسباب‌بازی‌ها از بچه‌های خود محافظت می‌کنند

در فیلم تمام اسباب‌بازی‌ها رؤیای داشتن یک بچه را دارند. نکته‌ی جالب این است که آن‌ها کودکان را صاحب خود نمی‌دانند، بلکه بچه‌ی خود تلقی می‌کنند و وظیفه‌ی خود را محافظت از آن کودک می‌دانند. کاری که «وودی» در تمام طول داستان مدام به خود و دیگران گوشزد می‌کرد.

زمانی که «بانی» در اولین روز مهدکودک «فورکی» را با آشغال‌ها و چنگال درون سطل اشغال درست کرد، شادمانی عظیمی را به دست آورد که وودی دریافت، فورکی نباید به‌هیچ‌عنوان از بانی دور بماند. بانی با او خوشحال است و به او نیاز دارد.

وودی - داستان اسباب بازی 4 - دیزنی پیکچرز - پیکسار - کارتون

اسباب‌بازی‌های انیمیشن ما تنها اسباب‌بازی‌هایی نیستند که با روی برگرداندن انسان‌ها شروع به حرکت و گپ و گفت می‌کنند، آن‌ها وظیفه‌شناس، کنش‌مند و دارای عاطفه‌اند و حتی شبیه انسان‌ها، ایدئولوژی و باورهای شخصی و جمعی دارند. فورکی با زباله‌های دورریختنی به هویت رسیده بود و یک پیام «داستان اسباب‌بازی‌های 4» می‌تواند این باشد که از دل کم‌مصرف‌ترین چیزها نیز می‌توان به ارزش‌ها دست‌یافت. کمی خلاقیت و نوآوری برای دنیای کودکانه، قابل‌تحسین است.

در نیمه‌ی دوم فیلم زمانی که «گبی گبی» با تعمیر یافتن جعبه‌ی صدایش نیز تنها مانده بود، وودی و بو به او یادآور شدند که شاید مشکل اصلی گبی گبی این است که قهرمانان این قصه اسباب‌بازی‌هایی هستند با نقص‌هایی که مانع پیشرفتشان نمی‌شود. تمام عمر روی قفسه‌های یک عتیقه‌فروشی نشسته و منتظر است تا خوشبختی و یک زندگی شاد به سراغ او بیاید، او باید از این‌جا بیرون برود و سرنوشتش را رقم بزند، حتی به‌عنوان یک اسباب‌بازی گم‌شده. این زیباترین پیامی‌ست که فیلم به مخاطب ارائه می‌کند. در جریان بودن و اجتناب از تبدیل‌شدن به یک شخصیت منفعل.

این کاری‌ست که «بو» نیز انجام داده بود و پس از رها شدن توسط بچه‌ای که با او زندگی می‌کرد و گذراندن مدت زیادی پشت شیشه‌ی یک عتیقه‌فروشی، تصمیم به کشف دنیای بیرون گرفته بود. او دیگر یک عروسک کمر باریک با چراغ‌های روشنی که روی طاقچه‌ها و در مجاورت پنجره خودنمایی می‌کرد نبود، دستش شکسته بود و مدت زیادی را در خاک و زمین شهربازی غلت می‌زد، با این‌حال او دست‌‌آوردهای مهمی به‌عنوان یک عروسک گم‌شده و بدون بچه داشت.

قدرت درونی و تجربیاتی که می‌توانست در حل هر معما و حادثه‌ای کارساز باشد. او توانسته بود گروهی از اسباب‌بازی‌های گمشده تشکیل دهد و به‌گونه‌ای آن‌ها را مدیریت و رهبری کند که حتی از ناکامی‌ها و رنج‌هایشان نیز در جهت انجام یک کار گروهی به‌خوبی بهره ببرند؛ مانند یاس اسباب‌بازی موتورسوار کانادایی.

این یک پیام بسیار روشن برای مخاطبان داستان اسباب‌بازی‌هاست. قهرمانان این قصه اسباب‌بازی با دست شکسته و دارای ضعف‌های کوچکی هستند که این نقص‌ها به‌هیچ‌عنوان مانعی برای پیشروی آن‌ها نیست.

مرگ برای یک اسباب‌بازی چگونه است؟

ماهیت «مرگ» در تمامی فیلم به چشم می‌خورد. مرگ برای اسباب‌بازی چیست؟ گم‌شدن؟ فراموش‌شدن؟ دور انداخته شدن؟ آن‌ها چگونه باید باوجود چنین احتمالات ترسناکی با خوشحالی زندگی کنند؟

وودی - داستان اسباب بازی 4 - دیزنی پیکچرز - پیکسار - کارتون

ما صحنه‌ای را می‌بینیم که «وودی» مدت زیادی در کمد مانده و اسباب‌بازی ساعت به او یادآوری می‌کند این سومین بار در هفته است که «بانی» او را انتخاب نکرده. برای یک اسباب‌بازی هیچ‌چیز تلخ‌تر از این نیست که نتواند بچه‌اش را خوشحال کند. این حالت استعاری تمام چیزیست که ما به‌عنوان یک انسان فانی در زندگی روزمره خود احساس می‌کنیم.

فیلم می‌تواند حتی مخاطبان بزرگ‌سال خود را شگفت‌زده کند و با لایه‌های فلسفی خود و شخصیت‌پردازی‌های دوست‌داشتنی و دقیق، آن‌ها را در موقعیت‌های بحث‌برانگیز به چالش درونی بکشاند.

داستان اسباب‌بازی 4 یک نوستالژیِ پر از جذابیت است

قسمت چهارم داستان اسباب‌بازی یک انیمیشن جذاب و موفق است. با این‌که هدف پیکسار بیشتر مخاطبین بزرگ‌سالی است که با قصه‌ی «وودی» و دوستانش بزرگ‌شده‌اند، اما مخاطب خردسال خود را نیز فراموش نکرده است و سرشار از معنا و مفاهیم عمیق زندگی برای کودکان و نوجوان است.

هرچند این اثر وام‌دار درون‌مایه‌ی قسمت‌های قبلی خود و به‌خصوص شخصیت‌پردازی هرکدام از اسباب‌بازی‌ها و خاطره‌انگیز بودن آن‌ها برای طرفدارانش است، اما نمی‌توان از این نکته غافل شد که مستقلا قابل ‌احترام است و حرفی برای گفتن دارد.

انیمیشنی که می‌تواند همه‌ی سنین را تا آخر با خود همراه کند و حس و حال خوب و عاشقانه‌ای را در ذهن آن‌ها باقی بگذارد که بعید به نظر می‌رسد تا مدت‌ها پاک شود. قصه‌ای که هر علاقه‌مند به فیلمی را می‌تواند راضی نگه دارد.

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله / زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

نویسنده مطلب
Amirhosein Azhand - امیرحسین آژند
من یه دوست دار فیلمم که هر از گاهی دستی بر قلم میبرم

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-06 23:40:21
دسته بندی ها