10 راهکار برای این که از وقت‌های مرده بهترین استفاده را ببریم

5 اردیبهشت 1400 - 6:00
مدیریت زمان - 10 راهکار برای این که از وقت‌های مرده بهترین استفاده را ببریم
10 راهکار برای این که از وقت‌های مرده بهترین استفاده را ببریم
امتیاز مطلب: 79%

وقتی منتظر چیزی یا کسی هستید، انگار زمان از حرکت باز می‌ایستد. هر چقدر انتظارتان طولانی‌تر شود، بی‌حوصله‌تر خواهید شد و حتی ممکن است به خاطر روحیه بدی که دارید، تمام روزتان را از دست بدهید. همه‌ی افراد چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند؛ اما گاهی می‌توانید از قبل پیش‌بینی کنید که قرار است منتظر بمانید و گاهی هم نه. با یوکن همراه باشید تا مدیریت زمان‌های مرده را یاد بگیرید.

لازم است نگرش‌تان را نسبت به زمان انتظار تغییر دهید و به کارهای مثبتی فکر کنید که می‌توانید در این مواقع انجام دهید. اکنون چند ایده کاربردی ارائه می‌دهیم که امتحان کردن آن‌ها ارزشمند است. بار دیگر که مجبور شدید منتظر بمانید، آن‌ها را به کار ببندید تا زمان انتظار سریع‌تر سپری شود و شما هم بتوانید مدیریت زمان‌های مرده خود را بدست بگیرید.

حتما در این موقعیت‌هایی گیر افتاده‌اید؛ وقتی به‌موقع به مطب دکتر می‌رسید اما متوجه می‌شوید چند نفر دیگر که قبل از شما نوبت داشته‌اند، هنوز در صف انتظار هستند؛ ساعات زیادی در فرودگاه منتظر می‌مانید، اما اعلام می‌کنند پرواز تأخیر دارد یا ساعتش تغییر کرده است؛ کار پیش ‌پا افتاده‌تان در بانک یا اداره‌ی پست، چند ساعت طول می‌کشد.

اگر پدر یا مادر هستید، احتمالا به خاطر فعالیت‌های مختلف مربوط به فرزندانتان (مانند شرکت در تمرین فوتبال، کلاس شنا، کلاس پیانو و...) زمان‌های انتظارِ از پیش برنامه‌ریزی‌شده دارید. وقتی مشغله‌ی زیادی دارید و تحت‌ فشار هستید، حتی انتظارِ کوتاه نیز برایتان سخت خواهد بود. هر زمانی که منتظر می‌مانید، دقیقه‌ای است که هدر می‌رود و دیگر هم بر نمی‌گردد.

اگر برنامه‌ای برای استفاده از «زمان انتظار» نداشته باشید، احتمالا خسته‌کننده‌ترین زمان خواهد بود؛ اما با کمی برنامه ریزی می‌توانید از این زمان، بهترین بهره را ببرید و به زمانی پُربار تبدیل کنید، حتی گاهی با کمال تعجب می‌بینید که عاشق این زمان‌های انتظار هستید.

راهکارهایی که به شما کمک می‌کند از زمان انتظارتان بیشترین بهره را ببرید

1. از زمان انتظار برای رفع استرس و تمدد اعصاب استفاده کنید

با گوشی‌تان بازی کنید، سری به فضای مجازی بزنید، ایمیل‌هایتان را چک کنید. مجله بخوانید. کتاب مورد علاقه‌تان را همراه داشته و خود را با آن سرگرم کنید. به موسیقی یا پادکست گوش دهید. در حقیقت، در زمان‌های انتظار به طور آگاهانه استراحت و تفریح کنید، نه این‌که تمام این کارها را تنها به خاطر بی‌حوصله بودنتان انجام دهید.

2. برای مابقی روزتان برنامه‌ریزی کنید

گاهی آن‌قدر سرمان شلوغ است که اغلب به خطر سرگردانی زیاد به بن‌بست می‌رسیم. در زمان انتظار لیستی از کارهای واجب تهیه کنید و روزتان را طوری اولویت‌بندی یا سازماندهی کنید که بعد از اتمام زمان انتظار، به بهترین نحو ممکن به مابقی کارهایتان برسید.

3. به تماس‌های تلفنی‌تان رسیدگی کنید

در طول هفته آن‌قدر مشغول هستید که نمی‌توانید به دوستان و اقوامتان تلفن بزنید؟ آخر هفته‌ها نیز احساس تنبلی و خواب‌آلودگی می‌کنید و حوصله ندارید تلفن را بردارید و جویای حال عزیزانتان شوید؟ پس زمان انتظار بهترین فرصت برای برقراری چنین تماس‌هایی است.

4. آن سوی دیگر مغزتان را ورزش دهید

اگر کار شما نیاز به تفکر منطقی دارد، از زمان انتظار برای تمرین دادن بخش خلاق مغز خود استفاده کنید. به شیوه دودِل (Doodle) نقاشی بکشید، شعر بنویسید، داستانی برای خوابیدن بچه‌هایتان بسازید، با گوشی هوشمندتان بازی کنید یا به عکس‌های موجود در اینترنت نگاهی بیاندازید. بر عکس، اگر در حرفه‌ی خلاقی فعالیت می‌کنید، از زمان انتظار برای به کار انداختن سمت منطقی مغزتان استفاده کنید. جدول کلمات متقاطع یا سودوکو حل کنید، حساب‌وکتاب دسته‌چکتان را انجام دهید یا برای کنسرت موردعلاقه‌تان بلیت بگیرید.

5. با امکانات گوشی هوشمندتان آشنا شوید

تلفن‌های هوشمند امکانات و برنامه‌های کاربردی زیادی دارند که برای یادگیری همه‌ی آن‌ها نیاز به زمان زیادی خواهید داشت. حتی ساده‌ترین گوشی‌ها هم یادآور، زنگ هشدار، ماشین‌حساب و... دارند. وقتی در مطب دکتر یا ایستگاه اتوبوس منتظر هستید، از این فرصت برای آشنایی با تمام امکانات گوشی همراهتان استفاده کنید.

6. با کسی وارد صحبت شوید

معاشرت با غریبه‌ها کمک می‌کند چیزهای زیادی یاد بگیرید. شاید بتوانید رستوران جدیدی را پیدا کنید یا مشکلی را حل کنید یا اسرار ارزشمندی از زندگی بیاموزید که تنها افراد عارف می‌توانند به شما یاد دهند. لذت کمک کردن به افراد غریبه را نادیده نگیرید. ظاهر شدن در نقش فردی آگاهی‌دهنده یا حل‌کننده‌ی مشکل ممکن است تأثیر مثبتی روی زندگی‌تان بگذارد.

7. اجازه دهید حواستان پرت شود

به ذهنتان اجازه‌ی خیال‌بافی بدهید، البته نه از نوعی که شامل زندگی روزمره‌تان می‌شود و جزئیات خسته‌کننده‌ای دارد، زیرا تنها باعث می‌شود بیشتر دچار استرس و دل‌مشغولی شوید. پس بهتر است به کار مورد علاقه‌تان یا تعطیلات پیش رویتان فکر کنید. این نوع خیال‌بافی باعث ایجاد آرامش می‌شود و حتی ممکن است جرقه‌ای برای ماجراجویی جدید باشد.

8. داشته‌هایتان را در نظر بگیرید

گاهی به‌قدری درگیر مشکلات و روزمرگی‌ها می‌شویم که فرصتی برای شمردن نعمت‌هایمان نداریم. پس در زمان انتظار به تمام چیزهای خوبی که در زندگی‌تان دارید فکر کنید و برای کسانی که به فراهم شدن آن‌ها کمک کرده‌اند، دعای خیر کنید. نقش خود را در موفقیت‌تان دست کم نگیرید؛ قدردان تمام چیزهای خوبی باشید که در شما وجود دارد و از این طریق روحیه‌تان را بهبود دهید.

9. مراقبه کنید

در هر جایی می‌توانید مراقبه کنید، بدون این‌که نیاز به وسیله، موسیقی خاص، تکرار ذکری ویژه یا نشستن در حالتی بخصوص باشد. مراقبه وسیله‌ای برای آرام کردن ذهن و دور شدن از استرس است. آن را دست کم نگیرید.

10. ورزش کنید یا حرکات کششی انجام دهید

یک بار در فرودگاه گیر افتادم؛ توقف طولانی‌مدت و پروازِ به تأخیر افتاده، واقعاً کلافه‌ام کرده بود. در حالی‌که بدون هدف قدم می‌زدم، در گوشه‌ی خلوتی از فرودگاه، خانمی را دیدم که حرکات کششی انجام می‌داد. او آرام، متین و الهام‌بخش به نظر می‌رسید. پس با توجه به جایی که در آن‌جا منتظر هستید، حرکات کششی انجام دهید و این کار را مد نظر داشته باشید.

زمان انتظار هر طوری که باشد، برنامه‌ریزی‌شده یا برنامه‌ریزی نشده، خوشایند هیچ کسی نیست؛ اما اگر بتوانید از آن به درستی استفاده کنید، ممکن است برایتان لذت‌بخش باشد و از آن استقبال کنید. شما در زمان‌های طولانی انتظار چه کاری انجام می‌دهید؟ برخی کارهای موردعلاقه‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع: pickthebrain

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-12 05:45:50
دسته بندی ها