23 مهارت توسعه فردی که به شخصیتی قوی منجر می‌شود

15 اردیبهشت 1400 - 11:00
مدیریت شخصی - 23 مهارت توسعه فردی که به شخصیتی قوی منجر می‌شود
23 مهارت توسعه فردی که به شخصیتی قوی منجر می‌شود
امتیاز مطلب: 75%

هم‌اکنون در عصری رقابتی به سر می‌بریم که ویژگی‌های منحصربه‌فرد می‌تواند ما را در گروه موفق‌ترین افراد قرار دهد. پس برای این‌که از بقیه جلو بزنید، باید روی ایجاد مهارت‌های ویژه کار کنید. با این‌وجود، اشتیاق افراد و تمایل آن‌ها به یادگیری مهارت‌های جدید مربوط به حوزه توسعه فردی است. با یوکن همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین مهارت‌های توسعه فردی را معرفی کنیم که باعث ایجاد شخصیتی قوی می‌شوند؛ چرا که می‌گویند «تغییر از خود شما آغاز می‌شود» پس برای مواجهه با دنیا خود را آماده کنید.

1. فضایی الهام‌بخش ایجاد کنید

اولین مهارت توسعه فردی، ایجاد فضایی الهام‌بخش برای خودتان است. این فضای آرامش‌بخش به شما کمک می‌کند خودتان را تجزیه‌وتحلیل کنید. فضای آرام، مرتب و منظم، میزان انرژی مثبت را در شما افزایش داده و باعث انگیزه‌بخشی‌تان می‌شود. این انگیزه به مرور، تمرکز را در شما بالا برده و تغییرات مثبت شگفت‌انگیزی در زندگی‌تان ایجاد می‌کند. در مقابل، یک فضای نامرتب و به‌هم‌ریخته باعث اعصاب خوردی تان می‌شود و انگیزه شما را می‌گیرد.

2. تمرین کنید

آیا در زمان مدرسه، فوتبال یا ورزش دیگری انجام داده‌اید؟ حتما معلم یا مربی‌تان این جمله را گوشزد کرده است: «تمرین باعث پیشرفت بیشتر می‌شود». این جمله قدمت زیادی دارد اما معنای آن هنوز هم جدید است و به شما کمک می‌کند مهارت‌های توسعه فردی خود را تقویت کنید. علاوه بر آن، تمرین مدام روی مهارت‌هایتان باعث افزایش توانایی شما شده و باعث می‌شود در آن مهارت خاص به پیشرفت چشم‌گیری برسید. به‌عنوان‌مثال، جکی چان با تمرین و پشتکار فراوان به استاد کنگ‌فو تبدیل شد.

3. بر ترس‌های خود غلبه کنید

دیگر مهارت توسعه فردی که به ایجاد شخصیتی قوی منجر می‌شود، غلبه بر ترس است. جمله رایجی و البته اشتباهی وجود دارد که می‌گوید یک انسان نباید از هیچ موقعیتی بترسد. هر فردی روی این کره خاکی ترس‌هایی دارد و این ترس باعث عقب ماندن از توسعه فردی می‌شود. پس همیشه روی جنبه مثبت هر چیزی کار کنید و بر ترس خود غلبه کرده و به سمت جلو حرکت کنید تا به موقعیت‌های بالاتری در زندگی خود برسید.

4. از منطقه امن خود خارج شوید

در گام بعدی توسعه فردی، از منطقه امن خودتان بیرون بیایید. شما همیشه نگاهی روبه‌جلو داشته باشید و سعی کنید آن مناطق را پشت سر بگذارید. اگر یک کشاورز به‌سختی کار و تلاش نکند، هرگز نمی‌تواند بر گرسنگی مردم دنیا غلبه کند. پس باید با تلاش زیاد تمام آن راحتی‌ها را پشت سر بگذارید.

سختی ناشی از گذر از این راحتی‌ها به موفقیت هر چه بیشتر شما کمک می‌کند. در حقیقت، پشت سر گذاشتن راحتی‌های پرهزینه شما را به‌اندازه‌ای قوی می‌کند که با مشکلات زندگی مواجه شوید.

5. نوشتن لیست کارهایی که باید انجام شوند

سعی کنید عادت نوشتن لیست کارها را در خود به وجود آورید. در واقع، برای تکمیل همه‌ی کارها به نوشتن لیست کارها نیاز دارید. این لیست باعث انجام کارهای درست می‌شود و به شما اطمینان می‌دهد که کارها سر موقع انجام می‌شوند. داشتن چنین لیستی کیفیت و کمیت کار را به شما گوشزد می‌کند و این اطمینان را به وجود می‌آورد که تمام کارها انجام می‌شوند. پس موفقیت‌تان تضمین شده و زندگی‌تان پربارتر می‌شود.

6. زمان انجام کار رسیده است

بهترین روش برای یادگیری، انجام کارهاست. بعد از این‌که لیست کارها را آماده کردید، نوبت به انجام کار رسیده است. بعد از انجام کار انرژی مثبت زیادی دریافت می‌کنید و می‌توانید کارهای بعدی را انجام دهید.

7. روی خصوصیات منفی خود کار کنید

روش دیگر برای توسعه فردی این است که عادت‌های بد را کنار بگذاریم. همه می‌دانیم هیچ‌کس در این دنیا کامل و بی‌نقص نیست. هر کسی عادت‌های بدی دارد که باید آن‌ها را متوقف کند. پس برای توسعه فردی، بسیار واجب است که عادت‌های بد مانند خواب زیاد، سیگار کشیدن، بی‌خیالی، تأخیر در انجام کارها و دیگر عادات مخربی که در شما وجود دارد را کنار بگذارید.

8. روی عادات خوب خود تمرکز کنید

شما همیشه باید به دنبال ایجاد عادات جدید و خوب باشید. این عادت‌ها شامل زود خوابیدن، زود بیدار شدن، تمرین منظم، انجام یوگا، مطالعه و... است. توسعه این عادت‌ها به شما کمک می‌کند به شخصیتی جذاب و قوی دست یابید. ایجاد عادت مطالعه به شما کمک می‌کند دانش خود را توسعه دهید و عادت ورزش یا یوگا نیز کمک می‌کند تناسب‌ اندام خود را حفظ کنید.

9. با افراد سرسخت در ارتباط باشید

نکته‌ی مهم دیگر برای توسعه فردی یادگیری روش‌هایی برای دست‌وپنجه نرم کردن با افراد سرسخت است. گاهی چنین موقعیتی برای ما ایجاد می‌شود و ما نمی‌توانیم با دسته‌ای از افراد که واقعا سخت هستند، ارتباط برقرار کنیم. این افراد ممکن است در بین دوستان، رئیس و دیگر افراد پیدا شوند. پس باید روش‌هایی را برای کنار آمدن با آن‌ها یاد بگیرید تا هنگام کار دچار مشکلی نشوید.

10. سعی کنید روش‌های جدید را یاد بگیرید

برای توسعه فردی باید روی یافتن روش‌های جدید برای مواجهه با چالش‌های روزانه که زندگی در مقابلتان قرار می‌دهد، تمرکز کنید. پس بازی‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ بازی‌های فکری مانند شطرنج به ما روش‌های توسعه فردی را یاد می‌دهند که می‌تواند به ما برای بردن بازی کمک کند. به‌عنوان‌مثال، این تکنیک‌ها می‌توانند در زندگی ما برای حل برخی مشکلات استفاده شوند.

11. تمرینات مدیتیشن را انجام دهید

آسان‌ترین و در عین ‌حال رایج‌ترین راه برای فاصله گرفتن از تنش‌های زندگی، مراقبه است. مراقبه سیستم عصبی بدن را آرام کرده و آرامش درونی را فعال می‌کند. این آرامش درونی روی مغز اثر گذاشته و به پایین آوردن جریان خون در بدن منجر می‌شود که به از بین رفتن تنش می‌انجامد. مراقبه شباهت زیادی به یک تیر و دو نشان دارد. اول اینکه استرس را از بین می‌برد و دوم این‌که به افزایش تمرکز و متمرکز شدن توان فرد که برای توسعه فردی بسیار مهم است، کمک می‌کند.

12. یک همراه خوب داشته باشید

داشتن یک همراه خوب همیشه انرژی مثبت شما را بالا برده و شما را در مسیر درست قرار می‌دهد. دست یافتن به ویژگی‌های خوب با وجود یک همراه خوب ممکن است. شما هم‌چنین نکات زیادی درباره روش ارائه، سخنرانی و دیگر موارد یاد می‌گیرید.

13. قبول کنید چیزی که رفته است، رفته

حتما با افرادی مواجه شده‌اید که برای کارهای گذشته خود مانند اشتباهات و تعهدات غلط، دچار حسرت می‌شوند و افسوس می‌خورند که این کار به توسعه فردی‌شان آسیب می‌رساند؛ بنابراین همیشه روی موقعیت‌های فعلی تمرکز کرده و گذشته را رها کنید. این یک واقعیت است که چیزی که گذشته، دیگر گذشته و باید آن را رها کنیم. پس شادی امروز خود را فدای مرور خاطرات گذشته نکنید.

14. دشمنان، آینه شما هستند

یک دوست ممکن است خصوصیات و رفتارهای بد شما را پنهان کند اما دشمن همانند آینه است و هرگز راجع به شما دروغ نمی‌گوید. دشمن تصویر واقعی شما را نشان می‌دهد و شما را از حقایقی که درباره شخصیت خود نمی‌دانستید آگاه می‌کند. این یک روش برای توسعه فردی است که به شما چیزی را نشان می‌دهد که باید روی آن کار کنید.

15. به تعطیلات بروید

حتماً قبول دارید کار کردن در طولانی‌مدت و بالا رفتن بهره وری کارها می‌تواند منجر به جسمی خسته و تنبل شود. به همین خاطر، لازم است برای حفظ عملکرد خوب خود، به بدنتان استراحت دهید. پس بهتر نیست چند روز به مسافرت بروید؟ شما می‌توانید برای سفری کوتاه برنامه‌ریزی کنید تا هم بدنتان را خوشحال کنید و هم ذهنتان را سروسامان دهید و هم خروجی بهتری خواهید داشت.

16. یک سرگرمی جدید پیدا کنید

انگیزه برای همه لازم است زیرا عملکرد سیستم عصبی را در بدن ما بهبود می‌دهد. پس همیشه به دنبال یادگیری مهارت‌های جدید باشید مانند نقاشی، سفالگری، مطالعه و دیگر موارد. دنبال کردن این مهارت‌های جدید به شما کمک می‌کند تا جنبه‌های فیزیکی، احساسی و ذهنی شخصیت خود را ارتقاء دهید. همچنین به شما کمک می‌کند روی چیزهایی که شادی درونی‌تان را افزایش داده و استرس را از زندگی‌تان دور می‌کند، کار کنید.

17. آمادگی جسمانی خود را حفظ کنید

یک شخصیت قوی با داشتن بدنی خوب سنجیده می‌شود؛ پس وظیفه شماست که روی مسائل مرتبط به فیزیک بدنی خود کار کنید. برای جذاب‌تر کردن بدن خود، به مدت سه روز در هفته 15 دقیقه پیاده‌روی کنید؛ البته ورزش‌های دیگری مانند شنا را امتحان کنید. این کار بدنتان را شکل داده و قدرت بدنی شما را بالا می‌برد.

18. رقیب خوبی برای خود پیدا کنید

برای اینکه طعم موفقیت واقعی را بچشید، باید رقابتی انجام بگیرد و احساس رقابت زمانی شکل می‌گیرد که با یک رقیب قوی مواجه شوید. یافتن یک رقیب مستقل قوی می‌تواند به یک مقایسه سالم تبدیل شود که شما را به جلو هدایت می‌کند تا بهترین عملکرد را داشته باشید و تمام توانایی‌های پنهان شما را آشکار می‌کند. پس به شما کمک می‌کند تا شخصیت خود را ارتقاء دهید.

19. یک شخصیت ایده آل انتخاب کنید

ما اغلب با برخی افراد در زندگی خود مواجه می شویم که تأثیر عمیقی روی ذهن و روحمان می‌گذارند و ما آن فرد را تحسین می‌کنیم. این شخصیت‌ها خصوصیاتی دارند که ما آن‌ها را دوست داریم و وظیفه ماست که ایده آل خود را دنبال کنیم تا به بالاترین حد توسعه فردی در زندگی‌مان دست‌یابیم.

20. متعهد به پیشرفت باشید

شما همیشه باید به دنبال تعهد باشید که توسعه فردی را به دنبال دارد. یک تعهد تغییراتی که ما در زندگی‌مان جذب می‌کنیم را نشان می‌دهد که ممکن است دنبال کردن یک برنامه مشخص یا وقت گذاشتن برای چیزهایی باشد که شما را خوشحال می‌کند، باشد. شاد نگه‌داشتن روحتان باعث ساختن یک شخصیت شاد و خوشحال می‌شود که بودن او در یک محیط باعث شادی آن می‌شود. پس تعهد نیز اثرات زیادی روی توسعه فردی دارد.

21. یک نامه به خودتان در آینده بنویسید

ما معمولا به اهداف و آرزوهای خود فکر می‌کنیم که بعد از چند سال می‌خواهیم به آن برسیم، پس خیلی خوب است یک نامه به خودتان در آینده بنویسید.

این کار بسیار مؤثر است زیرا هنگام نوشتن نامه، شما باید تمام ویژگی‌های ایده‌آلی که می‌خواهید در او باشد را در نظر بگیرید. پس باعث الهام‌بخشی به شما برای داشتن سطح مشخصی از آن شخصیت می‌شود.

22. به بازخوردها توجه کنید

بازخوردها به شما درباره تغییراتی که در شما ایجاد شده است می‌گویند. پس بدین ترتیب متوجه می‌شوید شدت تغییرات چقدر بوده است. با این کار از مثبت و درست بودن جهت تغییرات در شخصیت خود اطمینان می‌یابید. هم‌چنین این کار یک گام اساسی است که باید توسط تمام افراد برداشته شود تا تغییر واقعی که در فرآیند توسعه فردی رخ داده است، مشخص شود.

23. چالش 30 روزه برای خود تعیین کنید

برای سنجش میزان پیشرفت خود در توسعه فردی، این چالش بهترین نتیجه را به دنبال دارد. باید یک هدف برای خودتان و یک بازه زمانی 30 روزه برای خود در نظر بگیرید تا آن کار را انجام دهید. هدف می‌تواند هر چیزی باشد که می‌خواهید انجام دهید یا یک عادت بد که می‌خواهید آن را از بین ببرید. زمان تخصیص یافته برای هر فردی که می‌خواهد یک چرخه PDCA (برنامه، کار، بررسی) داشته باشد کافی است. پس شما می‌توانید کارها را در بازه زمانی داده شده انجام دهید.

در پایان

چند مورد از این نکات را انتخاب کنید، روی آن‌ها کار کنید و سپس دیگر نکات را به توسعه فردی خود اضافه کنید. با موارد ساده شروع کنید که اعتمادبه‌نفس شما را برای داشتن بهترین نتیجه بالا می‌برد. باید در زندگی سرسخت باشید تا به اهداف ارزشمندتری برسید.

 

منبع: educba

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-05-05 01:36:21
دسته بندی ها