30 پیشنهاد مفید برای این‌که وقت بیشتری را با خانواده خود سپری کنیم

26 اردیبهشت 1400 - 6:00
سبک زندگی - 30 پیشنهاد مفید برای این‌که وقت بیشتری را با خانواده خود سپری کنیم
30 پیشنهاد مفید برای این‌که وقت بیشتری را با خانواده خود سپری کنیم
امتیاز مطلب: 70%

همه‌ی ما گرفتار زندگی روزمره و درگیری‌های آن هستیم. از اول تا آخر هفته مشغول کار هستیم و هفته را به امید روزهای پایانی سپری می‌کنیم، اما آن هم به سرعت تمام می‌شود و دوباره به زندگی معمولی و تکراری خود بر می‌گردیم. لازم است در بین تمام مشغله‌های کاری، زمانی را به وقت‌گذرانی با خانواده و عزیزانمان اختصاص دهیم. برخی خانواده‌ها در روزهای تعطیل، دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه دارند. این دورهمی‌ها باعث می‌شود ساعات خوشایندی در کنار هم داشته باشند و کمی از روزمرگی فاصله بگیرند. البته تنها راه بهبود روابط خانوادگی، مهمانی‌های آخر هفته نیست. در این مقاله از یوکن، 30 راه کاربردی برای گذراندن زمانی خوش در کنار خانواده را معرفی می‌کنیم.

1. برای بچه‌هایتان وقت بگذارید

وقت‌گذرانی با فرزندان ساده است؛ زیرا بر خلاف دیگر روابط، آن‌ها هم دوست دارند با شما در ارتباط طولانی‌مدت باشند. آن‌ها از این‌که بخش مهمی از زندگی‌تان را تشکیل می‌دهند، به شدت لذت می‌برند؛ اما چطور می‌تواند با فرزندان وقت گذراند؟

با هم غذا بخورید

شام خوردن با همدیگر را به یک عادت مهم تبدیل کنید؛ یعنی هر عضو خانواده هر جا که هست یا هر کاری که دارد، باید رأس ساعت مشخصی برای شام خوردن حاضر باشد. وقتی شما و اعضای خانواده‌تان با یکدیگر شام می‌خورید، گفت‌وگویی بینتان شکل می‌گیرد که شما را به هم نزدیک‌تر می‌کند. با حرف زدن و پرسش و پاسخ‌هایی که با هم دارید، از برنامه روزانه یکدیگر مطلع می‌شوید و ارتباطاتتان نیز نزدیک‌تر و صمیمی‌تر خواهد شد.

تعمیرات خانه را با هم انجام دهید

آیا سینک ظرف‌شویی خانه خراب شده است؟ اتاق کودک نیاز به رنگ‌آمیزی دارد؟ از فرزندانتان در تعمیرات خانه کمک بگیرید. شاید این کارها برای شما چندان خوشایند نباشد، اما کودکان دوست دارند با شرکت در چنین فعالیت‌هایی، از همه‌ چیز سر دربیاورند.

برای مثال، برای آن‌ها جالب است که بدانند زیر سینک ظرف‌شویی چه خبر است، رنگ کردن دیوارهای خانه چطور انجام می‌دهد یا شیر آب چگونه درست می‌شود. زمانی که در همکاری با کودکتان مشغول تعمیرات و رسیدگی به خانه هستید، تعاملی بین شما شکل می‌گیرد که بسیار مفید است.

بعد از شام، کمی با خانواده پیاده‌روی کنید

اکنون که توانسته‌اید برای شام خوردن در کنار خانواده برنامه ریزی کنید، نیم‌ساعت دیگر وقت بگذارید و با آن‌ها قدم بزنید. این کار در برخی فرهنگ‌ها مانند سنگاپور رایج است و خانواده‌ها قدم زدن با عزیزانشان را بهترین کار شبانه می‌دانند.

بعد از این‌که شامتان را خوردید و ظرف‌ها را شستید، به اطراف منزل بروید و کمی قدم بزنید. با فرزندانتان درباره محله و تغییرات آن حرف بزنید. این نوع معاشرت باعث ایجاد صمیمیت بیشتر بین شما و فرزندان می‌شود که بسیار مفید است.

در این شرایط، کودکان و نوجوانان می‌توانند از مشکلات و گرفتاری‌هایی خود راحت‌تر حرف بزنند، زیرا تمرکز روی پیاده روی است و برای آن‌ها سخت نیست موضوع نگران‌کننده‌ای را که در پسِ ذهنشان می‌گذرد بیان کنند.

2. برای اعضای خانواده‌تان پیام بفرستید

کودکان عاشق هیجان هستند؛ پس اگر صبح‌ها زودتر از آن‌ها از خانه بیرون می‌روید و زمان کافی برای وقت‌گذرانی صبحگاهی ندارید، برایشان پیام نوشتاری یا ویدئویی بگذارید. این کار برایشان هیجان‌انگیز است و باعث خوشحالی‌شان خواهد شد. همچنین با این کار متوجه می‌شوند با این‌که نتوانسته‌اید با آن‌ها در ارتباط باشید، اما قلب‌تان برایشان می‌تپد و به فرزندان خود توجه کافی دارید.

با هم مطالعه کنید

یکی از روش‌های عالی وقت‌گذرانی با خانواده، مطالعه کردن در کنار یکدیگر است. نیم ساعت در روز را به کتاب خواندن اختصاص دهید؛ با هم یا در کنار یکدیگر کتاب بخوانید. انتخاب کتاب‌های مناسب برای مطالعه و صحبت کردن درباره موضوع کتاب‌ها فرصت خوبی برای اشتراک‌گذاری ایده‌ها و ارزش‌هاست.

به همراه فرزندتان در مدرسه یا کلاس‌های مختلف شرکت کنید

زمانی که صرف رفت‌وآمد فرزندتان به مدرسه یا کلاس‌های فوق ‌برنامه می‌کنید، به فرصتی برای با هم بودن تبدیل کنید و همراه آن‌ها در کلاس‌های مختلف شرکت کنید. بدین ترتیب فرصتی برای نزدیک‌تر شدن به هم فراهم می‌شود.

3. گردش ماهانه را از یاد نبرید

هر ماه برنامه‌ای تفریحی و گردشی برای خانواده خود در نظر بگیرید. هر بار به مکان جدیدی بروید. سر زدن به موزه، پارک یا گشت‌وگذار در طبیعت را در برنامه خود قرار دهید. نیاز نیست هزینه زیادی کنید. طبیعت‌گردی هم گزینه خوبی است. برای چیدن این برنامه، از فرزندان خود نیز نظرسنجی کنید.

4. از خاطرات خانوادگی و گذشته‌ها حرف بزنید

زمانی را به گفتن خاطرات گذشته‌ها اختصاص دهید. آلبوم‌های قدیمی را بیرون بیاورید و عکس‌های گذشته را به فرزندان خود نشان دهید. عکس‌های جدید بگیرید و همراه با اعضای خانواده، آن‌ها را به آلبوم خانوادگی‌تان اضافه کرده و خود را سرگرم کنید.

5. با نوجوانان تعامل بیشتری برقرار کنید

وقتی فرزندانتان به دوران نوجوانی وارد می‌شوند، برقراری ارتباط و تعامل با آن‌ها سخت‌تر و البته پراهمیت‌تر می‌شود. شاید اوضاع کمی سخت شده باشد، اما همیشه راهی برای بهبود روابط وجود دارد. پس در طول روز، زمانی را به بهبود روابطتان با نوجوان خود اختصاص دهید.

6. با نوجوان‌ها حرف بزنید

سر صحبت با نوجوان را در رفت‌وآمد به مدرسه و سر کار در اتوبوس، مترو یا ماشین باز کنید. در این مواقع، هیچ کاری به جز حرف زدن از دستتان بر نمی‌آید؛ پس از این زمان بیشترین بهره را ببرید. حرف زدن و گفت‌وگو دریچه‌ای برای ورود به زندگی نوجوان و شناخت بهتر اوست.

7. در کارهای خیر سهیم شوید

نوجوانان تمایل زیادی برای تغییر دنیا دارند؛ حتما متوجه این مسئله شده‌اید. به همین خاطر، شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه می‌تواند نظر آن‌ها را جلب کند و برایشان رضایت‌بخش باشد. پس در برنامه‌های این‌چنینی به همراه آن‌ها شرکت کنید. حضور منظم شما و فرزندتان در این برنامه‌ها، راه مناسبی برای وقت‌گذرانی در کنار یکدیگر خواهد بود.

8. وارد دنیای نوجوان‌ها شوید

فعالیت‌های موردعلاقه نوجوانتان را بشناسید. در مورد آن‌ها گفت‌وگو کنید. تفاوتی ندارد که به ساخت پازل علاقه‌مند باشد یا بازی در ورزشی گروهی؛ در هر صورت راهی برای همراهی با او پیدا کنید و اگر چنین چیزی امکان ندارد، به حرف‌های او درباره فعالیت‌های مورد علاقه‌اش گوش کنید تا وارد دنیای نوجوان شوید.

9. از ابزارهای به‌روز فناوری برای گفت‌وگوی آنلاین با او استفاده کنید

از پیام‌رسان‌ها و ابزارهای ارتباطی جدید برای صحبت با فرزندتان استفاده کنید. در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی حاضر باشید و با برقراری ارتباط با نوجوان از طریق ابزارهای به‌روز، به او نشان دهید که حضورش در این فضا را دنبال می‌کنید. شاید نوجوانتان تمایلی به افزودن شما به لیست دوستانش در اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی نداشته باشد، اما سعی‌تان را بکنید تا ارتباطتان با او را از این طریق کم نکنید.

10. دوستان فرزند خود را بشناسید

اغلب نوجوانان سعی می‌کنند برای شناخت بهتر دنیا با افرادی به جز خانواده‌شان در ارتباط باشند. آن‌ها دوستانی برای خود پیدا کرده و زمان زیادی را با آن‌ها سپری می‌کنند. پس دوستان فرزندان خود را بشناسید و امکان رفت‌وآمد آن‌ها به منزلتان را فراهم کنید. با آغوشی باز دوستان نوجوانتان را بپذیرید و با شناخت دوستانش، راهی به سوی شناخت بهتر او پیدا کنید.

11. هر روز زمانی را برای ارتباط با نوجوان خود در نظر بگیرید

هر روز، حتی اگر تنها 5 دقیقه زمان دارید، برای نوجوانتان وقت بگذارید؛ مثلا وقتی به خانه باز می‌گردند، در منزل باشید و با او در مورد روز و گذران وقتش صحبت کنید. اگر چنین امکانی ندارید، شب‌ها قبل از خواب، 5 دقیقه با او صحبت کنید و بعد شب بخیر بگویید و بخوابید. مهم این است که زمان مشخصی را در طول روز با فرزندتان سپری کنید. در این صورت، اگر نوجوان حرفی با شما داشته باشد، مطمئن است زمانی برای مطرح کردن آن وجود دارد.

12. با پدر و مادر خود در ارتباط باشید و به آن‌ها توجه کنید

شما در جایگاه فرزند هم وظایفی به عهده دارید. وقتی پدر و مادرتان پیر می‌شوند و دیگر امکان بیرون رفتن از خانه را ندارند، رسیدگی و حفظ ارتباط با آن‌ها وظیفه شماست. حالا دیگر وقت بیشتری را در خانه سپری می‌کنند و رسیدگی به آن‌ها از نظر روحی و ذهنی اهمیت بیشتری خواهد داشت.

13. سلام و احوال‌پرسی روزانه را از یاد نبرید

اگر والدینتان با شما در یک خانه زندگی نمی‌کنند، هر روز با آن‌ها تماس بگیرید و احوال‌پرسی کنید. شاید تعجب کنید اما اختصاص دادن تنها چند دقیقه در روز به پدر و مادرها، باعث بهبود روحیه‌تان می‌شود.

14. از فرزندان خود بخواهید که با والدینتان حرف بزنند

یکی دیگر از کارهایی که باعث تقویت روابط خانوادگی می‌شود، ارتباط نوه‌ها با مادربزرگ و پدربزرگ است. حتی اگر به همراه فرزندان خود زیاد به دیدن والدینتان می‌روید، باز هم هر از گاهی از نوه‌ها بخواهید که با تماسی تلفنی باعث خوشحالی‌شان شوند. این کار بسیار ارزشمند است و نتیجه‌ی شگفت‌انگیزی به دنبال دارد.

15. هفته‌ای یک بار با هم غذا بخورید

هفته‌ای یک‌بار هم که شده، به والدین خود سر بزنید و با آن‌ها غذا بخورید. باید ببینید دوست دارند این ملاقات را چگونه برگزار کنید و همه‌چیز را مطابق میلشان پیش ببرید.

برای مثال، شاید مادرتان دوست دارد که خودش آشپزی کند و برای همه غذا بپزد یا شاید والدینتان عاشق غذا خوردن در پیک‌نیک یا رفتن به رستوران هستند. پس سلیقه و علاقه‌شان را لحاظ کنید و مطابق آن برای دیدوبازدیدهایتان برنامه‌ریزی کنید. مهم‌ترین مسئله، اختصاص دادن زمانی به آن‌ها به‌طور منظم در هفته است.

16. غذاهای مورد علاقه خانواده را در کنار هم آماده کنید

اگر نوه‌ها، شما و والدینتان در کنار هم مشغول آشپزی شوید، دیدار بهتر و دوست‌داشتنی‌تری در کنار هم خواهید داشت. اصول مهم را از بزرگ‌ترها یاد بگیرید و با شوخی و خنده زمانی دل‌نشین برای هم رقم بزنید. در این زمان، عکس و فیلم هم بگیرید و تفریح را چاشنی آشپزی کنید.

17. زمان مخصوصی را به والدین اختصاص دهید

فرقی ندارد که چطور می‌خواهید زمانی اختصاصی برای والدین خود در نظر بگیرید؛ در هر صورت، این کار باعث بهبود روابطتان با آن‌ها خواهد شد. برای مثال، در طول هفته با آن‌ها به مرکز خرید بروید یا پیاده‌روی صبحگاهی را امتحان کنید.

18. با والدین خود چیزهای جدیدی یاد بگیرید

داشتن تفریحی جدید یا یادگیری کاری تازه در کنار والدین، ایده‌ی بسیار خوبی است. شرکت در کلاس یوگا چطور است؟ یادگیری زبانی جدید چطور؟

یادگیری مهارت‌های جدید به والدینتان کمک می‌کند تا ارتباطات بیشتری داشته باشند و احساس سرزندگی و نشاط وارد زندگی‌شان شود.

19. رویدادهای خانوادگی را جشن بگیرید

جشن گرفتن رویدادهای خانوادگی، باعث نزدیکی اعضای خانواده به یکدیگر می‌شود. بزرگ‌ترها بیشتر در جریان مراسم و سنت‌های خانوادگی هستند و می‌توانند آن‌ها را با اعضای دیگر، خصوصا نوه‌ها، به اشتراک بگذارند. با این کار با برپایی رسوم و رویدادهای مهم، اوقات خوشی را برای باهم بودن فراهم می‌کنند.

20. به همسر خود توجه کنید تا احساس خاص بودن به او دست دهد

تاکنون از اهمیت توجه به فرزندان در سنین مختلف و والدین حرف زدیم. اکنون نوبت به صحبت درباره مهم‌ترین و نزدیک‌ترین فرد زندگی، یعنی همسرتان رسیده است. صرف وقت و انرژی برای همسر بسیار مهم است. باید به‌گونه‌ای رفتار کنید که بداند برای شما فرد خاص و ویژه‌ای است.

21. به همسرتان پیام دهید

برای این‌که همسرتان متوجه شود در بین تمام مشکلات و مشغله‌های روزانه بازهم به او فکر می‌کنید، در طول روز پیام کوتاهی به او دهید و حالش را بپرسید.

22. گوشی خود را خاموش کنید و کنار بگذارید

وقتی با همسرتان وقت می‌گذرانید، مثلا با او غذا می‌خورید یا در حال حرف زدن هستید، گوشی موبایلتان را کنار بگذارید و تمام توجه خود را به او معطوف کنید. باید تمام هوش و حواستان را به همسر بدهید و به او ثابت کنید که برایتان مهم است و همه‌ی توجهتان به او معطوف شده است.

23. سرگرمی‌های جدیدی با هم داشته باشید

امتحان کردن سرگرمی‌های جدید در کنار همسرتان، سبب می‌شود زمان بیشتری برای تعامل با هم پیدا کنید؛ پس با داشتن سرگرمی و تفریحی تازه در کنار هم اوقات خوش و دل‌نشینی را تجربه کنید؛ البته سرگرمی باید مورد علاقه دو طرف باشد.

24. زمانی اختصاصی برای همسرتان در نظر بگیرید

در طول هفته، زمانی را به همسرتان اختصاص دهید و به برنامه‌ای که برای آن می‌چینید، متعهد باشید. این زمان باید دونفره باشد و بچه‌ها، والدین و دوستان، نقشی در آن نداشته باشند.

25. با هم صبحانه بخورید

صبحتان را در کنار همسر شروع کنید. صبحانه خوردن در کنار هم بسیار مؤثر است و باعث نزدیکی هر چه بیشترتان می‌شود. حتی اگر وقت زیادی ندارید، همان چند دقیقه را باهم سپری کنید. در وعده شام اغلب تمام اعضای خانواده حضور دارند اما در وقت صبحانه، شما هستید و همسر؛ پس از آن نهایت استفاده را ببرید.

26. باهم ورزش کنید

پیاده‌روی صبحگاهی یا دویدن در پارک در کنار همسر، راه خوبی برای بهبود ارتباط و صمیمیت هر چه بیشتر است. با این کار، هم سلامت جسمانی‌تان حفظ می‌شود و هم معاشرت دل‌نشین‌تری را تجربه می‌کنید.

27. با اقوام و خویشاوندان خود معاشرت کنید

با کوچک‌تر شدن خانواده‌ها، تعداد اقوام هم کمتر شده است. در این شرایط، سعی کنید روابط میان خویشاوندان را حفظ کنید و در همین جمع‌های کوچک نیز قدر یکدیگر را بدانید.

28. گروه‌های گفت‌وگوی آنلاین خانوادگی تشکیل دهید

با اقوام و خویشاوندان، گروهی آنلاین برای گفت‌وگو تشکیل دهید. این کار بسیار ساده و درعین‌حال لذت‌بخش است. اگر اتفاق مهمی در خانواده رخ دهد، اطلاع‌رسانی از طریق این گروه‌ها آسان‌تر بوده و همه از شرایط یکدیگر مطلع می‌شوند. همچنین، درک متقابل و نزدیکی‌ها با داشتن چنین ارتباطی بیشتر می‌شود.

29. برنامه شام یا ناهاری دست جمعی ترتیب دهید

برنامه‌ای برای دیدار و معاشرت تدارک ببینید، مثلا شام یا ناهاری در ماه، شاید هم هر دو ماه یک‌بار. این موقعیت‌ها سبب می‌شود که بدانید باهم در ارتباط هستید و صمیمیت و همراهی در کنار یکدیگر را باارزش می‌دانید.

30. به یکدیگر اهمیت دهید و از اوضاع هم مطلع باشید

به موقعیت‌های مختلف زندگی یکدیگر توجه داشته باشید. تولدها، سالگردها، مراسم‌های مختلف را جشن بگیرید و بااهمیت بدانید. توجه نشان دادن به این مراسم و موقعیت‌ها و برپایی برنامه‌هایی در راستای آن‌ها، محیط خانواده را شیرین و صمیمی‌تر می‌سازد.

در پایان...

شاید این ایده‌ها برایتان خوشایند باشد. شاید هم لذت نبرده‌اید و می‌گویید با وجود این‌همه برنامه، دیگر هیچ زمانی برای خودتان باقی نمی‌ماند؛ اما سخت در اشتباه هستید. همه‌ی ما در طول هفته، وقت کافی برای رسیدگی به دیگران را داریم. تنها گاهی نبود برنامه و ایده برای مدیریت زمان معاشرت‌هاست که ما را از توجه و رسیدگی به ارتباطاتمان باز می‌دارد.

در برنامه‌ریزی برای مدیریت ارتباطات و معاشرت‌ها، دقت کنید حفظ رابطه خانوادگی به طور روزانه، بسیار مهم است و براساس نیازهای فردی اعضای خانواده سازمان‌دهی می‌شود. برای دیگر معاشرت‌ها نیز بنا به سلیقه و اولویت‌های زندگی تصمیم بگیرید.

شما برای مدیریت ارتباطاتتان چه سبکی را برگزیده‌اید؟ با والدین و فرزندان خود چگونه معاشرت می‌کنید؟ با اقوام و خویشاوندان چطور؟ اصلا ارتباطی با آن‌ها دارید؟

 

منبع: familiesforlife

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-19 04:59:13
دسته بندی ها