چگونه از بین التعطیلین، بیشترین بهره را ببریم؟

12 خرداد 1400 - 11:00
موفقیت فردی - چگونه از بین التعطیلین، بیشترین بهره را ببریم؟
چگونه از بین التعطیلین، بیشترین بهره را ببریم؟
امتیاز مطلب: 83%

اول از همه این که زمان بین کریسمس (Christmas)، عید حانوکا (Chanukah) و سال نو، زمانی است که شما باید با عزیزانتان سپری کنید. خب پس همین کار را انجام دهید. نیازی نیست در این زمان مطالعه کنید. با یوکن همراه باشید.

اما تنها در صورتی که چند ساعت بیکار باشید یا زمانی که خانواده‌تان باعث رنجش شما شود و بخواهید از آن‌ فاصله‌ بگیرید، در اینجا پیشنهاداتی وجود دارد که می‌توانید با آن، از این هفته به صورت حرفه‌ای استفاده کنید. این به این معنا نیست که مجبور باشید «کار» کنید. زیبایی فعالیت‌های بین‌التعطیلین، است که به افکارتان اجازه می‌دهد آزاد باشند و ذهن شما بی‌هدف پرسه بزند.

این فرصت نادر، زمان خوبی برای تفکر در شغل مورد نظرتان، برآورد اتفاقات دهه‌ی گذشته و روشن کردن اهداف‌تان برای سال آینده است. شما نه در سال گذشته‌اید و نه در سال آینده، پس در عین حال که هیچ‌جا نیستید، همه‌جا هستید. هرچند نمی‌توانید این حالت را برای مدت طولانی حفظ کنید، اما در هر صورت، این فرصت می‌تواند بسیار خردمندانه بگذرد. درکل، زمان مناسبی است که در همان حالی که به جلو نگاه می‌کنیم، به عقب نیز نگاه کنیم.

نگاه به گذشته:

قدردان باشید

تا به حال، ثابت شده که ابراز تشکر و قدردانی ، باعث افزایش شادی ما و افرادی که از آنها قدردانی می‌کنیم می‌شود. زمانی که تعاملات اجتماعی زیادی که در سال گذشته داشته‌اید را به یاد می‌آورید، به این فکر کنید که چه کسی از شما حمایت کرد، با یک روش سازنده و محترمانه شما را به چالش کشید و به شما انرژی داد.

کریسمس - سال نوی میلادی - بین التعطیلین - حانوکا - اوقات فراغت - قرنطینه

پیوندهای قوی را تقویت کنید. اگر هنوز احساس می‌کنید که باید دست افراد ضعیف‌تر را بگیرید و یاری‌شان کنید، دوباره با آنها ارتباط برقرار کنید. برای بودن با همه‌ی این افراد در سال نو، با خود عهد ببندید.

برآورد کنید

اگر قرار بود به امسال‌ یک تیتر‌ بدهید، چه می‌دادید؟ آیا به هدفی که می‌خواستید کاملش کنید، رسیدید؟ بعضی از لحظات خارق‌العاده‌ای که باعث شدند حس سرزندگی بهتان دست بدهد چه بودند، چگونه بودند و چرا اتفاق افتادند؟

کریسمس - سال نوی میلادی - بین التعطیلین - حانوکا - اوقات فراغت - قرنطینه

از چه چیزهایی ناامید شدید؟ کسب ‌و کار‌های ناتمامی که می‌خواهید دوباره در سال 2020 از سر بگیرید چیست؟ کارهای ناتمامی که می‌خواهید بی‌خیالش شوید چیست؟ مطمئن شوید که ایده‌هایی که تحقق نیافته‌اند و برای شما ضروری نیستند را کنار گذاشته‌اید تا در سال جدید، برای ایده‌های جدید، جا داشته باشید.

نگاه به آینده:

ترِند‌های جدید را یاد بگیرید

پایان سال، زمانی است که همه‌ی ترِندهای (Tredns) جدید در حال تشکیل شدن هستند و بقیه‌ی ما را غرق خود می‌کنند. امی داروکاکیس (Amy Daroukakis)، کار ما را راحت کرده و پیش‌بینی‌های سال جدید را که واقعا ارزش مطالعه دارند، از «آینده‌ی زیبایی‌شناسی» (Aesthetic Futures) فراگ دیزاین (Frog Design)، تا ترند‌های سال 2020 فود اَند واین (Food & Wine)، تهیه کرده‌است.

کریسمس - سال نوی میلادی - بین التعطیلین - حانوکا - اوقات فراغت - قرنطینه

و برای این‌که آماده‌ی آینده‌ی خودتان نیز باشید، گزارش مصاحبه‌های کاری سال 2020 لینکدین (LinkedIn) را بررسی کنید یا توصیه‌های خوب مقاله‌ی «سه تا از مهم‌ترین مهارت‌های یادگیری حال حاضر برای لذت بردن از سال 2020» (The 3 Most Important Skills to Learn Now to Thrive in 2020) دَنی فارِست (Danny Forest) را دنبال کنید. مطالعه و یادگیری خود را مدیریت کنید، کنجکاو بمانید و ظرفیت خود را برای حفظ اطلاعات مهم، افزایش دهید.

برنامه‌ریزی کنید

ابزار مورد علاقه‌ی من برای سازماندهی تصمیمات سال نو (و در حقیقت، هر گونه قصد و هدفی)، کشیدن یک نقشه‌ی ارتباطی (Mind Map) است که اطلاعات را به روش شهودی و بصری نشان می‌دهد. شما می‌توانید محتویاتش را به راحتی و به سرعت اضافه و حذف کنید و همچنین با اینکه می‌توانید آن را جزئی‌تر ترسیم کنید، اصل قضیه از یادتان نمی‌رود. من به شما قول می‌دهم که برنامه‌هایتان برای سال 2020، در یک نقشه‌ی ارتباطی، جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

کریسمس - سال نوی میلادی - بین التعطیلین - حانوکا - اوقات فراغت - قرنطینه

هرچند متاسفانه، زندگی یک نقشه‌ی ارتباطی نیست و واقعیت می‌تواند حتی پیچیده‌ترین و متفکرانه‌ترین برنامه‌ریزی‌ها را نیز برهم بزند. اما خب، مگر اصل قضیه همین نیست؟ به‌علاوه، نقشه‌های ارتباطی، راهی خوب برای تحت‌تاثیر قرار دادن مشتریان در جلسات هستند. و خیر، من برای هیچ یک از تولیدکنندگان نرم‌افزار‌های نقشه‌های ارتباطی کار نمی‌کنم (گرچه قبلا برای یکی از آنها کار می‌کردم).

کتاب بخوانید یا بنویسید

همان طور که لیست کتاب‌های خود را برای سال جدید برنامه ریزی می‌کنید، به خاطر داشته باشید که ما دو دسته کتاب داریم؛ کتاب‌هایی که برای یادگیری و مطالعه‌اند و کتاب‌هایی که صرفا به شما حس خوبی انتقال می‌دهند. کتاب «برای موجودات کوچکی مثل ما: رسم و رسوم معنا یافتن در دنیای ناخوشایند ما» (For Small Creatures Such as We: Rituals for Finding Meaning in Our Unlikely World)، نوشته‌ی ساشا سِیگن (Sasha Sagan)، هم برای یادگیر‌ی است و هم به شما حس خوبی می‌دهد. من شدیدا توصیه می‌کنم آن را مطالعه کنید.

اگر هنوز برنده‌ی بهترین کتاب کسب و کار فایننشال‌ تایمز (Financial Times)، یعنی «بانوان نامرئی» (Invisible Women) اثر کارولین کریادو پرِز (Caroline Criado Perez)، یا درخواست سِر پال کالیر (Sir Paul Collier) برای اصلاح کتاب «آینده‌ی نظام سرمایه‌داری» (The Future of Capitalism) را نخوانده‌اید، حتما به هر دو نگاهی بیاندازید. و اگر برای سال جدید، نیاز به قوت ‌قلب دارید، کتاب «نقشه‌ی ساخت: ریشه‌های تکاملی یک جامعه خوب» (Blueprint: The Evolutionary Origins of a Good Society) نوشته‌ی نیکلای اِی کریستاکیز (Nicholas A. Christakis)، به شما یادآوری می‌کند که ما انسان‌ها برخلاف حرص و طمعی که برخی از اقتصاددانان ما را به آن ترغیب می‌کنند، موجوداتی اجتماعی هستیم و تمایل ذاتی به همکاری داریم.

کریسمس - سال نوی میلادی - بین التعطیلین - حانوکا - اوقات فراغت - قرنطینه

اگر می‌خواهید مثل 200 میلیون آمریکایی دیگر، خودتان یک کتاب بنویسید، اکنون زمان خوبی برای شروع این کار است. بیشتر افرادی که فکر می‌کنند کتابی برای انتشار دارند‌، هرگز آن را چاپ نمی‌کنند، آن هم به خاطر حرف‌های دل‌سردکننده‌ی مشاوران کتاب‌نویسی. از زمان بین سال‌ها برای نوشتن افکار، نشان دادن نوشته‌هایتان در پست یک وبلاگ یا دفترچه‌خاطراتتان و خلاصه‌ی داستانتان استفاده کنید. سپس، پروژه‌ی خود را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید و اگر جدا فکر می‌کنید که داستانتان پتانسیلش را دارد، آن را با کمک یک راهنمای کتاب‌نویسی منتشر کنید‌.

از خودتان یک‌سری سوالات بپرسید

ممکن است بپرسید مثلا چه سوال‌هایی؟ اینش دیگر اهمیت ندارد. فقط باید هر طور شده‌، سوالی داشته باشید.

یکی از رسم و رسوم‌هایی که من در چند سال گذشته تمرین کرده‌ام، این است که از خودم‌، یک سوال که می‌خواهم امسال به جوابش برسم در مورد جهان، خودم یا حتی هر دو می‌پرسم، یا حداقل کمی درباره‌اش می‌اندیشم. حالا این سوال می‌تواند چیزی به مهمی وضوح «من شخصا چه کاری می‌توانم برای مبارزه با بحران آب و هوا انجام دهم؟» باشد، یا حتی یک سوال تحقیق علمی مثل «محاسبات کوانتومی چگونه است؟» که در حیطه‌ی کاری‌تان نیست، یا سوال‌های درونی مثل «زندگی خطرناک، چه زندگی‌‌ای است؟»

همان طوری که می‌خواهید، زندگی کنید

اخیرا، شرکت استراتژی (SYPartners) که به خاطر کار خود در تجسم‌سازی دوباره‌ی آی‌بی‌اِم (IBM) یا استارباکس (Starbucks) مشهور شد، در شهر لیسبون(Lisbon)، یک کارگاه در رویدادی که من مسئولش بودم برگزار کرد و برای شروع بحث، در مورد پنج‌تا از بیشترین حسرت‌های افراد دَم مرگ صحبت کرد تا به بحث «کسب و کار آن‌چه واقعا برایش زندگی می‌کنیم» برسد. خواندن خلاصه‌ی جلسات و لیست آن حسرت‌ها، ممکن است باعث شود بفهمید دقیقا از زندگی‌تان چه می‌خواهید. نکته: چیزی که می‌خواهید نه پول است، نه موقعیت و نه قدرت.

کریسمس - سال نوی میلادی - بین التعطیلین - حانوکا - اوقات فراغت - قرنطینه

اگر کمی فکر کنیم‌، می‌بینیم که زمان بین سال‌ها‌‌، یک زمان گذرا است. روانشناسان این موضوع که شما در آن‌واحد در دو دنیا، دو هویت و دو حالت قرار دارید را فضای لیمینال (liminal) می‌نامند. دقیقا هم شبیه به جعبه‌ی شرودینگر (Schrodinger’s box) است. ممکن است فکر کنید که این زمان بین سال‌ها، فوق‌العاده است، اما مسئله اینجاست که اکثر ما در این زمان ثابت سال، در حال تغییر و تحولیم، گذارا هستیم و همیشه در نقطه‌ی عطف خود قرار داریم.

همین امر، این هفته را حتی با ارزش‌تر هم می‌کند، چرا که راهی است برای درک احساسات و مکانیک‌های تحولتات؛ حالا چه یک فرد عادی باشید، چه یک متخصص و چه یک رهبر.

همین فاصله‌ی بین سال‌ها و فضای بین سال‌ها، محل کار آینده‌ی ما است. از این هفته طوری استفاده کنید که احساس راحتی کنید.

 

منبع: PsychologyToday

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-06-03 01:44:43
دسته بندی ها