اضطراب دارید؟ شاید شما و تیمتان نیاز به قوت قلب داشته باشید

29 آذر 1399 - 6:00
مدیریت - اضطراب دارید؟ شاید شما و تیمتان نیاز به قوت قلب داشته باشید
اضطراب دارید؟ شاید شما و تیمتان نیاز به قوت قلب داشته باشید
امتیاز مطلب: 85%

در اکثر اخبار گزارشیِ سه‌ماهه، حداقل یک مورد حسادت وجود دارد. امسال تدارکات خیلی سخت و طاقت‌فرسا بود. در کمال تعجب، دو نفر از جدیدترین اعضای تیم شما، فراتر از انتظاراتتان، درست تمام همه‌ی داده‌ها را جمع‌آوری کردند و مطمئن شدند که ارائه‌ی شما، کاملا درست و بی‌نقص است. با یوکن همراه باشید.

این‌که بگویید احساس آرامش می‌کنید، قطعا اظهار عجیبی است. آن‌چه واقعا تجربه کردید، احساس قدردانی بود. اظهار قدرشناسی، نشانه‌ی بلوغ و امنیت است. هم‌چنین یک سکوی پرش خارق‌العاده برای مجموعه‌ای از مزایای شخصی، گروهی و تجاری تیمتان است.

قدردان بودن در زندگی، احساس رضایت و خوشبختی را به همراه دارد. حتی هنگامی که برای قدردانی از همکارتان، یک فنجان قهوه به او می‌دهید، به شما هم احساس خوش‌آیندی دست می‌دهد. الکس کورب (Alex Korb)، متخصص مغز و اعصاب، در کتاب خود با عنوان «مارپیچ به سمت بالا» (The Upward Spiral) توضیح داد که قدردانی مغز شما را تشویق می کند که دوپامین آزاد کند و علائم ترس و اضطراب را سرکوب کند.

 البته شما تنها نفری نیستید که با قدردانی به جای ترش‌رویی، انرژی می‌گیرد. همه‌ی افرادی که از آنها قدردانی می‌کنید هم حتما از قدردانی شما انرژی خواهند گرفت. دلیل این موضوع هم این است که طبق نظرسنجی انجمن روانشناسی آمریکا، کارکنانی که احساس ارزشمندی می‌کنند، کار خود را بهتر انجام می‌دهند.

قدردانی پیامدهایی فراتر از محیط کارتان دارد. همان طور که کارمندان در مورد تجربیات شگفت‌انگیز شرکتی خود با دیگران گفتگو می‌کنند، حرف‌هایشان می‌تواند شرکت شما را به مکانی کند که بخواهید آن‌جا بمانید یا از آن خرید کنید. آن هم فقط به خاطر این‌که شما قدرشناسی خود را به کسی نشان دادید.

 قدردانی خود را ادامه دهید. اگر می‌خواهید مهارت قدردانی خود را تقویت کنید، عادت‌های زیر را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید:

قدر دانی -تشکر

1.  از هرکسی به طور خاص و خردمندانه‌ای قدردانی کنید

آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای تشکر‌، به نظر این است که بگید «متشکرم» یا بزنید قدش. اما تشکر واقعی، این است که دقیقا مطرح کنید برای کدام کار طرف، قدردانش هستید. مثلا به نظر خودتان، این‌که بعد از اتمام یک پروژه‌ی سخت یا یک فروش بزرگ، داخل دفتر کار بروید و داد بزنید «دم همگی گرم!» بهتر است یا این‌که هر بعد از ظهر برای آنها چیزهایی ببرید؟ واضح است که مورد دوم وقت، مشورت و انرژی بیشتری می‌خواهد. مورد دوم برای تیم شما، ارزشمندتر خواهد بود معنای بیشتری برای تیم شما خواهد داشت.

 حالا چگونه ابراز قدردانی واقعی را به یک عادت تبدیل ‌کنید؟

در پایان هر روز، حداقل اسم یک چیز یا شخصی که در آن روز قدردانش بودید را بنویسید و صبح روز بعد، قبل از شروع روز کاری‌تان، آن یادداشت را دوباره بخوانید. با مرور آن لیست در ذهن خود، به راحتی موقعیت‌هایی که باید در آنها قدردانی کنید را تشخیص خواهید داد. همچنین، به حرفی که می‌زنید دقت کنید. این‌که بگویید چیزی واقعا عالی است و بعد هم بروید، بیشتر به جای این‌که برای مخاطبتان الهام‌بخش باشد، او را گیج می‌کند. در عوض قدردانی خود را واضح و با جزئیات تعریف کنید: «مشتری ما تماس گرفت و به من گفت که صفحه‌ی اول وب سایت (Landing Page) شما خیلی خوشش آمده. او بسیار سخت‌گیر است و معمولا از کسی تعریف نمی‌کند. ممنونم که با وجود همچین مشتری‌های سخت‌پسندی، باعث شدی دپارتمان ما عالی و برجسته به نظر بیاید باشد.» 

2.  به تیم خود یک یا دو پلتفرم برای قدردانی بدهید

 کل تیمتان باید عادت کند که همواره قدردانی خود را ابراز کند. اگر می‌خواهید به تیم خود در ایجاد این عادت کمک کنید، پلتفرم‌هایی را برای ابراز قدردانی‌شان فراهم کنید. مثلا می‌توانید به کارمندان، کارت‌هایی بدهید تا آنها بتوانند قدردانی خود را از همکارانی که روزشان را ساختند یا در پڔوژه‌ای کمکشان کردند، روی آن بنویسند. برخی مشاغل، قدردانی‌های خود را در صفحه‌ی اعلانات، ارسال می‌کنند، در سایت فیفتین‌فایو (15Five)، به صورت مجازی به یکدیگر دست می‌دهند، یا یک انجمن اینترنتی دارند که کارکنان می‌توانند در آن‌جا با یکدیگر صحبت کنند.

باز هم، همه‌ی این‌ها می‌تواند از شما شروع شود، بنابراین، به روش‌هایی فکر کنید که قدردانی را واضح و سرگرم‌کننده جلوه می‌دهد.

پایداری، کلید این روند است. کَری بکنِر (Carrie Beckner)، مدیر شرکت «پاریوِدا سولوشنز» (Parived Solutions) توضیح می‌دهد:

با این‌که کلیشه‌ای به نظر می‌رسد، اداره‌ی یک شرکت بسیار شبیه به مربیگری در یک تیم ورزشی است. آن‌چه در زمین رخ می‌دهد، نتیجه‌ی ماه‌ها آموزش است و حادثه‌ا‌ی اتفاقی نیست.

همین امروز، پلتفرم‌هایی ایجاد کنید که به همکاران کمک کند قدردانی را تمرین کنند.

قدر دانی-مشکلات -سختی -انرژی

3.  به هنگام سختی‌ها، به قدردانی روی بیاورید 

این عادت را در خود گسترش دهید که در مشکلات نیز قدردانی کنید. شما احتمالا در دوران بحران کسب و کارتان، زیاد به زیبایی‌های زندگی فکر نمی‌کنید، اما باید برای رفاه حال تیمتان هم که شده، این کار را بکنید. بحران‌ها منجر به اضطراب می‌شوند و این اضطراب‌ها باید سرکوب شود. فقط در این صورت است که تیم شما می‌تواند آن‌قدری که باید، سفت و سخت باقی بماند و از چالش‌ها‌ی پیش ‌روی خود، عبور کند.

 آیا این کار آسان است؟ خیر. با این وجود، هرچه بیشتر بتوانید در شرایط سخت، مثبت‌نگر باشید، از نظر روانشناسی هم برای شما و هم برای اطرافیانتان بهتر خواهد بود. روانشناس معروف رابرت ایمونز (Robert Emmons) توضیح می‌دهد: «پرورش آگاهانه‌ی دیدگاه قدردانی، نوعی سیستم ایمنی روانشناختی ایجاد می‌کند که می‌تواند به ما در هنگام مشکلات، آرامش دهد. شواهد علمی نشان می‌دهد افراد قدرشناس در برابر فشارهای روانی مقاوم‌ترند. حالا چه می‌خواهد مشکلات جزئی روزمره باشد، چه تحولات بزرگ شخصی.»

اشتباه نکنید: بیان قدردانی، به این معنی نیست که معرکه بگیرید، الکی‌خوش باشید و هرگز روز سختی را تجربه نکنید. در حقیقت، کسانی که قدردانی می‌کنند، بدی‌ها را همراه با خوبی‌ها می‌پذیرد. می‌برد. آن‌ها فقط می‌دانند که در بدترین و زشت‌ترین شرایط هم، چیز باارزشی پیدا می‌شود. آن‌ها تکه‌های طلا را که اغلب در زیر توده‌های زغال سنگ است پیدا می‌کنند.
 

منبع: Inc

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-12 14:40:04
دسته بندی ها