9 نکته برای بهبود مهارت‌های ارتباطی

15 آذر 1399 - 6:00
مهارت‌های ارتباطی - 9 نکته برای بهبود مهارت‌های ارتباطی
9 نکته برای بهبود مهارت‌های ارتباطی
امتیاز مطلب: 74%

آیا خجالت شما زبان‌زد محافل اجتماعی و حرفه‌ای شما شده؟ آیا اغلب از تعامل با افراد جدید یا شروع مکالمه می‌ترسید؟ خب، نگران نباشید، چون می‌توانید مشکلات مکالمه‌ای خود را از بین ببرید و در برقراری ارتباطات ، بهتر شوید. نیازی نیست که ارتباط برقرار کردن از همان اول در وجودتان باشد؛ یادگیری و توسعه‌ی مهارت‌های ارتباطی، بسیار آسان است. این مقاله 9 نکته برای بهبود مهارت‌های ارتباطی شما را، هم از طریق گوش دادن و هم از طریق صحبت کردن، مورد بررسی قرار می‌دهد. با یوکن همراه باشید.

گفت و گو -سخنرانی

1.  پذیرای بازخور‌دها باشید

برای این‌که در این دنیا جایگاهی داشته باشید، باید پذیرای بازخورد هم‌سالان خود، بزرگترها و منتقدان باشید. درضمن، این نکته برای تبدیل شدن به یک فرد با ارتباطات قوی هم بسیار ضروری است. هر وقت سخنرانی می‌کنید یا ایده‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارید، حتما بگذارید هر کسی که می‌خواهد‌، در مورد سخنرانی شما نظرش را بازگو کند. قطعا وقتی ببینید که چگونه این انتقادها می‌تواند جای پیشرفت شما را نشان دهد‌، شگفت‌زده خواهید شد.

2.   تلاش کنید تا دیگران شما را بفهمند

هدف این است که درک شوید، نه این‌که پیچیده به نظر برسید. حواستان باشد که قبل از جواب دادن به دیگران، زمانی را صرف گوش دادن به آن‌ها و درک دیدگاهشان کنید. اگر به اندازه‌ی کافی صبور باشید و به بحث گوش دهید، همیشه می‌توانید در ذهن خود، به حرف‌های آنها جواب کامل بدهید و در صورتی که پاسختان بد تعبیر شد، وظیفه‌ی خود بدانید که حرفتان را واضح‌تر بیان کنید یا جمله‌بندی خود را عوض کنید.

گفت و گو -مخاطبین

3.   نشان دهید که مخاطبانتان را می‌شناسید

انتخاب کلمات مناسب برای مخاطبان مناسب، کلید برقراری ارتباط موثر است. برای همین هم شما باید از وضعیت و جایگاه اجتماعی فرد مخاطب خود، قبل از بیان هر کلمه، آگاه باشید. بدانید که شنونده‌تان از کجا می‌آید و دیدگاه سیاسی، شخصیتش و تا حد ممکن سطح خلق و خوی عاطفیش را درک کنید. راه‌حل این است که قبل و حین یک مکالمه، اطلاعات بیشتری در مورد شنوندگان خود کسب کنید.

4.   اگر چیزی را متوجه نشدید‌‌، سوال کنید

هنگامی که طرفتان حرف‌هایی می‌زند که برای شما نامفهوم است، با خودتان حدس و گمان نکنید که سعی دارد چه بگوید. بهتر است درباره‌ی مفهومی که طرف مقابل سعی در انتقال آن را دارد، سوال و پرسش کنید. و از آن‌جایی که انسان‌ها، موجوداتی اجتماعی هستند، وقتی از کسی که دارد با شما صحبت می‌کند سوالی بپرسید، قطعا احساس قدردانی می‌کند. سوال پرسیدن، مطمئن‌ترین راه برای نشان دادن این است که به حرف‌های طرف مقابل، علاقمند هستید.

5.   به ارتباطات منفی‌ای که در گذشته داشتید‌، فکر نکنید

ممکن است گه‌گاهی با مخاطبانی مخالف و غیردوستانه برخورد می‌کنید، اما نگذارید حرف‌ها و رفتارشان شما را ناامید کند. اگر می‌خواهید بعد از آن، تجربه ارتباطی بهتری داشته باشید، بهتر است که تعاملات منفی گذشته را فراموش کنید.

گفت و گو -ارتباط کلامی -ارتباط غیر کلامی -زبان بدن -بحث

6.   روی ارتباط غیرکلامی خود‌، کار کنید

مردم احساسات شما را از زبان غیرکلامی شما می‌خوانند. بدن شما حتی چیزی را که زبانتان نمی‌خواهد بگوید را فاش می‌کند. مثلا وقتی مطمئن نیستید، مردم از تغییرات صدای شما یا نحوه‌ی حرکتتان روی صحنه‌، متوجه آن می‌شوند. اگر بتوانید مواظب زبان بدن‌‌تان باشید‌، خیلی بهتر است. هوشیار باشید و از اتفاقاتی که در اطراف شما می‌افتد آگاه باشید. به نحوه‌ی نشستن، حرف زدن و تلفظ کلمات خود، دقت کنید. قبل از یک جلسه‌ی مهم، یاد بگیرید که چطور با اعتماد به نفس بنشینید و لباس مناسب بپوشید. زمانی که می‌خواهید صحبت کنید، همیشه فضا را با یک شوخی جالب اما مرتبط، صمیمی‌تر کنید.

7.   کمک بگیرید

سخنگویان بسیار شناخته‌ی مردمی که شما آنها را تحسین می‌کنید هم اوایل حرفه‌ی خود عیب و نقص‌هایی داشتند. برخی از آنها در مورد چگونگی نوشتن پیام‌های واضح و مرتبط برای مخاطبان مناسب، مطالعات زیادی کرده‌اند. مانند آنها باشید و از شرکت‌هایی که مشکلات گفتاری دیگران را حل می‌کنند، کمک بگیرید. این شرکت‌ها برای هر مشتری‌، برنامه‌ی خاصی ارائه می‌دهند. زمانی که زیر نظر و آموزش آنها باشید، یک سخنران عمومی حرفه‌ای خواهید شد.

8.   ریلکس باشید، دیگران شما را قضاوت نمی‌کنند

شاید دلیل مشکل ارتباطی شما با افراد جدید، این باشد که احساس می‌کنید آنها همه‌ی حرف‌های شما را قضاوت می‌کنند. اگر این مشکل را دارید، احتمالا زمانی که مردم برای شما دست می‌زنند یا هنگامی که یک نکته‌ی کلیدی را ارائه می‌دهید و آنها با یکدیگر پچ‌پچ می‌کنند، عصبانی می‌شوید. چیزی که نمی‌دانید این است که نحوه‌ی صحبت کردن شما، برای بسیاری از مردم اهمیتی ندارد. آنها حتی متوجه جزئیات کوچکی که شما بابتش تا این حد نگران هستید هم نمی‌شوند. آرام باشید و کار خود را انجام دهید.

گفت و گو -مخاطب -ارتباطات

9.   مخاطبانتان را درگیر گفتگو کنید

توجه مخاطبین شما، محدود است. حتی باتجربه‌ترین سخنرانان عمومی نیز می‌دانند که بدون بحث‌های تعاملی و اندیشه‌های ناگهانی، ارتباط موثر، رخ نخواهد داد. همیشه مخاطبین خود را با گفتگوی خود‌، درگیر نگه دارید.

جمع‌بندی

ارتباط موثر، جزو مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر کسی باید داشته باشد. امیدوارم که 9 نکته‌ی بالا، به شما کمک کند تا با استفاده از نشانه‌های غیرکلامی، خوب ارتباط برقرار کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که برای پرورش مهارت‌های ارتباطی خود، باید با دقت به حرف دیگران گوش دهید.

 

منبع: PickTheBrain

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-07 15:17:07
دسته بندی ها