سکانس نفس‌گیر فرار از زندان در فیلم جدید رادکلیف

19 فروردین 1400 - 11:00
فیلم و سریال - سکانس نفس‌گیر فرار از زندان در فیلم جدید رادکلیف
سکانس نفس‌گیر فرار از زندان در فیلم جدید رادکلیف
امتیاز مطلب: 77%

ویروس کرونا باعث به‌هم خوردن بسیاری از فعالیت‌ها و برنامه‌های سینمایی شده است. فرانسیس آنان (Francis Annan)، کارگردان جوان و با استعداد بریتانیایی، امید داشت که اولین فیلمش روی پرده‌ی سینماها پخش شود. به هر حال، فیلم او در شرایط قرنطینه نیز به اندازه‌ی بهترین فیلم‌های کرایه‌ای بازدید دارد. با یوکن همراه باشید.

فضای فیلم‌برداری

برای تماشا و دانلود فیلم «فرار از پرتوریا» ( Escape from Pretoria 2020) دوبله، می‌توانید به گپ فیلم مراجعه کنید. برنامه‌ی او در ابتدا این بود که فیلم «فرار از پریتوریا» (Escape from Pretoria) را چند سال قبل در آفریقای جنوبی فیلم‌برداری کند، اما خب متاسفانه فیلم با کمبود بودجه روبه‌رو شد. سپس گروه تولید، مکان فیلم‌برداری را به جنوب استرالیا تغییر داد که فکر بدی هم نبود. شرایط اقلیمی کاملا هم‌خوانی داشت و معماری شهر آدلاید (Adelaide) به گونه‌ای بود که می‌شد آن را شبیه به شهر کیپ تاون (Cape Town) در دهه 70 کرد (البته اگر قرار نباشد که از کوه تیبل (Table Mountain) فیلم‌برداری شود). هم‌چنین زیرساخت فیلم هم بهتر از خیلی از شهرهای آفریقای جنوبی است.

فرار از پرتوریا - فرار از زندان - دانلود فیلم - دوبله فارسی - دنیل ردکلیف - هری پاتر

تهیه‌کنندگان بریتانیایی از سال 2012 بر روی داستان این فیلم که مربوط به فرار سه زندانی سیاسی سفیدپوست از زندان پریتوریا است، کار می‌کردند. بودجه‌بندی از سوی شرکت فیلم‌سازی جنوب استرالیا باعث شد تا این فیلم به طور رسمی به نوعی همکاری بین تهیه کنندگان انگلیسی و استرالیایی تبدیل شود و همین با برخی توافقات نیز همراه بود. 

بیشتر بازیگران فیلم، زاده یا مقیم استرالیا هستند و همین باعث می‌شود لهجه‌ی آفریقایی متقاعدکننده‌ای نداشته باشند، ولی زندان «گائول آدلاید» (Adelaide Gaol) برای بار دوم تصویر متقاعدکننده‌ای از یک زندان آفریقایی را نشان می‌دهد. اولین بار فیلم «بریکِر مورانت» (Breaker Morant) در سال 1979 در این زندان فیلم‌برداری شده بود. دقیقا همان زمان که تیم جنکین (Tim Jenkin)، استفان لی (Stephen Lee) و الکس مومباریس (Alex Moumbaris) در داستان واقعی از «پریتوریا» فرار می‌کنند.

آنچه اتفاق می‌افتد

جنکین کتابی که فیلم بر اساس آن ساخته شده را نوشته بود. او و لی در آفریقای جنوبی به دنیا آمده و در اوایل دهه 70 به انگلستان رفته بودند. آنها در آن‌جا به کنگره‌ی ملی آفریقایی‌های تبعیدی پیوستند و به عنوان مأموران تبلیغاتی دوباره به آفریقای جنوبی فرستاده شدند.

در سکانس اول فیلم، می‌بینیم که آنها چندین بمب کاغذی در خیابان‌های کیپ تاون منفجر می‌کنند. این دستگاه‌ها با انفجار غیرکشنده، صدها بروشور سیاسی را در مکان‌های عمومی پخش می‌کنند. 

فرار از پرتوریا - فرار از زندان - دانلود فیلم - دوبله فارسی - دنیل ردکلیف - هری پاتر

در اصل لی (بازیگر استرالیایی دنیل وِبر) (Daniel Webber) و جنکین (دانیِل رادکلیف) (Daniel Radcliffe) چندین ماه به این کار مشغول بودند، ولی در فیلم جوری نشان داده شده که انگار آنها در اولین عملیات خود دستگیر می‌شوند. در طی دادگاهی شدن آنها، لی به 8 سال و جنکین به 12 سال زندان محکوم می‌شود. قاضی با صدای بلند آنها را به خاطر خیانت به کشوری که در آن بزرگ شدند، سرزنش می‌کند.

فیلم در کل راجع به فرار از زندان است و فرانسیس آنان به عنوان کارگردان واقعا کارش را عالی انجام داد. این فیلم دارای داستان مستحکم و بسیار هیجان‌انگیزی است و هیچ سکانس آن بیهوده فیلم‌برداری نشده است. فیلم‌برداری 29 روزه‌ی فیلمی که نیاز به 40 روز داشته، به رسیدن به این اهداف کمک کرده است. فیلم‌بردار با تجربه‌ی این پروژه جفری هال، فیلم‌بردار فیلم‌های «ساطور» (Chopper)، «سگ قرمز» (Red Dog) و «روز استرالیا» (Australia Day) است که زرنگی این دو فراری و نقشه‌های فرار هوشمندانه‌شان را به طور هنرمندانه‌ای به تصویر می‌کشد. 

ریش‌سفید زندانی‌های سیاسی در پریتوریا، دنیس گُلدبرگ (Denis Goldberg) (بازیگر: ایان هارت)(Ian Hart) است که از 22 سال حبس خود، 15 سال آن را گذرانده است. او فرد مشهوری در کنگره‌ی ملی آفریقاست و در سال 1964 در دادگاه ریوونیا (Rivonia)، در کنار نلسون ماندلا (Nelson Mandela) و والتر سیسولو (Walter Sisulu) محاکمه شده است. گلدبرگ به آنها می‌گوید که اگر بخواهند، می‌توانند فرار کنند، ولی گذراندن کامل دوره‌ی حبس، تصمیمی سیاسی است که او انتخاب کرده است.

فرار از پرتوریا - فرار از زندان - دانلود فیلم - دوبله فارسی - دنیل ردکلیف - هری پاتر

البته این مسئله کاملا هم درست نیست. در ابتدا، گلدبرگ در نقشه‌ی فرار همکاری کرد، ولی زمانی که معلوم شد که واقع‌بینانه فقط سه نفر می‌توانند این کار را انجام دهند، پا پس کشید. سومین نفر این گروه لئونارد فانتین (Leonard Fontaine) است، احتمالا چون الکس مومباریس که در استرالیا بزرگ شده و سپس در فرانسه زندگی کرده بود، با فیلم همکاری نکرده است. فانتین (بازیگر: مارک لئونارد وینتر) (Mark Leonard Winter) یار و یاور جنکین می‌شود و به او در حل همه‌ی مشکلات تکنیکی نقشه‌ی فرار، کمک می‌کند.

سرگرمی و درک زندانیان در قرنطینه

خوبی این فیلم، در جزییات آن نهفته است و فرانسیس آنان، به خوبی لحظات مهم این واقعه را به ما نشان می‌دهد. شخصیت‌پردازی در این فیلم آن‌قدرها عمیق نیست، مخصوصا در رابطه با نگهبانانی که چاق، کم‌هوش و بدجنس به تصویر کشیده شده‌اند. البته این کار، قسمتی از ژانری است که فیلم را در بر می‌گیرد. رادکلیف به خوبی نقش مردی را بازی می‌کند که زیر فشار خم نمی‌شود و سماجت و ریسک پذیری بالایی از خود نشان می‌دهد. 

از آن‌جا که این روزها فیلم‌های کمتری وارد بازار می‌شود، این فیلم در زمان خوبی به دست تماشاچیان رسید. شرایط قرنطینه باعث شد تعداد زیادی از مردم حال و روز زندانیان واقعی را درک کنند.

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

 

 منبع: Smh

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-09 03:30:18
دسته بندی ها