نقد و بررسی فیلم «محاکمه 7 شیکاگویی»: بهترین اثر آرون سورکین در چند سال اخیر

6 مهر 1400 - 11:00
فیلم و سریال - نقد و بررسی فیلم «محاکمه 7 شیکاگویی»: بهترین اثر آرون سورکین در چند سال اخیر
نقد و بررسی فیلم «محاکمه 7 شیکاگویی»: بهترین اثر آرون سورکین در چند سال اخیر
امتیاز مطلب: 84%

آرون سورکین (Aaron Sorkin)، فیلم‌نامه ‌نویس منحصر به فردی است که به خاطر تکنیک‌های کلامی، دیالوگ‌های پشت‌سر هم و افزایش تدریجی احساسات در کارهای خود مشهور است. با شنیدن اسم او، یاد صحنه‌ای می‌افتیم که در آن مارتین شین (Martin Sheen) جمله‌ای از انجیل را نقل می‌کند، صدای نوازندگان بلند می‌شود و بعد، همه به گریه می‌افتیم. با یوکن همراه باشید.

ولی این فیلم‌نامه‌نویس بعد از اتمام مجموعه‌ی «جناح غربی» (The West Wing)، دیگر اثر خیلی رضایت‌بخشی که از او انتظار داشتیم را در اختیارمان نگذاشت و به جای آن، به نوشتن راجع به اشخاص سرشناسی مانند «شبکه‌ی اجتماعی» (The Social Network) درباره‌ی مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، «استیو جابز» (Steve Jobs) درباره‌ی استیو جابز و «بازی مالی» (Molly’s Game) که درباره‌ی چهره‌ی مشهور عرصه‌ی پوکر، یعنی مالی بلوم (Molly Bloom) است، مشغول شد.

ولی فیلم «محاکمه 7 شیکاگویی» (The Trial of the Chicago 7) که بعد از فیلم «شبکه‌ی اجتماعی» بهترین اثر سورکین شناخته می‌شود، تعصب، شور و فرهنگ‌ستیزی فعالان اجتماعی دهه‌ی 60 در برابر دولت آمریکا را به نحو احسن به تصویر می‌کشد. این فیلم همچنین ادعا دارد که همین فعالان اجتماعی بودند که باعث شروع شدن شورش‌های ضد جنگ ویتنام سال 1968 در شیکاگو شدند. 

بازیگران فیلم

برای تماشا و دانلود فیلم «محاکمه 7 شیکاگویی» دوبله، می‌توانید به ‌سایت گپ فیلم مراجعه کنید. گروه هفت نفره‌ی آن‌ها از اَبی هافمن (Abbie Hoffman) (بازیگر: ساشا بارون کوهن) (Sacha Baron Cohen)، تام هِیدن (Tom Hayden) (بازیگر: ادی ردمِین) (Eddie Redmayne)، جری روبین (Jerry Rubin) (بازیگر: جِرِمی استرانگ) (Jeremy Strong)، دیوید دلینجر (David Dellinger) (بازیگر: جان کارول لینچ) (John Carroll Lynch)، رِنی دیویس (Rennie Davis) (بازیگر: الکس شارپ) (Alex Sharp)، جان فروینز (John Froines) (بازیگر: دنی فلاهرتی) (Danny Flaherty) و لی وینر (Lee Weiner) (بازیگر: نوح رابینز) (Noah Robbins) تشکیل شده‌ است. نفر هشتمی که با آنها محاکمه شد، یکی از موسسان گروه پلنگ‌های سیاه (Black Panthers) به نام بابی سیل (Bobby Seale) (بازیگر: یحیی عبدالمتین دوم) (Yahya Abdul-Mateen II) بود که در ادامه‌ی فیلم بخشیده شد. 

بازیگران اصلی این فیلم همه مانند هالک (Hulk)، قوی و نیرومند هستند. در کنار این همه ستاره‌ی سینمایی، مارک رایلنس (Mark Rylance) نقش وکیل خستگی‌ناپذیر آنها یعنی «ویلیام کانستلر» (William Kunstler)، جوزف گوردون لویت (Joseph Gordon-Levitt) نقش دادستان، «مایکل کیتون» (Michael Keaton) رئیس وکلای آمریکا و فرانک لانجلا (Frank Langella) نقش قاضی را ایفا می‌کنند. 

با این‌که نصف این مقاله فقط بازیگران این فیلم را نام بردیم، باید گفت که جمع شدن این همه بازیگر رده اول در کنار هم، جدا از این‌که هرکدام از آنها  جوایز اسکار(Oscar) و تونی (Tony) دارند، کار گروهی‌شان نیز با یکدیگر واقعا  شگفت‌انگیز است. جالب است که حدود نصف آنها بریتانیایی هستند. 

ستاره‌ی فیلم

یکی از این بازیگران انگلیسی، متحول‌کننده‌ترین بازی را در فیلم دارد و آن هم کوهن (Cohen) است که نقش «هافمن» (Hoffman) باهوش و ضد مقامات عالی‌رتبه را بازی می‌کند. پس از دیدن بازی او در این فیلم و در نقش‌هایش به عنوان «بورات» (Borat)، «علی جی» (Ali G)، «پیرلی» (Pirelli) در فیلم «سوئینی تاد» (Sweeney Todd) و سایر نقش‌های بزرگ بی‌شمار او، دیگر نمی‌توانیم به یاد آوریم که کوهن اصلی، چه صدایی دارد یا رفتار عادی او چگونه است. رایلنس در نقش «کانستلر»، یکی از بهترین بازیگران عرصه‌ی تئاتر است که در این فیلم، در مقایسه با جثه‌‌ای که دارد، نقش بزرگ و پرقدرتی ایفا می‌کند. 

فیلم‌نامه‌نویسی سکانس‌های مربوط به جلسه‌ی دادگاه، واقعا کار مشکلی است، چون در آخر خواه ناخواه، از کلیشه‌های موجود استفاده می‌کنیم. امکان ندارد فیلمی را پیدا کنید که در صحنه‌ی دادگاهش، جمله‌ی «من اعتراض دارم» را نشنوید.

با این حال سورکین که توانایی بالایی در نوشتن سخنرانی‌ها و مذاکرات دارد، رنگ و لعاب جدیدی به این سکانس‌ها می‌دهد. همان طور که شهادت‌های دادگاهی زاکربرگ را در فیلم «شبکه‌ی اجتماعی» دیدیم، این نویسنده و کارگردان، برای نمایش دادن داستان این هفت مرد، از دادگاه استفاده می‌کند و کاری می‌کند که هر کسی در همان صحنه‌ی شهادتش، خیلی سریع داستان زندگی‌اش را تعریف کند.

علاوه بر مشکل آنها با دولت سر این‌که شروع شورش در واقع کار اداره‌ی پلیس شیکاگو بوده و این هفت نفر آغازگر ماجرا نبوده‌اند، بحث‌های داخلی آنها نیز به همین موضوع مربوط است. برای مثال، برای این‌که «هافمن» تغییری ایجاد کند، به شدت گرفتن اختلافات دامن می‌زند. «هِیدن» که ساکت‌ترین شخص جمع است، کاملا برخلاف او سعی دارد تا به صورت دیپلماتیک مشکل را رفع کند و می‌گوید: «من برای انقلاب فرهنگی وقت ندارم. این کار باعث می‌شود انقلاب اصلی را از یاد ببریم.»

بعد از پخش فیلم «بازی مالی» در سال 2017، به نظر می‌آمد که بهتر است فیلم‌نامه‌ی سورکین توسط شخص دیگری کارگردانی شود. نوع انتخاب کلمات او برای فیلم‌برداری چندان مناسب نبود. ولی در «دادگاه شیکاگو هفت» پیشرفت او در فیلم‌برداری و ویراستاری  کاملا فاحش است و با سرعت گفتگوی خاص او همخوانی دارد. او حالا واقعا می‌تواند احساسات بینندگان را تحت تأثیر قرار دهد.

با دیدن این فیلم، متوجه خواهید شد که آخرین و بهترین لحظه‌ی فیلم به «ردمِین» (Redmayne) اختصاص دارد. آیا این صحنه برایتان به اندازه‌ی کافی احساسی بود؟ این صحنه بی‌شک یادآور لحظات به یاد ماندندنی «رئیس‌جمهور بارتلت» (President Bartlet) در برنامه‌ی «جناح غربی» خواهد بود.

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

 

منبع: NyPost

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-09-29 01:25:41
دسته بندی ها