6 قانون ساده برای انجام و اتمام کارها در آشفتگی و بی‌نظمی دورکاری

15 دی 1399 - 6:00
دورکاری - 6 قانون ساده برای انجام و اتمام کارها در آشفتگی و بی‌نظمی دورکاری
6 قانون ساده برای انجام و اتمام کارها در آشفتگی و بی‌نظمی دورکاری
امتیاز مطلب: 70%

امروز متفاوت است چون تنها جایی که باید بروید اتاق نشیمنتان است. متفاوت است چون شما حق انتخاب دارید. هیچ‌کس منتظر آمدن شما نیست. هیچ‌کس منتظر جلسه نیست و چک نمی‌کند ببیند شما سر ساعت در دفتر کار خود حضور دارید یا نه. شما تنها نیستید. این شرایط امروزه برای میلیون‌ها نفر دیگر هم صدق می‌کند. با یوکن همراه باشید.

صدای آلارم گوشی‌تان می‌آید. باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید دوباره چرت بزنید یا بروید سر کارتان. بسیاری از ما کارآفرین هستیم. چندین سال است که به ساز خودمان می‌رقصیم و رئیس خودمان هستیم. اصلا این در خون ما است. اما حتی خیلی از ما نیز از یک برنامه‌ی مطمئن و روزمره‌ی افراد عادی لذت می‌بریم. ما دوست داریم هر روز بلند ‌شویم و سر کارمان برویم. خیلی‌ها از برنامه‌ی روتین خود لذت می‌برند. ما حتی از جلسات و پروژه‌های از پیش برنامه‌ریزی‌ شده نیز لذت می‌بریم.

برخی دیگرمان هم، برنامه‌ریز جلسات هستند و دوست دارند خودشان روز و کسب و کار خود را بسازند. این دو مفهوم، خیلی با یکدیگر تفاوتی نداشتند، اما به خاطر وضعیتی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، اکنون ایده‌ی «کارآفرینی» به ذهن بسیاری از افرادی نیز که هرگز به دنبال این سبک زندگی نبودند آمده است.

بنابراین شما چطور باید این سبک زندگی را در پیش بگیرید؟ چگونه می‌توانید هم‌زمان که در خانه‌ی خود راحت هستید، وظایف و پروژه‌های خودتان را انجام دهید؟ چگونه با همکاران و اعضای تیم خود در ارتباط هستید؟ چگونه کل روز به کارهای ناتمام خانه توجهی نمی‌کنید؟

بیایید با عمل به این 6 قانون ساده برای دورکاری‌، کارهای خود را در خانه‌مان پیش ببریم:

خواب - بیدار شدن - صبح

1.   بلند شوید و لباس فرم مخصوص کار خود را بپوشید

این مهم‌ترین بخش دورکاری در خانه است که شما حتما تجربه‌اش خواهید کرد. هر مقاله‌ای هم که درباره‌ی قوانین دورکاری بخوانید، این یک قانون را بی‌‌شک در آن می‌بینید. چرا؟ چون بیدار شدن، لباس پوشیدن و آماده شدن برای کار مثل همه‌ی روزهای عادی دیگر، به ذهن شما می‌فهماند که الان وقت کار است.

درایت ذهن، چیز بسیار قدرتمندی است. آیا لباس خود را برای ورزش عوض می‌کنید؟ بله، چون هم می‌خواهید احساس راحتی کنید و هم می‌خواهید به ذهن خود بفهمانید که وقت ورزش است. آیا در پایان یک روز کاری، لباس خود را عوض می‌کنید؟ بله، تی‌شرت و شلوار راحتی می‌پوشید تا به خود بفهمانید دیگر در خانه‌اید.

می‌بینید که این قانون، کاری است که معمولا هر روز، چه سر کار و چه در خانه و کاملا صرف‌نظر از این‌که کجایید، انجام می‌‌دهید. بلند شوید، لباس فرمتان را بپوشید، لباس‌هایتان را اتو کنید، دوش بگیرید و موهایتان را مرتب کنید. دقیقا از همان برنامه‌ی روزمره‌ای که هنگام سر کار رفتن خودتان پیروی می‌کردید، پیروی کنید.

پال میر (Paul Meyer) می‌گوید:

بهره‌وری، هرگز تصادفی نیست. بلکه نتیجه‌ی عمل به یک برنامه‌ریزی عالی و هوشمندانه و تلاش‌های هدف‌دار است.

2.   برای یک برنامه‌ریزی درست و حسابی، باید دید وسیعی داشته باشید

اگر قرار باشد کسی به محل کارتان بیایید و فعالیت‌هایتان را یک هفته ثبت کند، مشخص می‌شود که آیا شما از روتینی پیروی می‌کنید یا نه.

برنامه‌تان هرچه که بود، از همان برای دورکاری خود در خانه نیز پیروی کنید. البته ممکن است یک‌سری چیزها با برنامه‌تان تفاوت داشته باشد. مثلا باید به کودکان خود برسید یا حیوانات خانگی خود را بیرون خانه بچرخانید. حتی گاهی اوقات فامیل و اقوامتان نیز با شما زندگی می‌کنند. اما به‌جز این مسائل، بیشتر اوقات روتین‌تان می‌تواند مثل قبل باشد.

اگر در راه خود به اداره، همیشه یک فنجان قهوه می‌گرفتید، در خانه هم همین کار را کنید. اگر اولین کاری که می‌کردید چک کردن ایمیل‌هایتان بود، از حالا به بعد هم اول صبح، ایمیل‌هایتان را چک کنید. اگر با یک‌سری از همکاران خود سلام و احوال‌پرسی می‌کردید، حالا نیز از خانه با آنها تماس بگیرید. هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا روتین قبلی‌تان همان‌گونه حفظ شود. این کار به ذهن شما می‌فهماند که الان باید کار کنید و شما هم در طول روز، تمرکز بیشتری دارید.

تلفن - زنگ خوردن موبایل - مشکلات  - گفت و گو

3.   اگر تلفنتان زنگ خورد، جواب ندهید

دورکاری فواید بسیار زیادی دارد، اما مشکلات بزرگی نیز به همراه دارد. بزرگ‌ترین مشکل هم حواس پرتی است. زمانی که در اداره‌‌ی خود هستید، مسئولیت‌پذیری‌تان دو برابر زمانی است که در خانه کار می‌کنید.

اعضای تیم‌ و رئیستان در دفتر کارتان هستند و شما را از خانه نمی‌بینند. پس مسئولیت پذیری شما دیگر به خودتان بستگی دارد. درست است که با گشتن در رسانه های اجتماعی و گپ زدن با همکاران، وقتی که برای کارهایمان داریم هدر می‌رود، اما این در مقایسه با چیزهایی که در خانه حواسمان را پرت می‌کنند چیزی نیست.

نتفلیکس (Netflix)، فیس بوک (Facebook)، اینستاگرام (Instagram)، یوتیوب (Youtube) و تیک تاک (TikTok) فقط بخشی از لیست بلندبالای عوامل حواس‌پرتی هستند، پس برای استفاده‌ی خود از تکنولوژی، حد و مرز تعیین کنید. برای چرخیدن در رسانه‌های اجتماعی‌، زمانی تعیین کنید و بعدش سریع برگردید سر کارتان. 15 دقیقه وقت گذاشتن سر تکنولوژی، به شما کمک می‌کند تا وظایف خود را انجام دهید و روی کارهایتان متمرکز باشید.

4.   فضای کار بسیار مهم است

حالا که وارد فصل جدیدی از زندگی خود شده‌اید، کار خود را در یک اتاق تمیز و روی یک میز مرتب انجام دهید. حتی اگر این وضعیت موقتی هم باشد، باز هم می‌توانید بستر را برای رشد توانایی‌های خود در این دوره، مهیا کنید.

زمانی که تصمیم گرفتید در منزل خود کار کنید، تصمیم بگیرید که قرار است چگونه در آن فضا کار کنید. همان کارهایی که در اداره می‌کردید را انجام دهید. محل کار جدید خود را مرتب کنید تا عملکرد و رفتار شما شبیه به زمانی باشد که در اداره کار می‌کردید.

یک سبک زندگی غیر قابل ‌کنترل بر شما تحمیل شده‌ و حالا شما از همین اتفاق هم یک موقعیت برای پیشرفت هرچه بیشتر و کنترل اوضاع خود استفاده می‌کنید. برای محل کارتان فضایی مشخص کنید. مواظب عوامل حواس‌پرتی باشید. از برنامه‌ی خود پیروی کنید تا ببینید چگونه پروژه‌هایتان یکی پس از دیگری مثل آب خوردن به اتمام می‌رسند.

5.   باز‌ده شما به تغذیه‌تان بستگی دارد

وقتی بحث اقلام ضروری خانه می‌شود‌، تغذیه کمتر به ذهن ما می‌آید، اما مردم میان‌‌وعده را خیلی دوست دارند و برای همین هم هنگامی که تمام روز در خانه هستند، خیلی راحت هنگام هر کاری‌، میان‌وعده می‌خورند. حواستان باشد که در این تله نیافتید.

غذا، سوختی است که برای ما، مخصوصا در این شرایط، بسیار نیاز است. برای غذای خود در منزل، حد و مرز تعیین کنید. همان میان‌وعده‌هایی را که در اداره‌ی خود می‌خوردید، در خانه‌تان بخورید.

میان‌وعده‌ها را در محل کار خود، جایی دور از دسترس بگذارید تا یک‌دفعه وسط کار، شیرینی و اسنک نخورید، چرا که قرار است این شرایط را با سلامت جسمی کامل پشت سر بگذارید. برای غذایتان هم دقیقا حد و مرزی که در اداره رعایت می‌کردید، رعایت کنید. علاوه بر این، زمانی که روز کاری‌تان به پایان رسید، می‌توانید هر چه می‌خواهید، بخورید.

رابین شارما (Robin Sharma) می‌گوید:

بهره‌وری، بیشتر به معنای مدیریت ذهن است تا چگونگی گذراندن زمانمان.

ورزش - بهره وری - صبح - انرژی

6.   ورزش کنید

برای این مدت که دورکاری می‌کنید، هر روز صبح ورزش کردن برای بدنتان یک امر ضروری است، سپس هنگام کار، از برنامه‌ی همیشگی خود پیروی کنید و به اتاق کارتان بروید. بسیاری از شرکت‌ها برای فعالیت‌های دسته‌جمعی فیزیکی مردم، فرصت‌هایی فراهم می‌کنند، اما بسیاری از آنها نیز اقدامی نمی‌کنند.

اگر شما تا حالا زیاد پیاده روی نمی‌کردید، حالا وقت آن است که شروع کنید. در برنامه‌ی خود، 15 تا 20 دقیقه از روز را برای پیاده‌روی خود بگذارید. نور خورشید برای بدن و ذهن شما عالی است و یک پیاده‌روی کوتاه، برای بهره وری شما بسیار مفید است.

حتی اگر مجبور شوید در روز قبل یا بعد کار ورزش کنید، حتما برای فعالیت‌های‌ فیزیکی هم در برنامه‌ی روزانه‌ی خود، جایی بگذارید. حالا وقتش است که سعی کنید این عادت سالم را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود جای دهید. زمانی که به برنامه‌ی عادی خود برگشتید‌، می‌توانید این عادت را حتی در محل کار خود نیز تمرین کنید.

 

منبع: Addicted2Success

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-03 18:57:14
دسته بندی ها