نقد فیلم «اهریمن تمام‌وقت»، محصول سال 2020

12 شهریور 1400 - 11:00
فیلم و سریال - نقد فیلم «اهریمن تمام‌وقت»، محصول سال 2020
نقد فیلم «اهریمن تمام‌وقت»، محصول سال 2020
امتیاز مطلب: 77%

 فیلم اهریمن تمام‌وقت ساخته‌ی آنتونیو کمپوس، یکی از مهمترین فیلم های سال 2020 است و به خوبی نشان می‌دهد که سرگذشت پدر یا مادرها، چگونه مانند ژنی، نسل به نسل برای فرزندان تکرار می‌شود. حس عمیقی که زمان و مکان  ابتدای فیلم به ما می‌دهد، بسیار دوست‌داشتنی است. بخشی از ابتدای فیلم را نویسنده‌ی رمان همین فیلم، دونالد ری پولاک (Donald Ray Pollock) که صدایش بسیار مناسب گویندگی بود، گویندگی این فیلم را بر عهده گرفت. با یوکن همراه باشید.

بخشی از زیبایی این فیلم، مربوط به طراحی بی‌عیب و نقص آن است که بیننده را به سال‌های نخست  1957 و 1965 می‌برد. همه‌‌ی شخصیت‌های این قطعه، چه ساکن در شهر روستای کول کریک (Coal Creek) در ویرجینیای غربی (West Virginia)، چه  مکان دور‌ افتاده‌ای مثل ناکمستیف (Knockemstiff) در ایالت اوهایو (Ohio)، همگی مجموعه‌ای از جنایت‌کاران آدم‌کش، متجاوزان و سواستفاده‌گرهای همه‌فن‌حریف هستند. این فیلم، جهانی را به تصویر می‌کشد که در آن خداوند دعاها را اجابت نمی‌کند و حرف بیشتر کاراکترهای فیلم این است که «دنیا پر شده از آدم‌های بی‌مصرف و بد.»

فضای فیلم

برای تماشا و دانلود فیلم «اهریمن تمام‌وقت» دوبله، می‌توانید به گپ فیلم مراجعه کنید. تقریبا در یک سوم فیلم، زمان بین سال‌های 1945 و 1957 در گردش است. حدودا بعد از 45 دقیقه تغییر زمان و بعد از این‌که گذشته‌ی شخصیت‌های مختلف فیلم مشخص شد، در سال 1965، جایی که روایت و مطلب اصلی نمایان می‌شود، بالاخره زمان فیلم ثابت می‌ماند. اوایل فیلم، ممکن است بیننده به خاطر تغییرات زمانی و مکانی، احساس سردرگمی یا خستگی کند، اما در نهایت، داستان بر روی یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم، آروین راسل (Arvin Russell) (بازیگر: تام هالند) (Tom Holland)، ثابت می‌ماند.

علی‌رغم سن اصلی این بازیگر، این فیلم، ایام جوانی او را به تصویر می‌کشد.

آن‌چه اتفاق می‌افتد

از لحاظ زمانی، اتفاقات و وقایع داستان، مربوط به اواخر جنگ در اقیانوس آرام است که ویلارد راسل (Willard Russell) (بازیگر: بیل اسکارگارد) (Bill Skarsgard)، تفنگ‌دار دریایی ایالات متحده، مجبور می‌شود به هم‌رزم زخمی و در حال مرگش در جزایر سلیمان (Solomon Islands)‌، تیر خلاص بزند و او را بکشد.‌ او با این کار، بخشی از انسانیت خود را از دست داد. بعد از جنگ، ویلارد راهی خانه‌اش در کول‌کریک شد و طی مسیرش در شهرک مید (Meade) ایالت اوهایو، توقف کرد. همان‌جا با همسر آینده‌اش، شارلوت راسل (Charlotte Russell) (بازیگر: هیلی بنت)(Haley Bennett) که گارسون کافه بود آشنا می‌شود. هم‌زمان در همان کافه، کارل هندرسون (Carl Henderson) (بازیگر: جیسون کلارک) (Jason Clarke) برای اولین بار با همسر آینده‌اش سندی (Sandy) (بازیگر: رایلی کیو) (Riley Keough) آشنا می‌شود. مسیر زندگی این زوج در آینده با پسر ویلارد که هنوز متولد نشده ‌است، گره می‌خورد.

ویلارد پس از ازدواج  با شارلوت، دوباره به ناکمستیف نقل مکان می‌کند. این زوج پسری به نام آروین دارند که در سال 1957، 9 یا 10 ساله است. همین سال، شارلوت بر اثر سرطان می‌میرد و بعد از مرگش‌، ویلارد دست به خودکشی می‌زند. آروین پیش مادربزرگ پیرش اِما (Emma) (بازیگر: کریستین گریفیث) (Kristin Griffith) و عمویش ارسکل (Earskell) (بازیگر: دیوید اتکینسون) (David Atkinson) زندگی می‌کند. در آن‌جا خواهر ناتنی‌اش، لِنورا (Lenora) را ملاقات می‌کند که اِما او را پس از ناپدید شدن خانواده‌اش به فرزندخواندگی پذیرفته ‌است. از طرفی می‌دانیم که پدر لنورا، روی (Roy) (بازیگر: هری ملینگ) (Harry Melling) که یک کشیش بود، همسرش (بازیگر: میا واسیکوفسکا) (Mia Wasikowska) به خاطر توهمات مذهبی‌اش با چاقو به قتل رساند و خودش نیز توسط قاتلان زنجیره‌ای کارل و سندی هندرسون، به قتل رسید. لنورا که در سال 1950 کودکی بیش نبود و چیزی از خانواده‌اش به یاد نداشت، برای زندگی پیش اِما رفت.

ادامه‌ی فیلم همواره بین کول‌کریک (Coal Creek) و ناکمستیف (Knockemstiff) جا به جا می‌شود. یک‌جای فیلم، آروین برای حفاظت از لنورا (بازیگر: الیزا اسکالن) (Eliza Scanlen) با گروهی از اراذل محلی درگیر می‌شود. در همین زمان، لنورای ساده‌لوح، بازیچه‌ی دست کشیش جدید شهر، پرستون تاگاردین (Preston Teagardin) (بازیگر: رابرت پتینسون) (Robert Pattinson) می‌شود. کشیشی که علی‌رغم ظاهرش، که گرگی در لباس گوسفند است و ظاهر مذهبی‌اش، روح هیولا و فاسدش را پنهان می‌کند. در ایالتی دیگر، آن دو قاتل زنجیره‌ای، به مشکلات زناشویی بر می‌خورند و برادر سندی، لی بودکر (Lee Bodecker) (بازیگر: سباستین استن) (Sebastian Stan) رئیس پلیسی فاسد است که تلاش می‌کند برای یک مبارزه‌ی انتخاباتی دیگر‌، چهره‌ی خود را خوب نشان دهد.

اثری به یاد ماندنی

تحلیل این فیلم بسیار زمان‌بر است. فقط این را بدانید که داستان به خوبی پیش می‌رود و موضوعات داستان علی‌رغم این‌که به نظر نامرتبط می‌آیند، در ادامه‌ی داستان به هم گره می‌خورند و مرتبط می‌شوند. کارگردان فیلم، آنتونیو کامپوس (Antonio Campos) که در سال 2016 بیوپیک (فیلم زندگی‌نامه‌ای) کریستین (Christine) را ساخته بود، برای راوی بودن لحن و صدای جدی‌ای دارد. تنها مثال‌های شوخ‌طبعی او را می‌توان در صداگذاری پولاک (Pollock) مشاهده کرد. جزئیات فیلم بی‌عیب ‌و نقص است و فیلم «اهریمن تمام‌وقت» برای حال و هوای فیلمش، امتیازات بالایی کسب می‌کند.

این فیلم برای تام هالند، فرصتی بود که نشان دهد نسبت به پیتر پارکر(در نقش مرد عنکبوتی)، ویژگی‌های بهتر و بیشتری دارد. نقش آروین کاملا سبک و سیاقی متفاوت دارد و تام هالند با سردی و جدیت تمام این نقش را بازی می‌کند. یکی دیگر از بازیگران فوق‌العاده‌ی این فیلم، رابرت پتینسون (که به زودی در نقش بتمن حضور پیدا می‌کند)، نقش خود را بسیار عالی و بی‌نقص ایفا می‌کند. سباستین استن که به جای کریس اوانز (Chris Evans)، نقش اصلی فیلم شد هم بدک نیست. بقیه‌ی بازیگران شناخته ‌شده مثل جیسون کلارک (Jason Clarke)، رایلی کیو (Riley Keogh) و میا واسیکوسکا (Mia Wasikowska)، نقشی کوتاه اما پررنگ و مهم داشتند.

پس از انتشار، رمان پولاک با اثر کورماک مک‌کارتی (Cormac McCarthy) مقایسه شد. برای همین هم طبیعی است که خیلی‌ها این فیلم را به فیلم «کشور جای پیرمردها نیست» (No Country for Old Men) برادران کوئنم (Coen Brothers) تشبیه می‌کنند. اما به نسبت برادران کوئنم که با داستان‌های غم‌انگیز و پایان‌های ناراحت‌کننده، برنده‌ی جایزه اسکار رشته‌ی طنز تلخ یا همان کمدی سیاه شدند، فیلم «اهریمن تمام وقت» جسارت و درخشندگی کمتری دارد. فیلم تولید شده، جذاب و سرگرم‌کننده اما معمولی و متداول است. داستانی‌ است که به خوبی روایت شده و صحنه و فضای مهیج  آن با اجراهای ملموس و زنده ترکیب شده و در نتیجه هم یک اثر موحش، شوم و تاریک به دست آمده است.

برای تماشا و دانلود فیلم سینمایی جدید دوبله/ زیرنویس می‌توانید به «گپ فیلم: مرجع دانلود فیلم و سریال» سر بزنید.

 

منبع: ReelViews

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-09-04 02:28:06
دسته بندی ها