برای بعضی از افراد، دورکاری ممکن است یک رویا باشد و برای برخی دیگر، کابوس به نظر میرسد. دورکاری بدون چالش نیست. هنگامی که با فرزندان خود در خانهی راحتتان هستید، تمرکز کردن بسیار دشوار است. ممکن است کل روز در لباس خواب خود باشید، نتوانید تمرکز کنید و حتی نتوانید سادهترین کارها را بدون تجهیزات اداری انجام دهید. با یوکن همراه باشید.
نترسید؛ این هفت کتاب به شما در زندگی جدید دورکاری، از مدیریت زمان تا ضروریترین موارد آن، کمک میکند:
1. دستنامهی «ادارهی خانگی» (The Home Office Handbook)، اثر لوری ماررو (Lorie Marrero)
این، کتاب خیلی خوبی است چون به شما کمک میکند تا یک سیستم سازماندهی شده و مستحکم داشته باشید. دستنامهی «ادارهی خانگی»، چگونگی حفظ روتین روزانهی تمیز و مرتب نگه داشتن فضای کار شما، هم فیزیکی و دیجیتالی را برایتان بیان میکند. همچنین، تعداد زیادی راه حل آورده شده است و شما میتوانید هر کدام که برایتان جواب میدهد را انتخاب و به آن عمل کنید. همچنین، به شما نکاتی در مورد مدیریت زمان، مدیریت ایمیلها، تماسهای تلفنی و نحوهی تنظیم زندگی حول کارتان، یاد میدهد.
2. کتاب «سوپراستار دورکاری» (Work from Home Superstar)، اثر جک ویلسون (Jack Wilson)
این کتاب دربارهی عوامل حواس پرتی و مشکلات ناشی از دورکاری است و به این قضیه اشاره میکند که اکثر مردم برای داشتن آزادی بیشتر دورکاری را انتخاب میکنند: برای آنها سخت است که وقتی میتوانند آزاد باشند، به صورت روتین کار کنند، در عوض ترجیح می دهند روی مبل لم دهند و تلویزیون تماشا کنند.
و خب بدیهی است که اگر تمام اوقات کاری خود را صرف تلویزیون دیدن کنید، برایتان دردسرساز میشود. این کتاب چگونگی بهره وری و کار بهتر، سریعتر و راحتتر از همیشه را بیان میکند. برنامه همه افراد متفاوت است، بنابراین باید کارهای خود را بر اساس بهترین زمانبندی که به درد شما میخورد برنامه ریزی کنید.
ممکن است دوست داشته باشید عصرها کار کنید و صبح برای کودکانتان وقت آزاد داشته باشید، یا ممکن است صبح زود بهترین کارکرد را داشته باشید. راهحل این است که بهترین زمانبندی مناسب خودتان را پیدا کنید. این کتاب، کوتاه و در عین حال پر از اطلاعات ارزشمند و به درد بخور است.
3. «اسرار نیروهای دورکار» (Secrets of the Remote Workforce)، نوشتهی ترِسا داکلاس (Teresa Douglas)، هالی گوردون (Holly Gordon) و مایک وبر (Mike Webber)
حالا دیگر کل دنیا به دفتر کار ما تبدیل شده است. اکنون میتوانیم از خانه، کافیشاپ یا سالن بدنسازی کار کنیم. اما کار کردن و انگیزه داشتن، آن هم وقتی که در ادارهی خود نیستیم یا رئیسمان نزدیکمان نیست، بسیار دشوار است. این کتاب شامل روشهای جلوگیری از تنهایی، نحوهی برقراری ارتباط از راه دور با همکاران، نحوهی شبکه سازی یا نتورینگ (Networking) و رشد حرفهای خود به صورت آنلاین، و مواردی از این قبیل میشود.
این کتاب توسط کارمندان و برای کارمندان نوشته شده است، نه برای شرکتها یا مدیران شرکتها. در عوض، مخصوص دورکارها است و به آنها کمک میکند تا چارچوب ذهنی مناسب برای دورکاری را تشخیص دهند. در کل کتاب واقعا مفیدی است.
4. «توازن: یافتن نقطهای برای مادران دورکار» (Balanced: Finding Centre as a Work-at-Home Mom)، نوشتهی تریشا گویر (Tricia Goyer)
این کتاب برای همهی مادرانی است که در خانه میمانند. مادر بودن و دورکار بودن، مزایای واضح زیادی دارد: نیازی به پول دادن به مربیان یا نگهدارندههای کودک نیست و شما میتوانید زمان زیادی کنار کودکانتان سپری کنید. با این وجود، مشکلاتی نیز دارد: پرورش کودکان در حالی که باید یک برنامهی کاری را از پیش ببرید، اصلا کار سادهای نیست، اما میتوان آن را انجام داد.
در این کتاب، تریشا گویر، تجربیات شخصیاش را به عنوان مادری که در خانه کار میکند و همچنین انتخاب کرده که به فرزندانش در خانه آموزش دهد به اشتراک میگذارد. او سخت تلاش کرد تا تعادلی بین همهی بخشهای زندگیاش ایجاد کند.
5. «چگونه خانه یا دفترکار خود را مرتب کنیم تا بهرهوریمان افزایش یابد» (How to Declutter Your Home or Work Office to Improve Productivity)، نوشتهی سارا دامز (Sarah Adams)
بر اساس اصول دورکاری، این کتاب به شما یاد میدهد که چگونه دفتر کار منزلتان را مرتب کنید و آن را تمیز نگه دارید. نویسنده این کتاب، سارا آدامز، به این نکته اشاره میکند که یک فضای اداری، باید مرتب و تمیز باشد تا شما بتوانید تمرکز کنید و کارهای خود را انجام دهید.
6. «هیچ جایی برای کار کردن بهتر از خانه نیست» (There’s No Place Like Working from Home)، نوشتهی الین کوین (Elaine Quinn)
نویسندهی این کتاب، الین کوین، بیش از ده سال تجربهی مشاوره به صاحبان مشاغل آزاد و کارکنان دورکار را دارد. او بهتر از هر کسی میداند که چگونه باید کارها را به اتمام رساند و از عادتهای نامناسب دور ماند. از آن جایی که ممکن است شما نتوانید شخصا از الین مشاوره بگیرید، این کتاب بهترین کاری است که میتوانید برای یادگیری و نحوهی پیگیری، انجام دهید.
7. «هنر دورکاری» (The Art of Working Remotely)، اثر اسکات داوسون (Scott Dawson)
اسکات داوسون، به مدت 21 سال دورکار بوده است. داوسون در این کتاب خودیاری، که پر از حکایتهای خندهدار واقعی است، بررسی میکند که چگونه کارکنان دورکار میتوانند یاد بگیرند که پیشرفت کنند. به طور معمول، افراد یاد نمیگیرند که چگونه دورکاری کنند. آنها باید آن را خود به تنهایی یاد بگیرند. داوسون بهترین راههای ایجاد فضای کاری باکیفیت و خوب، شامل فضاهای همکاری تا کافیشاپ و بهترین رفتارها و روشهایی که شما را به یک دورکار موفق تبدیل میکند را توضیح میدهد.
منبع: Addicted2Success