3 دلیل برای این‌که فورا برند خود را نوسازی کنید و بله، کرونا هم یکی از این دلایل است

4 مرداد 1400 - 11:00
برندینگ - 3 دلیل برای این‌که فورا برند خود را نوسازی کنید و بله، کرونا هم یکی از این دلایل است
3 دلیل برای این‌که فورا برند خود را نوسازی کنید و بله، کرونا هم یکی از این دلایل است
امتیاز مطلب: 63%

برند شما جای پای شما، صدای شما و جوهر حقیقی کسب و کار شما است. برند شما، مجموع کاری است که انجام می‌دهید، هر چیزی است که ارائه می‌کنید، هر چیزی است که به آن باور دارید و هر چیزی است که می‌خواهید انجام دهید. اگر برند درستی داشته باشید، کسب‌ و کارتان نیز تا ابد پابرجا است. اما اگر اشتباه کنید، دسته‌دسته مشتریان خود را از دست  خواهید داد. بهتر است باهم از آن به هر قیمتی جلوگیری کنیم. با یوکن همراه باشید

در این‌جا سه دلیل مهم برای تغییر فوری برندتان وجود دارد:

1. برند شما مردم را به یاد یک بیماری همه‌گیر می‌اندازد

وقتی کلمه‌ی کوید-19  را می‌شنوید، یاد چه چیزهایی می‌افتید؟ بیماری؟ ویروس‌؟ آتل؟ میکروب؟ ماسک صورت؟ رنگ‌های قرمز، سیاه، آبی و لباس جراحی سبز؟ به چه کلماتی فکر می‌کنید؟ واگیردار؟ مریض؟ قرنطینه ؟ مرگ؟ سرفه؟ عطسه؟ آزمایش؟

وقتی درباره کووید-19 فکر می‌کنید، چه احساسی دارید؟ ترس؟ انزوا؟ نگرانی؟ رنجش؟ عصبانیت؟ غم‌زدگی؟ تنهایی؟ این‌ها تنها بخشی از افکار، احساسات و کلمات رایج و مرتبط با بیماری‌های همه‌گیر است و خب هیچ کدام هم به ما روحیه نمی‌دهد. با این حال، ممکن است در صورتی که عناصر برند شما باعث شود که مردم به یاد این ویروس بیافتند، یکی از همین کلمات، برند شما را توصیف کند. ممکن است با خود فکر کنید که «چگونه ممکن است یک برند، با کووید-19 مرتبط باشد؟»

خب ممکن است کاملا تصادفی یا از روی بدشانسی باشد. به عنوان مثال، سال‌ها پیش من روی یک ون، لوگویی دیدم که حرف او (O) در آن، به شکل یک توپ تیغ‌تیغی و دقیقا مشابه ویروسی بود که این روزها به طور مداوم در تلویزیون و اخبار مشاهده می‌کنیم.

اگر آن شرکت هنوز هم پابرجا است‌، پیشنهاد می‌کنم که فورا برندش را تغییر دهد. علی‌رغم این‌که لوگویش در گذشته بسیار خوب بود، اکنون به صورت ناخودآگاه و ناخواسته، به چیزی منفی و خطرناک تبدیل شده است. این کار قطعا بر روند فروش تاثیر می‌گذارد. در مثال بالا، حروف روی آن لوگو، عمدا طوری طراحی شده بود که شبیه به یک ویروس به نظر برسد، ولی خب آن تیغ‌هایی که الان شبیه به ویروس‌اند چه؟

به نظر من، باید آن را تغییر داد. درست است، کووید-19 دیر یا زود تمام می‌شود، اما در این بین، صاحبان کسب و کارها در تلاشند تا برندهای خود را تحت عنوان «مثبت‌گرایی» بسازند، که خب با توجه به ارتباط احتمالی آنها با این ویروس، کاری چالش‌برانگیز است. اگر برندی مثبت می‌خواهید، باید برندی بسازید که به مردم احساس خوشایندی منتقل کند، نه احساسات منفی.

اشتباه نکنید، برندها گاهی اوقات مسیر نادرستی را انتخاب می‌کنند. بینندگان در انگلستان بعد از دیدن تبلیغات تلویزیونی کی اف سی (KFC) که در آن مردم پس از خوردن مرغ‌های سوخاری، انگشت‌های روغنی خود را در فضاهای عمومی لیس می‌زدند، منزجر شدند.

حالا چرا؟ بینندگان فورا به یاد چه چیزی افتادند؟ کووید-19. آن‌ها از این‌که کی‌اف‌سی مردم را در این دوره‌ی قرنطینه به لیس زدن انگشتانشان تشویق کرده بود، اصلا خوشحال نشدند. کی‌اف‌سی هم آن تبلیغات را متوقف کرد، چرا که اگر این کار را نمی‌کرد، برندش به طور موقت به دردسر بزرگی می‌افتاد. آن وقت در چشم همه بی‌ملاحظه و بی‌مسئولیت دیده می‌شد و آتش به دامان این وضعیت خطرناک‌ زده بود.

به طور خلاصه، کووید-19 در حال حاضر در وجدان جهانی عموم قرار دارد. اگر نام تجاری شما به طور منفی با آن مرتبط است، در اسرع وقت آن را تعویض کنید. اگر نمی‌توانید برند تجاری کالا را عوض کنید، سعی کنید با سلیقه‌، تصاویری که باعث ارتباط منفی بین کسب و کار شما و مشتریانتان می‌شوند را حذف کنید.

ایلان ماسک (Elon Musk) می‌گوید:

برند فقط یک تصویر و ذهنیت است و ذهنیت، با گذشت زمان به واقعیت تبدیل می‌شود.

2. برند شما توهین‌آمیز است

هرجای اینترنت و رسانه های اجتماعی را که بگردید، شاهد موج عظیمی از حرف‌های بد و توهین‌آمیز خواهید بود. از شما هم انتظار نمی‌رود که همه‌ی چیزهایی که به نظر مردم توهین‌آمیز می‌آید را بدانید، چون آن‌قدر زیادند که نمی‌شود حفظشان کرد. حتی برخی از آنها هم احمقانه‌اند. اما از آن طرف هم دلایل قانونی زیادی برای برخی از چیزهایی که به نظر بقیه توهین‌آمیز است، وجود دارد.

با توجه به این موضوع، حوزه‌های اصلی‌ای که باید حواستان به آنها باشد، عبارت‌اند از: نژادپرستی، تبعیض جنسیتی و هر چیزی که به خاطر سن، هوش، مذهب، جنسیت، گرایش، ظاهر فیزیکی و معلولیت‌های جسمی و فیزیکی‌ افراد، توهین‌ می‌کند. یک مثال تغییر برند به موقع و خوب به دلیل تبعیض نژادی، یک تیم لیگ ملی فوتبال به نام «سرخ پوست‌ها» (RedSkins) است که حالا دیگر با عنوان تیم فوتبال واشنگتن (Washington Football Team) شناخته می‌شود.

سرخ‌پوست، یک واژه‌ی تحقیرآمیز است که برای آمریکایی‌های بومی استفاده می‌شد و از سال 1933 تا بعد از این‌که نام تیم در سال 1932 به «دلیران بوستون» (Boston Braves) تغییر داده شود، اسمش بود و در نهایت هم به تیم واشنگتن تغییر کرد. بعد از سال‌ها تظاهرات آمریکایی‌های بومی، هم هواداران و هم بازیکنان، رهبر تیم سرخ‌ پوست‌ها اعلام کرد که پس از یک فرآیند بازنگری، نام و لوگوی تیم را‌، در کمال خشم بعضی‌ها و آسوده‌خاطری بعضی‌های دیگر، تغییر خواهد داد.

خیلی‌ها این نام موقتی تیم، یعنی «تیم فوتبال واشنگتن» را مسخره می‌کنند و تا حدودی هم حق دارند. اما تیم مجبور شد فورا اسمی انتخاب کند تا از هر گونه حمله مربوط به نژادپرستی، اجتناب شود. درضمن، قرار نیست که این اسم همیشگی باشد.

اما خب خداروشکر، مدیریت متوجه همان پیامی که من دارم در این مقاله رویش تاکید می‌کنم شد و فهمید که گاهی نیاز به تغییر نام برند‌، ضروری است. با این‌که زمان زیادی طول کشید تا متوجه این قضیه شود، زمانی که یک تصمیمی گرفته شد، باید از آن پیروی کرد. با توجه به اینکه روند ساخت یک برند جدید زمان‌بر است، یک نام جدید موقتی، کاملا ضروری بود.

اگر تا به حال شکایاتی در رابطه با برند خود دریافت کرده‌اید، یا میان مشتریان خود متوجه ناراحتی عمومی شده‌اید یا حتی در واقع، خودتان احساس ناراحتی کرده‌اید، باید فورا برندتان را تغییر دهید.

ریچارد برانسون (Richard Branson) می‌گوید:

ایجاد نام تجاری، تعهد می‌طلبد؛ تعهد به تغییر دائمی؛ هم‌بستگی با مردم، در نظر گرفتن احساساتشان و تعهد به تخیل. بدبینی به این مسائل، کار آسانی است. آن چه که واقعا سخت است، این است که موفق شوید.

3. از برند خود خجالت می‌کشید

کارآفرینی با یک مشکل شایع سراغ من آمد. او سال‌ها پیش کارش را با پول کمی شروع کرده بود و همه‌ی کارها را، از جمله طراحی لوگو، خودش به تنهایی انجام داده بود. اما همان‌طور که کسب‌ و کارش توسعه می‌یافت، دیگر برند تجاری‌اش نمی‌توانست کسب و کار بی‌عیب و نقص و موفق او را نشان بدهد.

او آن‌قدر دست‌پاچه بود که دیگر نه کارت تجاری خود را به مشتریان می‌داد، نه می‌گفت از سایت کاری‌اش بازدید کنند. با این حال، تغییر برندش برایش اولویتی نداشت. البته تا این‌که کسب و کارش با مشکل مواجه شد و فروشش کمتر و کمتر شد. ناگهان تغییر برند تجاری‌اش، اولویت اول و آخرش شد، چرا که می‌خواست دوباره با صدای رسا و با افتخار، کارش را فریاد بزند، اما نمی‌توانست با وجود برند تجاری فعلی‌اش، این کار را انجام دهد.

پیشنهاد من این است که صبر نکنید تا کسب ‌و کارتان دچار مشکل شود. اگر از نام تجاری خود راضی نیستید، تغییر برند تجاری خود را در اولویت کارهای دیگرتان قرار دهید.

اگرچه ساخت برند تجاری، فرآیندی است که دوست دارید برایش وقت زیادی بگذارید و در زمان مناسبی انجام دهید، گاهی اوقات تغییر برند برای کسب و کارتان ضروری می‌شود، به خصوص اگر برند شما باعث رنجش یا ایجاد احساس منفی در مشتریان شما شود. بعضی اوقات، با این‌که خداحافظی با برند تجاری فعلی کار دشواری است، اما به این فکر کنید که خداحافظی با کسب و کارتان، آن هم به خاطر برند تجاری نادرست، بسیار دشوار‌تر است. آرام باشید، محترمانه رفتار کنید، با مردم یک‌پارچه باشید، دلسرد نشوید و آرزو‌های خود را دنبال کنید.

 

منبع: Addicted2Success

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-07-27 02:50:12
دسته بندی ها