8 نکته برای ایجاد تعادل میان حرفه و محیط خانواده هنگام دورکاری از خانه

7 اسفند 1399 - 11:00
دورکاری - 8 نکته برای ایجاد تعادل میان حرفه و محیط خانواده هنگام دورکاری از خانه
8 نکته برای ایجاد تعادل میان حرفه و محیط خانواده هنگام دورکاری از خانه
امتیاز مطلب: 79%

سلامت حال زنان‌، به طرز نگران‌کننده‌ای افت کرده است. با شیوع کوید-19 و بیکار شدن خانم‌ها، ممکن است احساس کنند که انگار به 30 سال قبل برگشته‌ایم و باید بین مسئولیت‌های شغلی، خانواده و فراتر از آن، تعادل برقرار کنیم. با یوکن همراه باشید.

مردم هم در این شرایط فورا به رامبراند (Rembrandt) و شکسپیر (Shakespeare) که شاهکارهایی را در زمان شیوع طاعون تولید کردند، اشاره می‌کنند. اما رامبراند و شکسپیر که تحت فشار ناشی از چندمسئولیتی، داشتن شیفت دوم و اغلب حتی سوم نبوده‌اند. دنیا حول محور ایجاد یک زندگی خوب و راحت برای مردان می‌چرخد و همین موضوع برای زنان اغلب ناامیدکننده است.

ما به عنوان متخصصان سلامت‌، تجارت و مادران، به دنبال پیدا کردن راهکاری در این هرج و مرج و آشفتگی هستیم. ما در سال 2020 با همکاری مدیران زن در دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania) تحقیق کردیم تا ببینیم که چطور تغییرات مداوم زندگی، انتخاب‌ها و عوامل دیگر، روی احساسات و سلامتی آنها تاثیر می‌گذارد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که زنان بیشتر از مردان می‌توانند فراز و نشیب‌ها را تحمل کنند و اغلب در محل کار و جاهای دیگر احساس حمایت نشدن می‌کنند. این به نوبه‌ی خود می‌تواند روی رضایت شغلی ، کیفیت کار و بهره وری آنها تاثیر بگذارد.

با این حال‌، با ترکیب دو موضوع حل خلاقانه‌ی مسئله با تمرکز منطقی و مدیریت چارچوب زمانی، می‌توانیم وظایف متناقض و برنامه‌های شلوغ خود را با موفقیت مدیریت کرده و زندگی خود را در این دوره‌ی سخت بیماری، راحت‌تر سپری کنیم.

با استفاده از روانشناسی مثبت گرا، طراحی تفکر، عادات و تغییر رفتار، به 8 نکته برای حل این مشکل رسیدیم که در این‌جا به آنها اشاره خواهیم کرد:

شادی-خوشحالی-نشاط-انرژی

1. از حالای خود لذت ببرید

انگشتان پای خود را تکان دهید تا توجه خود را به زمان حال برگردانید. تحقیقات به ما نشان می‌دهد که هر چقدر در زمان حال زندگی کنید، شادی و خوشبختی بیشتری را احساس خواهید کرد. به خودتان یادآوری کنید که در حال حاضر اینجا هستید و این به شما بستگی دارد که چطور به عنوان یک کارمند، والد، همسر یا دوست رفتار کنید.

2. انتخاب‌های خود را محدود کنید، چرا که بی‌نقص و کامل بودن دیگر معنی ندارد

نگرانی و واکنش به مقایسه‌ی اجتماعی، می‌تواند به سرعت «ترس عقب افتادن از بقیه» (Fear of Missing Out) یا همان اِف‌او‌اِم‌او (FOMO) و خستگی را در شما ایجاد کند. «راضی» بودن یعنی بدانید کِی از کاری دست بکشید، حتی اگر آن کار به طور کامل و بی‌نقص انجام نشده باشد. محدود کردن گزینه‌ها و مقایسه‌ها، شما را شادتر خواهد کرد. پس قبل از باز کردنشبکه های اجتماعی خود، پذیرفتن مسئولیت جدید یا حتی انتخاب غذاخوری مناسب، دوباره فکر کرده و انتخاب‌های خود را محدود کنید.

3. محدودیت‌های سالم و مناسب ایجاد کنید

ایجاد تعادل بین حرفه، خانواده و موارد دیگر، دقیقا مانند فعالیت در سیرک، کاری بی‌وقفه است. وقتی مغز ما بیش از حد فعال یا فاقد تمرکز باشد، وقفه‌های متعددی اتفاق می‌افتد، آن هم در حالی که وقفه‌ها‌ی دیگری هم توسط عوامل بیرونی مانند فناوری، یک همکار یا کودک ایجاد می‌شود. تحقیقات به ما نشان داده که تعیین حد و مرز، به ما در حفاظت از انرژی عاطفی خود کمک کرده و باعث می‌شود کنترل بیشتری در کارهای روزمره‌ی خود داشته باشیم.

برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های یادآور، برخی برنامه‌ها یا قوانین را در حد تحمل خود مسدود کنید. همچنین، ‌نه گفتن‌ را یاد بگیرید. یادتان باشد که نه گفتن در واقع بله گفتن به چیزی دیگر است.

محیط اطراف-طرح-طراحی-نظافت-نظم

4. محیط اطرافتان را خودتان طراحی کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که یک تغییر کوچک در آن‌چه روزانه می‌بینیم، می‌تواند تاثیری مثبت داشته باشد. ارتقا‌ی محیط‌های آنلاین و آفلاین می‌‌تواند باعث ایجاد نشاط و شادی در شما شود و به کاهش استرس در شما کمک کند.

با استفاده از رنگ‌ها، نور، جریان هوا، تصاویر و رایحه‌‌هایی که از آن لذت می‌برید، فضای کار خود را طراحی کنید. دفتر و برنامه‌‌های کامپیوتر خود را مرتب کنید و بپذیرید که تعامل با دیگران، بخشی از برنامه‌ی همیشگی شما است.

5. آزادی را در برنامه‌ریزی‌ها و اولویت‌بندی‌های خود پیدا کنید

حواس پرتی‌های مداوم و انجام چند کار باهم و هم‌زمان می‌تواند باعث اتلاف وقت، کاهش میزان بهره‌وری و افزایش فشار و استرس روزمره شود. با توجه به زمان و انرژی محدود، سعی کنید روی اولویت‌بندی کارهایتان تمرکز کنید. کارهایی را که مهم‌تر از همه است در اوایل روز انجام بدهید و بعد از هر 25 دقیقه، استراحت کوتاهی داشته باشید. باید هر 25 دقیقه، فقط روی انجام یک کار تمرکز کنید.

6. به فکر سلامت خود باشید

به کارهایی که بیش از همه به شما انرژی می‌دهند و انرژی شما را می‌گیرند فکر کنید. برای به حداکثر رساندن زمان انجام برخی کارها، آنها را دوباره اولویت‌بندی کنید.

استراحت‌های کوتاه، بهره‌وری کلی شما را افزایش می‌دهد، آن هم در حالی که به تقویت حافظه و کسب مهارت‌‌های جدید کمک می‌کند. بنابراین اگر در طول روز خسته می‌شوید، به جای نوشیدن یک فنجان کافئین، حرکات کششی انجام دهید، کمی قدم بزنید، یا به یکی از دوستانتان زنگ بزنید.

7. روابط دوستانه‌ی خود را هوشمندانه انتخاب کنید

روابط دوستانه، ما را کامل می‌کنند. آنها باعث افزایش اعتماد به نفس، بالا رفتن کیفیت کار و کاهش بیماری می‌شوند. برای بهبود سلامتی، به جای تعداد دوستانتان، روی کیفیت دوستی‌هایتان تمرکز کنید. رسانه های اجتماعی غالبا این خلاء را پر نمی‌کنند. رویکردی منطقی داشته باشید و روی داشتن تعداد روابط دوستانه‌ی کمتر ولی باکیفیت‌تر که این خلاء را پر می‌کنند، تمرکز کنید.

عادت های سالم-سلامتی-شادابی

8. عادات شاد و سالم را تکرار کنید

ایجاد عادات مداوم، می‌تواند جایگزین زمانی شود که صرف نگرانی یا تفکر بیش از حد می‌کنید. این کار به کاهش استرس کمک می‌کند. عادت‌‌هایی کوچک، ساده و مشخص برای خود طراحی کنید. عادت‌هایی که به بهبود سلامت عمومی شما، مانند سلامت فیزیکی، روابط دوستانه سالم و خواب کافی کمک کند.

بیایید با آگاهی درست و تمرکز، شادی و خوشبختی خود را بیشتر کنیم. جشن گرفتن موفقیت‌های خود را فراموش نکنید، چرا که به هیچ زن قهرمانی، مدال قدردانی نمی‌دهند.

 

منبع: BusinessInsider

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-27 14:46:26
دسته بندی ها