5 دلیل قانع‌کننده برای اینکه اهداف خود را بنویسید

20 اسفند 1399 - 11:00
انگیزشی - 5 دلیل قانع‌کننده برای اینکه اهداف خود را بنویسید
5 دلیل قانع‌کننده برای اینکه اهداف خود را بنویسید
امتیاز مطلب: 66%

سال 2017 بود. آنی (Annie) نود و نه ساله، در حالی که یک پلیس به او دست‌بند زده بود و او را به داخل سلول زندان هدایت می‌کرد، لبخند زده بود. احتمالا قبل از آنی، تا به حال هرگز ندیده بودید که یک مجرم، آن‌طور لبخند بزند، اما قضیه‌ی آنی کمی متفاوت بود. در حالی که بیشتر مردم از فکر یک سلول نمور و تاریک می‌لرزند، آنی فقط به یکی از اهداف زندگی‌اش، یعنی «دستگیر شدن» دست یافته بود. با یوکن همراه باشید.

همه‌ی افراد (حتی گربه‌ی شما)، یک هدفی دارند، از اهداف بزرگ و ارزشمند گرفته، تا اهداف احمقانه‌ای که اگر به گوشتان برسد، باورش نمی‌کنید. دختر 6 ساله‌ی کوچه پایینی می‌خواهد روزی صاحب دیزنی‌لند (Disneyland) شود، در حالی که احتمالا گربه‌ی شما می‌خواهد تنها صاحب خانه‌ی شما شود. همه‌ی این اهداف می‌توانند محقق شوند. اما سوال اصلی این است که چگونه؟ چگونه می‌توانید به اهداف خود برسید و آنها را همین‌گونه نصفه و نیمه رها نکنید؟

حتی اگر فرمول واضحی برای موفقیت وجود نداشته باشد، یکی از راه‌هایی که می‌توانیم مطمئن شویم واقعا می‌توانیم به اهداف خود برسیم، این است که آنها را یادداشت کنیم. در حقیقت، مطالعات روانشناسی نشان داده‌اند که افرادی که اهداف خود را یادداشت می‌کنند، 42 درصد بیشتر از افراد دیگر به اهداف خود می‌رسند. اما فقط به حرف ما تکیه نکنید.

در اینجا پنج دلیل محکم وجود دارد که نوشتن اهداف‌تان، یک فرمول جدی برای رسیدن به موفقیت است:

1.    انگیزه‌تان را افزایش می‌دهد

اغلب مردم می‌گویند که پیدا کردن مثلث برمودا، سخت‌ترین کار ممکن است. اما این حرف درست نیست. می‌دانید پیدا کردن چه چیزی از همه سخت‌تر است؟ انگیزه، آن هم زمانی که بیشتر از همیشه به آن نیاز دارید. برای بسیاری از مردم، مشخص کردن یک هدف شخصی یا حرفه‌ای و برنامه ریزی برای آن، کاملا ساده است. از سوی دیگر، وقتی نوبت عمل می‌شود، شور و اشتیاق آنها ناگهان ناپدید می‌شود. یک راه حل ساده برای این مشکل، مشخص کردن یک هدف و سپس یادداشت فوری آن است.

مطالعات نشان داده‌ است که وقتی اهداف خود را یادداشت می‌کنید، انگیزه‌ی شما برای رسیدن به آنها، به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، ناخودآگاه احساس می‌کنید به اهدافی که یادداشت کرده‌اید، متعهد خواهید شد و همچنین اقدام‌های لازم برای رسیدن به آنها را انجام می‌دهید. نوشتن اهداف‌تان‌، درست مثل این است که ناخودآگاه به خودتان دستور بدهید. در نتیجه هر بار که حواستان پرت می‌شود، مغزتان به طرز نامحسوسی اهداف شما را به یادتان می‌آورد.

اندرو کارنگی (Andrew Carnegie) می‌گوید:

اگر می‌خواهید خوشحال باشید، هدفی را تعیین کنید که به افکار شما جهت می‌دهد، انرژی شما را آزاد می‌کند و به شما امید می‌دهد.

2.    باعث می‌شود اهدافتان را به یاد داشته باشید

شاید باورتان نشود، اما بسیاری از مردم اغلب اهداف یا خواسته‌های خود را فراموش می‌کنند. با سرعت و شلوغی زندگی مدرن، گذشتن و فراموش کردن هر کدام از اهداف یا راه‌حل‌های سال نو، بسیار آسان است. اما نوشتن اهداف خود بر روی کاغذ، باعث می‌شود آنها در یادمان بمانند. آیا تا به حال اسم «تاثیر تولید» به گوشتان خورده است؟ اگر نه، این اصطلاح علم اعصاب را برایتان توضیح می‌دهیم. «تاثیر تولید»، به پدیده‌ای می‌گویند که یک فرد اطلاعات داخل ذهن خودش را، راحت‌تر از وقتی که اطلاعات را از یک کتاب یا جای دیگری می‌خواند، حفظ می‌کند. وقتی چیزی می‌نویسید، مغز شما به طور اتوماتیک فرض می‌کند که آن چیز، مهم است و بر روی آن تمرکز می‌کند.

برای مثال، اگر راهنمای سفر به پاریس را بخوانید، به احتمال زیاد تنها چند نکته از آن را به یاد می‌آورید. اما هنگامی که یک‌سری نکات خاصی از آن کتاب را به زبان خودتان جایی یادداشت کنید، مغز شما متوجه می‌شود که این اطلاعات، از آن‌چه که شما همین الان از راهنما ‌خواندید، مهم‌تر است. به این ترتیب، آن را بعدا بهتر به یاد می‌آورید. این، پایه و اساس «تاثیر تولید» است.

با اینکه «تاثیر تولید» به نظر یک واژه‌ی فانتزی است، رایج‌تر از این حرفا است. زمانی که اهداف خود را مشخص می‌کنید و بعد آنها را یادداشت می‌کنید، مغز شما برای آن یادداشت‌ها اهمیت ویژه‌ای قائل می‌شود و به خاطر داشتن این اطلاعات را برای شما آسان‌تر می‌کند.

3.    باعث می‌شود اهدافتان واضح و مبرهن شود

بیایید بپذیریم که اهداف ما گاهی اوقات کمی مبهم و کلی است. برای مثال، بیایید فرض کنیم که هدف شما برای یک سال، این بود که یک کار جسورانه انجام دهید. اما ممکن است به خاطر این‌که کل سال سعی در پیدا کردن آن کار جسورانه داشتید، در نهایت نتوانید آن سال به هدفتان برسید.

خیلی سخت است‌، چرا که «جسورانه» معنی‌های متفاوتی می‌دهد؛ از فتح کوه اورست گرفته تا خوردن یک بطری سس تند بدون آب، همه جسورانه به حساب می‌آیند. با این حال، نوشتن اهداف‌تان‌‌ به شما کمک می‌کند به وضوح ببینید چه چیزی برای رسیدن به هدفتان نیاز است. به این ترتیب، دیگر نه وقتتان تلف می‌شود و نه سردرگم می‌شوید.

4.    به شما امید می‌بخشد

امید، یکی دیگر از دلایلی است که شما باید به محض این که هدفی را مشخص کردید، آن را بنویسید. برای رسیدن به اهداف و آرمان‌ها، امید، یک فاکتور ضروری است. بدون داشتن امید، شما به احتمال زیاد برای برداشتن گام‌های بعدی جهت رسیدن به هدف خود، انگیزه‌ای نخواهید داشت.

نوشتن اهداف خود و متعهد شدن به آنها، انرژی و امید می‌بخشد و انگیزه‌ی برداشتن گام‌های بعدی را به شما می‌دهد. زمانی که امیدوار هستید، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به اهداف خود دست یابید.

پابلو پیکاسو (Pablo Picasso) می‌گوید:

اهداف ما تنها به وسیله‌ی برنامه‌ریزی حاصل می‌شود و ما باید به با شور و شوق به آن ایمان داشته باشیم و با شدت هرچه تمام‌تر به آن عمل کنیم. راه دیگری برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد.

5.    میان آرزو‌ها و اهدافتان، مرزی تعیین می‌کند

تفاوت بین یک هدف و یک آرزو چیست؟ ستاره‌ی دنباله‌دار! به نظر جوک بی‌مزه‌ای می‌رسد، اما یادتان باشد که میان آرزو و هدف، یک دنیا تفاوت است.

تا قبل از این که هدفتان را روی کاغذ بنویسید، فقط یکی از افکارتان است. اما لحظه‌ای که اهداف خود را می‌نویسید، به آن بها می‌دهید و آن را از آرزو به یک هدف تبدیل می‌کنید. تبدیل به چیزی واقعی و قابل‌لمس می‌شود. شما حتی می‌توانید برایش طرح‌های عملی و موعد مقرر تعیین کنید. به این ترتیب، زمانی که هدفی واقعی دارید، دیگر در آسمان‌ها سیر نمی‌کنید.

در نهایت می‌توان به هر رویا یا هدفی رسید. البته ممکن است زمان ببرد، اما نوشتن اهدافتان، راه خوبی برای برداشتن اولین گام به سوی موفقیت است. هر هدفی که در ذهنتان است را یادداشت کنید و اشتیاق منفعل خود را به اهداف واقعی تبدیل کنید. به این ترتیب، فاصله بین شما و آرزوهایتان کمتر و کمتر می‌شود. در آخر، تا وقتی کاغذ و قلم هست، چه کسی به ستاره‌ی دنباله‌دار نیاز دارد؟

 

منبع: Addicted2Success

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-10 00:41:03
دسته بندی ها