نکاتی برای یک خواب خوش و راحت

29 اسفند 1399 - 6:00
سبک زندگی - نکاتی برای یک خواب خوش و راحت
نکاتی برای یک خواب خوش و راحت
امتیاز مطلب: 79%

وقتی به جای یک خواب راحت و آسوده‌‌، همه‌اش در رخت خواب خود غلت زده باشید، نمی‌توانید صبحش به این آسانی‌ها از خواب بیدار شوید. خوشبختانه، چیزهایی وجود دارند که با انجامشان، شما می‌توانید یک خواب خوش و راحت داشته باشید. با یوکن همراه باشید.

چقدر خواب کافی است؟

برای شروع، بهتر است فکر کنید که واقعا به چقدر خواب نیاز دارید. همه برای سالم بودن به هشت ساعت خواب کامل نیاز ندارند. تحقیقی انجام شد که نشان داد افرادی که در طول شب به طور متوسط هفت ساعت می‌خوابند، نسبت به افرادی که به طور متوسط هشت ساعت می‌خوابیدند، طول عمر بیشتری داشته‌اند.

نویسنده دیوید اسپرجِن (David Spurgeon) گزارش داد که دنیِل کریپکه (Daniel Kripke)، استاد روان‌پزشکی می‌گوید:

افرادی که شبی 5 تا 6 ساعت می‌خوابند، مطمئن باشند که خوابشان سالم و کافی است. از نظر سلامتی، دلیلی برای خواب طولانی‌تر نیست.

یک راهش این است که وقتی احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، به رخت‌خواب بروید و فورا بخوابید. حتی اگر شش یا هفت ساعت باشد، باز هم کافی است. اگر خودتان را مجبور کنید زودتر از زمانی که بدنتان خسته شود به رخت‌خواب بروید، ممکن است یک ساعت یا بیشتر بی‌خواب شوید تا بالاخره بدنتان خسته شود و بتوانید بخوابید.

خواب-خوابیدن-استراحت-ارامش

خوابیدن

گاهی اوقات سعی می‌کنیم بخوابیم اما خوابمان نمی‌برد، بعد میان چرخه‌ای از افکار نگران‌کننده گیر می‌افتیم؛ با خودمان می‌گوییم «چرا نمی‌توانم بخوابم؟ اگر نخوابم فردا خواب‌آلود می‌مانم، به کارهایم نمی‌رسم و...» برای این‌که خود را از این نوع تفکر مضطرب‌کننده دور کنید، بهتر است صبر کنید تا احساس خواب‌آلودگی ‌کنید و سپس بروید بخوابید.

علاوه بر این، اگر متوجه شدید که بیش از 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد تا خوابتان برود، از رخت‌خواب بیرون بروید و کارهایی کنید که به شما حس آرامش و استراحت بدهد؛ کارهایی مثل مدیتیشن، زنگ‌آمیزی، گوش دادن به موسیقی‌های آرام‌کننده، خاطره‌‌نویسی یا هر چیزی هستند که شما آرامش دهد. زمانی که بعد از انجام این فعالیت‌ها احساس خواب‌آلودگی ‌کردید‌‌، دوباره به رخت‌خواب خود برگردید.

ارتباط ذهن و بدن

یک راه دیگر برای کمک به بدن و آمادگی ذهن برای خوابیدن، آزمایش کردن روش‌های مختلف روحی و آرام‌کننده است. حالا می‌تواند نوشیدن یک نوشیدنی گرم قبل از خوابیدن باشد، ماساژ پا باشد یا خوابیدن با یک پتو‌ی گرم باشد. کسب آگاهی نسبت به بدن خودتان، می‌تواند به شما کمک کند تا بدن خود را با خواب شبانه‌روزی خود هماهنگ کنید و دقیقا بدانید بدنتان تا چه حد خسته است.

خوابیدن-فضا-اتاق خواب-تخت خواب-ارامش-سکوت-استراحت

آماده‌سازی فضا

آخرین کار برای کمک به ذهن و بدن برای خوابیدن این است که: از اتاق خواب خود فقط برای خوابیدن استفاده کنید و هر کار دیگری را بیرون اتاقتان انجام دهید. این‌گونه هرگاه به اتاق خوابتان می‌روید، بدنتان خودش را برای خوابیدن آماده می‌کند. البته که این مسئله تا حدی مشکل است، اما اگر بتوانید‌، به خوابیدنتان بسیار کمک می‌کند.

امیدوارم این نکات به شما کمک کنند تا برای خودتان و بدنتان، سبک زندگی‌‌تان و از همه مهم‌تر، برای یک خواب خوش و راحت‌، روتین خواب درستی به وجود آورید.

 

منبع: psychologyToday

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-27 14:54:37
دسته بندی ها