3 درسی که می‌توان برای بازنگری در سلامت روان، از این پاندمیک گرفت

31 فروردین 1400 - 6:00
عادت‌های موفقیت - 3 درسی که می‌توان برای بازنگری در سلامت روان، از این پاندمیک گرفت
3 درسی که می‌توان برای بازنگری در سلامت روان، از این پاندمیک گرفت
امتیاز مطلب: 72%

مسائل مربوط به سلامت روان از زمان شروع کوید-19، بسیار مشهود است و توسط رسانه‌ها، بازیگران، ستارگان ورزشی و حتی با حضور در موسیقی رپ هم تایید شده است. خوب است که شاهد افزایش کمک برای مقابله با افسردگی، اضطراب، مصرف مواد مخدر و الکل و اخیرا هم استرس قرنطینه و محدودیت‌ها که نتیجه‌ی پاندمیک است، هستیم. با یوکن همراه باشید.

 برخی از تحقیقات جدید به ویژگی‌های سلامت روان اشاره می‌کند و ادعا دارد که سلامت روان برای زندگی ما در آینده، بسیار حیاتی خواهد بود. بحث امروز ما هم همین است. یافته‌ها‌ی اخیر، با آن‌چه که برخی درباره‌ی هوش عاطفی کشف کرده‌اند، رابطه‌ی مستقیم دارد: درباره ارزش‌های شخصی مهمتان دوباره فکر کنید و ببینید واقعا برای چه زندگی می‌کنید. این، می‌تواند در این سال پر پیچ و خم، تجربه‌ی مثبتی باشد و خیلی هم برای سلامت روان مهم است. زندگی‌ دیگر هرگز به آن صورتی که در گذشته بود، باز نخواهد گشت. حتی اگر واکسن ویروس را به کل از بین ببرد، باز هم بسیاری از موارد برای همیشه تغییر خواهند کرد: اداره، نگرش افراد درباره‌ی شغل‌ها، روابط و سازگاری و حتی نحوه‌ی پیش بردن زندگی اجتماعی. شاید بیشترین تغییر هم در حیطه‌ی سلامت روان (یعنی بازبینی در اهداف زندگی شخصی و این‌که اصلا چرا آن اهداف اهمیت دارند) باشد.

در این‌جا چند موضوع جدید وجود دارد که تحقیقات دانشمندان را با تجربیات افراد پیوند می‌زند:

1. از خودتان پا فراتر بگذارید

برای بسیاری، پاندمیک، باعث شده احساس کنند زندگی بی‌‌ثبات، ناپایدار و زودگذر است. این دیگر فقط تصور و خیال ما نیست. ناگهان قرنطینه شد و نحوه‌ی زندگی کردن، کار و معاشرت ما به کل تغییر کرد.

علاوه بر این، در حال حاضر تقریبا همه دور و بر خود کسی را می شناسند که در اثر کووید-19 فوت کرده باشد یا حتی خودشان نیز گرفتار این ویروس شده باشند. زندگی می‌تواند در یک چشم به هم زدن، تغییر کند یا به پایان برسد.

برخی با تقویت دوستی خود، روابط خانوادگی‌شان و با برقراری ارتباط بیشتر با افراد نیازمند و کمک در کارهای دلسوزانه، سعی کردند نشان دهند که دنیا دو روز است و ارزش بد بودن را ندارد. این اقدامات نشان می‌دهد که آگاهی ما افزایش یافته است و همه‌ی ما در این دنیا و در این زندگی، کنار هم هستیم. ما در سطح جهانی سعی کرده‌ایم از راه فنی، اقتصاد‌، ترس‌ها و خواسته‌هایمان، به یکدیگر نزدیک‌تر شویم و انسانیت را زنده کنیم.

یکی از موضوعات مهمی که توسط تحقیقات جدید تایید شده است، پیوند بین رفاه عمومی با انرژی صرف کردن و خدمت‌گزاری به کسی غیر از خودتان و خواسته‌های خودتان است. برای مثال، مقاله‌ای از دانشگاه هنگ کنگ (University of Hong Kong) در سایکولاجیکال بولتون (Psychological Bulltetin) منتشر شده است که نشان می‌دهد عملکرد سالم، از کمک کردن به دیگران نشأت می‌گیرد و نشان داد که رفتارهای خیرخواهانه، مثل نوع‌دوستی، دلسوزی و همکاری، هم سلامت جسمی و هم به طور کلی خوشی و آسایش شما را تقویت می‌کند. 

مطالعه‌ی دیگری از دانشگاه روچستر (University of Rochester) که در مجله‌ی شخصیت و روانشناسی اجتماعی (Journal of Personality and Social) منتشر شده است، نشان می‌دهد که ترویج اعمال مهربانی و کمک به مردم، برای سلامتی و آسایش مفید است‌، چرا که نشان داد اعمال مهربانی با احساس رشد شخصی یا ارزش، ارتباط تنگاتنگی دارد.

2. چیستی خود را زیر سوال ببرید

با این حال، بسیاری دریافته‌اند که زندگی و کار در خانه، فشار و تنش زیادی بر روابط صمیمی افراد و نحوه‌ی ارتباط آنان با فرزندانشان وارد کرده است. قطعا تا تمام شدن این پاندمیک، ما بدون شک شاهد افزایش نرخ طلاق خواهیم بود. این موضوع، در تحقیقات ای‌تی‌اِچ زوریک (ETH Zurich)، به وضوح دیده می‌شود. همچنین، مشخص شد که وقفه در حین کار، باعث تشدید استرس می‌شود و بسیاری همین حالا هم با این مشکل زندگی می‌کنند و در حالی که مجبور به کار و کنفرانس دادن‌های مجازی هستند، باید به شریک زندگی خود و مسائل مربوط به فرزندانشان نیز توجه داشته باشند. این تحقیق در سایت سایکونِروئندوکرینولوژی (Psychoneuroendocrinology) منتشر شده است. 

سلامت روان‌، باعث می‌شود که خیلی‌ها دست از تلاش بردارند تا تأمل کنند، ببینند دقیقا دارند با زندگی خود چه‌کار می‌کنند و چرا این راه را در پیش گرفته‌اند. آیا زندگی صرفا برای افزایش رفاه اقتصادی، روابط عاشقانه و سهم شما از دنیا‌ است؟ آیا آنها باهم هماهنگ و سازگاراند؟ 

در اصل، این ارزیابی مجدد و عمیقی از ارزش‌های شما است. به نظر من سلامت روان‌، بعد بسیار مهمی است که متاسفانه اکثرا نادیده گرفته شده، یعنی اینکه ببینید آیا شیوه‌ی زندگی فعلی شما و ارزش‌های نهفته‌ی آن باعث ترویج حس خوشی شما می‌شود یا مانع از زندگی کردن شما در لحظه می‌شود. یادتان باشد که زندگی‌، کوتاه‌تر از این حرف‌هاست. تحقیقی از دانشگاه آیووا (University of Lowa) نشان داد که انعطاف پذیری در برابر تغییرات و عدم قطعیت، با ضریب هوشی بالا رابطه‌ی مستقیم دارد. فراموش نکنید که اعمالتان باید در راستای ارزش‌های مهم زندگی‌تان باشد. حالا باید از خودتان بپرسید «این‌ها چه اهدافی هستند؟»

3. سلامت روانی را در تمام ابعاد زندگی خود پرورش دهید 

شواهد نشان می‌دهد آن‌چه که ما سلامت روان نامیده‌ایم‌، یکی از ابعاد پیچیده‌ی سلامت کل است. در حقیقت، سلامت روان معمولا صرف نظر از خود سلامت، بیشتر بیماری‌های روانی را توصیف می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که تمام اندام‌های انسانی ما، در نتیجه‌ی تجربیات ما شکل گرفته است. برای همین شکی نیست که تاریخچه‌ی احساسی، عملکرد ما و حتی ژن‌های بیولوژیکی، رژیم غذایی، ورزش و ارزش های ما، همه به هم پیوند داده شده‌اند.

به عنوان مثال، می‌توان به مطالعه‌ای در دانشگاه اتاگو (University of Otago)) اشاره کرد. شواهد تجربی این مطالعه نشان داد که داشتن خواب با کیفیت، ورزش و خوردن میوه ها و سبزیجات خام، سلامت روانی و آسایش بهتری را برایمان به ارمغان می‌آورد. مطالعه‌ای که در سایت فرانتیرز این سایکولوژی (Frontiers in Psychology) منتشر شده است، بر روی بزرگسالان جوان تمرکز دارد اما بر کل چرخه زندگی، تاثیر می‌گذارد. و درباره‌ی چرخه‌ی زندگی، مطالعه‌ای از دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University) نشان می‌دهد که حفظ احساسات مثبت، با کاهش زوال ذهنی ارتباط مستقیم دارد و می‌‌توان گفت یک مزیت است.

همه موارد بالا، نشان دهنده‌ی نیاز به بازنگری و اصلاح سلامت روانی و عوامل کمک‌کننده‌ی آن است. چرا که ما داریم کم‌کم به آینده نزدیک می‌شویم.

 

منبع: PsychologyToday

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-11 21:30:25
دسته بندی ها