5 دلیلی که نشان می‌دهد کارآفرین «خودساخته» افسانه‌ای بیش نیست

5 خرداد 1400 - 6:00
کار آفرینی - 5 دلیلی که نشان می‌دهد کارآفرین «خودساخته» افسانه‌ای بیش نیست
5 دلیلی که نشان می‌دهد کارآفرین «خودساخته» افسانه‌ای بیش نیست
امتیاز مطلب: 70%

ممکن است این حرف کمی به غرورتان بر بخورد، ولی این هم پنج دلیلی که نشان می‌دهد هیچ کارآفرینی واقعا به تنهایی موفق نشده است. با یوکن همراه باشید.

عنوان «خودساخته بودن» لقبی است که بسیاری از کارآفرینان آن را با افتخار یدک می‌کشند. طوری که انگار این لقب، استاندارد طلایی موفقیت است. شما کاری نشدنی را علی‌رغم همه احتمالات منفی ممکن انجام داده‌اید تا چیزی را خلق کنید که شما را از تعداد بی‌شمار دیگری متمایز می‌کند. ولی آیا این پیروزی را با شخص دیگری شریک می‌شوید یا نه؟

ایده‌ی خودساخته بودن، با اینکه افتخار بزرگی محسوب می‌شود، اما در اصل افسانه‌ای بیش نیست. موفقیت کارآفرینی به بینش، راهنمایی، تجربیات، مشاهدات و تعاملات دیگران بستگی دارد. موارد زیر پنج دلیلی هستند که نشان می‌دهند کارآفرین خودساخته بودن فقط یک افسانه است.

1. فرصت

کارآفرینان معمولا در گروه ارائه محصول  یا خدمات قرار می‌گیرند. با فرض اینکه شما بدون بینش و بازخورد دیگران هم به ایده‌ی مربوط به کالا یا خدمات گفته شده رسیده باشید، باز هم به فرصت یا بستر مناسبی برای اشتراک‌گذاری آن محصول یا خدمات با مشتریان نیاز خواهید داشت. این فرصت می‌تواند به شکل جزئی با مطرح شدن نام شما در اتاق تصمیم‌گیران یا به شکل کاملا مستقیم در یک برنامه تلویزیونی اتفاق بیافتد. خواه این فرصت تبلیغی بوده باشد یا طبیعی، باز هم به این معنا است که یک نفر روی شما سرمایه گذاری کرده یا به اندازه کافی به کار شما ایمان داشته که در مسیر کاری، از شما حمایت کرده است.

2. تحصیلات

قطعا ما چیزی را که نیاموخته باشیم، نمی‌دانیم. برخی اوقات حتی چیزهایی را که یاد گرفته‌ایم هم به خاطر نمی‌آوریم. به همین خاطر است که کارآفرینان موفق در نقطه‌ای از دوران کاری خود تبدیل به معلم، مربی و مشاور می‌شوند تا نقاط ضعف خود را پوشش دهند. آموزش می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. از یادگیری سنتی در کلاس‌های مختلف گرفته تا مشاوره‌ی فردی با یک رهبر باتجربه. هر راهی هم که برای یادگیری انتخاب کنید، بالاخره به دانش و تجربه دیگران نیاز خواهید داشت تا به شما یاد دهند چه کاری باید انجام دهید و چگونه از این کارها برای موفق شدن استفاده کنید.

3. روابط

تفاوت بین موفقیت و شکست یک کارآفرین، ممکن است یک رابطه‌ی درجه سوم باشد. پیش‌تر گفته شد که کسی ممکن است در اتاقی پر از تصمیم‌گیرندگان نامی از شما ببرد، اما چیزی که باعث می‌شود آن شخص تمایلی به گفتن نام شما داشته باشد، رابطه‌ای است که با آن شخص برقرار کرده‌اید. روابط برای موفقیت کارآفرینی مهم هستند. این روابط ممکن است با مشتریان، با سرمایه‌گذاران یا سهام‌داران بوده و یا رابطه شما با دوستان و افراد خانواده‌ای باشد که باعث دل‌گرمی، انگیزه و رضایت شما از زندگی بوده باشند. همچنین روابطی که برقرار می‌کنید، می‌توانند به شما منبع اولین دور سرمایه‌گذاریتان را نشان دهند.

4. سرمایه‌گذاران

سرمایه‌گذاران به شما در عرضه‌ی کالا یا خدمات خود به بازار و یا مقیاس‌بندی آنها کمک می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین موانع پیش روی مشاغل کوچک، تأمین بودجه مورد نیاز است. شما بدون وجود سرمایه‌گذاران مجبور می‌شوید تمام هزینه‌های مربوط به بازاریابی ، تحقیقات و توسعه، تشکیل سیستم‌ها، توزیع و دیگر هزینه‌های عملیاتی را از جیب خودتان بپردازید. تا زمانی که به طور کاملا مستقل وارد بازار کار نشوید، به سرمایه دیگران برای رسیدن به هدف خود احتیاج خواهید داشت.

5. مشتریان

داشتن شغل بدون درآمد ممکن نیست. جدا از بقیه دلایل، وجود مشتریان دلیل اصلی بقای کارآفرینی شما است. حتی اگر به هر نحوی هم بتوانید موانع قبلی را به تنهایی پشت سر بگذارید، باز هم برای رسیدن به نوعی از موفقیت مجبور خواهید بود تا برای کاری که انجام می‌دهید، مشتریان لازم را پیدا کنید. موفقیت شما با افرادی که به کالا یا خدمات شما اعتماد کرده و از شما خرید می‌کنند رابطه مستقیم دارد و به همین خاطر این گونه موفقیت به تنهایی حاصل نمی‌شود. کلمه خودساخته یک افسانه است، زیرا هیچ موفقیتی به تنهایی وجود خارجی ندارد.

نویسنده مطلب
Helia Mahmoodian - هلیا محمودیان
دانشجوی رشته‌ی زبان انگلیسی‌ام، عاشق ادبیات، هنر، روانشناسی و انیمه‌ام. دلم می‌خواد دنیارو دور بزنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-05-26 01:27:28
دسته بندی ها