هر کارآفرینی باید بهترین اعضا را برای ساخت تیم کاری‌اش انتخاب کند، اما سؤال مطرح می‌شود چه عواملی باید در فرآیند استخدام اعضا در نظر گرفته شود؟ با یوکن همراه باشید.

سؤال مهمی که ذهن کارآفرینان استارتاپ‌های تازه کار را همواره به خود مشغول می‌کند، این است که در چه فعالیت‌هایی باید مشارکت داشته باشند؟ قطعاً یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها برای موفقیت استارتاپ ها، داشتن تیمی قدرتمند و کاردان است. در ادامه‌ی مقاله، به بررسی عواملی می‌پردازیم که در فرآیند استخدام به شما کمک می‌کند تا تصمیمات هوشمندانه‌تری اتخاذ کنید.

فرهنگ، زمینه‌ساز موفقیت است و تیم کاری شما فرهنگ شرکت را می‌سازد

هر کسب و کار ی به اندازه‌ی فرهنگی که می‌سازد قدرتمند است. صداقت، روراستی و صبوری از جمله مواردی است که روی فرهنگ یک شرکت تأثیر می‌گذارد. این ارزش‌ها باید در بین کارمندان شرکت نمود یابد و بخشی از رفتار، تصمیم گیری و اعمال آنها باشد. شاید فراگیر کردن چنین فرهنگی سخت و چالش‌برانگیز باشد، اما برای رسیدن به موفقیت ضروری است. پس ارزش‌های شما فرهنگتان را شکل می‌دهد و فرهنگتان هم مزیت رقابتی شما را تقویت می‌کند.

ایجاد و فراگیر کردن فرهنگی مطابق با ارزش‌های یک شرکت از همان فرآیند اولیه استخدام شروع می‌شود. یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باید در فرآیند استخدام کارمندان به آن توجه کنید این است که ببینید آیا ارزش‌های شما با فرد درخواست دهنده کار هماهنگ است یا نه. پذیرش بازخوردهای سازنده و پایبندی به ارزش‌های شرکت از جمله مواردی است که باید هنگام استخدام اعضا در نظر بگیرید.

به شخصیت افراد توجه کنید

جوزف کاپ، مدیرعامل شرکت تولیدکننده نرم‌افزارهایی برای افزایش راحتی بیماران دراین‌باره می‌گوید: «بهترین نصیحت برای استخدام نیروی کاری جدید را از مؤسس شرکتم یعنی شون شنیدم. او در زمینه‌ی داروسازی فعالیت دارد و سابقه‌ی کاری او در بیمارستان به 15 سال می‌رسد. ما در یکی از جلسات ماهانه‌ای که با مشاور فروش شرکت داشتیم بسیار متعجب شدیم. اولین قدم او برای فروش محصولات با موفقیت چشمگیری همراه بود و این کار بدون زحمت خاصی انجام شد. این مسئله سبب شد تا من و شون به عنوان افراد درون گرا انرژی زیادی به دست آوریم. پس از آن، شون در بیانیه‌ای جدید اعلام کرد به فردی نیاز داریم که بتواند از همین راه به اعضای گروه انرژی مثبت منتقل کند. همانند یک بازیکن بسکتبال که به عنوان مهره‌ی اصلی تیم بازی می‌کند و به دیگر اعضا انرژی می‌دهد. توانایی و مهارت از موارد اساسی برای استخدام یک فرد است؛ اما این شخصیت افراد است که کمک می‌کند نقش مثبتی در یک تیم ایفا کنند.»

توجه به شخصیت افراد در هنگام استخدام از جمله مواردی است که باعث می‌شود بین شخصیت‌های متفاوت اما سازگار، تعادل خوبی برقرار شود. ایجاد تعادل بین شخصیت‌ها نه تنها به شور و اشتیاق محیط کار می‌افزاید بلکه انرژی کارمندان را هم بالا می‌برد.

تنها به دنبال استخدام افراد دسته‌ی اول و دوم باشید

کاپ معتقد است: «در هر سازمانی افراد به سه گروه تقسیم‌بندی می‌شوند. گروه اول کارمندان مهم و کلیدی آن شرکت هستند که باعث پیشرفت و دست‌یابی به اهداف سازمان می‌شوند. گروه دوم افراد قابل اعتمادی هستند که وظایف خود را کامل و سرموقع انجام می‌دهند و گروه سوم کسانی هستند که در گروه اول و دوم جای نمی‌گیرند.» پیشنهاد می‌شود تنها افراد گروه اول و دوم را استخدام کنید و ارتباط خوبی بین آنها به وجود آورید و گروه سوم را هم نادیده بگیرید؛ هر چند گفتن این موضوع خیلی راحت‌تر از عمل کردن به آن است. شناسایی شخصیت افراد و گنجاندن آنها در گروه‌های اول و دوم، چیزی نیست که بتوان از روی رزومه، دانشگاه و رشته تحصیلی و کارنامه‌ی آنها انجام داد. استخدام افرادی با خصوصیاتی چون وفاداری، پذیرش بازخوردها و داشتن هوش هیجانی بالا برای موفقیت یک تیم ضروری است.

منبع: forbes