خیلی از کارآفرینان هستند که بدون اینکه متوجه باشند مرتکب اشتباهات احمقانه‌ای می‌شوند. در واقع آن‌ها چون این اشتباهات را نمی‌شناسند، آنها را مرتکب می‌شوند. آیا شما می‌دانید این اشتباهات کدامند؟ با یوکن همراه باشید تا هشت اشتباه بزرگی که کارآفرینان ندانسته  آنها را مرتکب می‌شوند بررسی کنیم. نظرات ارائه شده از طرف کارآفرینان، از زبان خود آن‌ها است.

اشتباه شماره یک: حل کردن مشکلاتی که اصلاً وجود ندارند!

مهم نیست یک کارآفرین چقدر باهوش و توانا باشد، تلاش برای حل کردن مشکلات اشتباهی ممکن است هر کسب و کاری را از رده خارج کند. مثل تولید «کلاه تلویزیون» در تصویر زیر است. آیا مشکل حل شده است؟ شاید. ولی آیا مردم به اندازه کافی به خرید آن احتیاج دارند؟ به هیچ وجه.

تولید کلاه تلویزیون برای جلوگیری از تابیدن نور آفتاب به آن!

اکثر بنیان‌گذاران و کارآفرینان کسب و کار خود را با یک ایده آغاز می‌کنند. بهتر است ایده آنان با حل یک مشکل واقعی همراه باشد و با ارائه راه حل برای رفع آن، یک کسب و کار پایدار برای خود بسازند.

اشتباه شماره دو: رشد بسیار سریع

اگر استارت آپ شما به موفقیت اولیه برسد، شما وسوسه خواهید شد که آن را به سرعت گسترش بدهید. شما ممکن است که به فروشگاه بزرگ‌تری جا‌به‌جا شوید. شما به تعداد بیشتری کارمند احتیاج خواهید داشت و همچنین به سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش بازاریابی نیاز است. ولی میان توسعه‌ی سریع و توسعه‌ی هوشمندانه تفاوت عمده‌ای است. رهبران با هوش و با تجربه می‌دانند چه زمانی موقع اقدام است. گسترش سریع کسب و کار مانع از شناخت دقیق نیازهای مشتریان می‌شود و شما را با هزینه‌های زود‌هنگامی روبه‌رو می‌کند که توانایی پرداخت آن‌ها را ندارید. نتایج یک گزارش نشان می‌دهد که توسعه شتاب‌زده دلیل شکست 74 درصد از کسب و کارهای نوپا بوده است. نگران اینکه همین حالا کسب و کار خود را توسعه دهید نباشید و به جای آن پایه‌های شرکت خود را تقویت کنید تا بعداً بتوانید هوشمندانه رشد کنید.

اشتباه سوم: مضایقه کردن در سرمایه‌گذاری برای بازاریابی

در حالی که بعضی از کارآفرینان کار خود را خیلی سریع توسعه می‌دهند، بعضی دیگر فکر می‌کنند که کسب‌وکارشان خود‌به‌خود توسعه پیدا خواهد کرد. آن‌ها تصور می‌کنند کسب‌وکارشان تنها با تعریف‌های مشتریانشان گسترش می‌یابد. در واقعیت شما همیشه به بازاریابی احتیاج دارید، حتی بهترین ایده‌ها برای محصولات، بدون هیچ استراتژی بازاریابی در پشت آن، شکست خواهد خورد. بازاریابی یعنی شما چه تمایزی با سایر رقبای خود دارید. تحقیقات لازم در زمینه محصولتان را انجام بدهید تا بدانید چگونه نظر مخاطبان را به محصولتان جلب کنید. از روش‌های ترکیبی بازاریابی مانند SEO و PPC و بازاریابی محتوایی استفاده کنید. درحالی‌که شما نباید بودجه خود را بیش‌ازحد در این زمینه خرج کنید ولی نمی‌شود این سرمایه گذاری را انجام ندهید.

اشتباه شماره چهار: با کارکنان مانند شرکت‌های بزرگ رفتار کردن

شما نمی‌توانید تمام افراد مناسب که برای موقعیت‌های شغلی شرکتتان استخدام کنید. همچنین شما باید با کارمندانتان رفتار خوبی داشته باشید. باید طوری با آن‌ها رفتار کنید که برای مدت طولانی در شرکت بمانند. مطالعات نشان می‌دهند که تغییر کارکنان می‌تواند تا دو برابر حقوق آنان هزینه‌بر باشد. تغییر و تحول بالا در کارمندان و کارکنان می‌تواند برای یک شرکت کشنده باشد. برای جلوگیری از این امر شما مجبور هستید که فرصت‌هایی برای رشد کارکنان شرکت به وجود بیاورید.

اشتباه پنجم: ارائه پروژه به جای پیش تولید نمونه اصلی

کلمات ارزان هستند. خیلی از کارآفرینان روی ساخت پاور پوینت‌های پر زرق‌و‌برق که اغلب قابل پیاده‌سازی نیست، تمرکز می‌کنند. در واقع ساخت محصولی یا دمویی که قابل نشان دادن باشد خیلی قوی‌تر است. لازم نیست این محصول کامل و بی‌عیب باشد و اگر تنها به‌اندازه‌ای خوب باشد که مشتریان و سرمایه‌گذاران بتوانند دیدگاه شمارا درک کنند کافی است. «داشتن ایده‌ی عالی یک چیز است و تبدیل آن به واقعیت چیز دیگری است.» جان رمپتون سرمایه‌دار اقتصادی می‌گوید: «من به‌شخصه باید نمونه اولیه کار را ببینم. کارآفرین باید ثابت کند که مردم حاضرند برای این ایده پول پرداخت کنند، نه اینکه وقتی درباره این ایده می‌شنوند فقط سر خود را تکان بدهند.»

اشتباه شماره شش: بی‌دلیل خسیس بودن 

گاهی اوقات کارآفرینان بیش از حد به خود سخت می‌گیرند. آن‌ها در حالی که بسیار سخت کار می‌کنند، از مزایای درآمدشان استفاده‌ای نمی‌کنند. لازم نیست از هر فرصتی برای به دست آوردن پول استفاده کنید. گاهی اوقات در خرید یک صندلی یا میز بهتر یا استفاده از نرم‌افزار بهتر، مزایای زیادی در عملکرد شما یا کارکنان‌تان دارد.

اشتباه شماره هفت: قبول کردن جواب «نه»

بهترین کارآفرینان و صاحبان کسب و کار می‌دانند که معنای واقعی «نه» در بسیاری از موارد، «فعلاً نه» است. آن‌ها دیوارهای که سد راهشان شده را می‌شکنند و پیش می‌روند درحالی‌که دیگران پشت این دیوارها گیر می‌کنند. کارآفرینان ضعیف جواب نه را به عنوان نشانه‌ای برای تسلیم شدن می‌بینند ولی کارآفرینان خوب آن را به عنوان یک بازخورد ارزشمند تلقی می‌کنند. گرفتن جواب خیر از یک سرمایه‌گذار به این معنا نیست که شما هیچ‌گاه سرمایه‌ای از آن‌ها دریافت نمی‌کنید بلکه در عوض نشانه این است که شما نیاز دارید درباره‌ی ارزش پیشنهاد خود بازبینی کنید. به‌طور مشابه این قاعده در مورد مشتریان نیز صادق است و جواب نه از طرف مشتریان به این معنی است که شما باید برای متمایز کردن محصول خود بیشتر تلاش کنید. استفاده‌ از این بازخوردها برای بهبود کیفیت محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید سبب می‌شود راه خود را به سمت موفقیت پیدا کنید.

اشتباه شماره هشت: طوری رفتار کنید که انگار طرح کسب و کار شما وحی منزل است!

اگر طرح و برنامه کسب و کار شما یک کتاب بود مطمئناً باید در گروه واقع‌گرایانه قرار می‌گرفت. آیا امکان عملی کردن طرح وجود دارد؟ بله حتماً؛ اما آیا دقیقاً مانند آنچه شما توصیف کرده‌اید انجام می‌شود؟ به احتمال زیاد خیر. بدترین کارآفرینان این اشتباه را می‌کنند که طرح کسب و کار خود را مانند نقشه‌ی گام‌به‌گام به سوی موفقیت می‌بینند. ولی کارآفرینان بزرگ متوجه هستند که این طرح‌ها صرفاً مانند گارد ریل عمل می‌کند و ما را در مسیر نگاه می‌دارد. آن‌ها در مورد مسیر آینده تصمیم گیری می‌کنند ولی هر مرحله را دقیقا دیکته نمی‌کنند.

شما باید یاد بگیرید که در رابطه با طرح کسب و کارتان انعطاف پذیر باشید. همیشه همه چیز آن‌طور که شما برنامه‌ریزی کرده‌اید پیش نمی‌رود. همان‌طور که قبلاً ذکر شد ممکن است شما با جواب منفی سرمایه‌گذار یا مشتری رو‌به‌رو شوید. تکنولوژی جدیدی ممکن است صنعت شما را مختل کند. شرکت‌های بزرگی مانند کداک و بلاک باستر امروزه دیگر منسوخ شده‌اند زیرا آن‌ها تمایلی به تغییر نداشتند. شما اشتباه آنان را انجام ندهید، غرور خود را کنار بگذارید و به یک یادگیرنده همیشگی تبدیل شوید. در این صورت می‌توانید زمانی که احتیاج است با تغییرات سازگار شوید.

آیا می‌توان از همیشه این اشتباهات جلوگیری کرد؟

اجتناب از این اشتباهات همیشه آسان نیست. ممکن است شما در ابتدا درباره یک ایده بد هیجان‌زده شوید. البته شما باید یکسری عادت‌های نادرست را کنار بگذارید ولی این اشتباهات شما نیستند که شما را تعریف می‌کنند. شما می‌توانید از این اشتباهات درس بگیرید. مهم‌تر از همه اینکه شما می‌فهمید که کجای راه را اشتباه رفته‌اید و از تکرار آن اشتباهات در آینده جلوگیری کنید. همان‌طور که شما یاد می‌گیرید که زیرکانه‌تر عمل کنید، با کار سخت می‌توانید اشتباهات را جبران کنید و به رؤیاهای خود در زمینه کسب و کارتان نزدیک‌تر شوید.

سر خود را بالا بگیرید، به تلاش خود ادامه دهید، شما توانایی موفق شدن را دارید.

منبع: entrepreneur