5 روش مدیریت زمان کارآفرینان موفق

25 فروردین 1399 - 6:10
مدیریت زمان - 5 روش مدیریت زمان کارآفرینان موفق
5 روش مدیریت زمان کارآفرینان موفق
امتیاز مطلب: 90%

زمان یک کالای با ارزش است و شاید به جرات بتوان گفت که همه مردم جهان، زمان را با ارزش ترین کالای موجود می دانند.

با وجود اهمیت بسیار زیاد زمان، همواره تصورات نادرستی درباره این مفهوم وجود دارد. یکی از بزرگ ترین تصورات نادرستی که درباره زمان وجود دارد، این است که شما می توانید زمان را ذخیره کنید؛ اما حقیقت چیز دیگری است و آن این است که تنها می توانید زمان را صرف کنید! هنگامی که زمانی از دست رفت، هیچ راهی برای اینکه زمان را به عقب برگردانید وجود ندارد.

قطعا تا بدین جا کمی نگران شده اید و می گویید که چرا در حال خواندن "آیه یاس و ناامیدی" هستیم؟ در جواب به این سوال شما باید گفت که در این مقاله قصد داریم "5 راهی که ثروتمندان زمان خود را به حداکثر می رسانند" را با هم مرور کرده و به شما بگوییم که اگرچه نمی توان زمان را به عقب بازگرداند و آن را ذخیره کرد، اما می توان به خوبی از آن بهره برد و به بیانی دیگر می توان زمان بیشتری خرید!

با مطالعه زندگی بزرگان و ثروتمندان از جمله ریچارد برنسون، اپرا وینفری، مارک کوبان، ایلان ماسک، وارن بافت و... ، می توان به خوبی متوجه شد که هنگامی که سخن از این پدیده 4 حرفیِ خارق العاده به میان می آید، خط فکری تمامی آن ها تقریبا یکسان است.

زمان چیزی است که اکثر مردم نمی توانند آن را مدیریت کرده و در نتیجه آن را هدر داده و بعضا به کابوس شبانه آن ها تبدیل می شود! اما این نکته را به خاطر داشته باشید که هرچه در مدیریت زمان مسلط تر شده و به مقام استادی در آن نائل شوید، می توانید خود را به باشگاه میلیاردها نزدیک و نزدیک تر کنید.

در ادامه به بررسی راه هایی می پردازیم که می توانید توسط آن ها، زمان مفید خود را به حداکثر برسانید. بنابراین در این سفر لذت بخش، با یوکن همراه باشید.

1. حواس‌پرتی باعث از دست رفتن زمان می‌شود

اولین و مهم ترین نکته ای که در زندگی تمامی کارآفرینان میلیاردری که پیش تر نیز به آن ها اشاره کردیم، آشکارا به چشم می خورد، تمرکز است. حواس پرتی به معنی این است که شما زمان مفید و ارزشمند خود را از دست می دهید و یا اینکه آن ها به طرز غیر هوشمندانه ای صرف می کنید.

به عنوان مثال، حواس پرتی زمانی اتفاق می افتد که شما بخش فید فیس بوک خود را باز کرده و بی هدف، سرگرم پایین آمدن در صفحه شده و اخبار و آپدیت های دیگران را مشاهده می کنید و در همین حین، شما با چندین ویدیو وایرال و محبوب مواجه می شوید. شما زمانی به خود می آیید که در حال جستجو و مشاهده مواردی هستید که کاملا از هدف اصلی شما دور است.

وارن بافت در این زمینه برای مواجهه با اهداف اصلی تان، روش بسیار کارآمدی دارد. او به مردم می گوید که 25 مورد از مهم ترین اهدافی که در زندگی تان قصد دارید به آن ها برسید را نام ببرید. سپس به آن ها می گوید که هر هدف را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و 5 مورد از مهم ترین و حیاتی ترینِ آن ها را انتخاب کنید. اکثر مردم قصد دارند به 5 مورد از اصلی ترین اهداف خود دست یابند، در حالی که اکثر وقت خود را صرف دستیابی به آن 20 مورد دیگر می کنند. اما بافت اصرار دارد که شما باید این 20 مورد را به "لیستی که باید به هر قیمتی که شده از آن ها دوری کنید" اضافه کرده تا زمانی که به 5 هدف اصلی خود دست یابید.

یادداشت برداری-برنامه ریزی

2. نوشتن اهداف، دستیابی به آن‌ها را 42 درصد افزایش می‌دهد

اهداف بسیار مهم هستند. شما باید بدانید که برای چه چیزی می جنگید و یا در حال حاضر به دنبال چه چیزی هستید. اگر یک راه جادویی برای افزایش بهره وری، کارایی و برنامه ریزی مجدد مغزتان وجود داشته باشد، همین نوشتنِ اهداف تان است.

براساس سخنان جان آسراف، نویسنده کتاب های راز و Neurogym، هنگامی که اهداف خود را می نویسید، دستیابی به آن ها 42 درصد افزایش پیدا می کند. هنگامی که اهداف خود را می نویسید، آن ها واقعی تر به نظر می رسند.

یکی از مشکلات رایجی که کارآفرینان با آن مواجه می شوند این است که دقیقا نمی دانند انرژی خود را صرف چه چیزی کنند. آن ها به جای این که بر روی یک هدف خاص تمرکز کنند، سعی دارند 100 کار را با هم به پیش ببرند.

بنابراین با نوشتن اهداف، شما می دانید که به چه چیزی نیاز دارید، اهداف اصلی تان چه چیزی است و تمرکز شما از بین نمی رود. اما هنوز هم زمان کافی برای انجام هر کاری را ندارید، بنابراین قدم بعدی چیست؟

3. با واگذاری مسئولیت‌ها، دیگران را توانمند سازید

قطعا می دانید که عملی کردن این مورد بسیار سخت است، اما در عین حال باید بدانید که این مورد، بسیار مهم است. اگر شما قصد دارید که تمامی کارها را خودتان انجام دهید، باید بدانید که در طول روز، تنها 24 ساعت زمان در اختیار خواهید داشت. اما اگر شما بتوانید تنها 1 نفر را استخدام کنید، حال شما می توانید در طول هر روز، 48 ساعت زمان داشته باشید و قطعا می دانید که این اعداد می تواند با استخدام افراد بیشتر، چند برابر شود. به طور میانگین، هر فردی که استخدام می کنید، می تواند بین 5 تا 7 ساعت در طول یک شبانه روز، زمان مفید خود را در اختیار شما قرار دهد.

اکنون سوال مهمی که مطرح می شود این است که شما چگونه می توانید افرادی را استخدام کنید که با شما بمانند؟ پاسخ نمادین و خلاصه و مفیدی که می توان به این سوال داد را از زبان ریچارد برنسون نقل می کنیم. برنسون در این خصوص می گوید: "افراد را به خوبی آموزش دهید، بنابراین آن ها شما را ترک می کنند. اما به آن ها به خوبی بها دهید و شاهد باشید که آن ها هیچ گاه قصد ترک شما را نخواهند داشت."

تکنولوژِی -خدمات -پیشرفت

4. به جای افراد از تکنولوژی استفاده کنید

مردم همواره جوابگوی سوالات و نیاز های شما نیستند و در اغلب موارد، به خدمت گرفتن تکنولوژی از استخدام افراد آسان تر است. اتوماسیون و خودکارسازی از جمله کارهایی است که شما می توانید در هر مدلی از کسب و کار از آن بهره مند شوید. اما پیش از آنکه، این خودکار سازی را پیاده سازی کنید، باید مطمئن شوید که سیستم شما با بهره وری بالایی کار می کند و یا اینکه شما می توانید توسط آن، یک مشکل بزرگ را به یک مشکل کوچکتر تبدیل نمایید.

بیل گیتس در این خصوص می گوید: "اولین قانون هر تکنولوژی که در یک کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد این است که اتوماسیونی که برای یک عملیات بهینه و کارآمد پیاده سازی می شود، می تواند این کارآمدی را چند برابر کند. قانون دوم نیز این است که اتوماسیونی که برای یک عملیات ناکارآمد پیاده سازی می شود، می تواند این ناکارآمدی را چند برابر نماید."

5. از متفاوت بودن هراسی نداشته باشید

ثروتمندان و افراد بسیار موفق، معمولا با این ویژگی شناخته می شوند که از قوانین خاصی پیروی نمی کنند. در زندگی، برای هر قانون، یک فرد ثروتمندی وجود دارد که راه دور زدن آن را نیز می شناسد!

(البته باید توجه داشت که این مورد، مربوط به قوانین شخصی و عُرفی بوده و قوانینی که به عنوان هنجارهای اجتماعی شناخته می شوند، هرگز مورد بحث ما نیست!)

در این خصوص می توان مثال هایی را مطرح کرد. به عنوان مثال، بیل گیتس همواره به عنوان فردی شناخته می شود که برای ایمیل های خود، یک مانیتور جداگانه در اختیار داشته تا بتواند بدون هیچ حواس پرتی دیگری و در حین انجام کارهای دیگر، به ایمیل های خود پاسخ دهد. ایلان ماسک، مدیر ارشد اجرایی تسلا موتورز و اسپیس ایکس و رئیس هیئت مدیره سولارسیتی نیز به عنوان فردی شناخته می شود که در طول یک جلسه و یا یک تماس تلفنی، به ایمیل های خود پاسخ می دهد.

با اینکه تمامی این رفتارها شاید از نظر افراد دیگر چندان مناسب نباشند، اما افراد موفق "از متفاوت بودن هراسی نداشته" و برای بهره وری مناسب از زمان خود، راه های متفاوتی را برگزیده اند.

 

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-04 11:44:56
دسته بندی ها